Spelen met vuur: het leven in de schaduw van een actieve vulkaan

Avonturenfotograaf Ulla Lohmann begon haar documentaireserie voor de Duitse tv in Vanuatu in de Stille Oceaan. Hier vertelt ze waarom de Canon EOS R5 en de EOS R5 C Cinema-camera de ideale camera's waren voor haar project.
Een portret van een jong kind in een felrode jurk met een rokende vulkaan op de achtergrond, gemaakt met een Canon EOS R5 door Ulla Lohmann

De eilandengroep Vanuatu maakt al sinds Ulla Lohmanns jeugd deel uit van haar leven. "Ik heb een zeer sterke band met de bewoners", licht de documentaire- en avonturenfotograaf toe. "Sommigen kennen mij al sinds mijn 19e." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70 mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 42 mm, 1/800 sec, f/5.6 en ISO 320. © Ulla Lohmann

Canon Ambassador Ulla Lohmann is een fotograaf die bekend staat om het maken van spannende foto's, met name van actieve vulkanen. Ze is al van kinds af aan geobsedeerd door deze natuurfenomenen. Toen ze acht was, nam haar vader haar mee naar Pompeii en was ze verkocht. Toen ze 19 was, kon ze dankzij een wetenschappelijke wedstrijd een unieke wereldreis maken om actieve vulkanen van dichtbij te ervaren. "Ik heb mijn hele leven gewijd aan vulkanen", zegt ze.

Hoewel ze overduidelijk gefascineerd is door de vulkanen, hebben de 'vulkaanmensen' nog de meeste indruk op haar gemaakt. "Ik wil weten hoe vulkanen onze aarde veranderen, maar ook hoeveel mensen over de hele wereld in hun schaduw leven", legt ze uit. "Ik besefte wat deze mensen allemaal gemeen hebben: ontzagwekkende respect voor de natuur."

Ten tijde van dit gesprek was Ulla in Vanuatu in de Stille Oceaan, waar ze voor de Duitse televisie een documentaire filmde over mensen die naast actieve vulkanen wonen. Op de achtergrond zijn blaffende honden en het gerommel van vulkanen te horen: de archipel heeft er immers negen. "De eerste aflevering is opgenomen in Vanuatu en werd in november 2023 uitgezonden", zegt Ulla. "We zijn nu een hele serie aan het plannen, waarbij ik hopelijk dezelfde landen kan bezoeken die ik eerder voor mijn boek Volcano People mocht verkennen."

Een groep kinderen speelt voetbal, met op de achtergrond begroeiing en een rokende vulkaan, op een foto gemaakt met een Canon EOS R5 door Ulla Lohmann.

"Wetenschappers houden de vulkanen tegenwoordig goed in de gaten, maar de lokale bewoners hebben deze technieken vaak niet", legt Ulla uit. "Ze letten goed op de dieren als ze denken dat er een uitbarsting dreigt." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 61 mm, 1/3200 sec, f/5.6 en ISO 1000. © Ulla Lohmann

Er zijn overal vulkanen, van Griekenland tot Guatemala: de meeste worden gevormd langs de grenzen van tektonische platen wanneer die botsen of juist uit elkaar bewegen. Hoewel deze openingen in de aardkorst ruim 80% van het aardoppervlak hebben gevormd, is het niet alleen levensgevaarlijk om vulkanen te verkennen en te fotograferen, maar ook om ernaast te wonen. Voor zover bekend was de dodelijkste vulkaanuitbarsting in 1815 in Indonesië. Hierbij kwamen naar schatting zo'n 250.000 mensen om.

Ulla's gezicht zit tijdens het gesprek onder de as. "Mijn huid brandt een beetje door de zure regen", voegt ze eraan toe. Bij mensen die permanent rondom vulkanen leven, is dit natuurlijk veel erger. As en gassen kunnen bepaalde gewassen vergiftigen, legt ze uit, maar aangezien ze rijk zijn aan magnesium en kalium kunnen vulkaanafzettingen ook voor vruchtbare grond zorgen. Maar vanwege de zure regen "moeten bewoners een half uur lopen om water uit de rivier te halen en dat de berg op dragen".

Er zijn risico's, maar ook voordelen. De impact op de lokale bevolking varieert, afhankelijk van de locatie. Sommige gemeenschappen, zoals die in Vanuatu, krijgen een economische boost van de extra toeristen die de vulkaan trekt. "Er zijn bijvoorbeeld een aantal vulkanen met lavameren er zijn ook vulkanen die activiteit vertonen of lavastromen veroorzaken. Ze hebben allemaal invloed op de levens van de omwonenden. Ik weet bijvoorbeeld dat de berg Yasur, hier achter me, binnen twee minuten as zal laten regenen." Ze onderbreekt het gesprek even om een snelle video te maken ter demonstratie. En ze heeft gelijk.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een persoon loopt door een stoffig, vulkanisch landschap in een foto gemaakt door Ulla Lohmann met een Canon EOS R5.

Het is voor Ulla van essentieel belang dat haar apparatuur onder alle omstandigheden kan worden gebruikt, of het buiten nu vochtig of stoffig is. "Deze camera's kunnen vrijwel alles aan", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 70-200mm f/F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 200mm, 1/4000 sec, f/2.8 en ISO 160. © Ulla Lohmann

Apparatuur waarop je kunt vertrouwen

Ulla is het gewend om opnamen te maken in extreme omgevingen. Ze vindt het heel belangrijk dat haar Canon-apparatuur robuust is. Ze maakte vroeger opnamen met een Canon EOS 5D Mark IV, maar is nu overgestapt op het EOS R System. En ze heeft er geen moment spijt van gehad. Voor deze reis gebruikt ze haar Canon EOS R5, de compacte EOS R5 C, Canon's kleinste Cinema EOS-camera, en een EOS R3. "Ik neem alleen camera's mee die stof- en waterbestendig zijn, aangezien alleen die camera's bestand zijn tegen deze zware omstandigheden", legt ze uit. "Ik vind het vooral geweldig dat de camera's zoveel weersinvloeden kunnen weerstaan."

Ulla heeft ook een reeks RF-objectieven meegenomen: de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM, RF 24-70mm F2.8L IS USM, RF 24-105mm F4L IS USM en RF 70-200mm F2.8L IS USM – en een statief. "De RF-objectieven passen heel goed bij de camera's. Ze vormen een perfect team", zegt ze. "Ze werken ontzettend goed samen. Ze hebben me nooit in de steek gelaten. De scherpte, scherpstelling en snelheid zijn simpelweg ongelooflijk.

"Alles wat ik meeneem, is onmisbaar", voegt ze toe. "Ik moet alle apparatuur zelf de vulkaan op dragen, dus ik wil zo min mogelijk meenemen. Het is voor dit werk belangrijk om lichamelijk fit te zijn, en ik train hiervoor door te klimmen. Ik vertrouw op mijn lichaam én op mijn apparatuur."

Een jongen draagt bodypaint en traditionele kleding van de stam op een foto van Ulla Lohmann.

Ulla's zoon Manuk, die haar vergezelde tijdens haar reis, was pas zes maanden oud toen hij zijn eerste vulkaan zag. Hij heeft sindsdien 50 landen bezocht en meer dan 900 vulkanische uitbarstingen gezien. Hij is zelfs vernoemd naar een vulkaan. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm f/F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 48mm, 1/800 sec, f/2.8 en ISO 1600. © Ulla Lohmann

Ulla en haar gezin logeerden bij dorpsbewoners die hen in hun huis verwelkomden; vooral haar vijfjarige zoontje Manuk, die ze al kennen sinds hij een baby was. "Ze zijn dol op hem", zegt ze. "Ze hebben ons zelfs lid laten worden van de stam met een traditionele haarceremonie."

De film volgt Ulla terwijl ze foto's maakt op de archipel. Haar schema tijdens de fotosessie was afgestemd op de routines van de lokale bevolking. Er is geen elektriciteit. De bewoners gebruiken het licht van zaklampen op zonne-energie. En er ook is geen stromend water. De dag begint om ongeveer 5:00 uur met het voeren van de varkens, hoewel de hanen al om 3:00 uur beginnen te kraaien als een soort wekker van Moeder Natuur. De lokale bevolking werkt 's ochtends in de velden. Alles wat geoogst kan worden, wordt meegenomen naar huis, waar de vrouwen het bereiden op vulkanische rotsen die worden verwarmd door vuur.

Ulla's werkwijze werd bepaald door de specificaties van de tv-zender (50 fps, geen 4K en geen Canon Log), maar ze was onder de indruk van de opnameduur van beide camera's. De EOS R5 heeft een tijdslimiet van 29 minuten per fragment, terwijl de interne ventilator van de EOS R5 C langdurige opnamen mogelijk maakt, ongeacht de gebruikte modus. "We konden zo lang opnemen als nodig was", legt ze uit.

Een groep mensen danst met bodypaint en traditionele tribal-outfits op een foto van Ulla Lohmann.

Manuk werd met een traditionele ceremonie ingewijd in de lokale stam, net zoals Ulla voor hem. Hij droeg bodypaint en nam deel aan de dans van de stam. "Het hele dorp kwam samen om te kijken", herinnert Ulla zich. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm f/F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 15mm, 1/160 sec, f/5.6 en ISO 1600. © Ulla Lohmann

Filmen vanuit de hand

De EOS R5 C is slechts 30 gram zwaarder dan de EOS R5, ondanks de toegevoegde ventilator. Hoewel de op video gerichte EOS R5 C qua uiterlijk veel wegheeft van de EOS R5, beschikt deze camera over extra tools voor filmmakers, waaronder waveform monitors, valse kleuren, de optie om een sluiterhoek te gebruiken in plaats van een sluitertijd en een AF-modus voor alleen gezichten. Deze lichtgewicht camera was "perfect voor dit soort fotosessie", zegt Ulla over de draagbare camera die compact genoeg was om niet intimiderend over te komen.

Een goede beeldstabilisatie is essentieel wanneer je opnamen vanuit de hand maakt, vooral wanneer je dicht bij actieve vulkanen komt. "Een statief zou je alleen maar vertragen. Zonder statief is het dus veiliger", zegt Ulla. "Ik denk dat een groot deel van de film, met uitzondering van sommige interviews, vanuit de hand is gefilmd." De 5-assige beeldstabilisatie van de Canon EOS R5 verschuift de sensor fysiek om beweging tegen te gaan. De elektronische IS van de EOS R5 C compenseert bewegingsonscherpte door het beeld digitaal te verschuiven om bewegingen tegen te gaan die door gyrosystemen in de camera worden gedetecteerd. Beide systemen werken naadloos samen met de optische IS in objectieven van Canon, maar wanneer je een RF-objectief gebruikt dat is uitgerust met IS, zie je aanzienlijke verbeteringen dankzij de snellere communicatie via de RF-vatting. "De beeldstabilisatie van de camera's is echt geweldig", voegt Ulla eraan toe.

Ulla wisselde voornamelijk tussen de EOS R5 en de EOS R5 C, afhankelijk van het objectief dat ze nodig had, aangezien ze op elke body een ander objectief had bevestigd. Ze gebruikte de EOS R3 als back-up. "Ik heb het groothoekobjectief gebruikt voor landschapsfoto's, het lange objectief voor close-ups van de vulkanen en de RF 24-70mm F2.8L IS USM voornamelijk voor actiefoto's met mensen", legt ze uit.

Zowel de EOS R5 als de EOS R5 C beschikken over Dual Pixel CMOS AF voor een responsieve en nauwkeurige tracking wanneer de situatie hierom vraagt, en ze maken tevens gebruik van EOS iTR AF X: een geavanceerde deep-learning autofocustechnologie. "We hebben veel gebruik gemaakt van de automatische scherpstelling", vervolgt Ulla. "Die was ontzettend goed. Het was ook geen probleem om mensen met donkerdere huidtinten tegen het donkere vulkanische zand van de vulkaan te fotograferen. Daar maakten we ons eerst nog zorgen om, maar het werkte perfect. Hij was ook heel snel, wat goed van pas kwam bij het filmen van de dansen."

Een persoon in rode kleding en met een oranje helm staat in een ijsgrot met verschillende tinten van ijzig blauw.

Vuur en ijs: foto's maken van extreme landschappen

Ása Steinars en Clement Kiragu vertellen over de unieke uitdagingen en mogelijkheden van fotograferen onder moeilijke omstandigheden.
Ulla Lohmann staat met haar armen in de lucht voor een vulkaan die lava en rook spuwt in een foto die door haar zoon Manuk is gemaakt met een Canon EOS R5.

Manuk treedt al in de voetsporen van zijn moeder en maakt zijn eigen foto's met haar Canon EOS R5, zoals deze foto naast de vulkanen van Vanuatu. "De film bevat ook scènes waarin hij fotografeert en filmt", zegt Ulla. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15 mm, 3,2 sec, f/2.8 en ISO 3200. © Manuk Hoffmann

De gemeenschappen die in de schaduw van vulkanen leven, houden hun ogen altijd open voor tekenen van een dreigende uitbarsting. Ze zijn zich bewust van hun natuurlijke omgeving en volgens Ulla kan de rest van de wereld daarvan leren. "Ze weten dat de vulkaan op elk moment hun levensonderhoud kan vernietigen", zegt ze. "Ze observeren de natuur beter dan wij. Wij kijken op onze telefoons voor de weersverwachting. We kijken niet meer naar de lucht."

Haar advies aan fotografen en filmmakers die soortgelijke onderwerpen willen verkennen, is dat ze zich moeten laten begeleiden door mensen. "Je moet luisteren", zegt ze. "Als je hart zegt dat je iets moet doen, dan is het meestal een heel goed verhaal.

"Het is belangrijk dat je uit je comfortzone stapt en je angsten overwint", voegt ze eraan toe. "Ik hoop dat mijn foto's anderen kunnen inspireren om dat te doen. Ik vind het leuk om nieuwe plekken te ontdekken en om plekken te bezoeken waar nog niemand is geweest. Dat intrigeert me. Ik gebruik mijn werk om mijn nieuwsgierigheid tevreden te stellen. Ik hou van een uitdaging. Hoe moeilijker het is, hoe beter ik erin word."

Rachel Segal Hamilton

Ulla Lohmanns uitrusting

De essentiële uitrusting voor het maken van professionele documentaires

Avonturenfotograaf Ulla Lohmann met een Canon EOS R5.

Camera's

Canon EOS R5

Een nieuwe benadering van hybride systeemcamera's. Of je nu foto's, video's of een combinatie van beide maakt, de ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 zullen je creativiteit radicaal veranderen.

Canon EOS R5 C

Maak prachtige 8K-video's of ongelooflijke foto's met 45 Megapixel, allemaal met de supercompacte EOS R5 C, een camera die het beste van Cinema EOS combineert met de voordelen van het EOS R System.

Canon EOS R3

Een camera waarmee je als nooit tevoren sport, wildlife en nieuws kunt fotograferen. Blijf de concurrentie voor met continue opnamen tot 30 fps en geavanceerde connectiviteit waarmee je ruim op tijd je deadline kunt halen.

Lenzen

Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM

Canon's snelste ultragroothoekzoom bestaat uit drie essentiële professionele objectieven met een Nano USM-motor, 5-stops beeldstabilisatie, en drie asferische elementen en twee UD-elementen voor verbluffende scherpte.

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Leg de wereld vast met uitzonderlijke flexibiliteit en kwaliteit dankzij een supercompact f/2.8 telefoto-objectief met een 5-stops Image Stabilizer voor fantastische resultaten vanuit de hand, een kortere scherpstelafstand tot 0,7 m en de snelste AF ooit.

Gerelateerde artikelen

Heb je een gimbal nodig?

Filmmakers Francesca Tosarelli en Ulla Lohmann verkennen de creatieve mogelijkheden de videostabilisatie-technologieën van Canon bieden.

De beste RF-objectieven van Canon voor video-opnamen

Welke prime- en zoomobjectieven met RF-vatting moeten filmmakers en videografen kiezen bij het maken van video's?

Wat is de beste Canon-apparatuur voor het maken van films?

Voor het maken van films en video's heb je camera's en objectieven nodig die binnen je budget passen. We geven je hier de beste opties voor elk filmbudget, wat je ook te besteden hebt.

Videospecificaties EOS C70 vs EOS R5 C vs EOS R5

Drie compacte, maar krachtige tools voor filmmakers. Maar hoe verhouden hun videofuncties zich tot elkaar en welke van de twee voldoet het beste aan jouw behoeften?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro