ARTIKEL

Reik naar de maan: 10 tips & tricks voor maanfotografie

Andrew Fusek Peters is altijd op zoek naar nieuwe manieren om de maan vast te leggen. Hier deelt hij zijn tips voor opvallende maanfotografie en legt hij uit hoe de juiste uitrusting hem helpt om zijn creatieve visie waarheid te maken.
De maan komt op boven Manstone Rock op de Stiperstones-richel in Shropshire, Verenigd Koninkrijk.

Andrew Fusek Peters combineerde een Canon EOS R5 met een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief om deze foto te maken van de maan die opkomt boven Manstone Rock, het hoogste punt van de Stiperstones-richel in Shropshire, Verenigd Koninkrijk. "Een goede tip voor maanfotografen is dat je de maan ook overdag kunt vastleggen, een paar dagen voordat het een volle maan is, omdat de maan dan laat in de middag nog opkomt," legt hij uit. "Bij het juiste licht kun je dan prachtige foto's maken." Gefotografeerd met 1/500 sec, f/9 en ISO100. © Andrew Fusek Peters

Of het nu om een vurige oranje bol net boven de horizon gaat of om de zachte omtrek van een zilverkleurige halve maan tegen een stadsachtergrond, de maan – 's nachts het helderste en grootste object in de lucht – is al heel lang een fascinerend onderwerp voor fotografen. Volle manen en fenomenen als de oogstmaan, blauwe maan, bloedmaan en maansverduisteringen brengen vaak een stortvloed aan foto's op sociale media teweeg. Dit zijn meestal close-ups van de maan zelf, maar fotografen die op zoek zijn naar een grotere creatieve uitdaging kunnen inspiratie opdoen met de tips en technieken van Andrew Fusek Peters voor maanfotografie.

De Britse fotograaf, wiens werk regelmatig in landelijke kranten en tijdschriften verschijnt, fotografeert de maan het liefst als deel van een bredere scène, om een verhaal te vertellen. “Ik ben altijd op zoek naar een interessante voorgrond, om de maan binnen een landschap of een bebouwde omgeving te plaatsen", legt hij uit.

Hij heeft deze aanpak zo goed ontwikkeld, dat mensen soms ten onrechte denken dat hij samengestelde beelden heeft gebruikt. Maar in werkelijkheid is elk element van elke foto in de camera zelf vastgelegd, in RAW. En dat is geen sinecure. Het vereist een hoop planning, het gebruik van de juiste uitrusting en je moet op de juiste plek op het juiste moment zijn. Andrew geeft tips voor het maken van frisse en originele foto's van de maan, het hele jaar rond.

Een volle maan achter het radarstation en een telefoonpaal op Titterstone Clee Hill in Shropshire.

Probeer de context binnen een interessante voorgrond vast te leggen, zoals op deze foto van de maan achter een radarstation en zendmast op Titterstone Clee Hill in Shropshire, Verenigd Koninkrijk. "Ik kon de maan achter de toren zien opkomen, maar pas toen ik met de bewerking bezig ging, zag ik de geweldige spiegeling van de grijze ronde schotels op de mast en het oppervlak van de maan", zegt Andrew. Gefotografeerd met een Canon EOS 7D Mark II en een Canon EF 500mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/4 en ISO320. © Andrew Fusek Peters

1. Zorg dat je op de juiste plek bent

Eerst moet je weten waar en wanneer de maan gaat opkomen. Vroeger had je daarvoor een hoop ingewikkelde berekeningen nodig, maar tegenwoordig kan software het werk voor je doen. Andrew gebruikt The Photographer's Ephemeris 3D, een lichte visualisatietool voor outdoor- en landschapsfotografie. "Hiermee kun je plannen waar je wilt zijn, binnen een lijn van 50 meter, en kun je zien wanneer de maan zal opkomen en waarachter hij zich zal verstoppen", legt hij uit.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

2. Kies het juiste moment

Je denkt wellicht dat je de maan het beste kunt fotograferen wanneer het volle maan is. Maar volgens Andrew is dat niet altijd zo. "Ga een paar dagen voordat het volle maan is al op pad", zegt hij. "Dan hoef je niet alles in silhouet te doen, maar heb je nog wat licht op het landschap." Hij verwijst naar zijn foto van Clun Castle in Shropshire (onder) als voorbeeld. "Je kunt zien dat de maan driekwart vol is, hij komt op bij zonsondergang, en de camera kon nog veel landschapsdetails vastleggen", legt hij uit.

Een wassende maan hoog in de lucht achter de ruïnes van Clun Castle in Shropshire.

De maan boven Clun Castle in Shropshire, Verenigd Koninkrijk. "Het was november, waardoor je die geweldige gele gloed kunt zien", zegt Andrew. "Deze foto roept een heel sterk herfstgevoel op. Die combinatie van het gebouw met de maan vind ik prachtig. Daardoor bedacht ik: 'Het hoeft niet altijd een grote maan te zijn, je kunt ook iets kunstzinnigers doen'." Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief bij 1/80 sec, f/9 en ISO100. © Andrew Fusek Peters

3. Beslis snel

Hoe zorgvuldig je alles ook van tevoren plant, tijdens de daadwerkelijke opname moet je snel beslissingen kunnen nemen, zegt Andrew. "De maan is als een dier, als wildlife", legt hij uit. "Je moet zijn gedrag begrijpen. Hij is extreem verlegen en komt nooit tevoorschijn op het moment dat jij dat denkt. Een beetje bewolking kan de opname al verpesten."

Andrews foto uit 2016 van de supermaan (hieronder), die de voorpagina van de Britse krant The Times haalde, had bijna niet bestaan. Het weer werkte hem tegen, hij was gestopt met de shoot en op weg naar huis. "Onderweg in de richting van Church Stretton in Shropshire zag ik plotseling de lucht opklaren", zegt hij. "De maan bevond zich bijna direct achter een vulkanische structuur, genaamd Three Fingers Rock. Ik dacht: "O, mijn hemel."

"Met mijn Canon EOS 7D Mark II, een Canon EF 500mm f/4L IS II USM-objectief en een Canon Extender 2x III waarmee ik 1600 mm haalde, wist ik dat ik zoveel bereik had als menselijk gezien mogelijk was. Ik gebruikte een heg als statief en maakte drie opnamen op een rij. En omdat ik mijn focuspunt wist – in plaats van de maan als middelpunt van je foto te nemen kun je beter een leidende lijn hebben – was de eerste opname meteen goed."

Een supermaan die zichtbaar is boven Three Fingers Rock in Shropshire.

De foto van Andrew van een supermaan achter Three Fingers Rock in Shropshire, Verenigd Koninkrijk, haalde de voorpagina van The Times. "Dit was puur toeval: ik wist niet dat de maan dat zou gaan doen. Maar ik reageerde heel snel – het was ontzettend leuk om thuis te komen en me te realiseren dat de foto niet was bijgesneden en ik maar weinig nabewerking hoefde te doen", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS-7D Mark II en een Canon EF 500mm f/4L IS II USM-objectief met een Canon Extender 2x III bij 1/60 sec, f/8 en ISO800. © Andrew Fusek Peters

4. Houd rekening met de atmosfeer

Andrew leerde een belangrijke les uit de supermaanfoto die The Times haalde. "Toen ik de foto zag, was de maan helemaal golvend en wat wazig", herinnert hij zich. "En ik dacht: 'Oh, ik ben een waardeloze fotograaf.' Maar toen zei iemand: 'Nee, wanneer de maan opkomt, is er veel meer atmosferische vervuiling waar je doorheen kijkt, de atmosfeer van de aarde, en daarom ziet de maan er golvend uit.' Als de maan hoog in de lucht is, kijk je door minder atmosfeer en ziet de maan er scherp uit."

5. Gebruik geen statief

Hoewel statieven veel gebruikt worden voor sterrenfotografie, is vanuit de hand opnamen maken beter als het om de maan gaat, zegt Andrew. "Het lastige van het plaatsen van een statief is dat de maan niet op precies die plek kan verschijnen waar je hem wilt hebben", legt hij uit. "Je moet heel snel kunnen reageren en van positie veranderen zodat je de maan precies op de gewenste plek in het frame kunt plaatsen – net als bij een verre zonsondergang boven heuvels. Je hebt niet veel tijd, want het licht dat je wilt hebben, is het laatste licht van de dag: schemerlicht. Dus om dé foto te maken, moet je hem vanuit je hand nemen."

6. Beste camera-instellingen voor maanfotografie

Als het om de instellingen gaat, "wil je altijd de grenzen van je camera opzoeken", adviseert Andrew. "Dus je wilt je hooglichten controleren; hierbij komt de elektronische zoeker goed van pas. Je moet heel zorgvuldig nadenken over de belichting. De algemene vuistregel is, met name voor deze opnamen in de schemering waarbij er nog steeds wat licht op het landschap valt, dat je de belichting moet instellen op de maan, niet op het landschap. Als je de belichting op het landschap instelt, wordt de maan overbelicht.

"Uiteraard is het je doel om de ISO zo laag mogelijk te houden, maar het is ook je doel om een goede foto te krijgen", voegt hij toe. "Als dat betekent dat je met een iets tragere sluitertijd moet fotograferen omdat je bijvoorbeeld een lang objectief hebt, dan is dat zo."

Rotspartijen in Zion National park, Utah, VS, 's nachts. Er loopt een spoor van onscherp licht over de weg en de Melkweg is erboven in de lucht te zien.

De donkere kant: fotografie bij weinig licht

Valtteri Hirvonen ontwikkelde zijn techniek tijdens de donkere winters van Finland. Hier deelt hij zijn tips om opnamen te maken bij weinig licht.
Het silhouet van een lijster die op een tak zit voor een onscherpe maan.

"Deze is genomen in mijn tuin bij zonsondergang, om ongeveer 18.00 uur in januari", herinnert Andrew zich. "Ik klom op het dak van onze serre en het was een van die zeldzame momenten dat de vogels niet wegvlogen. Je kunt de maan zien door de staartvleugels en de snavel van de vogel; dit is een van de beste foto's die ik ooit gemaakt heb." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 500mm f/4L IS II USM-objectief bij 1/640 sec, f/8 en ISO1600. © Andrew Fusek Peters

7. De beste objectieven om de maan te fotograferen

Als je de belichting instelt op de maan, hangt de mate van landschapsdetails die je kunt vastleggen deels af van de kwaliteit van je camera en objectief en van de prestaties bij weinig licht. Zo leg je details vast die je kunt terughalen uit de schaduwen.

Een vraag die vaak wordt gesteld is: "Hoe krijgen fotografen de maan zo groot op de foto?" Een belangrijke factor hierbij is vaak de manier waarop een teleobjectief het perspectief samendrukt. Andrew gebruikt de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM en de Canon EF 500mm f/4L IS II USM met de Canon Extender 2x III. Deze zijn perfect voor zijn doel dankzij hun sterke vergroting en superscherpe nauwkeurigheid. "Als je een grote maan wilt," zo redeneert hij, "heb je grote objectieven nodig."

Recentelijk had hij de mogelijkheid om te fotograferen met een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, in combinatie met de Canon EOS R5. "Hij is haarscherp en stelt razendsnel scherp. De behaalde details zijn ongelofelijk," vertelt Andrew enthousiast. Het optische IS-systeem met 5 stops van het objectief is ook een groot pluspunt voor Andrew bij het fotograferen van de maan. "Ik kon behoorlijk lange sluitertijden halen," zegt hij. "Dat is belangrijk, omdat de maan snel beweegt. Ik moet de maan echt achterna zitten. Dit moest dus goed werken en dat was zeker het geval."

Een spookachtige maan komt op boven Devil's Chair, een rotsachtige structuur op de Stiperstones-richel in Shropshire.

De maan komt op boven Devil's Chair, de grootste en meest imposante rotsstructuur van de Stiperstones-richel in Shropshire, Verenigd Koninkrijk. "Omdat een camera als de EOS R5 een breed dynamisch bereik heeft, kun je de donkere gebieden beter zichtbaar maken bij het nabewerken," zegt Andrew. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 600MM F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/500, f/8 en ISO100. © Andrew Fusek Peters

8. De beste camera's om de maan te fotograferen

De EOS R5 en de EOS R6 zijn full-frame systeemcamera's van Canon. Ze bieden uitstekende prestaties bij weinig licht en Andrew was zeer onder de indruk van de EOS R5 in combinatie met het Canon RF 600mm F4L IS USM-superteleobjectief. "Het is een enorme stap vooruit," zegt hij. "Het leverde ongelofelijke details op. Dankzij de 45 Megapixel full frame-sensor kun je inzoomen, inzoomen, inzoomen en bijsnijden, bijsnijden en bijsnijden, en dan zijn de details nog steeds aanwezig."

Voor het fotograferen van de maan was de elektronische zoeker ook een groot pluspunt voor Andrew: "De elektronische zoeker is geweldig. Je wilt correct belichten voor de maan en dat kun je hiermee goed zien," zegt hij. "Aangezien ik vanuit de hand fotografeer, moet ik alles in de gaten kunnen houden via de zoeker. En dat kon ik zeer snel doen."

Een close-up van het oppervlak van de maan, gefotografeerd met een superteleobjectief en een extender.

Andrew was vooral onder de indruk van de beeldstabilisatie met 5 stops van het nieuwe Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief. Hiermee kan hij zijn nachtfoto's van de maan vanuit de hand maken, zelfs als hij een extender gebruikt. De superteleobjectieven Canon RF 600mm F11 IS STM en Canon RF 800mm F11 IS STM zijn ook compatibel met de RF-extenders van Canon. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief en Canon Extender RF 2x, ingesteld op 1200mm, 1/200 sec, f/10 en ISO400. © Andrew Fusek Peters

9. Stabiele maanfoto's maken bij lange brandpuntsafstanden

De nieuwste teleobjectieven zoals de Canon RF 600mm F4L IS USM (en de Canon RF 400mm F2.8L IS USM) hebben zeer verfijnde systemen voor beeldstabilisatie die cameratrillingen met tot wel 5 stops kunnen compenseren. Toch moet heb je wel wat vaardigheden nodig als je de maan vanuit de hand wilt fotograferen.

"Je kunt het op een paar manieren doen," zegt Andrew. "Ten eerste kun je je hoofd als tegenbalans gebruiken. Je balanceert de camera letterlijk tegen je voorhoofd en gebruikt het als steunpunt. Ten tweede kun je in sommige gevallen bij landschappen gebruikmaken van hekpalen bij weilanden. Dat zijn de beste statieven met één poot die ik ben tegengekomen. Ten derde kun je je knie gebruiken. Knieën zijn geweldig: je kunt snel gaan zitten, je linkerelleboog op je knie laten rusten en zo voor extra stabiliteit zorgen."

10. Besteed tijd aan de nabewerking

Het vastleggen van alle details van je maan en landschap in RAW is maar één deel van het totaal, benadrukt Andrew; je moet ook een hoop nabewerking doen. "Ook met de juiste belichting zal de maan er nog steeds behoorlijk overbelicht uitzien", legt hij uit. "En dus ga je aan de slag met hooglichten, witbalans en schaduwen, gebruik je radiale filters [zodat je lokale aanpassingen kunt maken], en kun je een hoop details naar voren halen. En natuurlijk ga je ook aan de slag met je voorgrond en daardoor dus ook met de schaduwen. En misschien met verschillende verloopfilters."

Hij voegt toe: "Je doet alles wat je kunt om dat RAW-bestand te laten schitteren. Een beroemde uitspraak van Ansel Adams is: 'Het negatief is de score en de print is de prestatie.' Hetzelfde is van toepassing op maanfotografie als het gaat om je RAW-bestanden en je bewerkte bestanden."

Geschreven door Tom May and Phil Hall


De uitrusting van Andrew Fusek Peters

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Fotograaf Andrew Fusek Peters die een Canon-camera bij zijn oog houdt.

Camera's

Canon EOS R5

Een professionele, toonaangevende full-frame systeemcamera die fotografen en filmmakers foto's met hoge resolutie en 8K-video biedt.

Canon EOS 6D Mark II

Voor iedereen die ambitieuze fotografieprojecten voor ogen heeft of professioneler wil gaan fotograferen. De EOS 6D Mark II heeft alles wat nodig is voor jouw volgende spannende stappen.

Objectieven

Accessoires

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro