ARTIKEL

Where the Children Sleep: een ander perspectief door het tilt-shiftobjectief

Maha en haar familie zijn gevlucht uit het dorp Hawiga buiten Mosul in Irak. Uit vrees voor IS en door gebrek aan voedsel waren ze gedwongen om hun huis te verlaten. Hier ligt Maha op een vieze matras in een overvolle doorgangstent in het vluchtelingenkamp Debaga. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon TS-E 45mm f/2.8-objectief. © Magnus Wennman

De vijfjarige vluchteling Maha in haar geïmproviseerde bed is een van de kinderen die de Zweedse fotojournalist Magnus Wennman fotografeerde voor zijn langlopende project Where the Children Sleep. Hij vertelt dat zijn serie gaat over "kinderen die gedwongen hun huis hebben moeten verlaten vanwege de oorlog in Syrië en Irak, en over de plekken waar ze nu slapen, over hun dromen en over hun hoop voor de toekomst."

Magnus fotografeerde de plekken waar jonge kinderen wiens leven tragisch door de oorlog is beïnvloed zich te rusten leggen, van groene bermen tot ziekenhuisbedden, van de trottoirs in de stad tot vluchtelingenkampen. Voor dit project heeft hij door het hele Midden-Oosten gereisd en door een groot deel van Europa, en hij bezocht onder meer Syrië, Irak, Libanon en Turkije.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Voor mij is dit project een manier geweest om oorlog beter te begrijpen en om wat meer begrip te kweken bij anderen," zegt Magnus. "Als je in een land als Zweden woont, waar het al 200 jaar vrede is, is het bijna onmogelijk om oorlog te begrijpen. Maar wat ik wel kan begrijpen is de relatie tussen een vader en een kind, en tussen een kind en een ouder. Daarom kan ik me eigenlijk alleen door de ogen van een kind een voorstelling maken van oorlog."

De sprekende foto van Maha (bovenste foto) trok wereldwijd de aandacht toen hij vorig jaar de eerste prijs won bij de World Press Photo Awards in de categorie People Singles. Ook Magnus' film 'Fatima's Drawings, over een ander vluchtelingetje (bekijk hem hieronder), kreeg erkenning. Magnus wil niet alleen fondsen werven voor de vluchtelingenorganisatie van de VN, hij hoopt ook dat zijn foto's – genomen in zijn kenmerkende zachte, melkachtige stijl met zijn Canon tilt-shiftobjectief – mensen zullen raken.

"Mijn doel is dat mensen zich druk gaan maken over dit conflict en over wat er allemaal aan de hand is," zegt hij over zijn fotoserie. Daarin kijken sommige kinderen in de camera, waardoor hun beproevingen akelig dichtbij komen. "Je ziet dit soort foto's in het nieuws, maar het is makkelijk om weg te kijken. Voor mij als vader is het heel moeilijk om mijn ogen te sluiten als kinderen in het bos moeten slapen, of als ze appels van de bomen moeten stelen om iets te eten te krijgen. Dat is heel moeilijk om aan te zien. Het is een ingewikkeld conflict. Oorlog is altijd ingewikkeld. Maar het is niet moeilijk om te begrijpen dat kinderen een veilige plek om te slapen nodig hebben."

In de 17 jaar dat Magnus als vaste fotograaf voor de landelijke Zweeds krant Aftonbladet werkte heeft hij overal verslag van gedaan; van lokaal nieuws tot sport tot belangrijke internationale gebeurtenissen zoals de verkiezingscampagne en overwinning van Obama in de VS in 2008. De fotografen van vandaag richten zich meer op langetermijnprojecten over sociale problemen, nieuws en oorlogen over de hele wereld.

Voor Magnus zijn camera's vooral "gereedschap om een verhaal te vertellen", en daarom moet de weinige apparatuur die hij meeneemt goed presteren. Hij heeft gemerkt dat zijn Canon EOS-1D X, Canon EOS 5D Mark III en Canon EOS 5D Mark IV hem alles bieden wat hij voor zijn werk nodig heeft.

"In de meeste gevallen werk ik buiten en ik wil niet te veel spullen meesjouwen, dus meestal hangt de Canon EOS-1D X met een 24-70mm-objectief over mijn schouder, en in mijn rugzak heb ik nog een andere camera. "Ik heb een apparaat voor geluidsopnames bij me, en misschien een statief. Dat is het wel. Ik heb altijd met Canon gewerkt. Zelfs als ik wil filmen gebruik ik dezelfde camera's als voor fotografie. Dat werkt perfect voor mij."

A five-year-old girl with brown hair lies on a bed wearing an orange jumper. Sunlight from a window falls on her
Tamam van vijf was bang voor haar kussen en huilde iedere avond als ze naar bed moest, zo kreeg Magnus te horen. De luchtaanvallen in haar geboorteplaats Homs in Syrië vonden meestal in de avond plaats, en hoewel ze daar al twee jaar weg is begrijpt ze nog steeds niet dat het gevaar niet van haar kussen kwam. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon TS-E 45mm f/2.8-objectief. © Magnus Wennman
Two small children lie on flattened cardboard boxes by a wall in a dark, quiet street, wearing pink coats
Magnus ontmoette Ralia van zeven en Rahaf van dertien. Ze leven in de straten van Beirut, Libanon. Hun moeder en broer zijn omgekomen bij een granaataanval in hun vroegere woonplaats Damascus in Syrië, en toen Magnus ze fotografeerde hadden de kinderen en hun vader al een jaar buiten geslapen. Ze kropen dicht bij elkaar op hun kartonnen dozen. Rahaf zei dat ze bang was voor "stoute jongens", en daarop begon Ralia te huilen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon TS-E 45mm f/2.8-objectief. © Magnus Wennman
A black-and-white image shows an open suitcase containing pictures of children and letters

Het beste advies van Magnum-genomineerde Diana Markosian

De carrière van de fotograaf zou een heel andere wending hebben genomen zonder het belangrijke inzicht dat ze uit een film haalde.

Magnus ging op zoek naar kinderen en gezinnen met een ontroerend verhaal. Zijn favoriete objectief werd de Canon TS-E 45mm f/2.8, die hem hielp bij het maken van portretten die empathie oproepen. De brandpuntsafstand van 45mm bood een vergelijkbare natuurlijke beeldhoek als de 50mm standaardobjectief. Omdat het tilt-shiftmechanisme totale controle geeft over de scherptediepte en het perspectief kon Magnus het objectief bij het bepalen van de compositie bovendien gebruiken om de aandacht te vestigen op de gezichtsuitdrukking, lichaamstaal en de omgeving van zijn onderwerpen.

"Dit is de perfecte lens voor dit soort portretten," zegt hij. "Ik gebruik de 'tilt and shift'-functies om meer controle te hebben en meer nadruk op de persoon te leggen door deze van de achtergrond te scheiden." Het resultaat is een dromerig beeld, en soms ontstaat er een eigenaardig effect dat op een poëtische manier verwijst naar de onschuld van de kinderen die door oorlog ontheemd zijn geraakt.

A small girl lies asleep in a woodland, under heaps of blankets. The image is soft and dreamlike
De vijfjarige Lamar en haar familie uit Servië werden dakloos nadat hun huis was verwoest door een bom. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon TS-E 45mm f/2.8-objectief. © Magnus Wennman
A blonde child lies with her head on a red pillow, looking at the camera
Walaa van vijf zei tegen Magnus dat ze naar huis wilde. In Aleppo in Syrië had ze een eigen kamer en daar huilde ze nooit als ze bed moest, zo vertelt ze. In het vluchtelingenkamp huilde ze iedere avond. Ze vond het verschrikkelijk om haar hoofd op haar kussen te leggen, want de avond was verschrikkelijk. Dat was het moment dat in Aleppo de aanvallen plaatsvonden. Overdag bouwde Walaa's moeder vaak een huisje van kussens, om haar te leren dat je niet bang voor kussens hoefde te zijn. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon TS-E 45mm f/2.8-objectief. © Magnus Wennman

Hoewel fotografie nog steeds centraal staat in zijn werk, heeft Magnus ook de inzet van multimedia omarmd. Toen hij verslag deed van de verwoestende hongersnood in Oost-Afrika voor het goede doel Save the Children experimenteerde hij al met filmen over 360 graden en virtual reality. "Toen ik begon als fotojournalist maakte ik alleen foto's," zegt hij. "Tegenwoordig zijn er eindeloos veel manieren om een verhaal te vertellen, dus ik werk veel met video en geluid. Ik zie mezelf als een verteller van visuele verhalen, en probeer altijd de beste manier te vinden om het verhaal waaraan ik werk vast te leggen.

Ik ben altijd iemand geweest die vooral foto's maakt, maar als ik geloof dat je het verhaal beter kunt overbrengen met video, dan kies ik daarvoor. Toen ik aan Where the Children Sleep werkte leerde ik een klein meisje kennen. Ze woont nu in Zweden en heet Fatima. Ze maakte tekeningen van het huis waarin ze vroeger in Syrië woonde, en vertelde me daar prachtige verhalen over. Ik besloot om een film over haar te maken, en dat is een goed voorbeeld van hoe ik video en fotografie combineer in een bepaald project."

A small child lies on a grey bed under a grey wooden blanket that they have pulled up to cover most of their face. Their eyes are wide open, looking straight up at the ceiling
Magnus leerde de tweejarige Fara kennen in Azraq, Jordanië. Ze was dol op voetbal. Haar vader probeerde ballen voor haar te maken door alles wat hij maar kon vinden op te frommelen, maar ze gingen nooit lang mee. Iedere nacht wenste hij Fara en haar grote zus Tisam van negen welterusten in de hoop dat hij de volgende dag een echte bal zou kunnen vinden waarmee de meisjes konden spelen. Alle andere dromen leken buiten zijn bereik te liggen, legde hij uit, maar dit was er een die hij niet wilde opgeven. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon TS-E 45mm f/2.8-objectief. © Magnus Wennman
A mother holds her sleeping baby as she sits against a metal gate, covering her face in distress.
Bij de grens tussen Servië en Hongarije ligt de eenjarige Sham in de armen van zijn moeder voor een vier meter hoog ijzeren hek. Direct achter het hek begint Europa, dat ze wanhopig probeerden te bereiken. Nog maar één dag geleden werden de laatste vluchtelingen binnengelaten en met de trein naar Oostenrijk gebracht. Maar Sham en zijn moeder zijn te laat aangekomen, net als duizenden andere vluchtelingen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon TS-E 45mm f/2.8-objectief. © Magnus Wennman

Multimedia biedt nieuwe kansen, en daardoor is Magnus hoopvol gestemd over de toekomst van de fotojournalistiek. "De nieuwe generatie zal op een volledig andere manier gaan werken dan de oudere fotojournalisten," zegt hij. "Ik denk dat ruimdenkende jonge mensen die zich willen richten op het vertellen van visuele verhalen een grote toekomst hebben. Visuele verhalen worden overal steeds belangrijker."

Hoewel hij een van de weinige gelukkigen is die langere tijde een vaste baan als persfotograaf heeft gehad, ziet hij de positieve kant van het feit dat dat soort banen schaars zijn. "Ik heb het geluk dat ik voor een krant werk die nog steeds veel middelen uittrekt voor fotojournalistiek. De krant blijkt de juiste beslissing te hebben genomen, want we doen het nog steeds goed," zegt hij. "Maar omdat er nog maar zo weinig vaste banen zijn, is de fotojournalistiek van tegenwoordig een stuk democratischer. Iedereen kan zich ermee bezig houden, niet alleen de mensen die voor de kranten werken."

Voor Magnus persoonlijk is het belangrijk dat hij door zijn werk voor Aftonbladet en National Geographic een bepaalde verandering op gang brengt. "Als fotojournalist wil je je verhaal op zo'n manier vertellen dat mensen het niet alleen begrijpen, maar dat het ze in hun hart raakt. Ik geloof dat je een heel eind bent gekomen als dat lukt."

Magnus Wennmans uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

A Canon EOS 5D Mark IV sits against a black background

Camera's

Canon EOS-1D X Mark II

Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen biedt de Canon EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties. "Zelfs als ik wil filmen gebruik ik dezelfde camera's als voor fotografie," zegt Magnus.

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt elk detail haarfijn vast, zelfs bij extreme contrasten, en Magnus verklaart: "De camera's van Canon passen perfect bij mij."

Lenzen

Canon TS-E 45mm f/2.8

De TS-E 45mm f/2.8 is een tilt-and-shift objectief met een beeldhoek gelijk aan die van een 50 mm standaardobjectief. "Ik gebruik de 'tilt-and-shift' om meer controle te hebben en meer nadruk op de persoon te leggen door deze van de achtergrond te scheiden," zegt Magnus.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Deze standaard zoomlens van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Magnus zegt: "Normaal gesproken hangt de Canon EOS-1D X met een 24-70mm-objectief over mijn schouder, en in mijn rugzak heb ik nog een andere camera."

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan