ARTIKEL

Reik naar de maan: 8 tips & tricks voor maanfotografie

A supermoon visible over Three Fingers Rock in Shropshire.
De foto van Andrew Fusek Peters van een supermaan achter Three Fingers Rock in Shropshire, Verenigd Koninkrijk, haalde de voorpagina van The Times. "Dit was puur toeval: ik wist niet dat de maan dat zou gaan doen. Maar ik reageerde heel snel – het was ontzettend leuk om thuis te komen en me te realiseren dat de foto niet was bijgesneden en ik maar weinig nabewerking hoefde te doen", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS-7D Mark II en een Canon EF 500mm f/4L IS II USM-objectief met een Canon Extender 2x III bij 1/60 sec, f/8 en ISO800. © Andrew Fusek Peters

Of het nu om een vurige oranje bol net boven de horizon gaat of om de zachte omtrek van een zilverkleurige halve maan tegen een stadsachtergrond, de maan – 's nachts het helderste en grootste object in de lucht – is al heel lang een fascinerend onderwerp voor fotografen. Volle manen en fenomenen als de oogstmaan, blauwe maan, bloedmaan en maansverduisteringen brengen vaak een stortvloed aan foto's op sociale media teweeg. Dit zijn meestal close-ups van de maan zelf, maar fotografen die op zoek zijn naar een grotere creatieve uitdaging kunnen inspiratie opdoen met de tips en technieken van Andrew Fusek Peters voor maanfotografie.

De Britse fotograaf, wiens werk regelmatig in landelijke kranten en tijdschriften verschijnt, fotografeert de maan het liefst als deel van een bredere scène, om een verhaal te vertellen. “Ik ben altijd op zoek naar een interessante voorgrond, om de maan binnen een landschap of een bebouwde omgeving te plaatsen", legt hij uit.

Hij heeft deze aanpak zo goed ontwikkeld, dat mensen soms ten onrechte denken dat hij samengestelde beelden heeft gebruikt. Maar in werkelijkheid is elk element van elke foto in de camera zelf vastgelegd, in RAW. En dat is geen sinecure. Het vereist een hoop planning, het gebruik van de juiste uitrusting en je moet op de juiste plek op het juiste moment zijn. Andrew geeft tips voor het maken van frisse en originele foto's van de maan, het hele jaar rond.

A full moon behind the radar station and telephone mast on Titterstone Clee Hill in Shropshire.
Probeer de context binnen een interessante voorgrond vast te leggen, zoals op deze foto van de maan achter een radarstation en zendmast op Titterstone Clee Hill in Shropshire, Verenigd Koninkrijk. "Ik kon de maan achter de toren zien opkomen, maar pas toen ik met de bewerking bezig ging, zag ik de geweldige spiegeling van de grijze ronde schotels op de mast en het oppervlak van de maan", zegt Andrew. Gefotografeerd met een Canon EOS 7D Mark II en een Canon EF 500mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/4 en ISO320. © Andrew Fusek Peters
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

1. Zorg dat je op de juiste plek bent

Eerst moet je weten waar en wanneer de maan gaat opkomen. Vroeger had je daarvoor een hoop ingewikkelde berekeningen nodig, maar tegenwoordig kan software het werk voor je doen. Andrew gebruikt The Photographer's Ephemeris 3D, een lichte visualisatietool voor outdoor- en landschapsfotografie. "Hiermee kun je plannen waar je wilt zijn, binnen een lijn van 50 meter, en kun je zien wanneer de maan zal opkomen en waarachter hij zich zal verstoppen", legt hij uit.

2. Kies het juiste moment

Je denkt wellicht dat je de maan het beste kunt fotograferen wanneer het volle maan is. Maar volgens Andrew is dat niet altijd zo. "Ga een paar dagen voordat het volle maan is al op pad", zegt hij. "Dan hoef je niet alles in silhouet te doen, maar heb je nog wat licht op het landschap." Hij verwijst naar zijn foto van Clun Castle in Shropshire (onder) als voorbeeld. "Je kunt zien dat de maan driekwart vol is, hij komt op bij zonsondergang, en de camera kon nog veel landschapsdetails vastleggen", legt hij uit.

A waxing gibbous moon high in the sky behind the ruins of Clun Castle in Shropshire.
De maan boven Clun Castle in Shropshire, Verenigd Koninkrijk. "Het was november, waardoor je die geweldige gele gloed kunt zien", zegt Andrew. "Deze foto roept een heel sterk herfstgevoel op. Die combinatie van het gebouw met de maan vind ik prachtig. Daardoor bedacht ik: 'Het hoeft niet altijd een grote maan te zijn, je kunt ook iets kunstzinnigers doen'." Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief bij 1/80 sec, f/9 en ISO100. © Andrew Fusek Peters

3. Beslis snel

Hoe zorgvuldig je alles ook van tevoren plant, tijdens de daadwerkelijke opname moet je snel beslissingen kunnen nemen, zegt Andrew. "De maan is als een dier, als wildlife", legt hij uit. "Je moet zijn gedrag begrijpen. Hij is extreem verlegen en komt nooit tevoorschijn op het moment dat jij dat denkt. Een beetje bewolking kan de opname al verpesten."

Andrews foto uit 2016 van de supermaan, die de voorpagina van The Times (hoofdfoto) haalde, had bijna niet bestaan. Het weer werkte hem tegen, hij was gestopt met de shoot en op weg naar huis. "Onderweg in de richting van Church Stretton in Shropshire zag ik plotseling de lucht opklaren", zegt hij. "De maan bevond zich bijna direct achter een vulkanische structuur, genaamd Three Fingers Rock. Ik dacht: 'Oh mijn god'.

"Met mijn Canon EOS 7D Mark II, een Canon EF 500mm f/4L IS II USM-objectief en een Canon Extender 2x III waarmee ik 1600 mm haalde, wist ik dat ik zoveel bereik had als menselijk gezien mogelijk was. Ik gebruikte een heg als statief en maakte drie opnamen op een rij. En omdat ik mijn focuspunt wist – in plaats van de maan als middelpunt van je foto te nemen kun je beter een leidende lijn hebben – was de eerste opname meteen goed."

4. Houd rekening met de atmosfeer

Andrew leerde een belangrijke les uit de supermaanfoto die The Times haalde. "Toen ik de foto zag, was de maan helemaal golvend en wat wazig", herinnert hij zich. "En ik dacht: 'Oh, ik ben een waardeloze fotograaf.' Maar toen zei iemand: 'Nee, wanneer de maan opkomt, is er veel meer atmosferische vervuiling waar je doorheen kijkt, de atmosfeer van de aarde, en daarom ziet de maan er golvend uit.' Als de maan hoog in de lucht is, kijk je door minder atmosfeer en ziet de maan er scherp uit."

A silhouette of a thrush sitting on a branch in front of the blurred moon.
"Deze is genomen in mijn tuin bij zonsondergang, om ongeveer 18.00 uur in januari", herinnert Andrew zich. "Ik klom op het dak van onze serre en het was een van die zeldzame momenten dat de vogels niet wegvlogen. Je kunt de maan zien door de staartvleugels en de snavel van de vogel; dit is een van de beste foto's die ik ooit gemaakt heb." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 500mm f/4L IS II USM-objectief bij 1/640 sec, f/8 en ISO1600. © Andrew Fusek Peters

5. Gebruik geen statief

Hoewel statieven veel gebruikt worden voor sterrenfotografie, is vanuit de hand opnamen maken beter als het om de maan gaat, zegt Andrew. "Het lastige van het plaatsen van een statief is dat de maan niet op precies die plek kan verschijnen waar je hem wilt hebben", legt hij uit. "Je moet heel snel kunnen reageren en van positie veranderen zodat je de maan precies op de gewenste plek in het frame kunt plaatsen – net als bij een verre zonsondergang boven heuvels. Je hebt niet veel tijd, want het licht dat je wilt hebben, is het laatste licht van de dag: schemerlicht. Dus om dé foto te maken, moet je hem vanuit je hand nemen."

Fergus Kennedy stands beside a tent, at night under the Milky Way.

Leg de nachtelijke hemel vast zoals nooit tevoren met de Canon EOS Ra

Astrofotograaf Fergus Kennedy ontdekt hoe de nieuwe full-frame astrosysteemcamera van Canon astrofotografie naar een hoger plan tilt.

6. Stel de belichting in op de maan

Als het om de instellingen gaat, "wil je altijd de grenzen van je camera opzoeken", adviseert Andrew. "Dus je wilt je hooglichten controleren; hierbij komt de elektronische zoeker goed van pas. Je moet heel zorgvuldig nadenken over de belichting. De algemene vuistregel is, met name voor deze opnamen in de schemering waarbij er nog steeds wat licht op het landschap valt, dat je de belichting moet instellen op de maan, niet op het landschap. Als je de belichting op het landschap instelt, wordt de maan overbelicht.

"Uiteraard is het je doel om de ISO zo laag mogelijk te houden, maar het is ook je doel om een goede foto te krijgen", voegt hij toe. "Als dat betekent dat je met een iets tragere sluitertijd moet fotograferen omdat je bijvoorbeeld een lang objectief hebt, dan is dat zo."

An aeroplane is silhouetted against the surface of a full moon in the dark night sky.
Andrew kan niet wachten om de volgende generatie van Canon's systeemcamera's en -objectieven uit te proberen. Dit is een voorbeeldfoto van Canon, gemaakt met het nieuwe Canon RF 800mm F11 IS STM-objectief, dat een 4-stops Optical Image Stabilizer in een compact, lichtgewicht design heeft, waardoor het ideaal is voor maanfotografie vanuit de hand. Gefotografeerd met een Canon EOS R ingesteld op 1/800 sec, f/11.0 en ISO1250.

7. Gebruik de juiste uitrusting

Als je de belichting instelt op de maan, hangt de mate van landschapsdetails die je kunt vastleggen deels af van de kwaliteit van je camera en objectief. "Met mijn Canon EOS 7D Mark II weet ik dat ik geen problemen zal krijgen met de scherpstelling. En als ik een klein beetje licht op het landschap heb, kan ik een enorme hoeveelheid details in de schaduwen terughalen", zegt Andrew.

De nieuwe systeemcamera's van Canon, de Canon EOS R5 en de Canon EOS R6, bieden uitstekende prestaties bij weinig licht. Andrew kijkt er naar uit om ze uit te proberen. "Het zal fascinerend zijn om te zien wat de EOS R5 en de EOS R6 kunnen", zegt hij. "Ik ben vooral benieuwd naar de EOS R6, omdat deze dezelfde sensor heeft als de Canon EOS-1D X Mark III. Dat maakt hem voor mij heel interessant."

Qua objectieven gebruikt Andrew de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM en de Canon EF 500mm f/4L IS II USM met de Canon Extender 2x III. Deze zijn perfect voor zijn doel dankzij hun sterke vergroting en superscherpe nauwkeurigheid. "Als je een grote maan wilt", zo redeneert hij, "wil je grote objectieven."

8. Besteed tijd aan de nabewerking

Het vastleggen van alle details van je maan en landschap in RAW is maar één deel van het totaal, benadrukt Andrew; je moet ook een hoop nabewerking doen. "Ook met de juiste belichting zal de maan er nog steeds behoorlijk overbelicht uitzien", legt hij uit. "En dus ga je aan de slag met hooglichten, witbalans en schaduwen, gebruik je radiale filters [zodat je lokale aanpassingen kunt maken], en kun je een hoop details naar voren halen. En natuurlijk ga je ook aan de slag met je voorgrond en daardoor dus ook met de schaduwen. En misschien met verschillende verloopfilters."

Hij voegt toe: "Je doet alles wat je kunt om dat RAW-bestand te laten schitteren. Een beroemde uitspraak van Ansel Adams is: 'Het negatief is de score en de print is de prestatie'. Hetzelfde is van toepassing op maanfotografie als het gaat om je RAW-bestanden en je bewerkte bestanden."

Geschreven door Tom May


Andrews uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Photographer Andrew Fusek Peters.

Camera's

Canon EOS 6D Mark II

Voor iedereen die ambitieuze fotografieprojecten voor ogen heeft of professioneler wil gaan fotograferen. De EOS 6D Mark II heeft alles wat nodig is voor jouw volgende spannende stappen.

Lenzen

Accessoires

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan