De vulkaan ontdekken: hoe je kunt slagen als avonturenfotograaf en -filmmaker

Ulla Lohmann heeft over de wereld gereisd en haar avonturen vastgelegd met foto's en video's. Hier vertelt ze over haar leven als reisfotograaf en -videograaf, praat ze over enkele van de meest herinneringswaardige projecten en deelt ze wat je nodig hebt voor succes.
Een klein figuur met een hoofdlamp staat vlakbij een gloeiende, rode lavastroom, met een uitbarstende vulkaan op de achtergrond. Avonturenreisfoto door Ulla Lohmann, gemaakt met een Canon EOS R5.

"De grootste uitdaging bij het fotograferen van actieve vulkanen is dat het hard waait op de rand. De wind neemt vaak veel as met zich mee, dus het is net alsof je gezandstraald wordt," vertelt expeditie- en avonturenfotograaf Ulla Lohmann. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 15 mm, 0,5 sec, f/3.2 en ISO 1000. © Ulla Lohmann

Vraag jij je af hoe je een avonturenfilmmaker kunt worden? Voor Canon Ambassador Ulla Lohmann, die al meer dan 25 jaar een reis-/avonturenfotograaf en -videograaf is, begon het allemaal met een fascinatie met vulkanen. Ulla woont in Duitsland, maar voor haar werk voor organisaties als National Geographic, Geo Magazine, de BBC en vele anderen, is ze al in tientallen landen geweest. Ze heeft niet alleen uitbarstingen en lavastromen gefilmd en gefotografeerd, maar ook de mensen die op en bij actieve vulkanen leven.

Voor een van Ulla's gevaarlijkste shoots moest ze 600 meter abseilen in een actieve vulkaan op het eiland Vanuatu in de Grote Oceaan. Een levenslange droom ging in vervulling toen ze op slechts 50 meter van het lavameer unieke en spectaculaire foto's maakte. "De vulkaan voelde zo groot en krachtig en deed me beseffen dat wij mensen zo klein zijn," vertelt ze, "maar tegelijkertijd voelde ik me springlevend."

In het najaar van 2025 heeft Ulla een documentaire van 47 minuten gemaakt voor Red Bull Bergwelten met de naam Italy's Mountains of Fire, Europe's most active volcanoes. De documentaire toont haar reis langs de meest iconische vulkanen van Italië: Etna, Stromboli, Campi Flegrei en Vulcano, de vulkaan waaraan alle vulkanen hun naam te danken hebben. De documentaire combineert avontuurlijke verhalen met wetenschappelijke inzichten en, zoals Ulla het zelf omschrijft, "wat mensen doen als ze een actieve vulkaan in de achtertuin hebben staan", waaronder snowboarden van de Etna-vulkaan en scubadivers die de verzonken ruïnes verkennen van een eeuwenoude stad bij Campi Flegrei.

Voor velen is reizen naar exotische locaties en foto's maken voor prestigieuze klanten een droombaan. Maar het is niet makkelijk om een carrière in reis- en avonturenfotografie op te bouwen. Hier bespreekt Ulla haar onorthodoxe carrièrepad in de wereld van reisfotografie, laat ze de uitrusting zien die ze gebruikt, en deelt ze advies voor avonturenfilmmakers in spe.

Een avontuurreisfoto door Ulla Lohmann, gemaakt met een Canon EOS R5, toont een vurig rode en oranje vulkaanuitbarsting, met op de voorgrond piepkleine mensen die het geheel gadeslaan.

Een indrukwekkende afbeelding die de grootte en kracht van de vulkaan laat zien. Als je goed kijkt, zie je de silhouetten van de mensen onder aan de foto. Ze vallen in het niet bij de gigantische uitbarsting waarnaar ze kijken. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 100-500mm F4.5 IS USM-objectief ingesteld op 254 mm, 1/6 sec, f/5 en ISO 2500. © Ulla Lohmann

Hoe word je een reisfotograaf en -filmmaker?

Ulla vindt vulkanen al fascinerend sinds ze 8 jaar oud was, toen haar vader haar meenam naar Vesuvius, Campi Flegrei en de overblijfselen van Pompeii. Daar maakte de gigantische kracht van vulkanen en de zwavelachtige geur van de 'ademhaling van de aarde' een grote indruk op Ulla. Tijdens het filmen van een Red Bull-documentaire stond ze weer op dezelfde plek en blikte ze terug op haar carrière.

Aan het begin wilde ze alleen vulkanen onderzoeken. Toen ze 18 jaar oud was, won ze een nationale wetenschapswedstrijd voor jongeren in Duitsland. "Ik heb de prijs van € 1.500 geïnvesteerd in een wereldreis van 1,5 jaar. Toen begon ik ook voor het eerst met fotograferen. Deze foto's, in combinatie met haar reisverslagen, werden regelmatig gepubliceerd in een maandelijks tijdschrift in de regio waar ze vandaan kwam.

Tijdens die levensveranderende reis kwam ze ook langs Vanuatu om de vulkanen te bekijken. Toevallig was daar op dat moment een team van National Geographic. Ze leerde ze kennen en heeft ze verteld dat ze goed kon koken. Ze namen haar in dienst, maar wel als kok. "Toen ik ze ontmoette, realiseerde ik me dat er mensen met een wetenschappelijke achtergrond zijn die als journalist verhalen vertellen. Dat was het moment waarop ik dacht: dat ga ik ook doen."

Een nachtopname van een vulkaan die uitbarst in een vuurachtig rode scène en een schaduw werpt over de lampen in een dorpje in het dal, vastgelegd met een Canon EOS R5 door reisfotograaf Ulla Lohman.

Nog een afbeelding die de schaal en immensiteit van een vulkaan laat zien. De lange sluitertijd doet de verlichting extra opvallen op de straten en in de huizen van het dorp dat zich hachelijk aan de voet van de berg bevindt. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 187 mm, 6 sec, f/2.8 en ISO 800. © Ulla Lohmann

Ulla heeft kwalificaties behaald in aardrijkskunde, milieubeheer en fotojournalistiek. Maar haar succes kwam niet meteen. Ze leerde al snel dat het belangrijk is, vooral als je net begint, om met tegenslagen om te gaan en deze te boven te komen. Ulla's eerste verhaal voor National Geographic, over een afgelegen stam in Papoea-Nieuw-Guinea die ze pas na drie jaar vond, werd in eerste instantie afgewezen.

"De beeldredacteur bekeek maar drie van mijn foto's en zei nee," herinnert ze zich. "Ik had er kapot van kunnen zijn, maar het intrigeerde me juist. Ik vroeg: 'Oké, hoe kan ik het beter doen?' Hij legde me uit dat ik meer bij weinig licht moest fotograferen, dat ik zowel bij natuurlijk licht als bij het licht van vuur en fakkels moest fotograferen.

"Ik ging terug en legde het verhaal opnieuw vast. En toen, enkele jaren nadat ik als expeditiekok aan de slag was gegaan, werd mijn eerste verhaal gepubliceerd. Dit advies, om de sfeer en de emotie van een situatie te fotograferen en niet het object, heb ik mijn hele carrière ter harte genomen en dat heeft me enorm geholpen."

Een technicus met paarse handschoenen werkt aan de bedrading van een Canon-camera op een tafel.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een jonge en een oude visser halen hun netten binnen terwijl de rokende vulkaan op de achtergrond uit zee opdoemt. Reisfoto van Ulla Lohman genomen op een Canon EOS R5 Mark II.

Mensen die samenleven met vulkanen hebben een beter gevoel voor de natuur, volgens Ulla. Deze vissers bij Stromboli weten bijvoorbeeld wanneer er een uitbarsting aankomt, nog voordat moderne meetapparatuur daartoe in staat is, omdat de vissen zich anders gedragen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 Mark II en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 28 mm, 1/500 sec, f/14 en ISO 200. © Ulla Lohmann

Professionele video-opnamen maken met systeemcamera's

Voor Ulla, zegt ze, "draait het allemaal om het verhaal", en voor het grootste deel van haar carrière heeft videografie daar net zo'n grote rol in gespeeld als fotografie. Met de EOS-foto- en hybridecamera's van Canon wordt het eenvoudig om te wisselen tussen de twee, zegt ze. Voor de meeste sessies gebruikt ze ze allebei, afhankelijk van wat het verhaal nodig heeft.

Tijdens haar Red Bull-documentaire, gebruikte Ulla vooral een Canon EOS R5 Mark II. Het productieteam filmde met de professionele videocamera's EOS C70 en EOS C80. Onderweg is een van de nuttigste eigenschappen van al deze camera's het grote dynamische bereik en de buitengewoon hoge ISO-prestaties in omstandigheden met weinig licht. "Dit zijn situaties met extreem veel contrast," legt Ulla uit, "als je zowel de gloeiende vloeibare lava wilt laten zien en de donkere, al afgekoelde lava, bijvoorbeeld."

De autofocus met oogtracking van Canon was ook onmisbaar, volgens Ulla. "Met de weerkaatsing en hitte van de bloedhete lava, kun je niet handmatig focussen. Sterker nog, met de bril en andere beschermende kleding aan, kun je het scherm van de camera eigenlijk niet zo goed zien. Dus het is geweldig dat ik erop kan vertrouwen dat de camera de onderwerpen zal vinden en volgen."

Ulla en haar productieteam gebruiken verschillende objectieven. De Canon RF 28-70mm F2L USM is een favoriet, want het is "een absoluut geweldig objectief, zeker bij weinig licht", maar voor cinematische verhalen in verafgelegen locaties speelt gewicht een belangrijke rol. Als ze tijdens die shoots ook nog eens beeldstabilisatie nodig hebben, kiest het team voor de RF 24-70mm F2.8L IS USM, een van de drie professionele f/2.8-telezoomobjectieven. Om de verschillende brandpuntsafstanden die ze nodig hebben te behalen, bevat hun uitrustingslijst voor reisfilms de andere twee objectieven van het trio, de RF 70-200mm F2.8L IS USM en de RF 15-35mm F2.8L IS USM.

Avonturenfotograaf en filmmaker Ulla Lohmann met haar Canon-camera op een statief, staat voor de vurige, rokende vloeibare lava.

Ulla is zeker niet roekeloos, maar ze geniet wel van fotograferen in uitdagende omstandigheden. Ze verwacht net zoveel van haar uitrusting als van haarzelf. "Mensen zijn altijd veel te voorzichtig met hun camera's," zegt ze. "Ze horen niet thuis in je tas, je hoort ze te gebruiken om foto's mee te maken en om momenten mee vast te leggen." © Ramona Waldner

Avonturenfotograaf en filmmaker Ulla Lohmann zit met een camera in een kleine vissersboot samen met twee werkende vissers. Een vulkaan kenmerkt de woeste kustlijn op de achtergrond.

Het is voor Ulla heel belangrijk dat je met Canon-camera's eenvoudig kunt wisselen tussen het maken van foto's en video's. Dit stelt haar in staat om het verhaal in het best passende medium vast te leggen. Bovendien "versterken de twee opties elkaar. Als ik mensen interview terwijl ik film, dan geven ze zich bloot, waardoor ik weer betere foto's kan maken. Of als ik ze eerst fotografeer, dan wennen ze alvast aan de camera en wordt de video van de interview beter." © LM.Media GmbH

Het is noodzakelijk dat de camera's en objectieven voor reis- en avonturenfotografie blijven presteren in extreme situaties, en Ulla is blij met de robuustheid en weerbestendigheid van haar Canon-uitrusting. Regen die door een wolk vulkanische gassen valt, wordt zeer zuur, vertelt ze. Zelfs zo zuur dat het al snel door haar abseiltouwen begint te bijten, maar de weerbestendige afdichting van haar camera was hier wel tegen bestand.

Ulla's uitrusting heeft spetters zeewater op een vissersboot en de extreme omstandigheden van kou op grote hoogte en vulkaanhitte doorstaan. Ze vertelt dat ze tijdens de shoot voor Red Bull "op een gegeven moment een interview aan het filmen waren op een recente lavastroom, maar ik moest stoppen. De stroom was aan de bovenkant aan het afkoelen, maar van onderen nog heet. Zo heet zelfs dat het statief begon te smelten vanaf de onderkant, maar de camera bleef functioneren."

Niet iedereen zal de kans krijgen om op vulkanen te filmen, of geïnteresseerd zijn in die specialisatie. Maar Ulla's carrière laat zien dat een creatieve geest, doorzettingsvermogen en onuitputtelijk verlangen naar avontuur je kan helpen de grootste uitdagingen aan te gaan in avonturenfotografie en -videografie. En je zult je natuurlijk nooit vervelen.

"Ik krijg nog net zo'n kick als in het begin," zegt Ulla, "omdat ik me realiseer hoe krachtig verhalen zijn en hoe ik echt het leven van mensen kan veranderen. Als ik lezingen geef, krijg ik vaak feedback van mensen die zeggen hoe ik hen heb geïnspireerd om hun eigen dromen waar te maken, hoe ik hun leven heb veranderd. Dat geeft me veel voldoening. Daar doe ik het voor."

Avonturenfotograaf en filmmaker Ulla Lohmann gefotografeerd tegen de achtergrond van een gloeiende lavastroom.

"Het lukt me altijd om het juiste moment vast te leggen," lacht Ulla, "omdat ik altijd net die extra stap zet, net wat dichterbij of verder weg durf te gaan. Dat levert altijd iets op. Ik weet ook niet waarom, maar dat is altijd het geval." © Ulla Lohmann

Een bovenaanzicht van een bergbeklimmer die een steile rotswand beklimt, gefotografeerd door avonturen- en reisfotograaf Ulla Lohmann met een Canon EOS R5.

Ulla fotografeert ook allerlei avontuursporten, zoals bergbeklimmen, speleologie en reizen met luchtballonnen. Een werkende uitrusting is natuurlijk essentieel en ze houdt van Canon-camera's vanwege de bediening en ergonomie. "Als ik ergens aan een rotswand hang, heb ik geen tijd om over m'n uitrusting na te denken. Ik moet erop kunnen vertrouwen dat alles gewoon werkt." Vastgelegd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 19 mm, 1/1,000 sec, f/2.8 en ISO 100. © Ulla Lohmann

Ulla's tips voor fotografie en videografie onder extreme omstandigheden

1. Leg het verhaal vast, niet het moment

"Ontwikkel je vaardigheden op het gebied van verhalen vertellen, want veel mensen kunnen geweldig fotograferen, maar met een verhaal word je uniek en val je op als fotograaf. Vind een verhaal, ontwikkel het verder en als je verhaal sterk genoeg is, als je een persoonlijke boodschap te vertellen hebt, zul je altijd slagen."

2. Zoek naar een unieke specialisatie

"Je moet tijd, geld en energie in iets investeren waar je gepassioneerd over bent. Ik doe eenvoudigweg waar ik van hou. Ik ben gespecialiseerd in inheemse culturen, vooral gemeenschappen die rond actieve vulkanen leven. Het is een erg specifieke specialisatie, maar ik heb een niche voor mezelf ontwikkeld door de juiste verhalen voor te stellen, waardoor een hoop tijdschriften contact met me hebben opgenomen. Word een expert op één gebied en ontwikkel een unieke fotografische stijl om dat verhaal te vertellen."

3. Zoek foto's die nooit eerder zijn gemaakt

"Mijn doorbraak had betrekking op een stam in Papoea-Nieuw-Guinea die nog steeds aan mummificatie deed en nooit gefotografeerd was. Tijdschriften zijn op zoek naar foto's die nooit eerder zijn gezien – iets dat visueel interessant is en een verhaal vertelt. Kies een onderwerp met een brede aantrekkingskracht dat nieuwe dingen aan het licht brengt.”

Een man zit in een klein opblaasbootje op een prachtig ondergronds meer, met heldergroen water en overhangende rotsen. Avonturenreisfoto door Ulla Lohmann, gemaakt met een Canon EOS R5.

Ulla maakte deze foto voor een tv-documentaire, diep in de grot Križna Jama in Slovenië, beroemd om haar smaragdgroene onderwatermeren. "Het was een enorm voordeel om de EOS R5 in deze situatie te gebruiken," vertelt ze, "want deze camera heeft geweldige mogelijkheden voor weinig licht." Gemaakt met een Canon EOS R5 met een Canon-vattingsadapter EF-EOS R en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief van 22 mm, 1/20 sec, f/2.8 en ISO 8000. © Ulla Lohmann

Een luchtfoto van een kam groene bergen, met een bergketen in de verte en wollige wolken aan de hemel, gefotografeerd door avonturen- en reisfotograaf Ulla Lohmann met een Canon EOS R5.

Van onder de grond tot hoog daarboven: Ulla heeft deze foto vanuit een luchtballon genomen. “Ik hou van een uitdaging," verklaart ze. "Als ik het leven te comfortabel vind, wordt het saai. Een uitdaging is gewoon een kans om harder te werken aan mijn projecten en te voelen hoe graag ik wil dat het verhaal wordt gepubliceerd." Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 16 mm, 1/640 sec, f/9 en ISO 250. © Ulla Lohmann

4. Bouw expeditievaardigheden op

"Als je een avonturen- of expeditiefotograaf wilt worden, moet je weten hoe dat werkt. Leer hoe je klimt op ijs en hoe je skitochten maakt en ga zo vaak mogelijk naar de plekken waar andere mensen niet kunnen komen. Als fotograaf heb je een streepje voor en zul je worden ingehuurd omdat je specifieke vaardigheden hebt."

5. Blijf fit

"Ik draai mee als een volledig teamlid: ik moet dezelfde bagage dragen, dezelfde afstanden afleggen en mijn werk doen. Pak zorgvuldig in, neem niet te veel mee en maak van sporten een dagelijkse routine, want voor dit werk moet je echt fit en veerkrachtig zijn."

6. Denk vooruit

"Ik ga altijd op pad met een verhaal in m'n achterhoofd, een sfeer die ik wil en de foto's die ik wil maken. Op die manier kan ik plannen welke uitrusting ik meeneem. Met vulkanen kun je natuurlijk maar tot op bepaalde hoogte plannen, niets gaat ooit volledig volgens de planning, maar dat wordt dan onderdeel van het verhaal. Om eerlijk te zijn, ben ik banger voor steden. Als je in de natuur goed oplet, dan zie je de tekenen en kun je proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren. Wat gebeurt er als de vulkaan uitbarst? Waar gaat de lava heen stromen? Dat is risicobeheer. Ik denk goed over alles na en kan meestal rustig blijven, omdat ik van tevoren een plan heb gemaakt."

Een lavastroom gloeit rood in een nachtelijk berglandschap, met een rokende vulkaan op de achtergrond en sterren aan de hemel, vastgelegd door Ulla Lohman op een Canon EOS R5.

Vulkanen zien er het spectaculairst uit bij weinig licht, dus gebruikt Ulla een lange belichtingstijd van tot wel 30 seconden met haar camera op een statief. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 100 mm, 5 sec, f/2.8 en ISO 2500. © Ulla Lohmann

Een veld vloeibare lava gloeit in het donker, met de lampen van gebouwen ver op de achtergrond. Foto genomen door Ulla Lohmann met een Canon EOS R5.

Voor Ulla zijn de EOS R-systeemcamera's van Canon de beste camera's voor vulkaanfotografie omdat ze licht maar stevig zijn, een ergonomisch ontwerp hebben en buitengewoon presteren in situaties met weinig licht en veel contrast. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 21 mm, 8 sec, f/2.8 en ISO 250. © Ulla Lohmann

7. Maak van je uitrusting een verlengstuk van jezelf

"Ik moet weten waar alles zich bevindt in m'n bagage. Ik moet m'n camera 's avonds met m'n ogen dicht kunnen bedienen. Ik moet in staat zijn om een objectief te vervangen in het midden van een asstorm. En ik moet op m'n uitrusting kunnen vertrouwen. Ik heb dus liever te weinig bij me dan te veel. Als ik mijn gewenste objectief niet mee kan dragen, of als het, bijvoorbeeld, mijn relatie met het onderwerp kan beïnvloeden omdat deze niet gewend is aan camera's, dan kies ik voor wat praktisch is en niet voor dat laatste beetje perfectie. Ik wil niet zeggen dat ik niet voor de perfecte foto ga, maar het belangrijkste is het maken van de foto."

8. Werk samen

“Met een team werken, is heel belangrijk voor me. Tijdens onze vulkaanshoot hadden we gedurende een periode van twee weken bijvoorbeeld maar een of twee uur slaap per nacht. Vier uur was het record. Meestal kunnen mensen dit soort stress niet aan, maar we hadden allemaal hetzelfde doel en daar bleven we ons allemaal voor inzetten.

"Op dezelfde manier is het altijd goed om samen te werken met NGO's en de plaatselijke gemeenschap. Zorg ervoor dat zij ook profiteren van de foto's die mensen van ze maken. Natuurlijk kan het ze helpen als hun verhaal wordt verteld, maar als ik mensen fotografeer, geef ik ook een deel van m'n inkomen terug aan hun of aan hun gemeenschap, via NGO's die ze ondersteunen na natuurrampen en dergelijke."

9. Blijf leren

"Leer van professionele fotografen binnen je genre. Als je voor National Geographic wilt werken, probeer dan contact te leggen met een National Geographic-fotograaf met wie je op reis kunt. Dat is tegenwoordig veel eenvoudiger en mensen willen hun kennis graag delen. Leer van mensen die al zijn wat jij graag wilt worden."

Een groep mensen met camera's staat op een bergkam en kijkt naar een gloeiende lavastroom.

Meer leren, meer doen

Ulla heeft onlangs een trainingsexpeditie geleid in Sicilië voor een aantal gelukkige Canon Club-leden uit verschillende Europese landen. Word lid van Canon Club voor exclusieve content, tutorials en masterclasses, maar ook speciale aanbiedingen en kortingen, community-uitdagingen en meer.

10. Laat je werk zien

"Ik vind het leuk om redacteurs op fotofestivals zoals Visa pour l'Image te ontmoeten. Redacteurs hebben het altijd druk, dus zorg er wel voor dat je je verhaal in één zin kunt uitleggen. Ik maak elk jaar een portfolio van nieuwe verhalen, presenteer het aan redacteurs en doorgaans heb ik bij één op de tien succes. Dat is gewoon hoe het spel werkt. "Het helpt om een goed portfolio te hebben, maar veel redacteurs neuzen rond op social media en websites voor fotografen, dus zorg ervoor dat zich daar je beste foto's bevinden."

Written by David Clark, Lorna Dockerill and Alex Summersby

Gerelateerde artikelen

Het leven in de schaduw van een actieve vulkaan

Avonturenfotograaf Ulla Lohmann deelt het verhaal achter haar documentaire in Vanuatu.

Reisfotografie: dit is de beste Canon-apparatuur

Wat zijn de beste camera's en objectieven voor reisfotografie? Canon Ambassadors Ulla Lohmann en Jérôme Gence vertellen over hun onmisbare apparatuur.

Hoe je geld verdient met reisfotografie

Drie professionele fotografen praten over hoe een divers portfolio en een flexibele aanpak hen helpt om een acceptabel inkomen te verdienen met reisfotografie.

Heb je een gimbal nodig?

Filmmakers Francesca Tosarelli en Ulla Lohmann verkennen de creatieve mogelijkheden de videostabilisatie-technologieën van Canon bieden.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro