Canon EOS 5D Mark IV
Gegarandeerde ongeëvenaarde beeldkwaliteit en zeer professionele prestaties bij elke opname. "Het is geen intimiderende camera en hij verstoort de privacy van mensen niet wanneer je ermee rondloopt", zegt Muhammed.
ARTICLE
Muhammed Muheisen is een fotograaf met een missie. "Waarom ben ik fotograaf?", vraagt hij. "Ik wil als fotograaf niet genieten van het fotograaf zijn, ik wil als fotograaf een verschil maken. Dat is waarvoor ik vanaf het begin heb gekozen. Fotografie is een krachtig instrument voor verandering, daar ben ik heilig van overtuigd."
De tweevoudig winnaar van een Pulitzer-prijs en fotograaf voor National Geographic is momenteel in Griekenland gevestigd en brengt al sinds 2001 mondiale problemen in beeld. Zijn werk bracht hem van de begrafenisstoet van Nelson Mandela in Zuid-Afrika naar de oorlogszones in Syrië en Irak en de vluchtelingenkampen in Europa en het Midden-Oosten. De afgelopen 10 jaar heeft hij zich gericht op vluchtelingen en burgers die zijn getroffen door conflicten, armoede en natuurrampen.
Hier vertelt de gepassioneerde fotograaf en Canon Ambassador over zijn motivatie voor de oprichting van een stichting voor hulp aan de mensen aan de andere kant van zijn camera, en zijn blijvende overtuiging in de kracht van het beeld.
Muhammed rolde min of meer de fotojournalistiek in. De Jordaans staatsburger werd in Jeruzalem geboren en groeide daar op te midden van het Israëlisch-Palestijnse conflict. Toen hij begon te fotograferen was de voortdurende strijd een voor de hand liggend onderwerp. "Die omgeving speelde een belangrijke rol in mijn leven", vertelt hij. "Ik begon vast te leggen wat er om mij heen gebeurde, van gebeurtenissen tot protesten."
Muhammed ging in 2003 naar Irak om de nasleep van de Amerikaanse invasie vast te leggen. "Ik had natuurlijk geen ervaring, maar ik dacht dat ik alles wist omdat ik in een conflict was geboren", vertelt hij. "Ik realiseerde me dat ik niets wist. Ik begaf me in een duistere omgeving."
Hij bleef naar oorlogsgebieden reizen en maakte conventionele foto's van conflicten, totdat hij nieuw inzicht kreeg. "Als ik alleen de vernietiging en de ellende liet zien, dan richtte ik me niet op de andere kant van het verhaal, op de mensen, hun dagelijkse leven en hun veerkracht", zegt hij. "Ik merkte dat ik op zoek ging naar schoonheid te midden van het conflict, een glimlach tussen het puin."
Muhammed begon zich te richten op de verhalen van de vluchtelingen en meer tijd tussen de mensen door te brengen. "Ik begon mij meer in het leven van andere mensen te verdiepen", zegt hij. "Als je meer tijd in een omgeving doorbrengt, dan val je niet meer op en begin je het vertrouwen van de mensen te winnen. Zo ontstaat een venster op het leven van andere mensen, waardoor je foto's niet alleen de buitenkant laten zien, maar ook een diepgaand verhaal."
Muhammed begon zijn camera ook op kinderen te richten, die hij beschrijft als de 'echte slachtoffers van conflicten', en hij streeft ernaar om grensoverschrijdende overeenkomsten te laten zien. "Of je nu kinderen in een sloppenwijk in Pakistan ziet spelen, of in New York of Londen, ze hebben dingen gemeen", zegt Muhammed. "Het werd mijn missie om deze kinderen te fotograferen en hun namen, achtergronden en hoop te delen, zodat lezers elders zich met hen verbonden konden voelen."
Eén kind, een jonge Syrische vluchteling genaamd Zahra, heeft bijzonder veel indruk gemaakt op Muhammed. Hij ontmoette haar voor het eerst in 2015 in een tentenkamp in Jordanië, toen ze slechts vier jaar oud was. "Het was een paar maanden nadat zij en haar familie de oorlog in Syrië hadden ontvlucht", herinnert hij zich. "Ik zag de geestelijke littekens op haar gezicht. Ze was zo stil. Ik benaderde haar vader en kreeg toestemming om haar te fotograferen. Dat was het begin van onze relatie."
Muhammeds indringende portretten van Zahra die hij de afgelopen vijf jaar maakte, tonen net als die van andere kinderen, zoals de jonge Afghaanse vluchtelingen Laiba Hazrat in Islamabad in Pakistan, de verschrikkelijke realiteit van het opgroeien zonder thuis. "Ik gebruik een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief voor portretten, omdat ik hiermee dichtbij genoeg kom om de verhalen van mensen door hun ogen te laten zien", vertelt hij. "De ogen zijn de deur naar de ziel. Ik houd mijn objectief altijd op ze gericht."
Bij het werken in vluchtelingenkampen waar een gevoelige aanpak is vereist, hecht Muhammed veel waarde aan een onopvallende camera. "Ik gebruik de Canon EOS 5D-serie en de Canon EOS 5D Mark IV graag", zegt hij. "De camera is niet intimiderend en verstoort de privacy van mensen niet wanneer je er mee rondloopt. Je hindert mensen niet."
Zijn uitrusting bestaat ook uit een Canon EOS R en een reeks EF prime-objectieven uit de L-serie, waaronder een Canon EF 24mm f/1.4L II USM, een Canon EF 35mm f/1.4L II USM, een Canon EF 50mm f/1.2L USM en een Canon EF 85mm f/1.4L IS USM. "Ik gebruik zelden lange objectieven, omdat ik graag midden in de omgeving sta, waarbij alles om mij heen beweegt alsof ik onzichtbaar ben. Fotograferen met 35 mm maakt dat mogelijk.
"Ik maak liever gebruik van het beschikbare licht en de Canon EF 24mm f/1.4L II USM- en Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectieven zijn perfect bij weinig licht. Het zijn zeer scherpe objectieven, ze focussen snel en ze helpen me om spontane momenten vast te leggen."
In 2015 bereikte de vluchtelingencrisis Europa en Muhammed was daar getuige van. Hij bevond zich in Hongarije en zag duizenden vluchtelingen die zich voortsleepten langs een spoorweg. Hij besloot dat het niet langer genoeg was om hun ervaringen vast te leggen. Ik wilde er iets aan doen", vertelt hij.
Hij maakte een Instagram-account met de naam Everyday Refugees en begon te delen wat hij zag. "Er is geen betere manier om een verhaal te vertellen dan met foto's. Je bent getuige van iets en laat het zien, zodat mensen erop kunnen reageren en er iets aan kunnen doen", zegt hij. "Foto's kunnen stereotypen veranderen en zorgen voor bewustzijn. Social media is een zeer krachtig hulpmiddel waarmee je in enkele seconden miljoenen mensen kan bereiken. Mensen van over de hele wereld namen contact met mij op en vroegen: 'Wat kunnen we doen om te helpen?’"
Anderhalf jaar later registreerde Muhammed Everyday Refugees in Amsterdam, en donaties zijn nog altijd welkom bij de stichting. "Tot nu toe hebben we duizenden mensen over de hele wereld geholpen via fotografie", zegt hij. "Mijn grootste prestatie in het leven is het oprichten van een stichting die een verschil maakt."
De foto's van Muhammed hebben ook geholpen om persoonlijke contacten te leggen. Nadat een van zijn portretten van Zahra in 2017 in Duitsland de UNICEF Photo of the Year Award won, kreeg hij een brief van een jong Duits meisje van dezelfde leeftijd. "De brief was geadresseerd aan Zahra en bevatte de boodschap: 'Ik zag je foto in de krant. Waarom ben je zo verdrietig? Als we vrienden worden, zou je dan blij zijn?'" Tijdens zijn volgende reis naar Jordanië gaf Muhammed de brief aan Zahra. Ze antwoordde en de meisjes werden penvriendinnen.
"Die twee meisjes raakten bevriend via een foto", zegt Muhammed. "Het is een eenvoudig verhaal over hoe fotografie mensen kan verbinden. We maken niet alleen foto's, maar we geven ook een stem aan de mensen die we fotograferen. Je begint jezelf vragen te stellen over mensen: wie zijn ze? Achter het woord 'vluchteling' bevinden zich mensen met namen, hoop en dromen, zoals wij. Zo tillen we iedereen naar hetzelfde niveau, simpelweg door fotografie."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Gegarandeerde ongeëvenaarde beeldkwaliteit en zeer professionele prestaties bij elke opname. "Het is geen intimiderende camera en hij verstoort de privacy van mensen niet wanneer je ermee rondloopt", zegt Muhammed.
Een baanbrekende full-frame systeemcamera die nieuwe standaarden zet voor fotografen en filmmakers.
USM-objectief uit de professionele L-serie met een diafragma van f/1.2 voor opnamen bij weinig licht en voor buitengewone scherptediepte. "Ik gebruik dit objectief voor portretten, omdat ik hiermee heel dichtbij kan komen en de verhalen van mensen door hun ogen kan laten zien", vertelt Muhammed.
Het professionele groothoekobjectief met optica uit de L-serie, met een snel diafragma van f/1.4, is ideaal voor opnamen bij weinig licht.
Een professioneel groothoekobjectief met een natuurlijk perspectief, een diafragma van f/1.4 en zeer goede prestaties bij weinig licht. "De Canon EF 24mm f/1.4L II USM en Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectieven zijn perfect bij weinig licht", zegt Muhammed. "Het zijn zeer scherpe objectieven, ze focussen snel en ze helpen me om spontane momenten vast te leggen."
Maak perfecte portretten met een uitzonderlijk telefotolens.
ARTIKEL
Drie professionele fotografen met bij elkaar meer dan een miljoen volgers delen hun tips voor het maken van innovatieve en aantrekkelijke content voor sociale media.
ARTIKEL
De Zweedse fotojournalist en Canon-ambassadeur maakt zijn gevoelige portretten van ontheemde kinderen met een Canon TS-E 45mm f/2.8-objectief.
ARTIKEL
Leer van de besten in de branche in het Canon Student Programme op het festival voor fotojournalistiek Visa pour l'Image.
ARTIKEL
Opvallende kleuren, bodypaint en golvende stoffen: de Ethiopische fotografe daagt stereotypen uit om waterschaarste in Afrika te benadrukken.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro