ARTIKEL

Fashionfotografie: je stijl vinden en je creatieve visie verkopen

Twee topfashionfotografes geven advies over hoe je een unieke stijl ontwikkelt en hoe je deze vervolgens verkoopt aan je klanten.
Een nachtopname van een vrouw in een zwarte avondjurk tussen de takken van een grote boom.

Fashion- en portretfotografe Julie Pike staat bekend om haar dramatische en tegelijk dromerige foto's. Ze gebruikt maar één objectief voor haar herkenbare stijl en beschrijft de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM als de 'perfecte tool' vanwege het gebruiksgemak en het geringe gewicht. "Hij is geschikt voor zowel portretten als landschappen", legt ze uit. "Hij kan alles." Genomen met een Canon EOS 5D Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), ingesteld op 24mm, 1/200 sec, f/7.1 en ISO100. © Julie Pike

In de competitieve fashion- en beautybranche worden fotografen vaak ingehuurd voor hun kenmerkende stijl. Maar hoe ontwikkelen de pro's hun merk om de aandacht te trekken van hun droomklanten?

Tsjechisch art director en fotografe Eliška Sky, en Noors verhalenverstelster en portretfotografe Julie Pike hebben een heel andere stijl, maar vonden beiden hun stem in een volle markt. Hier geven de Canon Ambassadors advies over het ontwikkelen van je eigen stijl, en hoe je die visie omzet in betaalde opdrachten.

1. Creëer een merk waarin jij centraal staat

De in Oslo woonachtige fotografe Julie Pike, die een poëtische stijl heeft waar het verhaal heel belangrijk is, begon haar carrière 20 jaar geleden. Zij denkt dat het met zoveel fotografen in dezelfde branche nu crucialer dan ooit is om een authentiek merk op te bouwen. "Het is belangrijk om je eigen stijl te hebben, want er zijn heel veel goede fotografen", zegt Julie. "Als je geduld hebt, hard werkt en jezelf blijft, komen de klanten naar jou."

Net als Julie denkt Eliška Sky – wiens werk te vinden is in tijdschriften als 1883 en Elle, en online in Vogue Italia, Dazed en i-D – dat het belangrijk is om iets van jezelf in je werk terug te laten komen. "Probeer niet anderen te kopiëren; bepaal wat jij interessant vindt", adviseert ze. "Wat voor literatuur en muziek vind je leuk? Ben je geïnteresseerd in politiek? Of misschien paardrijden? Stop je interesses in je beeldmateriaal om te laten zien wie je bent en wat jij leuk of belangrijk vindt. Je krijgt vaak de beste foto's als je iets onverwachts doet, want dan zijn ze uniek."

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een model met een opgeblazen witte jurk en een zwarte bivakmuts van pvc met de armen gespreid voor een blauw decor.

Eliška Sky noemt zichzelf een beeldend kunstenares en valt op door haar eigenzinnige, speelse stijl en excentrieke kostuums. Ze inspireerde haar project, A Beginner's Guide for Eco Warriors, op de impact van de mens op het ecosysteem. "Ik gebruikte een groothoekobjectief om het grote opgeblazen gedeelte te benadrukken", legt ze uit. Genomen met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 32mm, 1/125 sec, f/9 en ISO100. © Eliška Sky

Een portret van een vrouw met rode geometrische vormen op haar lippen en een lichtspoor van haar mond tot haar oog.

In de Pixel Future-serie van Eliška onderzoekt ze hoe social media en internet onze persoonlijkheden en ons beeld beïnvloeden. Deze foto is genomen voor het tijdschrift Hunger en werd later gebruikt door kunstenaar en musicus David Byrne voor zijn maandelijkse afspeellijst. "Ik gebruikte een lange sluitertijd met een studioflitser", laat Eliška weten. "De fotoshoot vond plaats in een pikzwarte studio en we verlichtte het gezicht van het model met een laser." Genomen met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro-objectief, ingesteld op 2,5 sec, f/13 en ISO100. © Eliška Sky

Eliška laat zich inspireren door de Nederlandse fotografe Viviane Sassen, Zwitsers kunstenaar Olaf Breuning en veelvuldig gebruik van kleuren. "Toen ik als fotografe begon, werkte ik aan allerlei verschillende projecten en probeerde ik diverse soorten licht uit. Ik fotografeerde in zwart-wit, maar in de loop van de tijd realiseerde ik me dat ik eigenlijk heel erg van felle kleuren houdt", reflecteert ze.

Licht speelt een grote rol in haar stijl, net als alternatieve gezichtspunten. "Meestal gebruik ik een studioflitser of continue belichting", vertelt Eliška. "Ik vind het heel leuk om met verschillende lichtbronnen te werken om de sfeer van de foto aan te passen. Ik stop ook objecten in de scène of tussen de camera en het model, zoals spiegels, kristallen, gekleurde gels en reflecterende of transparante objecten."

"Vóór elke shoot denk ik na over de diverse kijkhoeken waaruit ik wil fotograferen, van boven, onder of op ooghoogte. Ik probeer ook de brandpuntsafstand creatief in te zetten, en wissel tussen groothoek en teleobjectief", voegt ze toe.
Een vrouw in een lange zwierige jurk rent weg van de camera richting het water.

Julie maakte deze foto voor een reportage in Renaissance Magazine. Hij is vlak voor middernacht genomen, gebruikmakend van het nachtlicht tijdens de Noorse zomers. Genomen met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/320 sec, f/6,3 en ISO200. © Julie Pike

Een vrouw in een jurk met gaas kijkt uit over het onderliggende landschap.

Een foto genomen in Oslo bij zonsondergang voor een verhaal met portretten in lifestyletijdschrift Oak the Nordic Journal. Genomen met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 67mm, 1/1000 sec, f/14 en ISO320. © Julie Pike

2. Maak optimaal gebruik van moodboards

Als je je visie als fotograaf/fotografe onder de aandacht wilt brengen bij klanten, moet je vanaf het begin goed voorbereid zijn, raadt Julie aan, wiens klantenkring onder meer bestaat uit Elle, Nylon en VICE. "Ik ga nooit onvoorbereid naar een bespreking", laat ze weten. "Ik trek de klant altijd even na. Bij een sieraadontwerper zoek ik uit hoelang diegene al met sieraden werkt en bekijk ik de campagnes. Dan verzin ik een pitch en stel ik een moodboard samen, en stel ik me voor dat ik de klus al binnen heb. Dat doe ik altijd als ik een nieuw tijdschrift of nieuwe klant ontmoet. Voor een campagne of reportage heb ik altijd al een plan klaar. Ik laat al mijn ideeën zien en meestal voeren we het uiteindelijk precies zo uit."

Eliška kiest voor een zeer uitgebreid moodboard, zodat het hele team waarmee ze samenwerkt creatieve bijdragen kan toevoegen. "Ik probeer gedetailleerd te zijn, want ik wil dat ze mijn visie begrijpen en waar ik inspiratie voor de sfeer uithaal. Ook met betrekking tot de make-up, haarstijl, styling en het decor", zegt ze. "Bij een groot project kun je wel tot 25 mensen op de set hebben. Ik probeer de beste mensen te regelen op wiens visie ik kan vertrouwen. Ik laat altijd mijn inspiratie of ideeën weten, maar sta ook open voor de input en creativiteit van anderen."

3. Raak in de juiste mindset

Naast een moodboard en een goede voorbereiding is Julies geheim voor een krachtig verhaal bij een modereportage 'aanwezig' te zijn. Hiervoor probeert ze in de juiste stemming te komen, al voordat ze de studio betreedt. "Ik probeer altijd van tevoren inspiratie te krijgen, of het nou om een fashionreportage, albumhoes of portretverhaal gaat. Bijvoorbeeld door de avond ervoor passende muziek op te zetten en een diapresentatie af te spelen op mijn computer", aldus Julie. "Op deze manier zit ik er al vóór de shoot helemaal in. Ik bedenk geen composities, maar ben meer bezig met de juiste sfeer."

"Toen ik in het begin nog onzeker was, zette ik elk frame in de modereportage", voegt ze eraan toe. "Maar nu probeer ik gewoon in de juiste stemming te komen en open te staan voor wat er die dag ook mag gebeuren."
A woman looks sideways in a blue-lit photograph.

10 tips van een professionele fashionfotograaf

Oekraïens fashion- en reclamefotograaf Jaroslav Monchak deelt zijn tien favoriete technieken en tips om je te helpen te fotograferen met een professionele look.
Een vrouw hangt achterover in kleurrijke linten.

"Dit project was voor een online reportage in Vogue Italia en werd gebruikt voor de kalender van het sportaccessoiresbedrijf van mijn familie", vertelt Eliška. "Een dag voor de shoot beschilderden we de muren met setontwerpster Katrine Roberts Oben." Genomen met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 55mm, 1/125 sec, f/8 en ISO100. © Eliška Sky

Een vrouw in een top met veren met een oranje-gele achtergrond, haar arm voor haar gezicht.

Een portret van actrice Rose Leslie, die Ygritte speelde in Game of Thrones. "Deze was voor de RISQUÉ-editie van 1883 Magazine", verklaart Eliška. "Ik wilde Roses vrouwelijke kant naar voren halen. Ik liet me inspireren door haar naam en legde haar vast als een bloem die met haar schoonheid vlinders aantrekt." Eliška gebruikte een rode achtergrond, richtte daar twee softboxes op en overbelichte de opname om de achtergrond oranje-geel te maken. Genomen met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 45mm, 1/125 sec, f/9 en ISO100. © Eliška Sky

4. Ontdek en combineer je vaardigheden

Eliška, die lesgeeft aan de London Institute of Photography, combineert fotografie soms met art direction, en is erachter gekomen dat ze gemotiveerd blijft om nieuwe wegen in te slaan door haar grenzen te verleggen en te experimenteren.

"Laatst accepteerde ik een art-directionklus voor een tentoonstelling tijdens de Prague Fashion Week", vertelt Eliška. "Ik moest plannen maken voor de installatie en de hele ruimte. Dat was iets nieuws en leuk om te doen."

Ze gelooft ook in een proactieve houding. "Ik benader uitgevers en merken of andere kunstenaars en kunstenaressen waarmee ik wil samenwerken", vervolgt ze. "Ik kijk ook naar wat er speelt in de kunst- en fashionwereld. Hierdoor voel ik me geïnspireerd en meer betrokken."

"Je hebt die ene persoon nodig die je vertrouwt, wat het de volgende keer makkelijker maakt, omdat nieuwe klanten je vorige werk zien en je meer vrijheid geven", deelt ze. "Ik heb best veel geluk, want de meeste klanten kiezen mij vanwege mijn werk. Ze zoeken specifiek naar mijn stijl."
Een vrouw kijkt met haar rug naar de camera uit over het water. Haar haar is nat en ze draagt een zwempak.

"Dat is mijn vriendin Marianne", zegt Julie. "Voor een klus verbleven we twee dagen in een houten hutje bij de rivier de Mjøsa in Noorwegen. Het was prachtig, rustig en warm." Genomen met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 40mm, 1/1250 sec, f/6,3 en ISO400. © Julie Pike

Een vrouw en profil in een jurk met bloemetjespatroon, leunend tegen een groene muur.

Een portret van Noors danseres-choreografe Simone Grøtte. "De set voor deze foto was een leeg huis met alleen een zilveren bord als lichtreflector. Deze creëerde dat bijzondere licht op de muur", vertelt Julie. Genomen met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 85mm, 1/125 sec, f/4,5 en ISO500. © Julie Pike

5. Ga voor een eenvoudige uitrusting en aanpak

"Ik werk snel, dus mijn camera moet ook snel werken," zegt Julie, die een Canon EOS 5D Mark IV gebruikt. Beide fashionfotografes hebben één favoriet objectief: de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM. "Vroeger had ik drie objectieven, een 50mm, 85mm en een groothoek, maar eigenlijk zat ik constant maar te switchen", kijkt Julie terug.

Eliška prijst het objectief voor de veelzijdigheid. "De Canon EF 24-105mm f/4L IS USM is perfect voor fashionfotografie vanwege het bereik", zegt ze. "Ik vind de capaciteiten als groothoek en teleobjectief geweldig, en dat ik mensen kan fotograferen met die vertekenende groothoek."

Julie is nu docente aan de Bilder Nordic School of Photography, een van de meest toonaangevende instellingen van zijn soort in Scandinavië. Ze fotografeerde eerst analoog, dus ze is bekend met effecten creëren vóór de camera. "Ik probeer altijd alleen mijn camera te gebruiken", laat ze weten. "Als ik een zachte look wil, stop ik transparant materiaal voor het objectief. Ik zou dan geen filter toepassen tijdens de nabewerking."

Om haar foto's zo levensecht mogelijk te houden, bewerkt ze zo min mogelijk. "Ik voeg meestal alleen wat korrel toe en pas de kleuren en het contrast wat aan", verklaart ze. "Ik wil dat je de plekjes en sproeten kun zien. Het moet er natuurlijk uitzien." Julie vertrouwt ook op haar intuïtie: "Ik werk met natuurlijk licht en druk niet 10.000 keer op de ontspanknop", sluit ze af. "Ik wacht tot het goed voelt."

Geschreven door Lorna Dockerill


Gerelateerde artikelen

Get the newsletter

Click here to get inspiring stories and exciting news from Canon Europe Pro