STUDENT

Pitchen voor opdrachten: inzichten uit de branche

Het kan lastig zijn om carrière te maken in de fotografiewereld, maar deze zeven tips van experts kunnen je helpen om een goede pitch neer te zetten en die opdracht binnen te halen.
Drie jonge scouts en een oudere scoutingleider staan te wachten langs de kant van een landweg.

Deze foto, Wachtend op de volgende opdracht, komt uit de serie 'Das Gefühl, das nur wir kennen' (Het gevoel dat alleen wij kennen) van reportage-, portret- en documentairefotograaf Stephan Lucka. In deze serie wordt de niet-aflatende populariteit en aantrekkingskracht van scouting in Duitsland, die 260.000 jonge leden telt, vastgelegd en gevolgd. Stephan is een van de recente finalisten van het Canon Student Development Programme waaraan hij in 2020 deelnam. Terugkijkend op deze ervaring zegt hij: "Ik kreeg zeer waardevol advies van mijn mentor, Daniel Etter, over het bewerken van een van mijn projecten. Het heeft mijn portfolio sterker gemaakt en geholpen bij mijn pitches." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 40mm f/2.8 STM-objectief, ingesteld op 1/800 sec, f/7.1 en ISO400. © Stephan Lucka

Lady Gaga sprak na het winnen van de Oscar voor Beste originele nummer in 2019 de volgende woorden: "Als je een droom hebt, vecht er dan voor. Het gaat om gedisciplineerd je passie volgen. Niet om hoe vaak je wordt afgewezen. Het gaat erom hoe vaak je overeind blijft, moed houdt en doorgaat.”

Dit geldt zowel voor carrière maken in de fotografie als voor succesvol zijn als artiest. Een voet tussen de deur krijgen en je naam vestigen in deze concurrerende branche kan een uitdaging zijn. Maar er zijn wel een paar manieren waarop je je kansen om opdrachten binnen te halen kunt vergroten.

Tijdens een groepsdiscussie als onderdeel van het Canon Student Development Programme 2021 gaven professionals uit de branche waardevol advies over het pitchen voor opdrachten. De panelleden achter 'How To Get Hired as a Photographer: Insights from the Industry' (Hoe je werk krijgt als fotograaf: inzichten uit de branche) waren Canon Ambassador en fotojournalist Gulshan Khan; chef fotoredactie en vaste fotograaf bij de Deense krant Politiken, Thomas Borberg; Global Editor bij Reuters Pictures, Rickey Rogers; en Head of Photography van The Guardian, Fiona Shields.

Puttend uit hun eigen ervaringen en lange carrières gaven deze experts belangrijke inzichten in hoe je jezelf onderscheidt van de concurrentie en hoe je een onvergetelijke pitch neerzet die je helpt die opdrachten binnen te halen.

Fiona Shields, Head of Photography bij The Guardian.

Fiona Shields is Head of Photography bij het dagblad The Guardian waar ze ongeveer 250 e-mails per dag krijgt. "Wij zijn op zoek naar fotografen die initiatief tonen en zelfstandig kunnen werken", zegt ze.

Rickey Rogers, Global Editor bij Reuters Pictures.

"De meeste van onze vaste fotografen zijn bij ons in dienst gekomen als freelancer", zegt Rickey Rogers van Reuters Pictures.

1. Meld je aan voor portfoliobeoordelingen en doe mee met wedstrijden

Gulshan, een Zuid-Afrikaanse fotojournalist met Johannesburg als thuisbasis, vertelt hoe belangrijk het is dat je werk opvalt wanneer je voor de eerste keer een opdracht probeert te krijgen. "Wat mij echt heeft geholpen, zijn portfoliobeoordelingen", zegt ze. "Meld je aan voor portfoliobeoordelingen en voor fondsgelden, zoals die van de Open Society Foundations, Everyday Africa en Women Photograph."

Fiona, die voorheen werkzaam was als fotoredacteur, studentmentor en jurylid bij verschillende fotografieprijzen, zegt: "Ik doe voortdurend portfoliobeoordelingen en het is een geweldige manier om nieuw talent te ontdekken. Wees niet bang om mee te doen aan wedstrijden. De samenstelling van een jury is vaak heel breed en gevarieerd.

"Je komt er fotoredacteuren van nieuwsmedia tegen, maar ook curators voor tentoonstellingen en musea, waarmee je ook een ingang hebt naar de kunstwereld."

2. Trek de aandacht van de redacteur

Fotoredacteuren worden elke dag bedolven onder de e-mails, dus de onderwerpregel en openingsalinea zijn allesbepalend in jouw mailtje naar de redacteur, het dagblad of tijdschrift. Jouw pitch valt of staat met die eerste paar woorden.

"Zet geen dingen zoals 'Hoi!' in de onderwerpregel", zegt Fiona. "De onderwerpregel moet terugkomen in het onderwerp van je pitch. Denk ook goed na over de actualiteit, de relevantie ervan voor het dagblad of tijdschrift. Wees beknopt en stuur je pitch wanneer die relevant is."

Rickey, die in de Verenigde Staten woont en de leiding heeft over het team van Reuters Pictures, zegt: "Minder is beter wanneer je jezelf gaat presenteren, maar zorg wel dat je gepresenteerde werk zo gevarieerd mogelijk is."

Twee mensen bestuderen de achterkant van een Canon-camera.

Volg je een opleiding in fotografie of videografie?

Canon's Future Focus brengt fotografie- en filmstudenten in contact met professionals.

3. Zorg voor een sterke biografie

Een van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle pitch is een sterke biografie die laat zien wie je bent, wat je hebt gedaan en wat je kunt betekenen voor een krant of tijdschrift.

"Je moet een biografie over jezelf toevoegen die aangeeft wat jouw specialismen zijn, bijvoorbeeld dat je onderwaterfotograaf bent. Het helpt om te laten weten welke pijlen je nog meer op je boog hebt", zegt Fiona.

Vergeet niet om je contactgegevens door te geven, zoals je mobiele telefoonnummer en geografische locatie. "Laat je gepubliceerde werk zien zodat kranten en tijdschriften weten of jij past bij hun stijl van fotografie. Maar voeg daarnaast wat experimenteler werk toe dat je wellicht ook doet, misschien iets meer in de artistieke richting, waarmee je laat zien dat je ook origineel kunt denken", vervolgt Fiona.

"Wees niet bang om te laten zien wie je bent", voegt Rickey eraan toe. "Het bedriegerssyndroom bestaat echt, maar wees gewoon authentiek, plaats jezelf in jouw context en realiteit en vertrouw daarop".

Thomas Borberg, chef fotoredactie en vaste fotograaf bij Politiken.

Thomas Borberg is chef van de fotoredactie en vaste fotograaf bij de Deense krant Politiken waar ze, naar eigen zeggen, de regel 'staan is verboden' hanteren voor foto's. "Het is zo vreselijk saai wanneer al die politici stilstaan op foto's. We zeggen altijd tegen onze freelancers dat er activiteit moet zijn, mensen moeten bewegen!"

Canon Ambassador en fotojournalist Gulshan Khan.

Fotojournalist Gulshan Khan raadt beginnende fotografen aan niet alleen betaalde klussen te doen, maar ook altijd aan persoonlijke projecten te werken. "Uit jouw eigen projecten spreekt authenticiteit, ze laten zien waar je in geïnteresseerd bent, wat je in je mars hebt", zegt ze. © Amr Alfiky

4. Bouw je pitch op als een piramide

De persoon naar wie je pitcht, moet meestal meteen weten waar je voorstel over gaat. Door je pitch in een piramidevorm te presenteren, breng je het verhaal gemakkelijker en duidelijker over.

"Begin met een kop, geef daaronder een korte samenvatting (ook wel intro genoemd) en ga dan de diepte in en geef aan waarom die pitch actueel en relevant is op dat moment", legt Fiona uit. "Laat een PDF zien van je foto’s zodat fotoredacteuren in één oogopslag de kwaliteit van je werk kunnen zien en zich visueel kunnen voorstellen wat ze van je kunnen verwachten als ze jou een opdracht geven."

5. Kies je beelden alsof het een gerecht is

Wanneer je gaat kiezen wat je in je pitch wilt laten zien, moet je selectief zijn om de pitch zo krachtig mogelijk te maken. Thomas, die ook docent fotojournalistiek is, vertelt dat deze manier van denken je pitch beter maakt en de kansen op succes vergroot.

"Je zou fotografie kunnen zien als een gerecht", zegt hij. "Al die foto's die je hebt, zijn ingrediënten waaruit je de beste selecteert om te bereiden en vervolgens te presenteren als een prachtige compositie. Dien het op op een manier die mij nieuwsgierig maakt.

"Wanneer je een e-mail stuurt met 50 foto's als bijlage, heb je het al verprutst. Een PDF-bestand is je heilige plicht wanneer je een redacteur benadert. Bedenk dat je slechts 30 seconden of één minuut hebt om het gerecht te serveren dat je hebt gemaakt."

Een vrouw ligt op een bank, met haar handen boven haar hoofd en een mondkapje onder haar kin. In de hoek van de grijze kamer staat een kleine plant met feloranje bloemen.

Van fotografiestudent tot professional: Michele Spatari's reis als fotojournalist

Zijn deelname aan het Canon Student Development Programme was een keerpunt in Michele Spatari's leven. Hier vertelt hij over zijn eerste stappen in fotografie, wat hij leerde tijdens het programma en hoe het wonderen deed voor zijn carrière.

6. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen

"Taal verandert zoals de technologie verandert zoals de wereld van fotografie verandert", zegt Gulshan.

Om al deze veranderingen bij te benen, heb je advies en feedback nodig van anderen, vooral mensen in de fotografiecommunity.

"Wij zijn afhankelijk van die relatie met eerlijke en oprechte fotografen", zegt Fiona. "Blijf op de hoogte van technologische ontwikkelingen, blijf relevant en weet welke gesprekken zich afspelen in onze fotografiecommunity en de community's van pitchredacteuren. In die community's leer je hoe je je moet gedragen en wat belangrijk is. Maar al die ideologieën veranderen telkens, dus moet je actueel blijven. Volg het advies, maar weet je alle ins en outs, neem dan het risico."

Thomas voegt eraan toe: "De camera is een universele sleutel tot het leven van mensen en je moet deze sleutel gebruiken om belangrijke verhalen te vertellen, verhalen die ertoe doen. Gebruik je nieuwsgierigheid om mooie ideeën en concepten te maken en weet dat je steeds beter wordt."

Een groep tieners lachen en dansen buiten rond, in een groep dicht op elkaar.

Jonge scouts leven zich uit op deze foto van Stephan Lucka's serie 'Das Gefühl, das nur wir kennen'. Over dit langetermijnproject, dat genomineerd is voor de Festival della Fotografia Etica Student Award, zegt Stephan: "De scouts vormen hun eigen sociaal-culturele microgemeenschap en door ernaar te kijken, kunnen we iets leren over de maatschappij in het algemeen. Over hoe we met elkaar willen omgaan, hoe we met elkaar willen samenleven." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief (opgevolgd door de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM), ingesteld op 24 mm, 1/160 sec, f/2.8 en ISO4000. © Stephan Lucka

7. Wees volhardend en bouw een netwerk op

Stephan Lucka was een van de deelnemers aan het Canon Student Development Programme 2020 en is nu een freelance fotograaf met gepubliceerd werk in het Duitse tijdschrift Stern en op de website van Der Spiegel. Zijn portfolio bevat ook een doorlopend fotografieproject waarin hij de scoutingbeweging in Duitsland in beeld brengt, onder de titel 'Das Gefühl, das nur wir kennen' (zie bovenstaande foto en de foto aan het begin van dit artikel).

Stephan deelt nog een paar extra tips: "Probeer je portfolio zo goed mogelijk te maken, niet te beknopt, maar ook niet te uitgebreid", zegt hij. "Wees volhardend. Soms komt er niets uit voort, maar wees niet gefrustreerd en bouw relaties op met mensen. Het gaat niet alleen om de kwaliteit van het werk, maar ook om het menselijke contact."

De kernboodschap is dus eenvoudig: wanneer je pitcht voor werk bij een tijdschrift of krant, moet je de aandacht van de redacteur zien te trekken, helder zijn in wat je voorstelt, ervoor zorgen dat het onderwerp relevant is voor het tijdschrift of dagblad en je beste werk presenteren als voorbeelden van wat je kunt. Het is niet gemakkelijk om een bloeiende carrière op te bouwen in een concurrerende omgeving, maar met deze tips kun je je kansen op succes vergroten.

Het Canon Student Development Programme 2022 is al begonnen. Het laatste nieuws, details over de finalisten van dit jaar en informatie over hoe je je voor het programma van 2023 kunt inschrijven vind je hier.

Geschreven door Ashvin Tiwana


Related articles

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro