Dé lijst met Canon-apparatuur voor fashionfotografie

Drie fashionfotografen vertellen welke Canon-apparatuur ze gebruiken en delen hun aanbevelingen voor iedereen die net in dit veld begint.
Fashion photographer Ian Hippolyte holding a Canon EOS R5 camera up to his eye.

In de vorige artikelen in deze serie spraken we met fashionfotografen Nina Zimolong, Ian Hippolyte en Emmanuel Oyeleke over de democratisering van fashionfotografie en ontdekten we hoe ze een carrière opbouwen in deze branche. Nu gaan we dieper in op de camera's en lenzen die deze fotografen helpen hun fashioncontent tot leven te brengen en krijgen we inzicht in hoe ze hun onderwerpen neerzetten en zorgen voor een succesvolle fashionshoot.

De aanbevelingen van Nina

Nina begon haar reis met een Canon EOS 5D Mark II in combinatie met een 'nifty fifty'-lens (EF 50mm). Een vergelijkbare systeemcamera van nu zou de full-frame EOS R6 Mark II met een RF 50mm F1.8 STM-lens kunnen zijn. Na verloop van tijd had ze genoeg gespaard voor een Canon 70-200mm-lens, die voor het grootste deel van haar werk de standaard is geworden. Vandaag de dag zou je deze kunnen vergelijken met de RF 70-200mm F2.8L IS USM, een van de lenzen uit de 'drie-eenheid' van professionele f/2.8-zoomlenzen van Canon.

"Ik ben echt verliefd geworden op de 70-200mm-lens. Ik denk dat het de diepte is. De camera ziet meer dan het oog kan zien en dat vind ik er zo goed aan."

Haar favoriete camera is nu de EOS R5 Mark II-systeemcamera met een RF 85mm F1.2L USM-lens. Maar ze zegt: "Voor iemand die nu begint, zou ik de EOS R8 of EOS R7 aanbevelen. Beide zijn lichte, toegankelijke systeemcamera's met krachtige prestaties voor foto's en video's. Als je meer op content maken of hybride opnamen gericht bent, is de EOS R6 Mark II een fantastische allrounder: snel, intuïtief en uitstekend bij weinig licht."

Wat lenzen betreft raadt Nina de Canon RF 24-70 mm F2.8L IS USM aan als "een veelzijdige standaard. Hij is scherp, snel en heeft een grote serie mogelijkheden voor portretten, fashion, documentairefotografie en content van achter de schermen." Als je met een krapper budget werkt, is de RF 28-70 F2.8 IS STM een geweldige optie. De RF 35mm F1.8 MACRO IS STM is een prachtige compacte prime-lens met indrukwekkende bokeh en scherpe details, ideaal voor zowel foto's als video's vanuit de hand.

Fashionfotograaf Nina Zimolong staat tegen een donkere achtergrond en kijkt naar het scherm op de achterkant van een Canon EOS R5-camera met een RF 85mm F1.2L USM-lens.

Nina gebruikt een Canon EOS R5 Mark II met een Canon RF 85mm F1.2L USM-lens. Voor wie net begint, raadt ze de lichtere, toegankelijkere EOS R8 of EOS R7 met een RF 85mm F2 MACRO IS STM-lens aan. © Nina Zimolong

Fashionfotograaf Ian Hippolyte staat in een studio met een Canon EOS R5-camera in zijn hand, met naast hem aan beide kanten een studiolamp.

Ian maakt altijd opnamen vanuit de hand, omdat hij dan zo door de studio kan lopen. Hij vindt dat de Canon EOS R5 hiervoor een ideaal formaat en gewicht heeft. De EOS R6 Mark II is een andere gebruiksvriendelijke full-frameoptie. © Ian Hippolyte

De aanbevelingen van Ian

Ians eerste camera was een Canon EOS 600D, die hij "echt geschikt voor beginnende fotografen" vindt. Hij vond de camera vooral handig vanwege het volledig draaibare LCD-scherm. De vergelijkbare systeemcamera van nu is de Canon EOS R10, maar naarmate zijn carrière vorderde, heeft zijn upgrade naar de EOS R5 "alles volledig veranderd", zegt hij, dankzij de mogelijkheden voor automatische scherpstelling.

"Voor iemand die net begint, denk ik dat de EOS R10 een geweldige keuze zou zijn. Die is klein, licht en geschikt voor foto's van hoge kwaliteit en 4K-video, dus ideaal voor hybride shooters en contentcreators."

Wat lenzen betreft stelt Ian voor te beginnen met de Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM-lens, maar: "Ik zou ook overwegen om de RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-prime-lens aan je Canon-apparatuur toe te voegen, want die is geweldig voor scènes bij weinig licht en het experimenteren met scherptediepte."

De aanbevelingen van Emmanuel

Emmanuel zegt dat een van de eerste camera's die hij professioneel gebruikte, de Canon EOS 60D was. "Die was licht, betaalbaar en betrouwbaar." Hij gebruikt nu een EOS R5 Mark II, die hij een "spiegelloze krachtpatser voor het maken van foto's en video's op het hoogste niveau" noemt, in combinatie met de RF 50mm F1.2L USM- en de RF 85mm F1.2L USM-lens.

Voor wie nu in de branche begint en als doel heeft om professioneel te werken in zowel fotografie als videografie, raadt hij de EOS R6 Mark II aan als "de ideale allrounder: 24 Megapixel-foto's, krachtige 4K-videoprestaties en uitstekende resultaten bij weinig licht. Hij is ideaal voor evenementen, portretten, achter de schermen en content. Ik gebruik deze voor al mijn videocontent."

Voor hybride werk raadt Emmanuel een snelle, lichtgewicht zoomlens aan, zoals de RF 28-70 F2.8 IS STM, die beeldstabilisatie en een constant maximaal diafragma van f/2.8 heeft voor consistente resultaten.

Fashionfotograaf Emmanuel Oyeleke staat tegen een roestkleurige studioachtergrond met een Canon EOS R5-camera.

Emmanuel zegt dat de EOS R5 Mark II zijn workflow radicaal heeft veranderd. "Dankzij de automatische scherpstelling, 45 Megapixel resolutie, in-body beeldstabilisatie en verbluffende video sluit deze camera perfect aan op de wensen van een hedendaagse hybride creator." Je hebt geen hoogwaardige set nodig om aan de slag te gaan met fashionfotografie, maar: "Canon heeft altijd hoogwaardige beeldverwerkingsapparatuur gemaakt voor verschillende budgetten", zegt hij.

Een vrouw in een wit korset draagt knielaarzen en een weelderig, schitterend hoofddeksel. Ze leunt tegen een gedrapeerd wit laken, tegen een achtergrond met een paarsblauwe hemel en witte pluiswolken. Fashionfoto gemaakt door Emmanuel Oyeleke met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens.

Emmanuel herinnert zich dat hij, toen hij begon, geen toegang had tot grote studiobudgetten of hoogwaardige apparatuur, maar "de instap- en middenklassecamera's van Canon gaven me de tools om professionele fashioncontent te maken die aan de industriestandaarden voldeed. Dankzij de betrouwbaarheid, het intuïtieve ontwerp en de kleurwetenschap van deze modellen kon ik me richten op de belichting en het vertellen van verhalen, beide essentieel in fashion, zonder me te verliezen in technische beperkingen. Dat gaf me veel vertrouwen." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-lens, ingesteld op 1/200 sec, f/5 en ISO 200. © Emmanuel Oyeleke

Een veilige plek en prachtige foto's

Hoewel de uitrusting belangrijk is, is Nina van mening dat je niet altijd de meest exorbitante apparatuur nodig hebt en dat het eigenlijk je techniek is die je werk onderscheidend maakt. "Het gaat erom hoe je de foto maakt en kadreert."

Voor haar geldt: "Verbinding is alles. Ik probeer bewust een veilige en open ruimte te creëren op de set, waar mensen zich gezien, gehoord en begrepen voelen. Ik ga niet overhaast te werk. Ik praat met mijn onderwerp, zoek een ritme en zorg dat er tussendoor ruimte is. Ik heb ontdekt dat de beste beelden worden gemaakt als er vertrouwen is, als iemand zijn of haar muur afbreekt en zich op zijn gemak voelt om gewoon te zijn.

"Ik geloof ook in sturing door de juiste energie, niet door controle. Ik stuur voorzichtig, geef aanwijzingen over stemming of bewegingen, maar laat ruimte vrij voor de persoonlijkheid van het onderwerp. Of het nu gaat om een model, een artiest of iemand die nog nooit is gefotografeerd, de magie ontstaat op de momenten waarop ze zich helemaal zichzelf voelen."

Ook voor Ian is communicatie essentieel. "Om alles uit mijn onderwerpen te halen, probeer ik altijd zoveel mogelijk te communiceren en mijn visie met hen te delen. Het is heel belangrijk om erbij stil te staan dat zij ook deel uitmaken van het samenwerkingsproces, dus deel ik altijd moodboards en visuele referenties, zodat ze een idee kunnen krijgen van wat ik zoek. Goede muziek draaien op de set helpt ook echt!"

De aanpak van Emmanuel is opvallend vergelijkbaar. "Ik neem een paar minuten de tijd om contact te maken met mijn onderwerp", zegt hij. "Of het nu gaat om doorgewinterde modellen of beginners, als ik ervoor zorg dat ze zich veilig, gezien en gerespecteerd voelen, krijg je authentieke expressie."

"Ik geef mijn onderwerpen heldere sturing, maar houd de sfeer speels en gericht op samenwerking", voegt hij toe. "Muziek, lachen en bevestiging zorgen ervoor dat mensen zich open durven stellen."

Nina, Ian en Emmanuel laten allemaal zien dat de visie van de kunstenaar, mogelijk gemaakt met de juiste apparatuur en altijd in samenwerking, een verhaal tot leven brengt. Hieruit blijkt dat fotografie niet alleen draait om het vastleggen van een beeld, maar ook om het maken van een verhaal dat de kijker tot lang nadat de foto is genomen bijblijft.

Mabinty Taylor-Kamara & Sarah Kay Bland

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

De beste kit voor beginnende portretfotografen

Camera's en lenzen voor elk type portretfotografie.

De perfecte portretlens kiezen

Er zijn veel verschillende Canon-lenzen voor portretfotografie, maar welke is geschikt voor jou? Het kiezen van de juiste portretlens kan lastig zijn, dus dit is waarop je moet letten.

Je vrienden vastleggen als echte fashion modellen

Fashion- en beautyfotograaf Jade Keshia Gordon uit Londen geeft 6 eenvoudige tips voor het maken van stijlvolle opnamen voor sociale media.

Een thuisstudio creëren

Laat je creativiteit de vrije loop en ontdek hoe je op een betaalbare manier prachtige portretten kunt maken met flitsfotografie.