REIZEN

Geld verdienen als reisfotograaf: hoe doen de profs het?

Drie ervaren fotografen, Lucia Griggi, Matthew Vandeputte en Annapurna Mellor, praten over hoe je geld verdient met reisfotografie en vertellen onder andere over het belang van een betrouwbare uitrusting en het ontwikkelen van meerdere inkomstenbronnen.
Een persoon in een lang, wit en crèmekleurig gewaad en sandalen staat tussen twee lange, gewelfde muren die tot hoog in de lucht reiken.

Een sfeervolle foto die is gemaakt door reisfotografe Annapurna Mellor in Luxor in Egypte. "Ik raad beginnende fotografen aan om te beginnen met een Canon-camera waarmee je meer kunt leren en je jezelf als fotograaf kunt ontwikkelen", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 24-70mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/125 sec, f/5.6 en ISO100. © Annapurna Mellor

Reisfotografie is een van de aantrekkelijkste fotografiegenres, maar tegelijkertijd ook een van de moeilijkste om een inkomen mee te verdienen. Er is enorm veel concurrentie op de markt en fotografen moeten dan ook beschikken over een indrukwekkend portfolio, bereid zijn te diversifiëren in hun werk, en nadrukkelijk aanwezig zijn op sociale media.

Veel reisfotografen proberen verschillende inkomstenbronnen te genereren, die uiteenlopen van het maken van videocontent tot het houden van workshops. Canon praat met drie reisfotografen over hoe het hen lukt een acceptabel inkomen te verdienen. Matthew Vandeputte is gespecialiseerd in timelapse-fotografie, waarbij hij op verschillende manieren geld verdient in deze nichemarkt. Annapurna Mellor is een Britse reisfotografe die heeft geleerd om flexibel te zijn, vooral toen ze tijdens de covid-19-pandemie niet kon reizen. En Canon Ambassador Lucia Griggi reist de hele wereld rond voor haar wildlife- en avonturenfotografie, en gebruikt daarbij andere vaardigheden zoals videografie om haar portfolio uit te breiden.

Hieronder vind je zes tips om een acceptabel inkomen te verdienen met reisfotografie.

Een man in een regenjas loopt weg van de camera op een nat strand vol stenen. Hij draagt een groot, rond visnet.

Een visser loopt met zijn netten langs het Beagle-kanaal in Patagonië in Argentinië. "Wanneer ik niet de luxe heb om tussen reizen naar huis te gaan, kan het heel nuttig zijn om een studiomanager of een producer te hebben die zorgt voor de accounts en het klantenbeheer", zegt fotografe Lucia Griggi. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 16mm, 1/200 sec, f/7.1 en ISO100. © Lucia Griggi

1. Plan reizen met een uniek uitgangspunt en voor de juiste outlet

Bij reisfotografie draait alles om het vinden van de juiste markt. Dit betekent dat je zoveel mogelijk onderzoek moet doen, niet alleen om de beste outlet voor je werk te vinden, maar ook om je reizen op een unieke manier onder de aandacht te brengen.

In de woorden van Lucia: "Doe je huiswerk en gebruik een aanpak die anders en origineel is."

De gemakkelijkste manier om dit te doen is door veel tijd te steken in het bestuderen van verschillende reisboeken en onlinebronnen. "Zorg ervoor dat je vertrouwd bent met de verschillende publicaties van de outlet en de stijl van het werk dat ze uitgeven", vertelt Annapurna. "Als je een idee wilt pitchen, kan het nuttig zijn om te kijken of ze pas iets vergelijkbaars of uit dezelfde regio hebben gepubliceerd."

Bepaalde reisbestemmingen zijn voor sommige redacteuren interessanter dan andere. "Gevaarlijke plekken of plekken die politiek instabiel zijn, zijn bijvoorbeeld niet geschikt voor reistijdschriften, omdat daarin de bestemming niet kan worden weergegeven als een plek waar lezers naartoe zouden willen gaan", vervolgt Annapurna. "Maar tijdschriften of kranten die documentairefoto's publiceren, hebben daar misschien juist wel belangstelling voor."

Ze vertelt dat je ook rekening moet houden met levertijden bij het onder de aandacht brengen van ideeën voor artikelen. "Bij de meeste publicaties werken ze meestal minstens een paar maanden vooruit. Als je dus bijvoorbeeld een verhaal vertelt dat te maken heeft met de winter in Europa, moet je het idee rond het einde van de zomer aandragen zodat het relevant is voor publicatie in de winter."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Voor commercieel werk raadt Matthew je ook aan om gewoon merken te vragen wat ze nodig hebben. "Als een merk bijvoorbeeld een nieuw product op de markt brengt en foto's van dat product nodig heeft in een lifestyle- of reissetting, breng dan een gesprek op gang over waar jij, tegen betaling, een product mee naartoe zou kunnen nemen op reis, in ruil voor een bepaalde hoeveelheid content", stelt hij voor.

2. Ontwikkel een niche

Reisfotografie is een nichemarkt op zich, maar het is zeker de moeite waard om zoveel mogelijk richtingen binnen het genre te verkennen. Matthew heeft goed gebruikgemaakt van zijn vaardigheden door timelapse- en hyperlapse-video's te maken (zie het voorbeeld hierboven), en heeft gewerkt voor grote internationale merken zoals Google en Ford.

"Ik zeg altijd dat het hebben van een niche belangrijk is, en als reisfotograaf zijn er honderden niches die je zou kunnen ontwikkelen, van solo tot duurzaam reizen tot bestemmingen voor vegans", vertelt hij. "Er is een niche voor alles – en voor elke niche is er iemand die er uitspringt met hun content. Met een beetje geluk zou jij die persoon kunnen zijn."

Het werk van Lucia is ook internationaal gepubliceerd voor onder andere National Geographic, Condé Nast Traveller en de BBC. Hiernaast heeft ze commerciële klanten zoals Jeep en Patagonia. Ze raadt iedereen die een acceptabel inkomen wil verdienen met reisfotografie aan om uit te zoeken naar welke bestemmingen de meeste vraag is. "Voor mij is dat de Noordpool of de Zuidpool, omdat dit verafgelegen locaties zijn die voor de meeste mensen niet echt toegankelijk zijn", zegt ze.

Voor Matthew zijn het de plekken die nog niet door sociale media zijn ontdekt. "Ik ga graag naar plekken waarover je nog niet bent doodgegooid met Instagram-foto's", zegt hij. "Omdat mijn focus vaak ligt op de pure natuurlijke schoonheid van een omgeving of de lucht, kies ik geen clichélocaties of plekken die tot in den treure zijn gefotografeerd. Tot mijn favoriete content behoren foto's die zijn gemaakt in afgelegen delen van de Vanuatu-eilanden in het zuidelijke deel van de Stille Oceaan."

Een rij mensen met felgekleurde kleding, decoratieve hoofdbedekking en make-up. Twee gezichten zijn naar de camera gericht, één ervan is scherp in focus.

Tamil Nadu, India. "Met een goed portfolio dat aansluit op de visuals van een merk, en een professionele en flexibele aanpak komt ik echt een stuk verder", zegt Annapurna. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 70-200mm f/4L USM-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/4 en ISO100. © Annapurna Mellor

3. Zorg dat je reageert en flexibel bent

Als reisfotograaf moet je flexibel zijn. Er zijn veel verschillende subgenres, variërend van landschappen en wildlife tot portretten, en alles daartussenin. Je moet je ook snel kunnen aanpassen als de reismogelijkheden beperkt zijn of moeilijk zijn te vinden.

Annapurna is een reis- en documentairefotografe, en heeft gewerkt voor bladen zoals National Geographic en voor commerciële klanten zoals Intrepid Travel. "Het is een industrie waarin het moeilijk is om door te breken, en nu de reiswereld twee jaar lang op zijn kop heeft gestaan, is dat nog moeilijker geworden", legt ze uit. "Toen de pandemie uitbrak, raakte ik veel internationaal werk kwijt. Ik werk nu samen met de National Trust, een liefdadigheidsinstelling in het Verenigd Koninkrijk voor het behoud en beheer van historische locaties, en reis in plaats daarvan nu het VK rond."

Ook nu geldt nog steeds dat het belangrijk is om andere genres uit te proberen bij het zoeken naar opdrachten. "Ik zou niemand aanraden alleen in de reisbranche werk te zoeken", vervolgt Annapurna. "Zorg ervoor dat je je talenten ook op andere gebieden in de fotografie kunt inzetten en zoek ook in die gebieden naar werk."

Meeuwen zweven rond in cirkels boven een kleurrijke zeehaven.

Annapurna's fotografie laat een minder bekende kant van de Turkse stad Istanbul zien. Ze vertelt dat je met een veelzijdige uitrusting flexibel kunt zijn als je op reis bent. "Mijn favoriete objectief is de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, maar ik gebruik ook vaak de Canon EF 70-200mm f/2.8L USM en ik werk ook graag met een 50mm prime." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 63mm, 1/640 sec, f/8 en ISO500. © Annapurna Mellor

Een vogel glijdt door de lucht, de achtergrond is donker.

Lucia maakt vaak wildlifefoto's als onderdeel van haar werk als reisfotografe. "Voor mij zijn de belangrijkste functies van de Canon EOS R3 het trackingsysteem en de Eye Control AF – vooral voor wildlife en snel bewegende onderwerpen. Je kunt er echt precies dé perfecte foto mee maken", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon EF 300mm f/2.8L IS USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM), ingesteld op 1/2500 sec, f/3.2 en ISO800. © Lucia Griggi

4. Leer andere vaardigheden en investeer in je uitrusting

Vandaag de dag nemen de meeste succesvolle reisfotografen ook video in hun werk op. "Hoewel er nog steeds een plek is voor fotografen en fotografie," zegt Lucia, "zijn er in het digitale tijdperk, waarin het gaat om dingen als contentmarketing of zelfs online publicaties, meer mogelijkheden voor creatieve mensen die zich kunnen ontwikkelen.

Een natuurlijke volgende stap bij het maken van foto's is werken met bewegende beelden. Hierbij kan het gaan om korte films voor klanten, of zelfs om een vorm van assetbeheer. Alles is nu sneller, dus je moet bereid zijn om daarin mee te gaan."

Het is ook enorm belangrijk om de beste apparatuur voor reisfotografie te hebben. Je uitrusting moet veelzijdig, aanpasbaar en betrouwbaar zijn – iets wat met name belangrijk is voor reisfotografen die op locatie werken. Daarom zijn camera's zoals de Canon EOS R3, EOS R5 en EOS R6 zo geschikt voor het genre: je kunt er video's en foto's met hoge resolutie mee maken en ze werken goed bij weinig licht. Bovendien zijn ze zo compact en licht dat je ze gemakkelijk mee kunt nemen op reis.

"De huidige serie systeemcamera's van Canon is geweldig en naarmate je verzameling objectieven groeit, zul je waarschijnlijk lichtere apparatuur willen aanschaffen", voegt Annapurna toe.

Een vrouw staat in een overdekte markt; ze lacht en veegt een oppervlak schoon.

Reisfotografen moeten goed zijn in verschillende genres, van landschappen en portretten tot straattaferelen, zoals het onderwerp van deze foto die Lucia in de Filipijnen heeft gemaakt. Daarnaast zijn inzicht in sociale media en de mogelijkheden die deze bieden als inkomstenbron belangrijk. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 35mm, 1/60 sec, f/2.8 en ISO2000. © Lucia Griggi

5. Zorg voor volgers op sociale media

Tegenwoordig zijn veel opdrachten en andere mogelijkheden voor werk een direct resultaat van een groot aantal volgers op sociale media. "Als ik een team voor een lucratievere shoot moet samenstellen, dan kijk ik vooral naar het Instagram-kanaal van iemand om een idee te krijgen van hun werk voordat ik contact met hen opneem", vertelt Lucia. “Sociale media zijn ontzettend belangrijk. Welke platforms het best zijn verandert voortdurend, dus het is verstandig om zo up-to-date mogelijk te zijn en bereid te zijn om in te spelen op veranderingen."

Volgens Matthew, die zegt dat een "behoorlijk deel" van zijn inkomsten afkomstig is van sociale media, gaat het vooral om de mate van betrokkenheid van de volgers van je socialemediakanalen. "Ik heb mezelf altijd een beetje als een underdog beschouwd vergeleken met mijn branchegenoten", vertelt hij. "Ik heb vrienden die miljoenen volgers hebben, terwijl ik er maar zo'n 92.000 heb op Instagram. Maar ik heb liever een kleiner account met toegewijde volgers dan een groter account waarbij het voor niemand iets uitmaakt wie je bent of wat je doet."

Hij zegt dat je als fotograaf bereid moet zijn om je werk zo vaak mogelijk op sociale media te plaatsen, maar dat niet alles wat je plaatst helemaal af of perfect hoeft te zijn. "Plaats ook wat content die een blik achter de schermen geeft – mensen willen graag zien hoe dingen werken", raadt hij aan. "Je kunt ook iets laten zien waar je nog aan werkt, of wat je allemaal meeneemt voor een bepaalde reis. Veel mensen vinden camera-apparatuur superfascinerend, dus laat die ook gewoon zien."

Een groot zeilschip dat vaart door een boog in een ijsberg aan een rotskust.

Landschappen als bron van inkomsten

Ontdek hoe landschapsfotograaf Gunnar Freyr van zijn passie zijn werk heeft gemaakt en hoe nieuwe technologie het genre heeft veranderd.
Een close-up van twee vechtende zeeleguanen in het zand.

Het verkopen van prints van je reisfoto's is een fantastische manier om je inkomen aan te vullen - vooral foto's van dieren zijn erg populair. In deze opmerkelijke foto die Lucia in december 2021 maakte op de Galapagoseilanden, dat een zeer rijke fauna heeft, zijn twee in het zand vechtende zeeleguanen te zien. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon EF 300mm f/2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 1/2500 sec, f/5.6 en ISO400. © Lucia Griggi

6. Maak andere producten die je kunt verkopen

Naast fotografie- en videocontent zijn er nog veel meer (fysieke en digitale) producten die je als reisfotograaf kunt verkopen om geld mee te verdienen. Zo kun je denken aan prints en andere producten met prints zoals kleding, boekenleggers en mokken, of digitale producten zoals downloadbare voorinstellingen en onlinelessen.

Matthew is nu zo'n expert op dit gebied dat hij zelfs e-books verkoopt waarin hij andere fotografen leert hoe ze een passief inkomen kunnen opbouwen, of waarin hij instructies geeft voor het maken van timelapse-opnamen. Hij verkoopt ook andere producten zoals cursussen en voorinstellingen die kunnen worden gedownload. "Waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat je meerwaarde voor mensen creëert in de vorm van kennis."

Een eenvoudig onderzoek naar wat goed verkoopt kun je al doen met een snelle zoekopdracht via Google. "Ik googel 'timelapse maken met…' en dan laat ik Google de rest automatisch aanvullen", legt Matthew uit. "Een van de resultaten was 'timelapse maken met de Canon EOS R5', en omdat die automatisch werd aangevuld, weet ik dat veel mensen daarnaar gezocht hebben. Als er niemand is die die content maakt, kan ik hem maken. En als er wel iemand is, dan kan ik het beter."

'Affiliate links' zijn een andere mogelijkheid waarmee reisfotografen hun inkomen kunnen aanvullen, en Matthew zegt dat dit ongeveer 20% van zijn passieve inkomen vormt. Door een bepaald product op je socialemediafeeds of website te noemen en (nog belangrijker) aan te geven waar het te koop is, heb je een fantastische manier om geld te verdienen met je content. De meeste grote onlinewinkels hebben een affiliate link-programma; je moet er alleen even naar zoeken.

Of je nu reisfoto's maakt voor commerciële opdrachten of voor artikelen, of andere manieren vindt om inkomsten te genereren, volgens Matthew zijn er altijd mogelijkheden voor werk in dat genre. "Vakantiebestemmingen, hotels en andere merken in de reissector zijn altijd op zoek naar originele content en nieuwe creators", zegt hij. Lucia is ook positief over reizen als bron van inkomsten. "Zo'n 80 tot 90% van mijn werk bestaat uit reisfotografie", zegt ze. "Het is een grote markt - je moet je eigen niche vinden of een unieke benadering hebben bij het vertellen van de verhalen over verschillende plekken."

Geschreven door Astrid Pitman

Gerelateerd artikel

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro