ARTICLE

Muhammed Muheisen: de wereld foto voor foto veranderen

A mother and daughter play with a balloon outside their tent on the outskirts of Islamabad, Pakistan.
Deze door overstromingen verdreven moeder en dochter spelen met een ballon buiten hun tent aan de rand van Islamabad in Pakistan. "De wetenschap dat mijn foto een verschil kan maken, iets kan veranderen, zorgt dat ik doorga", zegt Muhammed. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D Mark III (opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/2 en ISO50. © Muhammed Muheisen

Muhammed Muheisen is een fotograaf met een missie. "Waarom ben ik fotograaf?", vraagt hij. "Ik wil als fotograaf niet genieten van het fotograaf zijn, ik wil als fotograaf een verschil maken. Dat is waarvoor ik vanaf het begin heb gekozen. Fotografie is een krachtig instrument voor verandering, daar ben ik heilig van overtuigd."

De tweevoudig winnaar van een Pulitzer-prijs en fotograaf voor National Geographic is momenteel in Griekenland gevestigd en brengt al sinds 2001 mondiale problemen in beeld. Zijn werk bracht hem van de begrafenisstoet van Nelson Mandela in Zuid-Afrika naar de oorlogszones in Syrië en Irak en de vluchtelingenkampen in Europa en het Midden-Oosten. De afgelopen 10 jaar heeft hij zich gericht op vluchtelingen en burgers die zijn getroffen door conflicten, armoede en natuurrampen.

Hier vertelt de gepassioneerde fotograaf en Canon Ambassador over zijn motivatie voor de oprichting van een stichting voor hulp aan de mensen aan de andere kant van zijn camera, en zijn blijvende overtuiging in de kracht van het beeld.

South African mourners hold posters of former president Nelson Mandela.
Zuid-Afrikaanse rouwenden in Pretoria houden tijdens het passeren van de begrafenisstoet van Nelson Mandela posters met diens portret omhoog. "Ik hou van natuurlijk licht, dus ik gebruik nauwelijks flitsers", zegt Muhammed. "Mijn Canon prime-objectieven helpen mij om die spontane momenten vast te leggen." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/6400 sec, f/1.6 en ISO50. © Muhammed Muheisen

De fotojournalistiek inrollen

Muhammed rolde min of meer de fotojournalistiek in. De Jordaans staatsburger werd in Jeruzalem geboren en groeide daar op te midden van het Israëlisch-Palestijnse conflict. Toen hij begon te fotograferen was de voortdurende strijd een voor de hand liggend onderwerp. "Die omgeving speelde een belangrijke rol in mijn leven", vertelt hij. "Ik begon vast te leggen wat er om mij heen gebeurde, van gebeurtenissen tot protesten."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Muhammed ging in 2003 naar Irak om de nasleep van de Amerikaanse invasie vast te leggen. "Ik had natuurlijk geen ervaring, maar ik dacht dat ik alles wist omdat ik in een conflict was geboren", vertelt hij. "Ik realiseerde me dat ik niets wist. Ik begaf me in een duistere omgeving."

Hij bleef naar oorlogsgebieden reizen en maakte conventionele foto's van conflicten, totdat hij nieuw inzicht kreeg. "Als ik alleen de vernietiging en de ellende liet zien, dan richtte ik me niet op de andere kant van het verhaal, op de mensen, hun dagelijkse leven en hun veerkracht", zegt hij. "Ik merkte dat ik op zoek ging naar schoonheid te midden van het conflict, een glimlach tussen het puin."

Muhammed begon zich te richten op de verhalen van de vluchtelingen en meer tijd tussen de mensen door te brengen. "Ik begon mij meer in het leven van andere mensen te verdiepen", zegt hij. "Als je meer tijd in een omgeving doorbrengt, dan val je niet meer op en begin je het vertrouwen van de mensen te winnen. Zo ontstaat een venster op het leven van andere mensen, waardoor je foto's niet alleen de buitenkant laten zien, maar ook een diepgaand verhaal."

A portrait of a young refugee called Zahra, with her hair in plaits.
Muhammed ontmoette Zahra, een jonge Syrische vluchtelinge, toen ze maar nog vier jaar oud was. "Zahra is onderdeel van mijn leven, net zoals ik deel uitmaak van het hare", vertelt Muhammed. "Ik bezoek Zahra en haar familie minstens een keer per jaar. Je ziet Zahra opgroeien voor mijn camera." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/1.2 en ISO50. © Muhammed Muheisen
A portrait of Laiba Hazrat, a six-year-old Afghan refugee.
De 6-jarige Afghaanse vluchtelinge Laiba Hazrat woont met haar familie in een sloppenwijk aan de rand van Islamabad in Pakistan. "Het is belangrijk dat je niet alleen even langskomt, een foto maakt, weggaat en dan verwacht dat die foto een verschil maakt", vertelt Muhammed. "Je moet laten zien dat je om ze geeft. Ik heb vier en een half jaar in Pakistan doorgebracht en ik heb het land niet tot zijn recht laten komen. Ik had meer kunnen laten zien." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/640 sec, f/1.2 en ISO50. © Muhammed Muheisen

De echte slachtoffers van conflicten

Muhammed begon zijn camera ook op kinderen te richten, die hij beschrijft als de 'echte slachtoffers van conflicten', en hij streeft ernaar om grensoverschrijdende overeenkomsten te laten zien. "Of je nu kinderen in een sloppenwijk in Pakistan ziet spelen, of in New York of Londen, ze hebben dingen gemeen", zegt Muhammed. "Het werd mijn missie om deze kinderen te fotograferen en hun namen, achtergronden en hoop te delen, zodat lezers elders zich met hen verbonden konden voelen."

Eén kind, een jonge Syrische vluchteling genaamd Zahra, heeft bijzonder veel indruk gemaakt op Muhammed. Hij ontmoette haar voor het eerst in 2015 in een tentenkamp in Jordanië, toen ze slechts vier jaar oud was. "Het was een paar maanden nadat zij en haar familie de oorlog in Syrië hadden ontvlucht", herinnert hij zich. "Ik zag de geestelijke littekens op haar gezicht. Ze was zo stil. Ik benaderde haar vader en kreeg toestemming om haar te fotograferen. Dat was het begin van onze relatie."

Amid the rubble of a war-torn street in southern Aleppo, sheets are strung between buildings.

De straten van Aleppo - de oorlog in Syrië vanuit een ander perspectief

Hoe Magnum-fotograaf Jérôme Sessini het verhaal van het Syrische conflict vertelde door de verwoeste straten van Aleppo in beeld brengen in plaats van de strijders.

Muhammeds indringende portretten van Zahra die hij de afgelopen vijf jaar maakte, tonen net als die van andere kinderen, zoals de jonge Afghaanse vluchtelingen Laiba Hazrat in Islamabad in Pakistan, de verschrikkelijke realiteit van het opgroeien zonder thuis. "Ik gebruik een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief voor portretten, omdat ik hiermee dichtbij genoeg kom om de verhalen van mensen door hun ogen te laten zien", vertelt hij. "De ogen zijn de deur naar de ziel. Ik houd mijn objectief altijd op ze gericht."

Bij het werken in vluchtelingenkampen waar een gevoelige aanpak is vereist, hecht Muhammed veel waarde aan een onopvallende camera. "Ik gebruik de Canon EOS 5D-serie en de Canon EOS 5D Mark IV graag", zegt hij. "De camera is niet intimiderend en verstoort de privacy van mensen niet wanneer je er mee rondloopt. Je hindert mensen niet."

Zijn uitrusting bestaat ook uit een Canon EOS R en een reeks EF prime-objectieven uit de L-serie, waaronder een Canon EF 24mm f/1.4L II USM, een Canon EF 35mm f/1.4L II USM, een Canon EF 50mm f/1.2L USM en een Canon EF 85mm f/1.4L IS USM. "Ik gebruik zelden lange objectieven, omdat ik graag midden in de omgeving sta, waarbij alles om mij heen beweegt alsof ik onzichtbaar ben. Fotograferen met 35 mm maakt dat mogelijk.

"Ik maak liever gebruik van het beschikbare licht en de Canon EF 24mm f/1.4L II USM- en Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectieven zijn perfect bij weinig licht. Het zijn zeer scherpe objectieven, ze focussen snel en ze helpen me om spontane momenten vast te leggen."

A father holding his two-month-old daughter while walking back to his shelter in a refugee camp.
De 27-jarige Syrische vluchteling Ahmad Moustafa houdt zijn twee maanden oude dochter Parveen in zijn armen in een vluchtelingenkamp ten noorden van Athene in Griekenland. "We zijn de oorlog ontvlucht en gingen op zoek naar vrede en een nieuw huis voor onze kinderen", vertelt Ahmad. Gemaakt als onderdeel van het project A Cooler Summer (2018) van de stichting Everyday Refugees, dat erop was gericht het leven van vluchtelingen in Griekse kampen te verlichten. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief (opgevolgd door de Canon EF 35mm f/1.4L II USM), ingesteld op 1/50 sec, f/1,4 en ISO125. © Muhammed Muheisen

Stereotypen veranderen met Everyday Refugees

In 2015 bereikte de vluchtelingencrisis Europa en Muhammed was daar getuige van. Hij bevond zich in Hongarije en zag duizenden vluchtelingen die zich voortsleepten langs een spoorweg. Hij besloot dat het niet langer genoeg was om hun ervaringen vast te leggen. Ik wilde er iets aan doen", vertelt hij.

Hij maakte een Instagram-account met de naam Everyday Refugees en begon te delen wat hij zag. "Er is geen betere manier om een verhaal te vertellen dan met foto's. Je bent getuige van iets en laat het zien, zodat mensen erop kunnen reageren en er iets aan kunnen doen", zegt hij. "Foto's kunnen stereotypen veranderen en zorgen voor bewustzijn. Social media is een zeer krachtig hulpmiddel waarmee je in enkele seconden miljoenen mensen kan bereiken. Mensen van over de hele wereld namen contact met mij op en vroegen: 'Wat kunnen we doen om te helpen?’"

Anderhalf jaar later registreerde Muhammed Everyday Refugees in Amsterdam, en donaties zijn nog altijd welkom bij de stichting. "Tot nu toe hebben we duizenden mensen over de hele wereld geholpen via fotografie", zegt hij. "Mijn grootste prestatie in het leven is het oprichten van een stichting die een verschil maakt."

A 10-year-old Syrian refugee being carried along a railway track by her father.
De 10-jarige Syrische vluchtelinge Bara'ah Alhammadi op de rug van haar vader na het oversteken van de Servisch-Hongaarse grens. "Met de snelle focuspunten van het Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief ben ik onzichtbaar en verstoor ik de privacy van mensen niet", zegt Muhammed. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/800 sec, f/1.4 en ISO50. © Muhammed Muheisen
Women looking at their babies on a medical table at a hospital in Kabul, Afghanistan.
Afghaanse vrouwen met hun ernstig zieke kinderen in een ziekenhuis in Kabul in Afghanistan. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objectief (opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ingesteld op 1/20 sec, f/3.2 en ISO640. © Muhammed Muheisen

De foto's van Muhammed hebben ook geholpen om persoonlijke contacten te leggen. Nadat een van zijn portretten van Zahra in 2017 in Duitsland de UNICEF Photo of the Year Award won, kreeg hij een brief van een jong Duits meisje van dezelfde leeftijd. "De brief was geadresseerd aan Zahra en bevatte de boodschap: 'Ik zag je foto in de krant. Waarom ben je zo verdrietig? Als we vrienden worden, zou je dan blij zijn?'" Tijdens zijn volgende reis naar Jordanië gaf Muhammed de brief aan Zahra. Ze antwoordde en de meisjes werden penvriendinnen.

"Die twee meisjes raakten bevriend via een foto", zegt Muhammed. "Het is een eenvoudig verhaal over hoe fotografie mensen kan verbinden. We maken niet alleen foto's, maar we geven ook een stem aan de mensen die we fotograferen. Je begint jezelf vragen te stellen over mensen: wie zijn ze? Achter het woord 'vluchteling' bevinden zich mensen met namen, hoop en dromen, zoals wij. Zo tillen we iedereen naar hetzelfde niveau, simpelweg door fotografie."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van Muhammed Muheisen

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Muhammed Muheisen's kitbag

Camera's

Canon EOS 5D Mark IV

Gegarandeerde ongeëvenaarde beeldkwaliteit en zeer professionele prestaties bij elke opname. "Het is geen intimiderende camera en hij verstoort de privacy van mensen niet wanneer je ermee rondloopt", zegt Muhammed.

Objectieven

Canon EF 50mm f/1.2L USM

USM-objectief uit de professionele L-serie met een diafragma van f/1.2 voor opnamen bij weinig licht en voor buitengewone scherptediepte. "Ik gebruik dit objectief voor portretten, omdat ik hiermee heel dichtbij kan komen en de verhalen van mensen door hun ogen kan laten zien", vertelt Muhammed.

Canon EF 24mm f/1.4L II USM

Het professionele groothoekobjectief met optica uit de L-serie, met een snel diafragma van f/1.4, is ideaal voor opnamen bij weinig licht.

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Een professioneel groothoekobjectief met een natuurlijk perspectief, een diafragma van f/1.4 en zeer goede prestaties bij weinig licht. "De Canon EF 24mm f/1.4L II USM en Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectieven zijn perfect bij weinig licht", zegt Muhammed. "Het zijn zeer scherpe objectieven, ze focussen snel en ze helpen me om spontane momenten vast te leggen."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan