Deze foto, Wachtend op de volgende opdracht, komt uit de serie 'Das Gefühl, das nur wir kennen' (Het gevoel dat alleen wij kennen) van reportage-, portret- en documentairefotograaf Stephan Lucka. In deze serie wordt de niet-aflatende populariteit en aantrekkingskracht van scouting in Duitsland, die 260.000 jonge leden telt, vastgelegd en gevolgd. Stephan is een van de recente finalisten van het Canon Student Development Programme waaraan hij in 2020 deelnam. Terugkijkend op deze ervaring zegt hij: "Ik kreeg zeer waardevol advies van mijn mentor, Daniel Etter, over het bewerken van een van mijn projecten. Het heeft mijn portfolio sterker gemaakt en geholpen bij mijn pitches." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 40mm f/2.8 STM-objectief, ingesteld op 1/800 sec, f/7.1 en ISO400. © Stephan Lucka
Lady Gaga sprak na het winnen van de Oscar voor Beste originele nummer in 2019 de volgende woorden: "Als je een droom hebt, vecht er dan voor. Het gaat om gedisciplineerd je passie volgen. Niet om hoe vaak je wordt afgewezen. Het gaat erom hoe vaak je overeind blijft, moed houdt en doorgaat.”
Dit geldt zowel voor carrière maken in de fotografie als voor succesvol zijn als artiest. Een voet tussen de deur krijgen en je naam vestigen in deze concurrerende branche kan een uitdaging zijn. Maar er zijn wel een paar manieren waarop je je kansen om opdrachten binnen te halen kunt vergroten.
Tijdens een groepsdiscussie als onderdeel van het Canon Student Development Programme 2021 gaven professionals uit de branche waardevol advies over het pitchen voor opdrachten. De panelleden achter 'How To Get Hired as a Photographer: Insights from the Industry' (Hoe je werk krijgt als fotograaf: inzichten uit de branche) waren Canon Ambassador en fotojournalist Gulshan Khan; chef fotoredactie en vaste fotograaf bij de Deense krant Politiken, Thomas Borberg; Global Editor bij Reuters Pictures, Rickey Rogers; en Head of Photography van The Guardian, Fiona Shields.
Puttend uit hun eigen ervaringen en lange carrières gaven deze experts belangrijke inzichten in hoe je jezelf onderscheidt van de concurrentie en hoe je een onvergetelijke pitch neerzet die je helpt die opdrachten binnen te halen.