ARTIKEL

Beheers de kunst van het maken van zelfportretten

A black-and-white image shot with a fisheye lens of Canon Ambassador Wanda Martin looking down at the camera, her long hair falling around her shoulders.
Portret- en modefotograaf Wanda Martin nam dit zelfportret tijdens de lockdownperiode van de COVID-19-pandemie. "De cirkelvormige vorm is een verwijzing naar zelfisolatie", legt ze uit. "Romantische literaire personages inspireerden mijn beelden, net als het beroemde schilderij van van John Everett Millais over Ophelia van Hamlet van Shakespeare." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief, ingesteld op 8 mm, 1/640 sec, f/10 en ISO800. © Wanda Martin

Zelfportretfotografie biedt een uitgelezen kans tot zelfreflectie. Iets wat je waar en wanneer je maar wilt kunt doen. Zelfportretten geven niet alleen meer mogelijkheden om creatief te zijn met verlichting, achtergronden en instellingen, maar stellen fotografen ook in staat om meer inzicht te krijgen in wat nodig is om uitdrukking en persoonlijkheid over te brengen.

De Hongaarse portret- en modefotografe Wanda Martin verfijnde haar fotografievaardigheden door zelfportretten te maken die waren geïnspireerd op haar favoriete schilderijen van de pre-rafaëlieten. Tegenwoordig maakt ze foto's voor een aantal internationale magazines, waaronder Vogue en Glamour, en merken als Marc Jacobs, Dior en Burberry.

“Als ik die foto's nu zou bekijken, zou ik ze waarschijnlijk heel anders doen, maar zelfportretfotografie heeft me veel geleerd over compositie, belichting, poseren, setontwerp, styling en nabewerking”, zegt ze. "Toen ik professioneel aan de slag ging als fotograaf had ik minder tijd voor persoonlijke projecten, dus stopte ik met het maken van zelfportretten. Nu ga ik terug naar mijn roots.”

Marina Karpiy is een trouw- en portretfotografe die gevestigd is in Oekraïne en Georgië. Ze gebruikte haar tijd tijdens de lockdown om haar Instagram-feed te vullen met creatieve selfies. Hier geven de twee professionals hun tips voor zelfportretten.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

1. Belicht zorgvuldig

“Het gereflecteerde licht maakt de huid koel”, legt Marina uit. “Als je witte muren hebt, gebruik ze dan om het licht te reflecteren, of om een 'reflector' te maken, met een A4-blaadje of iets anders met een glanzend oppervlak, zodat het licht weg te laten kaatsen. Dit vermindert schaduw en geeft de ogen een prachtige twinkeling.”

Wanda is ook een grote fan van het experimenteren met de lichtbronnen waarover je beschikt. "Lucifers, kaarsen, bureaulampen, kerstboomverlichting… je kunt echt creatief aan de slag met licht door dingen te gebruiken die je in huis hebt liggen”, zegt ze. “Als je bijvoorbeeld een spotlight wil, pak je een zaklamp en wikkel je een plastic zak om de bovenkant om het effect af te zwakken.

“Het meest flatteuze licht voor je gezicht is echter zachte, frontverlichting die door een raam komt, omdat dit licht het gezicht gelijkmatig en zonder schaduwen verlicht. Wanneer het licht van de zijkant komt, van boven of onder, of als we harder licht gebruiken, kan het een dramatisch effect creëren, maar minder flatteus zijn. Uiteindelijk hangt de verlichting die je gebruikt af van de sfeer en de boodschap die je wilt overbrengen.”

Wanda Martin reclines on a low sofa, a sheet of material clipped to a rail behind her.
"Mijn zelfportretten weerspiegelen hoe vrouwen in de hele kunstgeschiedenis worden afgebeeld", legt Wanda uit. “Er is een element van bevrijding als een vrouwelijke fotograaf die foto's maakt van mezelf dezelfde poses nabootst.” Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/60 sec, f/6.3 en ISO3200. © Wanda Martin
A self-portrait of Marina Karpiy with her eyes closed, her hair falling over her face.
"Het belangrijkste voor mij is licht en kleur, omdat ik het fijn vindt om alles neutraal te houden", aldus Marina Karpiy. “Voor mij zijn wit en beige het perfecte palet.” Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief ingesteld op 1/400 sec, f/1.4 en ISO100. © Marina Karpiy
A nighttime portrait of a model, city lights beautifully blurred in a bokeh effect behind her.

De beste Canon-objectieven voor portretfotografie

Fotografen Guia Besana en Félicia Sisco, alsook Mike Burnhill van Canon, geven deskundig advies over de beste Canon-objectieven voor het perfectioneren van portretten.

4. Kies de juiste uitrusting

Op de vraag wat volgens haar het beste objectief voor zelfportretten is, geeft Marina de 50 mm aan. “Ik werk nu met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief en het resultaat dat ik krijg met mijn Canon EOS R is geweldig”, zegt ze. “De Canon EOS R heeft Eye AF, dus ik hoef me geen zorgen te maken over scherpstellen. Ik kijk gewoon in het objectief en de camera doet alles voor me. De Canon EOS R heeft ook ingebouwde Wi-Fi en kan via Bluetooth worden gekoppeld aan mijn smartphone, zodat er snel en eenvoudig kan worden bewerkt en gedeeld.”

Wanda, die normaal gesproken fotografeert met een Canon EOS-1D X Mark II geeft aan dat ze de voorkeur geeft aan de flexibiliteit van een zoom. “Ik gebruik meestal dezelfde zoom voor alles, een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, omdat deze voor zeer veel flexibiliteit zorgt,” zegt ze. “Je kunt klassieke close-ups maken met een geringe scherptediepte en je kunt ook vervormde groothoekfoto's maken die je beelden een bepaald karakter geven.

“Ik heb geëxperimenteerd met zelfportretten met een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief. De vertekening drukt uit hoe ik me voel over onze vreemde werkelijkheid [tijdens lockdown] en de 'gesloten' cirkelvormige beelden van 8 mm weerspiegelen op de een of andere manier dat gevoel van isolatie.”

A black-and-white image shot with a fisheye lens of Wanda Martin recreating Dante Gabriel Rossetti's Lady Lilith in her garden.
Wanda's eerbetoon aan Lady Lilith van Dante Gabriel Rossetti. “Mijn huisgenoot is op de achtergrond aan het zonnen als verwijzing naar onze lockdowntijd. Ik gebruikte een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief en maakte het zwart-wit in een knipoog naar Dante's Inferno (1967), Ken Russell's BBC-film over Rossetti”, aldus Wanda. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II, ingesteld op 8 mm, 1/800 sec, f/6.3 en ISO800. © Wanda Martin
A black-and-white shot of Marina Karpiy holding her daughter.
“Een van de belangrijkste dingen om in een zelfportret vast te leggen is de twinkeling in de ogen”, legt Marina uit. "Dat is wat het portret tot leven brengt." Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon EF 35mm 1.4L USM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/2 en ISO100. © Marina Karpiy

6. Denk na over je diafragma

Net als bij objectieven geven de twee fotografen de voorkeur aan verschillende methoden als het gaat om het vastleggen van hun zelfportretten: Wanda geeft de voorkeur aan handmatig fotograferen, terwijl Marina ervoor kiest om foto's te maken in de modus diafragmavoorkeuze (Av).

"Ik hou ervan om de volledige controle te hebben", zegt Wanda. “Ik gebruik altijd een zelfontspanner van 10 seconden en stel handmatig scherp. Ik zou geen zeer groot diafragma gebruiken voor zelfportretten. De geringe scherptediepte betekent dat je gemakkelijk onscherp fotografeert, dus streef ik naar tussen f/5.6 en f/8.”

Wanda Martin recreating Vermeer's Girl with a Pearl Earring in her living room.
"Een moderne kijk op Meisje met een parel van Vermeer, inclusief wat anachronistische elementen, allemaal gemaakt in mijn woonkamer", zegt Wanda. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/80 sec, f/8 en ISO2500. © Wanda Martin
Marina Karpiy drinking a coffee while sat cross-legged on a chair in her garden.
“Ik kijk meestal niet naar de camera als ik een zelfportret maak”, zegt Marina. “Omdat de Canon EOS R verbinding maakt met mijn telefoon, is het handig om naar het scherm te kijken en de foto te maken met de Canon Camera Connect-app.” Gemaakt met een Canon EOS R met een Canon EF 35mm F1.4L USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 35mm F1.4L II USM), ingesteld op 1/3 sec, f/1.4 en ISO200. © Marina Karpiy

De uitrusting van Wanda Martin

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

The contents of Wanda Martin’s kitbag on a sheet, including a Canon EOS-1D X Mark III.

Camera

Objectieven

Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM

Een fisheyezoomobjectief uit de L-serie met brede beeldhoek voor full-frame of cirkelvormig beeld. "Ik heb met een fisheye-objectief geëxperimenteerd met zelfportretten," zegt Wanda. “De vertekening drukt uit hoe ik me voel over onze vreemde werkelijkheid [tijdens de lockdown] en de 'gesloten' cirkelvormige beelden van 8 mm weerspiegelen op de een of andere manier dat gevoel van isolatie.”

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een professioneel alledaags zoomobjectief uit de L-serie dat een hoge beeldkwaliteit levert met een constant f/2.8-diafragma. “Ik gebruik meestal hetzelfde zoomobjectief voor alles, omdat dit mij enorm veel mogelijkheden biedt”, aldus Wanda.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan