Fashionfotografie is een levendige en energieke branche, maar wordt vaak gezien als exclusief en ontoegankelijk. Hier vertellen twee jonge fotografen over hun ervaringen, creatieve processen en het veranderende landschap van fashionfotografie.
Doorbreken in fashionfotografie
Een passie voor het verhaal
Nina Zimolong woont en werkt in Kaapstad, Zuid-Afrika. Haar liefde voor fotografie ontstond uit een passie voor het vastleggen van Afrikaanse vrouwen, waarbij ze zich liet inspireren door de natuur. Ian Hippolyte, gevestigd in Londen, begon zijn creatieve carrière met belangstelling voor film en realiseerde zich al snel dat het de esthetiek en cinematografie waren die hem echt fascineerden. Zijn overstap op fashionfotografie maakte hij vanwege een overtuiging die hij deelt met Nina: het vertellen van verhalen staat centraal.
"Fashion is in het algemeen een krachtige tool om verhalen te vertellen", legt Ian uit. Nina is het daarmee eens: "Bij fashionfotografie gaat het om een diepgaander verhaal, omdat het een combinatie is van van alles: de outfit, de beweging op het model, de pose, de locatie, de belichting."
Voor Ian blijft video belangrijk. Hij voegt vaak licht en beweging toe, en brengt daarmee zijn foto's echt tot leven. Dit kan zich uiten in "de beweging van het haar, de beweging van de kleding of de vervaging van het licht om een gevoel van beweging en energie te creëren."
Zijn doel is om foto's te maken die "het gevoel oproepen dat je iets in beweging hebt vastgelegd" en die je daarom nieuwsgierig maken naar het achterliggende verhaal.
Deze opvallende foto uit de serie I am Woman van Nina Zimolong, gemaakt tijdens een zandstorm, laat haar gebruik van Zuid-Afrikaanse landschappen in haar fashionfotografie zien. Model: Marie-Noelle Graobe. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-lens (opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 200mm, 1/2000 sec, f/2.8 en ISO 200. © Nina Zimolong
De fashionfoto van Ian Hippolyte van een model met een designerpak en een lange rode durag weerspiegelt de culturele mix die hij in Londen zo mooi vindt. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-lens (opgevolgd door de EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 85mm, 1/200 sec, f/8 en ISO 250. © Ian Hippolyte
Nina en Ian hebben nog iets anders gemeen: ze laten zich allebei inspireren door de stad waarin ze wonen.
Voor Ian is de diversiteit van Londen een bron van creativiteit. Van bakstenen gebouwen tot strakke glazen wolkenkrabbers, dankzij de mix van culturele geschiedenis en moderniteit in de stad zijn er altijd weer nieuwe achtergronden te vinden voor zijn shoots. Deze diversiteit is ook terug te vinden in zijn foto's. Bij een recente shoot droeg het model een op maat gemaakt, designerpak in combinatie met een lange rode durag, een nauwsluitende stoffen hoofdbedekking.
"Je combineert een Frans modehuis met iets dat is gekoppeld aan de zwarte cultuur", zegt Ian. "Ik denk dat dat is wat ik echt geweldig vind aan Londen, de diversiteit."
Nina laat zich daarentegen inspireren door adembenemende natuurlijke schoonheid van Kaapstad. "Er zijn zandduinen, bergen en ook stranden die lijken op de stranden op de Malediven. Kaapstad heeft zo ontzettend veel te bieden", zegt ze.
Grenzen verleggen: de toekomst van fashionfotografie
De fashionfotografiebranche is van oudsher moeilijk binnen te komen. Ian heeft ervaren dat er veel 'gatekeepers' zijn. Sociale media bieden echter mogelijkheden. Via platforms zoals TikTok en Instagram kunnen nieuwe fotografen hun werk laten zien, content van achter de schermen delen en contact maken met doelgroepen over de hele wereld. "Je kunt het werk bekijken van mensen die niet in tijdschriften worden gepubliceerd", zegt Ian.
Nina zegt dat met name TikTok de concurrentie een gezonde impuls heeft gegeven. "Als er geen concurrentie is, creëren dezelfde oude professionals hetzelfde saaie werk en worden mensen lui", zegt Nina. "Op TikTok vind je nieuw, uniek en goed werk van nieuwe mensen."
Ian en Nina hopen beiden dat de branche diverse perspectieven en nieuwe creativiteit zal blijven omarmen. "Ik hoop dat de branche in de komende vijf tot tien jaar steeds toegankelijker zal worden", zegt Ian.
Of het nu gaat om het creëren van eigen couture of het gebruiken van onverwachte locaties, er zijn zo veel manieren om obstakels te overwinnen en creatieve grenzen te verleggen. "Ik wilde voor mijn 'papieren tas'-foto's schoonheid creëren met gewone, alledaagse dingen die over het algemeen niet als mooi worden beschouwd", zegt Nina. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm f/F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 52mm, 1/160 sec, f/8 en ISO 100. © Nina Zimolong
Een eigenzinnig voorbeeld van de manier waarop Ian de indruk van beweging in zijn fashionfotografie opneemt. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-lens, ingesteld op 90mm, 1/250 sec, f/8 en ISO 200. © Ian Hippolyte
Advies voor ambitieuze fashionfotografen
Ian raadt degenen die willen doorbreken in de fashionfotografie aan om zichzelf te zijn. "Dat is wat je onderscheidt. Vind je stijl en stem, houd je eraan en blijf jezelf ontwikkelen."
Dit kan inhouden dat je zelfredzaam bent en met beperkte middelen werkt, in ieder geval in het begin. Toen hij begon, vertelt Ian, experimenteerde hij met vrienden in een provisorische studio. "We hadden in de woonkamer een of twee goedkope lampen van eBay neergezet", herinnert hij zich. Nina is ook een voorstander van deze vindingrijkheid. Merken als Maison Schiaparelli hebben haar geïnspireerd met hun waanzinnige outfits en ze vindt dat het gebrek aan toegang tot couture in Zuid-Afrika haar niet zou moeten beperken. "Als ik geen toegang heb tot iets, betekent dat niet dat ik het niet kan vastleggen. Waarom zou je het niet zelf maken?" zegt ze zelfverzekerd.
"Tegelijkertijd," zegt Ian, "moet je ook leren samenwerken met anderen." Tijdens een fashionshoot kom je stylisten, make-up artists en nog veel meer mensen tegen, dus je moet kunnen samenwerken.
"En," raadt Ian aan "doe het werk waarvoor je wilt dat mensen je boeken. Als je bijvoorbeeld zwart-witportretten wilt maken, moet je dat doen en er heel goed in worden. Potentiële klanten zullen je herkennen en naar je toe komen als ze jouw stijl willen."
Het advies van Nina is vergelijkbaar: "Ga naar buiten en doe het gewoon. Bekijk een afbeelding en vraag jezelf af: 'Hoe kan ik dit maken met wat ik heb?' Zelfs als mensen het niet mooi vinden, zal één persoon het geweldig vinden."
Fashionfotografie is een uitdagende maar lonende branche. Met de juiste tools, een sterke visie en een beetje geluk is het mogelijk om je eigen ruimte te creëren. Voor Ian, Nina en vele anderen is het doel een "toegankelijke" fashionbranche, waarin fotografen met verschillende achtergronden hun verhalen kunnen vertellen via de lens.
Lees meer:
Geschreven door Mabinty Taylor-Kamara
Gerelateerde producten
-
EOS R10
Zet je volgende stappen op het gebied van fotografie en videografie met een EOS R-systeemcamera die is gebouwd rond een APS-C-sensor. -
EOS R50 [Zwart]
Maak met je duimen de beste content met deze EOS R-systeemcamera, van scherpe foto's tot 4K-video en live streams. Alles in één speciaal apparaat. -
EOS R8
Stap over op full-frame fotografie en video en realiseer je creatieve ambities. -
EOS R6 Mark II
Foto's of video's, actie of portret - de combinatie van prestaties en beeldkwaliteit van de EOS R6 Mark II geeft je creativiteit alle vrijheid -
RF 28-70mm F2.8 IS STM
Een compacte, snelle en lichte f/2.8 28-70mm-zoomlens voor full-frame camera's, met IS en weerbestendige afdichting. Ideaal voor op reis, portretten en alledaagse creativiteit. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Een 35 mm f/1.8-macrolens met snel diafragma voor groothoekperspectief, van dichtbij scherpstellen en Hybrid IS. -
RF 50mm F1.8 STM
Een compacte, stille en lichtgewicht 50mm RF prime lens met een groot f/1.8-diafragma, perfect om je creatieve visie vorm te geven. -
RF 85mm F2 MACRO IS STM
De RF 85mm F2 MACRO IS STM biedt veelzijdigheid voor close-ups met een subtiele telefotocompressie en 5-stops beeldstabilisatie in een compacte lichtgewicht behuizing.