FASHION

Belichtingstechnieken voor fashionshoots

Sociale-mediafavoriet en fashionfotograaf Ian Hippolyte vertelt over zijn favoriete studio-opstellingen waarmee je drama en diepte kunt toevoegen aan je beelden.
Een portret van een rood verlicht model tegen een donkere achtergrond. Het model draagt een extravagante top die lijkt te zijn gemaakt van pluizige watten.

Fashionfotograaf Ian Hippolyte gebruikt een reeks gedegen belichtingstechnieken om met zijn foto's de aandacht te trekken. "Voor deze shoot wilde ik iets donkers en sfeervols doen", legt hij uit. "Rood is mijn favoriete kleur om te gebruiken. Het is een soort thema dat door veel van mijn foto's loopt, ook al gaat het soms maar om heel kleine details. Het resultaat is schitterend." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 34mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO200. © Ian Hippolyte

"Het woord fotografie is afgeleid van het Grieks en betekent 'tekenen met licht'", vertelt Ian Hippolyte. Het is een toepasselijke opmerking, omdat werken met licht een essentieel onderdeel is van het werk van de fotograaf. Ians prachtige fashionfoto's – vaak dramatisch, vol glamour en met een kunstzinnige esthetiek – hebben hem maar liefst 73.000 YouTube-abonnees en 21.000 volgers op Instagram opgeleverd die zijn indrukwekkende werk niet alleen bewonderen maar het ook proberen na te bootsen.

Ians adviezen op YouTube zijn gericht op alle aspecten van het fotograferen, maar het was zijn recente tutorial over belichting, How To Use Light, Four Different Ways, waarmee hij pas echt de aandacht trok, en die tot nu toe meer dan 400.000 keer is bekeken. Met belichting kun je het eindresultaat van je foto's volledig veranderen: denk aan belichting van achteren of van voren, hard licht of zacht licht. Maar veel fotografen, zelfs ervaren professionals, vinden de technische aspecten ervan vaak intimiderend.

Ian, die in Londen woont, adviseert om je daar niet door te laten afschrikken. "Het is heel belangrijk dat je weet hoe je licht kunt gebruiken, of het nu gaat om natuurlijk licht of kunstlicht, en hoe je het kunt manipuleren", legt hij uit. "Veel mensen beginnen met natuurlijk licht omdat dat er altijd is. Wanneer je eenmaal gaat experimenten met kunstlicht kom je erachter dat hierbij dezelfde principes gelden: je vervangt gewoon de zon door een flitser of een lamp."

Ian gebruikt al jarenlang uitrusting van Canon en werkte in het verleden vooral met de Canon EOS 5D Mark IV in combinatie met een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM). Korte tijd geleden heeft hij echter voor het eerst de Canon EOS R5 met het Canon RF 28-70mm F2L USM- en het Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief uitgeprobeerd.

Hier deelt Ian zijn beste tips en technieken voor het maken van prachtig belichte fashionfoto's en vertelt hij hoe de overstap naar systeemcamera's hem heeft geholpen zijn vaardigheden nog verder uit te breiden.

Een model staat voor een rode achtergrond en houdt een hand met een lange handschoen tegen haar voorhoofd. Het model draagt een korte zwarte rok met aan beide kanten een lange sleep.

Ian was onder de indruk van elk aspect van de Canon EOS R5, van het compacte design tot de AF-snelheden en de betrouwbaarheid. "Bij uitrusting is alles waarover je zelf niet hoeft na te denken mooi meegenomen. Als je je wilt concentreren op je camera-instellingen, je belichting, je objectief dat niet werkt of je trage automatische scherpstelling… zijn het immers allemaal dingen je afleiden van het puur maken van de foto", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 44mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO200. © Ian Hippolyte

Een close-up van een model met grote oorringen en strak achterover gekamd haar. De kraag van een rode, zijden blouse is net zichtbaar.

Het lichtspooreffect van deze foto is gemaakt met een flitser, continue belichting en een lange sluitertijd. Toen hij net begon met fotograferen, werd Ian geïnspireerd door glamoureuze artikelen in fashiontijdschriften. "Ik keek naar de foto's, de belichting en vroeg me af hoe ze dat voor elkaar kregen… hoe ze dat deden", zegt hij. Vervolgens ging hij naar YouTube om "de technische kant van de dingen te onderzoeken", voordat hij probeerde om de resultaten die hij zo bewonderde na te bootsen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 0,8 sec, f/8 en ISO200. © Ian Hippolyte

1. Benadruk gelaatstrekken

Ian raadt iedereen aan te experimenteren, vooral als je net aan het begin van je carrière staat, maar hij heeft desondanks zijn eigen favoriete lichtopstelling: "Ik belicht mijn werk graag van bovenaf met fel, meer spiegelend licht dat heel direct is. Je foto's krijgen daarmee een bioscoopachtig aanzien."

Om dit effect te bereiken, plaatst hij het licht net boven, maar voor het gezicht van de onderwerp. "Als je het pal boven iemands hoofd plaatst, krijg je een heleboel onflatteuze schaduwen, maar als je het net voor het onderwerp zet, krijg je die bioscoopachtige uitstraling terwijl het licht nog steeds flatteus is, en je kunt dan ook de botstructuur van het gezicht beter laten uitkomen."

Voeg er daarna invullicht aan toe om ongewenste schaduwen weg te werken, laat licht weerspiegelen in de ogen van het onderwerp en dan ben je klaar. "Voor mij zijn catch-lights heel belangrijk", zegt Ian, "want als je de ogen van iemand laat oplichten, zien ze er levendiger uit."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Maar deze lichtopstelling werkt niet voor iedereen: "Je moet weten welk effect het licht zal hebben op je onderwerpen", legt Ian uit. "Als je het gezicht van een ouder iemand fotografeert, dan wil je waarschijnlijk met zachter licht werken, en invullicht gebruiken dat je vóór die persoon zet, omdat je bij weinig licht schaduwen krijgt die onflatteus kunnen zijn."

Fashionfotograaf Ian Hippolyte staat in een studio met een Canon EOS R5-camera in zijn hand, met naast hem aan beide kanten een studiolamp.

Ian fotografeert altijd vanuit de hand omdat hij dan kan rondlopen in de studio. Hij vond de elektronische zoeker van de Canon EOS R5 een groot voordeel. "Je kunt met elke camera fotograferen met het scherm, maar ik houd de camera graag voor mijn oog", legt hij uit. "Het beeld dat ik via de elektronische zoeker zie, ligt dichter bij het uiteindelijke resultaat. Ik vind het ook heel prettig dat de EOS R5 kleiner en lichter is dan de EOS 5D Mark IV." © Ian Hippolyte

2. Experimenteer met instellingen

"In de studio gebruik ik bij het fotograferen in eerste instantie vaak een flitser en stroboscopen", vertelt Ian. "Ik werk met een sluitertijd van 1/200 sec, want dat is de synchronisatiesnelheid van de flitser. Ik begin meestal met f/8, omdat ik de meeste dingen scherp wil hebben, en ik probeer de ISO vrij laag te houden. Maar als ik dan begin met fotograferen, stel ik misschien een langere sluitertijd in zodat ik met de belichting kan spelen en wat vervaging aan de foto's kan toevoegen. Ik speel ook met het diafragma, met iets op de voorgrond dat een beetje wazig is.

"Bij het fotograferen met de EOS R5 maakte ik een serie foto's met lichttekening. Ik combineerde flitslicht en continue belichting met langere sluitertijden om een wazig schaduweffect te krijgen."

Ian gebruikte de EOS R5 met het Canon RF 28-70mm F2L USM- en het Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief, en vertelt dat hiermee de kwaliteit "duidelijk veel hoger was" dan bij oudere objectieven. "Het gaat natuurlijk niet alleen om uitrusting, maar ik denk wel dat hoe beter je technologie is, hoe gemakkelijker je je werk kunt doen", zegt hij.

3. Improviseer met hulpmiddelen en modifiers

Ian geeft de voorkeur aan weinig licht omdat zijn werk hiermee meer sfeer krijgt. "Voor deze foto's hebben we meer felle lichtbronnen gebruikt, rasters op lampen gezet en een schijnwerper-effect gebruikt", legt hij uit. "In een van de foto's [hieronder] loopt er een strook licht over het oog van het model en de rest van de foto is vrij donker – we wilden de nadruk leggen op de make-up en hebben dat gedaan met licht."

Tegenwoordig gebruikt Ian een modifier om de stijl van het licht in zijn foto's aan te passen, maar in het verleden heeft hij ook verschillende andere hulpmiddelen gebruikt om de gewenste stijl te bereiken, van plastic platen waarop hij water had gesproeid om een raam na te bootsen tot twee grote stukken karton om het hierboven genoemde 'strookeffect' te bereiken.

Volgens Ian is een simpele opstelling vaak net zo effectief als een uitgebreide. "Bij sociale media is er één bepaalde stijl die mensen graag willen zien. Hoe dramatischer de styling en belichting, hoe meer reacties ik krijg", zegt hij. "Maar soms zijn het gewoon mijn eenvoudigste foto's die ik het mooist vind, en daarom gaat het er mij bij het fotograferen niet altijd om hoeveel reacties ik op sociale media krijg."

Een close-upportret van een man met een korte baard en lang krullend haar, met een wollen muts op.

Buitenportretten met flitser

Fotojournalist Nikolai Linares gebruikt de EOS R3 voor een fotosessie in een skatepark en laat zien hoe de Speedlite EL-1 een perfecte flitser voor buitenportretten is.
Een model met een glanzende zwarte jas en lange rode handschoenen poseert tegen een rode achtergrond. Ze houdt met een van haar handen een pluk van haar lange kastanjebruine haar vast.

Experimenteren is volgens Ian een onmisbaar onderdeel van fotografie, maar het gaat ook om het scheppen van een band met de persoon die je fotografeert. "Een van de belangrijkste dingen die ik aan het begin over het hoofd heb gezien, was het ontwikkelen van een goede band met het onderwerp. Je hebt dan wel prachtige belichting en een geweldige camera, maar als je geen band opbouwt of niet op dezelfde golflengte zit, dan werkt het gewoon niet." Gemaakt met een Canon EOS R5 met een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 53mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO200. © Ian Hippolyte

In dit close-upportret valt een strook licht over het zwaar opgemaakte oog van een model dat een ketting met grove schakels draagt.

"Ik heb altijd al veel complimenten gehad over de huidtinten in mijn foto's", vertelt Ian. "Als ik vertel dat ik fotografeer met Canon, zeggen ze 'Natuurlijk, met Canon krijg je heel goede huidtinten'. En dat kan ik beamen. Bij het vastleggen van goede huidtinten is het ook altijd goed om in RAW te fotograferen. Ik fotografeer sowieso alles in RAW: je kunt daarmee de witbalans aanpassen en je hebt er ook meer controle over – ook bij de postproductie." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/200 sec, f/8 en ISO200. © Ian Hippolyte

4. Leg beweging vast en mis nooit een moment

Ian gebruikt beweging als een van de manieren om zijn foto's 'feeling' te geven, maar zijn favoriete foto's zijn lang niet altijd de foto's die hij voor ogen had. "Het zijn die momenten die je tussendoor vastlegt, waarbij alles op zijn plaats valt", legt hij uit. "Ik fotografeer meestal snel en met een flitser, en gebruik ook continu een korte sluitertijd, omdat ik dan veel opties heb."

Om er zeker van te zijn dat hij de foto's krijgt die hij voor ogen heeft, gebruikt Ian altijd automatische scherpstelling, zelfs als hij in een studio werkt en dus meer tijd heeft. "We proberen een beweging vast te leggen, iemand die loopt, springt, schopt – en ik wil erop kunnen vertrouwen dat het resultaat steeds weer scherp is, en dat is met de automatische scherpstelling van Canon altijd het geval. Op de Canon EOS R5 is deze nog beter, omdat hiermee ook het gezicht en de ogen worden gevolgd.

"Ik fotografeer meestal met een zoomobjectief, omdat ik daarmee snelle aanpassingen kan maken", vervolgt hij. "Met de Canon RF 28-70mm F2L USM kun je omlaag gaan tot f/2, en dat is echt goed. Hiermee wordt wat meer licht binnengelaten dan bij f/2.8 – ik zag dat meteen."

De manier waarop Ian werkt, betekent dat hij bij de nabewerking door een enorme berg foto's moet gaan – "soms wel 1500 foto's, terwijl je er maar acht van gebruikt". Maar hij benadrukt dat dit altijd beter is dan "dat ene frame te missen waarin alles precies goed is".

5. Vind je eigen identiteit in de nabewerking

Tijdens de postproductie komen Ians foto's heel goed uit de verf. "Dat is de fase waarin ik een foto echt karakter kan geven", legt hij uit. "De manier waarop je een foto nabewerkt, maakt veel verschil voor je stijl."

De Canon EOS R5 is een 45 Megapixel-camera – "dat is 15 Megapixel meer dan mijn Canon EOS 5D Mark IV", zegt Ian. "Bij mijn beautyfoto's maken die extra details om mee te werken veel verschil bij het retoucheren. Als ik een portret vanaf de schouders maak, kan ik gewoon bijsnijden tot het gezicht omdat de foto zoveel details heeft, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit."

Ian gebruikt doorgaans een macro-objectief voor beautywerk, omdat hij daarmee een stuk dichter bij het onderwerp kan komen en de mate van detail kan vastleggen die hij bij de nabewerking nodig heeft. "De Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM is heel scherp, licht en gebruiksvriendelijk", zegt hij. Hiermee kan hij dichter bij het onderwerp komen en toch genoeg breedte behouden voor flexibiliteit.

"Ik weet nooit precies waarvoor ik de foto ga gebruiken", legt hij uit. "Je wilt niet naar Instagram of andere sociale media gaan en dan ontdekken dat je niet de compositie kunt maken die je wilt omdat je niet kunt bijsnijden."

Emma-Lily Pendleton

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro