KOOPGIDS

Maak foto's als een professional: essentiële apparatuur om je fotografie naar een hoger niveau te tillen

Drie jonge Canon Ambassadors die in verschillende genres werken, bespreken de beste camera's en lenzen voor beginnende fotografen en studenten die graag in hun voetsporen willen treden.
Een jonge vrouw met een muts op fotografeert herfstbladeren met een Canon-camera en een grote lens.

Als je net als een professional wilt fotograferen, heb je de juiste apparatuur nodig. Dankzij de snelle ontwikkeling van cameratechnologie zijn er nu veel camera's en lenzen om uit te kiezen - hoe weet je welke apparatuur het beste aansluit op jouw behoeften?

Of je nu een student bent die net in de branche begint, een enthousiaste liefhebber die graag nieuwe gebieden wil verkennen of een jonge professional die zijn of haar carrière verder wil ontwikkelen: een van de dingen waarover je echt goed moet nadenken, is het soort fotografie waarop je je wilt richten. Een documentairefotograaf die stil en onopvallend moet werken in verschillende omgevingen, heeft andere apparatuur nodig dan een fashionfotograaf die werkt met nauwkeurig opgestelde scenario's met professionele modellen.

Het vermogen van een camera om video-opnamen te maken is ook een belangrijke factor. "Het wordt een steeds belangrijkere tool", zegt Mike Burnhill, Product Specialist bij Canon Europe. "Video is bijvoorbeeld erg belangrijk voor sociale-mediaplatforms en als je een camera hebt waarmee je foto's én video's kunt maken, nemen je mogelijkheden voor werk in de foto-industrie sterk toe."

Hier vertellen drie jonge professionals, elk met een eigen specialisatie en een eigen uniek verhaal over hoe ze in de branche aan de slag zijn gegaan, over de Canon-camera's en -lenzen die ze gebruiken en waarom deze ideaal zijn voor de stijl waarvoor ze hebben gekozen. Dit zijn: de Nigeriaanse fashion- en portretfotograaf Emmanuel Oyeleke, de Duits-Russisch documentairefotografe Nanna Heitmann en de in Oostenrijk gevestigde Ingo Leitner, die samen met zijn vrouw het bruidsfotografieduo Carmen & Ingo vormt. Naast hun persoonlijke inzichten vind je hier bovendien deskundig advies van Mike Burnhill.

De beste apparatuur voor fashionfotografie

Een vrouw in een top met kralen en een rok met meerdere lagen ligt op een bank en houdt één hand boven haar gezicht. Achter haar stijgen rode rookwolken op.

Fashion- en portretfotograaf Emmanuel Oyeleke zegt dat de functies van EOS R System-camera's, zoals de snelle, nauwkeurige autofocus en In-Body Image Stabilization (IBIS), fashionfotografen de vrijheid geven om creatief te zijn. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-lens bij 28mm, 1/125 sec, f/4,5 en ISO160. © Emmanuel Oyeleke

Een vrouw die een in het oog vallende rode cape draagt, te midden van paarsblauwe bloemen voor een donkergrijze rots.

Emmanuel gebruikt voor zijn fashionwerk het liefst primelenzen. "Ik heb voornamelijk de nieuwe RF-primes gebruikt en kan ze aanbevelen", zegt hij. "Ik gebruik de Canon RF 50mm F1.2L USM, maar de EF 50mm f/1.8 STM is ook geweldig als je budget beperkt is." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/400 sec, f/5 en ISO400. © Emmanuel Oyeleke

Emmanuel Oyeleke, een voormalige professionele Scrabble-speler die tijdens zijn reizen naar toernooien over de hele wereld gegrepen werd door fotografie, heeft verschillende prijzen gewonnen, zoals de ASFA Fashion Photographer of the Year in 2019. Hij begon als autodidact en brak door in de sector met het fotograferen van bruiloften (sommige met wel 3000 gasten) in zijn thuisland Nigeria, voordat hij overstapte op lifestyle. Hij produceert nu regelmatig prachtige en in het oog vallende editorials voor de beste fashiontijdschriften van Afrika, en doet commercieel werk voor merken als Coca-Cola en Unilever.

"In 2018 gebruikte ik voor het eerst het EOS R System en dat was een openbaring voor mij", zegt hij. "Je hoeft je geen zorgen te maken over de technische kant, want de camera's doen gewoon het werk, zodat je vrij en zonder beperkingen creatief kunt zijn." Sinds de introductie van de Canon EOS R5 in 2020 is dit de camera die hij het meest gebruikt. "De sensor met 45 Megapixel legt een enorme hoeveelheid informatie vast en biedt me de mogelijkheid om bij te snijden terwijl ik toch een beeld met hoge resolutie houd.

"Als je het budget ervoor hebt, zou ik zeggen dat de EOS R5 ideaal is voor fashionwerk, anders zou ik de EOS R6 aanbevelen, omdat die bijna alles doet wat de R5 doet, maar dan met een lagere resolutie."

"Hoewel het bij fashionfotografie draait om de kleding, kijken we in foto's van mensen meestal eerst naar het gezicht. Daarom is de functie voor het volgen van gezichten en ogen van de EOS R5 en EOS R6 zo belangrijk", voegt Mike Burnhill toe. "Een van de andere handige functies voor fashionwerk is het variangle touchscreen, waarmee je vanuit verschillende hoeken kunt fotograferen voor interessante en dynamische beelden."

De lenzen die Emmanuel het liefst gebruikt, zijn de Canon RF 50mm F1.2L USM en de RF 85mm F1.2L USM, en hij raadt ze beide aan voor fashionstudenten. "Ze zijn scherp, snel, heel goed gemaakt en een verstandige investering - een goede lens die jaren meegaat", vertelt hij enthousiast.

"Dit zijn inderdaad geweldige lenzen voor het maken van foto's op afstand en portretten met een flatteus perspectief", beaamt Mike. "Het andere alternatief is een zoomlens, zoals de RF 24-70mm F2.8L IS USM of de EF 24-70mm f/2.8L II USM met een adapter."

De beste apparatuur voor documentairefotografie

Twee mannen lopen door een donker bos en worden alleen verlicht door de brandende sintels om hen heen.

Canon EOS R System-camera's kunnen opnamen maken met hoge ISO-waarden en weinig ruis. Dit is een functie die onmisbaar is voor het werk van documentairefotografe Nanna Heitmann, omdat ze hiermee vol vertrouwen kan fotograferen bij weinig licht. Hier fotografeerde ze twee vrijwilligers die in 2021 hielpen bij het blussen van een bosbrand in Magras, Siberië. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-lens ingesteld op 1/100 sec, f/1,8 en ISO8000. © Nanna Heitmann/Magnum Photos

Een groep oudere vrouwen, allemaal onberispelijk gekleed in dezelfde witte gewaden en hoofddoeken, vanuit een lage positie gefotografeerd.

Nanna maakt regelmatig gebruik van de stille opnamefunctie van de Canon EOS R5 en EOS R om onopvallend te werken. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-lens ingesteld op 1/1600 sec, f/2,8 en ISO200. © Nanna Heitmann/Magnum Photos

Documentairefotografe Nanna Heitmann werd in 1994 in Duitsland geboren en kocht haar eerste spiegelreflexcamera, een Canon EOS 400D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 850D), toen ze 14 was. Toen ze opgroeide, werd ze geïnspireerd door de foto's die ze zag in de National Geographic. Ze studeerde fotojournalistiek en documentairefotografie aan de Hochschule Hannover - University of Applied Sciences and Arts. Haar werk is sindsdien gepubliceerd in onder andere National Geographic, TIME Magazine en de Volkskrant. In 2019 werd ze voorgedragen als genomineerde bij Magnum Photos.

Nanna werkt voornamelijk aan langetermijnprojecten zoals het documenteren van de gemeenschap rond de laatste steenkoolmijn van Duitsland, en heeft de afgelopen jaren vooral de Canon EOS R en de Canon EOS R5 gebruikt. "Daarvoor gebruikte ik de Canon EOS 5D Mark III, maar nu werk ik heel graag met Canon's systeemcamera's", vertelt ze. "Omdat ik mijn apparatuur de hele dag bij me heb, is het veel beter om met een lichtere camera te werken."

Nanna zegt dat de innovaties die zijn geïntroduceerd op de EOS R en EOS R5, waaronder AF bij weinig licht tot -6 EV, grote voordelen opleveren voor documentairewerk. "De gevoeligheid bij weinig licht is belangrijk als je zonder flitser werkt bij weinig licht. En dankzij de stille opnamemodus van de camera kun je onopvallend werken", zegt ze. "Ik zou zowel de EOS R als de EOS R5 zeker aanbevelen aan aankomende documentairemakers."

Voor degenen met een iets krapper budget, is een andere EOS R System-camera, de EOS RP, een goede optie. "Het is een compactere, lichtere camera met veel geweldige functies, waaronder de stille opnamemodus. Net als andere EOS R System-camera's is deze camera volledig compatibel met EF-lenzen", zegt Mike.

"Als je er het budget voor hebt, kun je met de EOS R6 allerlei verschillende lichtomstandigheden aan, omdat hij zulke geweldige mogelijkheden voor fotograferen bij weinig licht heeft. Tegelijkertijd zorgt de gezichts- en oogdetectie ervoor dat je je geen zorgen hoeft te maken over het scherpstellen en dat je je in plaats daarvan kunt concentreren op timing, compositie en uitdrukkingen."

Omdat Nanna graag dicht bij de mensen wil komen die ze fotografeert, gebruikt ze bijna altijd Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM- en RF 50mm F1.2L USM-lenzen. "Twee lenzen - meer heb ik niet nodig", zegt ze. "Ik geef de voorkeur aan primes boven zoomlenzen omdat je daarmee van positie moet veranderen en meer aan de beelden moet werken."

Mike is het ermee eens dat deze twee lenzen de perfecte combinatie zijn. "De brandpuntsafstanden van 35 mm en 50 mm zijn altijd al populair geweest voor documentaire- en reportagewerk, omdat ze een natuurlijk perspectief geven", zegt hij. "De RF 35mm F1.8 Macro IS STM is compact, redelijk geprijsd en heeft een 5-stops Image Stabilizer voor scherpe opnamen vanuit de hand."

De beste apparatuur voor bruidsfotografie

Een dansend paar dat glimlacht en elkaars handen vasthoudt, in een veld met gemaaid hooi en één kale boom.
Een bruid en bruidegom kussen elkaar hartstochtelijk in een ruimte vol lichtjes en gedekte tafels.

Carmen en Ingo Leitner ontmoetten elkaar in 2003 op een strand in Italië. Nadat ze er tijdens het reizen achter kwamen dat ze allebei van fotograferen hielden, begonnen ze foto's te maken van de bruiloften van hun eigen familie en vrienden, voordat ze zelf in 2009 trouwden en hun eigen bedrijf oprichtten.

Het echtpaar, dat hun carrière begon als respectievelijk technisch ingenieur en visagist, heeft sindsdien bruiloften gefotografeerd op prachtige locaties overal ter wereld. Hun eerste spiegelreflexcamera, die ze nog steeds hebben, was een Canon EOS 350D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 850D). Ze gebruiken nu EOS R5- en EOS R6-camera's en werken vaak gelijktijdig: een van de twee maakt foto's en de ander maakt video-opnamen.

"De belangrijkste functie voor ons is het supernauwkeurige scherpstelsysteem op zowel de EOS R5 als de EOS R6", zegt Ingo. "Zelfs bij het grootste diafragma zijn de opnamen ongelooflijk scherp. Het andere grote voordeel voor video is de In-Body Image Stabilization (IBIS), die bij bepaalde lenzen tot wel 8 stops stabilisatie biedt en waarbij we dus geen statieven nodig hebben."

Ingo is van mening dat het voor beginnende bruidsfotografen zeker de moeite waard is om te investeren in de EOS R5. "Als je geen 45 Megapixel-bestanden nodig hebt, zou je ook met de EOS R6 helemaal klaar zijn om te beginnen", voegt hij toe.

"De twee grootste voordelen van deze camera's voor bruidsfotografie zijn gezichts- en oogdetectie en de functie voor stille opnamen, waarmee je foto's kunt maken zonder dat mensen het merken, vooral op rustige locaties", voegt Mike toe. "Het zijn ook hybride camera's, die video-opnamen kunnen maken tot 8K RAW en 4K met 120p op de EOS R5 en 4K UHD met maximaal 60p op de EOS R6."

Carmen en Ingo gebruiken voornamelijk de Canon EF 35mm f/1.4L II USM, de RF 50mm F1.2L USM en de RF 85mm F1.2L USM, plus de RF 28-70mm F2L USM. Ingo heeft het volgende advies voor mensen die net beginnen met bruidsfotografie: "Ik zou een 35mm- en 50mm-lens met een groot maximaal diafragma aanraden: lenzen uit de L-serie als je daar het budget voor hebt."

"Als je als bruidsfotograaf begint, is een multifunctionele zoomlens zoals de RF 24-105 mm F4L IS USM ontzettend nuttig. Het is een lens die zo'n beetje alles kan", zegt Mike. "Je kunt hem gebruiken in combinatie met een RF 50mm F1.8 STM of een EF 85mm f/1.8 USM - iets dat snel, compact en helder is. Zo kun je verschillende soorten foto's maken, bijvoorbeeld door het grootste diafragma te gebruiken om het onderwerp te onderscheiden van de achtergrond. Met een zoomlens en een snelle primelens ben je voorbereid op de meeste situaties."

Fashion- en portretfotografie, documentairefotografie, bruidsfotografie of welke soort fotografie dan ook: een investering in geweldige apparatuur is een investering in je toekomst. Jouw avontuur als professioneel fotograaf begint hier…


Geschreven door David Clark

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

  • Een zwart-witfoto van een baby dat een boek aanraakt.

    FAMILIEFOTOGRAFIE

    Advies voor familiefotografie

    Lees meer over hoe Canon-ambassadeur Helen Bartlett haar passie voor familiefotografie vond.

  • Portret van een vrouw met grote groene ketting en een blauwe baret, tegen een paarse achtergrond.

    PROJECTEN VOOR THUIS

    Een thuisstudio creëren

    Laat je creativiteit de vrije loop en ontdek hoe je op een betaalbare manier prachtige portretten kunt maken met flitsfotografie.

  • Een portret van een vrouw met lange vlechten, in een kort roze vestje en grijze jeans, die op straat loopt in de stad.

    PORTRETFOTOGRAFIE

    Het perfect vastleggen van huidtinten in je portretten

    Natuurlijke huidtinten vastleggen is een hele kunst. Krijg het onder de knie met fashion-professional Jade Keshia Gordon.

  • Bruiloften buiten fotograferen

    BRUIDSFOTOGRAFIE

    Bruiloften buiten fotograferen

    Bruidsfotograaf Steph Zakas deelt haar tips om de grote dag vast te leggen.