Net zoals in elke andere sector waar mensen uit passie voor kiezen, is de concurrentie in de wereld van de fotografie groot. Met het Canon Student Development Programme (CSDP) heeft de volgende generatie fotojournalisten echter een voorsprong op de rest.
Het jaarlijkse evenement biedt studenten de kans om te leren van een aantal van de meest invloedrijke professionals in de fotografiebranche via praktische sessies, portfoliobeoordelingen en workshops. In 2024 stonden weer seminars en lezingen op het programma over de uitdagingen die fotografiestudenten te wachten staan als zij starten in de professionele wereld, en ook hoe ze deze succesvol kunnen overwinnen. Hier bekijken we een aantal van de belangrijkste kwesties die aan de orde kwamen, en het advies hierover van toonaangevende experts, onder wie Fiona Shields, Elisa Iannacone, Thomas Borberg en Paolo Verzone.
Vijf uitdagingen voor hedendaagse jonge fotojournalisten
1. Navigeren door generatieve AI en deepfakes
Naarmate de technologie evolueert, vormt de opkomst van generatieve AI een grote uitdaging voor de authenticiteit van fotojournalistiek.
Fiona Shields, Head of Photography bij The Guardian en mentor van het Canon Student Development Programme van 2024, brengt een schat aan ervaring mee wat betreft het vertellen van visuele verhalen en ethische aspecten in het medialandschap.
"We komen terecht in deze echt merkwaardige wereld van AI. De gevolgen [van misinformatie] kunnen vreselijk zijn. Het is voor ons nooit eerder zo belangrijk geweest te kunnen vertrouwen op de fotografen met wie we werken," zegt ze.
Dit werpt een cruciale vraag op: wat betekent het vastleggen van de waarheid wanneer foto’s zo makkelijk zijn te fabriceren? Als ambitieuze fotografen deze uitdaging willen aangaan, moeten ze een kritische blik ontwikkelen en al het mogelijke doen om authenticiteit in hun werk in stand te houden.
"Waar het om gaat, is de gedachte achter de foto’s, niet alleen het aantal foto’s dat je hebt," aldus Paolo Verzone, een ervaren fotojournalist, Canon-ambassadeur en CSDP-mentor. "Als de intentie ontbreekt," vervolgt hij, "kan zelfs geweldige nabewerking de foto niet redden."
"We moeten leren onderscheidend te zijn," zegt fotografiestudent en 2024 CSDP-finalist Eleni Albarosa, "vooral in een wereld waarin foto’s kunnen worden gemaakt zonder context."
Elisa Iannacone, een gedreven fotojournalist, filmmaker en mensenrechtenactivist, gebruikt haar platform om ondervertegenwoordigde stemmen te laten horen en sociale kwesties onder de aandacht te brengen. In het kader van het CSDP van 2024 gaf Elisa een presentatie over AI, waarin ze melding maakte van verdere zorgen voor fotojournalisten, tijdens de vierdaagse workshop in Girona in Spanje.
"Als individuen moeten we ons bewust zijn van de rechten die we hebben afgestaan aan technologie," vertelt ze. "[Deze] worden nu al tegen ons gebruikt en daar kunnen we weinig tegen doen omdat de wetgeving nog niet zo ver is ontwikkeld als we zouden willen. Het enige dat we kunnen doen is ons bewust zijn van onze positie en wat we moeten doen om onszelf zo goed mogelijk te beschermen."
2. Echte verhalen vertellen in een tijd van misinformatie
In een tijd van 'nepnieuws' is misinformatie een belangrijk punt van zorg geworden. Waarheden ontdekken en nooit eerder vertelde verhalen vertellen is echter niets nieuws voor fotojournalisten.
Volgens Paolo moeten fotojournalisten niet alleen aangrijpende foto’s vastleggen, maar ook verdere stappen ondernemen om hun materiaal te verifiëren, waarbij ze tevens hun journalistieke integriteit en respect voor het vak hoog houden. "We moeten verantwoordelijkheid nemen voor onze verhalen," zegt hij. "Als je niet eerlijk bent in je weergave verlies je vertrouwen, wat de basis is van dit werk."
Maar er is ook meer potentieel in verhalen die accuraat de waarheid weergeven. Deze verhalen, vastgelegd in een visueel aantrekkelijk medium, zijn ook krachtige instrumenten voor verandering.
"We moeten het narratief verschuiven van alleen documentatie naar pleitbezorging voor waarheid. Fotografie kan een krachtig instrument voor verandering zijn als je er verantwoordelijk mee omgaat," vervolgt Paolo.
Simona Supino, een van de 2024 CSDP-finalisten, is het hier helemaal mee eens. "Het is onze verantwoordelijkheid als fotografen om het narratief te bevragen en ervoor te zorgen dat we de waarheid weergeven in ons werk," zegt ze.
3. Aanpassen aan nieuwe medialandschappen
Het traditionele foto-essay verliest relevantie in een online tijdperk. Voor platforms zoals Instagram en TikTok moeten fotojournalisten hun technieken voor het vertellen van verhalen aanpassen. Ook andere compromissen zijn nodig om een publiek te bereiken in een strijd om aandacht waarin algoritmes de dienst uitmaken.
"Ambitieuze fotografen moeten leren dat als ze in de huidige tijd willen opvallen, ze de manier waarop ze verhalen vertellen moeten innoveren. "Het is nu de uitdaging om pakkend werk te maken dat in een paar seconden de aandacht vasthoudt," aldus 2024 CSDP-finalist Emeline Sauser.
Om dit te doen adviseert Thomas Borberg, een ervaren fotoredacteur, studenten te experimenteren met verschillende formats en technieken om hun unieke stem te vinden. "Je kunt makkelijk de weg kwijtraken in trends, maar als fotograaf moet je jouw visuele taal behouden. Instagram is maar één platform, en hoewel het werkt voor snelle inspiratie, moet je werk een sterke basis hebben die algoritmes overstijgt," zegt hij.
Voor fotografen betekent aanpassing aan nieuwe landschappen ook uitbreiding naar andere soorten media.
"Als jonge mensen hybride willen werken, door genres te combineren, door sectoren te combineren, dan werkt het," aldus Elisa. "Wanneer mensen me vragen mijn werk te beschrijven, zeg ik, het is geen documentaire. Het is geen film. Het is geen cinema. Het is geen drama. Het is iets ertussenin, en het werkt."
Elisa zegt ook dat uitgevers steeds vaker bewegende middelen willen om een stuk werk op sociale media te promoten. Hiervoor heeft ze een favoriete camera.
"Wat ik fijn vind van de Canon EOS R5 C is de veelzijdigheid, ik kan foto’s met 45 Megapixel maken en opnamen tot 8K. Dus je hebt het hele scala van wat het ook is dat zich voordoet."
4. Mentale gezondheid en werkzekerheid
"Fouten zijn onderdeel van het proces," zegt Paolo. "Elke dag leren we van fouten maar het mogen geen blokkades worden. De branche is veeleisend, dus het is belangrijk om de balans te vinden tussen creativiteit en stabiliteit."
Het advies van Paolo is gericht op de zware druk waarmee jonge fotojournalisten te maken krijgen. Hij weet dat de druk om consistent werk van hoge kwaliteit te produceren, kan leiden tot stress en burn-outs. Het CSDP promoot gesprekken over mentale gezondheid, zodat een carrière in de fotografie duurzaam en bevredigend kan zijn. Elisa vat dit sentiment bondig samen door aan te geven dat "de camera een instrument voor genezing kan zijn, niet alleen een middel om verhalen te vertellen."
Ze voegt toe dat ambitieuze fotografen zelfzorg op de eerste plaats moeten zetten en steun moeten zoeken bij andere fotografen.
"Op onze mentale gezondheid letten is net zo belangrijk als het ontwikkelen van onze vaardigheden. We kunnen geen verhalen vertellen als we zelf niet in orde zijn," zegt student Eleni Albarosa.
5. Veiligheid
Door de toenemende gevaren waarmee een rapportage in conflictgebieden of de behandeling van gevoelige onderwerpen gepaard gaat, staat veilig werken vol in de aandacht bij jonge fotojournalisten. In het Canon Student Development Programme krijgen deelnemers voorlichting over risicoanalyse en veiligheidsprotocollen, om ervoor te zorgen dat ze goed voorbereid zijn om hun weg te vinden in uitdagende omstandigheden.
"Als fotografen moeten we overal zijn en in contact staan met elke afdeling, elk project. Die netwerken opbouwen is essentieel voor veiligheid en relevantie. Als mensen op jou vertrouwen, zullen ze je minder makkelijk loslaten," aldus Thomas. "Het verhaal is belangrijk, maar de verhalenverteller moet wel thuiskomen."
Studenten die zich in precaire situaties begeven, zijn doordrongen van dit principe, met name studenten als Simona Supino, een finalist van het programma van 2024 die kritieke sociale kwesties documenteert.
"Veiligheid is niet alleen een richtlijn. Het is voor ons essentieel om verhalen te blijven vertellen die ertoe doen," vertelt ze.
Vooruitkijken in fotojournalistiek
Volgens de studenten die het Canon Student Development Programme bijwonen, biedt dit programma onmisbare ondersteuning bij het vinden van je weg door de complexiteiten van hedendaagse fotojournalistiek.
"We moeten opnieuw het gevoel aanwakkeren dat één persoon de wereld kan veranderen," aldus Elisa. "Daar is motivatie en vastberadenheid voor nodig, maar als we het opgeven, zijn we allemaal verloren."
Als het Canon Student Development Programme enige indicatie vormt, hebben de huidige jonge fotojournalisten gelukkig nog steeds de passie die nodig is om het werk te doen. Door deze vijf uitdagingen aan te gaan en te zorgen voor authenticiteit, flexibiliteit en ethische praktijken, kunnen studenten bovendien hun vaardigheden verbeteren en succesvol zijn in een steeds veranderende branche.
Door mentorschap en betrokkenheid van ervaren professionals stelt dit programma de volgende generatie fotografen in staat om krachtige verhalen te vertellen met authenticiteit.