ARTIKEL

Sterren fotograferen: fantastische prints maken van de nachtelijke hemel

Landschapsfotograaf en fotograaf van de nachtelijke hemel Drew Buckley vertelt hoe je de best mogelijke prints van astrofotografiefoto's kunt maken.
Een nachtelijke hemel met de fonkelende Melkweg boven de zee, met steile rotswanden aan beide kanten.

De Melkweg en een hemel vol sterren boven Church Doors Cove in Pembrokeshire, Wales. Landschapsfotograaf Drew Buckley vertelt dat hij, wanneer hij foto's van de nachtelijke hemel uitzoekt om te printen, altijd op zoek is naar "iets wat nog niet eerder gedaan is, foto's die origineel zijn en een goede aanvulling zijn op mijn portfolio". Een samengestelde foto, gemaakt met een Canon EOS R5 met verschillende belichtingen met f/2.8 en ISO16000. © Drew Buckley

Drew Buckley is een landschapsfotograaf die ook graag spectaculaire foto's maakt van de sterrenhemel. "Door de nachtelijke hemel in je foto's op te nemen, ga je een stapje verder met het genre, en ik vind het ook interessant dat het een andere kijk is op de wereld om ons heen," vertelt hij. Maar tegelijkertijd gebruikt hij voor astrofotografie ook graag een landschap of elementen daarvan om het beeld 'in te lijsten'. "Soms vind ik dat het helpt om dingen in perspectief te plaatsen en te laten zien hoe klein we met zijn allen zijn."

Drew is gevestigd in Wales en maakt al sinds 2010, het jaar waarin hij full-time professioneel fotograaf werd, foto's van de nachtelijke hemel. Hij vertelt dat de kwaliteit van zijn foto's enorm is verbeterd dankzij de ontwikkeling en vooruitgang van cameratechnologie.

"Bij het fotograferen van de nachtelijke hemel gaat het er vooral om dat je in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk licht vastlegt," legt hij uit. "Snellere objectieven en de vooruitgang van camerasensoren op het gebied van hoge ISO-prestaties hebben zonder enige twijfel een verschil gemaakt. Verder is de hoeveelheid ruis in schaduwgebieden sterk afgenomen en is ook het vermogen om tijdens de postproductie details in de schaduwen te laten zien in RAW-bestanden, enorm verbeterd. Als ik de kwaliteit van mijn eerste astrofoto's vergelijk met die van de foto's die ik nu maak, is er echt een wereld van verschil."

Voor Drew is het maken van prints van zijn foto's van de nachtelijke hemel de ultieme manier om ze te laten zien. Hij maakt prints om zijn werk onder de aandacht te brengen en hij verkoopt ze ook via zijn website. "Tegenwoordig zien we beelden vooral op schermen, maar het zien van een beeld in fysieke, tastbare vorm is een heel andere ervaring. Dat is voor mij waar het bij fotografie om draait. Het is iets dat ik iedereen zou willen aanraden om te doen."

Maar hoe maak je prints die er net zo goed uitzien als de beelden op je camera of het scherm van je computer? Hier deelt Drew zijn beste tips voor het maken van de beste prints van je astrofoto's, van de voorbereiding tot het eindresultaat.

Landschapsfotograaf Drew Buckley in winterkleding; hij staat op een met gras bedekte rots en achter hem is de zee zichtbaar. Naast hem staat een statief waarop een Canon-camera is bevestigd.

Drew, aan de kust van Wales, met zijn Canon-camera. "Het is echt geweldig hoe ver Canon de afgelopen jaren technologie heeft ontwikkeld, als je kijkt naar de prestaties," zegt hij. © Drew Buckley

Een selectie astrofotografieprints die voor een Canon-printer liggen en uit de printer komen, naast een pak printerpapier van Canon.

Een van Drews foto's van de nachtelijke hemel rolt uit de Canon PIXMA PRO-200-printer, geprint op Canon's Pro Luster-fotopapier. Dit is papier voor professioneel gebruik, dat een glanzende textuur heeft die garant staat voor uitzonderlijke kleurreproductie en zeer bestand is tegen vervaging. © Drew Buckley

Een camera kiezen voor astrofotografie

Drew raadt full-frame camera's aan voor het fotograferen van de nachtelijke hemel. Een full-frame sensor, met een lichtopvangend deel dat 2,5 keer zo groot is als dat van een APS-C-sensor, zorgt voor een hogere beeldkwaliteit, minder ruis en een groter dynamisch bereik waarmee elke schaduw, elk hooglicht en elke middentoon in de nachtelijke hemel worden vastgelegd. Voorbeelden hiervan in Canon's camera-aanbod zijn de Canon EOS R3, EOS R6 en de EOS 5D Mark IV.

Drew gebruikt zelf de Canon EOS R5. "De sensor in deze camera is beter dan de sensoren die ik tot nu toe heb gebruikt, en ik kan fotograferen met een veel hogere ISO," vertelt hij. "In het verleden was ik beperkt tot ISO3200, maar nu kan ik heel gemakkelijk tot wel ISO8000 of hoger gaan, met vergelijkbare, en soms zelfs betere resultaten. Deze twee of drie extra stops licht die je met dezelfde sluitertijd kunt vastleggen, maken een enorm verschil."

Een compositie maken voor het fotograferen van de nachtelijke hemel

Wanneer Drew een goede compositie voor zijn foto's via de zoeker probeert te vinden, houdt hij voortdurend de beeldverhouding of de afmetingen van de foto in gedachten. "Ik fotografeer meestal met een beeldverhouding van 3:2, dat is afgestemd op de full-frame sensor, maar ik bouw altijd een beetje speling in om de compositie in balans te brengen, zodat ik de foto kleiner kan maken en tot verschillende formaten kan bijsnijden.

"De laatste paar jaar ben ik me er altijd bewust van geweest dat ik een foto moet bijsnijden tot een beeldverhouding van 4:5 als ik een goede foto heb die ik wil posten op Instagram. Ik probeer over het algemeen flexibiliteit in te bouwen voor verschillende lay-outopties, afhankelijk van wat de klant wil en of de foto's die ik verzend, worden gebruikt in tijdschriften of zijn bestemd voor stockfotobibliotheken."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een nachtelijke hemel gevuld met fonkelende sterren boven een kapel en een oud kerkhof.

De Melkweg, gezien vanaf het kerkhof bij de Flimston Chapel in Pembrokeshire, Wales. Bij het maken van dit soort foto's van de nachtelijke hemel maakt Drew aparte foto's van de lucht en van de elementen op de voorgrond, zoals deze kapel, die hij vervolgens tijdens de postproductie combineert. Een samengestelde foto, gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) die bestaat uit meerdere verschillende foto's die zijn gemaakt met f/2.8 en ISO1600. © Drew Buckley

Een roze en paars gekleurde nachtelijke hemel vol sterren boven Carew Castle in Pembrokeshire, Wales.

De Melkweg boven Carew Castle in Pembrokeshire, Wales, met het sterrenstelsel Orion zichtbaar. De sterren worden weerspiegeld in het van het zeewater afhankelijke meer voor het kasteel. Drew heeft jarenlang gewerkt aan het perfectioneren van zijn techniek, camera-instellingen, postproductie en printproces om verzekerd te zijn van optimale scherpte en details in zijn foto's van de nachtelijke hemel. Een samengestelde foto, gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III, ingesteld op 14mm, 30 sec, f/2.8 en ISO3200. © Drew Buckley

Foto's van de nachtelijke hemel belichten

Bij het kiezen van een belichtingsinstelling gebruikt Drew dezelfde principes, of hij nu de nachtelijke hemel fotografeert of bij daglicht foto's maakt. "Bij de belichting probeer ik normaal gesproken om het beste uit de situatie te halen en zoveel mogelijk flexibiliteit te hebben bij de bewerking van de RAW-bestanden," vertelt hij. "Ik heb de neiging om het licht te houden, zolang ik maar geen hooglichten laat verdwijnen, omdat ik daarmee minder schaduwen en ruis krijg."

Om beeldruis te beperken en te zorgen voor een belichtingsbereik als hij zowel het landschap als de nachtelijke hemel in zijn foto's wil opnemen, maakt Drew meestal meerdere foto's van dezelfde scène. "Bij een interessante voorgrond maak ik vijf tot tien foto's van de lucht, van elk 30 seconden," zegt hij. "Daarna stel ik de camera in op de Bulb-belichtingsmodus en maak ik foto's met een belichting van vier tot zes minuten om echt al het omgevingslicht in het landschap op de voorgrond te gebruiken. Ik verwerk de foto's een voor een en combineer ze dan tijdens de postproductie met behulp van laagmaskers."

Foto's van de nachtelijke hemel aanpassen voor de beste resultaten

In goed belichte astrofoto's zijn talloze sterren zichtbaar, dus je moet een foto waarschijnlijk bij de postproductie aanpassen om elk lichtpunt te laten zien. "Als ik bijvoorbeeld aan een foto van de Melkweg werk, probeer ik altijd om zoveel mogelijk details in de sterren en nevels naar voren te brengen met behulp van Niveaus," zegt Drew.

"In Adobe Photoshop Lightroom gebruik ik ook de functie voor helderheid, maar wel in beperkte mate, en ik zorg er ook voor dat de scherpte-instellingen goed zijn. Misschien breng ik hier en daar nog wat kleine aanpassingen aan, en als dat nodig is stel ik de witbalans af en verminder ik de ruis."

De hemel bij schemering, met de Melkweg boven hoge rotsen die uit de zee oprijzen.

Elegug Stacks in Pembrokeshire, Wales, gefotografeerd in het donker, met de spiraalvormige arm van de Melkweg in de lucht erboven. In het deel van Zuid-Wales waar Drew woont, zijn veel locaties te vinden met weinig lichtvervuiling, die ideaal zijn voor astrofotografie. Een samengestelde foto, gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III, ingesteld op 30 sec, f/2.8 en ISO3200. © Drew Buckley

Een nachtelijke hemel met de Melkweg hoog boven een hut met een rieten dak aan de kust van Wales.

De Melkweg fonkelt boven een hut waarin zeewier wordt gedroogd aan het strand van Freshwater West in Pembrokeshire, Wales. De hut is gebouwd door het Pembrokeshire National Park als eerbetoon aan de rijke geschiedenis in de productie van laverbread (gebakken zeewier waarvan een soort puree wordt gemaakt) in deze streek, en was voor Drew de perfecte voorgrond voor zijn foto. Compositie van meerdere foto's, gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV ingesteld op 30 sec en ISO6400. © Drew Buckley

Een printer en papier kiezen voor foto's van de nachtelijke hemel

Voor het printen van zijn laatste partij foto's van de nachtelijke hemel probeerde Drew de Canon PIXMA PRO-200 uit, een printer die levendige en hoogwaardige A3+-documenten zonder witrand kan printen, en die ook geschikt is voor panorama- en kunstfoto's. "Hij is compact, heel prettig in het gebruik en kan in een handomdraai worden ingesteld," vertelt hij. "Het mooie van deze printer voor astrofoto's is dat hij een systeem van acht inkten op dye-basis heeft. Hoe meer inktkleuren je hebt, des te beter je alle intensiteit van het kleurbereik in de foto kunt laten zien."

Drew print doorgaans het liefst op papier met een medium afwerking, ergens tussen een glanzend en een mat oppervlak. Voor het printen met de PIXMA PRO-200 gebruikte hij Canon's Pro Luster Photo Paper, dat is geoptimaliseerd voor PIXMA PRO-printers. Dit papier heeft een glad, glanzend oppervlak en biedt een uitstekende kleurreproductie. "Het is mooi, helder wit papier dat ideaal is voor astroprints omdat het een helder resultaat oplevert met heel veel sterdetail," zegt hij.

Eveline Eisermann, Marketing Communication Specialist bij Hahnemühle, producent van papier voor kunstfotografie, raadt Hahnemühle Photo Rag Metallic-papier aan voor het printen van astrofoto's. "Astrofoto's zien er meestal fantastisch uit op dit papier omdat het de foto's een surrealistisch tintje geeft en de sterrenhemel echt naar voren brengt," legt ze uit.

Maar volgens Eveline is er geen goed of fout bij het kiezen van papier. "Het hangt altijd af van de voorkeur van de artiest of fotograaf en, natuurlijk, van de intentie. Sommige mensen vinden misschien dat de nachtelijke hemel of de sterren moeten fonkelen en dan heb je glanzend papier nodig, terwijl anderen hun werk juist liever op mat papier willen zien. Onze experts hebben astrofoto's geprint op verschillende soorten papier, zoals Photo Rag, Photo Rag Ultra Smooth, William Turner en Photo Rag Baryta."

Welk papier je ook kiest, Eveline raadt aan om eerst een testprint te maken zodat je de verschillende afwerkingen kunt evalueren. "Verschillende texturen en hoeveelheden glans kunnen een foto op verschillende manieren verbeteren," zegt ze. "Door dezelfde foto te printen, kun je de resultaten met elkaar vergelijken en beter beslissen welk papier je favoriet is of het meest geschikt is. Bij Hahnemühle zijn proefpakketten verkrijgbaar met papier van A4- en A3+-formaat, met een Glossy, Matt Smooth, Matt Textured of Natural Line-afwerking."

Canon Ambassador Joel Santos zit op de grond met foto's om zich heen die hij op een Canon PIXMA PRO-200 heeft geprint.

Misverstanden over printen: 10 veelvoorkomende aannames worden weerlegd

Canon Ambassador Joel Santos bespreekt welke misverstanden er bestaan over het printen van foto's en legt uit hoe hij schitterende prints maakt met de Canon PIXMA PRO-200.
Een close-up van de instellingen voor papierselectie in Canon's Professional Print & Layout-software.

Canon's Professional Print & Layout-softwareplug-in werkt als zelfstandige software of als plug-in in de beeldbewerkingssoftware waarmee je werkt. Je kunt er je afbeeldingen mee verfijnen voor de beste resultaten en bijvoorbeeld het juiste ICC-profiel selecteren van het papier dat je wilt gebruiken. © Drew Buckley

Een close-up van de optie Soft-proofing in Canon's Professional Print & Layout-software.

Met soft-proofing in Canon's Professional Print & Layout-software kan Drew de resultaten zien voordat hij de foto print. © Drew Buckley

Foto's van de nachtelijke hemel printen

Voor de best mogelijke print, die ook zo goed mogelijk overeenkomt met de foto op het scherm van je computer zonder papier- en tijdverspilling, kalibreer je je monitor en gebruik je een workflow met kleurbeheer. De juiste schermkleurtemperatuur voor een Canon-printer is 5000K (D50).

Drew raadt het gebruik van Canon's gratis Professional Print & Layout (PPL)-software aan, die werkt als zelfstandige software of als een plug-in voor beeldbewerkingssoftware zoals Canon's Digital Photo Professsional (DPP), Adobe Photoshop en Photoshop Lightroom. Voor optimale resultaten selecteer je het printermodel en het afzonderlijke ICC-profiel van het papier dat je gebruikt.

Drew: "Ik gebruik ook altijd de optie Soft-proofing in PPL. Daarmee kun je een vergelijking zien van de foto op je computer en zien hoe die foto eruitziet als hij is geprint. In die fase kun je de foto nog wat verder en heel nauwkeurig aanpassen, zodat de print er precies zo uit komt te zien als jij dat voor ogen hebt."

*Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen. Photo Rag en andere productnamen zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Hahnemühle FineArt GmbH in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Geschreven door David Clark


Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro