Canon EOS-1D X Mark III
Het leven zit vol unieke momenten. Leg er meer vast met de EOS-1D X Mark III en vertel je visuele verhaal aan de wereld.
ARTIKEL
Zelfportretfotografie biedt een uitgelezen kans tot zelfreflectie. Iets wat je waar en wanneer je maar wilt kunt doen. Zelfportretten geven niet alleen meer mogelijkheden om creatief te zijn met verlichting, achtergronden en instellingen, maar stellen fotografen ook in staat om meer inzicht te krijgen in wat nodig is om uitdrukking en persoonlijkheid over te brengen.
De Hongaarse portret- en modefotografe Wanda Martin verfijnde haar fotografievaardigheden door zelfportretten te maken die waren geïnspireerd op haar favoriete schilderijen van de pre-rafaëlieten. Tegenwoordig maakt ze foto's voor een aantal internationale magazines, waaronder Vogue en Glamour, en merken als Marc Jacobs, Dior en Burberry.
“Als ik die foto's nu zou bekijken, zou ik ze waarschijnlijk heel anders doen, maar zelfportretfotografie heeft me veel geleerd over compositie, belichting, poseren, setontwerp, styling en nabewerking”, zegt ze. "Toen ik professioneel aan de slag ging als fotograaf had ik minder tijd voor persoonlijke projecten, dus stopte ik met het maken van zelfportretten. Nu ga ik terug naar mijn roots.”
Marina Karpiy is een trouw- en portretfotografe die gevestigd is in Oekraïne en Georgië. Ze gebruikte haar tijd tijdens de lockdown om haar Instagram-feed te vullen met creatieve selfies. Hier geven de twee professionals hun tips voor zelfportretten.
“Het gereflecteerde licht maakt de huid koel”, legt Marina uit. “Als je witte muren hebt, gebruik ze dan om het licht te reflecteren, of om een 'reflector' te maken, met een A4-blaadje of iets anders met een glanzend oppervlak, zodat het licht weg te laten kaatsen. Dit vermindert schaduw en geeft de ogen een prachtige twinkeling.”
Wanda is ook een grote fan van het experimenteren met de lichtbronnen waarover je beschikt. "Lucifers, kaarsen, bureaulampen, kerstboomverlichting… je kunt echt creatief aan de slag met licht door dingen te gebruiken die je in huis hebt liggen”, zegt ze. “Als je bijvoorbeeld een spotlight wil, pak je een zaklamp en wikkel je een plastic zak om de bovenkant om het effect af te zwakken.
“Het meest flatteuze licht voor je gezicht is echter zachte, frontverlichting die door een raam komt, omdat dit licht het gezicht gelijkmatig en zonder schaduwen verlicht. Wanneer het licht van de zijkant komt, van boven of onder, of als we harder licht gebruiken, kan het een dramatisch effect creëren, maar minder flatteus zijn. Uiteindelijk hangt de verlichting die je gebruikt af van de sfeer en de boodschap die je wilt overbrengen.”
"Weet wat de regels voor compositie zijn en hou je er vervolgens niet aan", zegt Marina. “Ik denk meer in termen van emoties en de boodschap van de foto. Maar als het even kan, probeer ik de 'regel van derden' te volgen en informatie of details die ik belangrijk vind op snijpunten te plaatsen.”
Wanda is het daarmee eens: "Onbewust zou ik deze regels kunnen gebruiken, maar ik denk dat fotografie tegenwoordig meer gaat over het samenvoegen van wat traditioneel als 'mooi' werd beschouwd met iets ongewoons. Mijn werk heeft altijd een anachronistisch element.”
Het maken van een set of achtergrond hoeft niet duur of ingewikkeld te zijn, ongeacht waar je je bevindt. Je huis biedt tal van creatieve en karaktervolle opties. "In plaats van 'professionele' achtergronden kun je je gordijnen, bedlinnen of een groot stuk stof gebruiken dat je nog hebt liggen, zoals een strandlaken, kleedje of zelfs een picknickkleed", zegt Wanda. “Hang het gewoon op een waslijn of plak het ergens op.
“Kijk goed naar elke hoek van je huis, naar elke deur en muur, en daag jezelf uit om een andere sfeer of een abstracter beeld te creëren: een interessant bijsnijdmodus, andere belichting of een ongebruikelijke hoek.”
Op de vraag wat volgens haar het beste objectief voor zelfportretten is, geeft Marina de 50 mm aan. “Ik werk nu met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief en het resultaat dat ik krijg met mijn Canon EOS R is geweldig”, zegt ze. “De Canon EOS R heeft Eye AF, dus ik hoef me geen zorgen te maken over scherpstellen. Ik kijk gewoon in het objectief en de camera doet alles voor me. De Canon EOS R heeft ook ingebouwde Wi-Fi en kan via Bluetooth worden gekoppeld aan mijn smartphone, zodat er snel en eenvoudig kan worden bewerkt en gedeeld.”
Wanda, die normaal gesproken fotografeert met een Canon EOS-1D X Mark II geeft aan dat ze de voorkeur geeft aan de flexibiliteit van een zoom. “Ik gebruik meestal dezelfde zoom voor alles, een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, omdat deze voor zeer veel flexibiliteit zorgt,” zegt ze. “Je kunt klassieke close-ups maken met een geringe scherptediepte en je kunt ook vervormde groothoekfoto's maken die je beelden een bepaald karakter geven.
“Ik heb geëxperimenteerd met zelfportretten met een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief. De vertekening drukt uit hoe ik me voel over onze vreemde werkelijkheid [tijdens lockdown] en de 'gesloten' cirkelvormige beelden van 8 mm weerspiegelen op de een of andere manier dat gevoel van isolatie.”
Per definitie geeft zelfportretfotografie jou de controle. Maar Maria legt uit dat er manieren zijn om het proces te vereenvoudigen. "Een statief is een must, of op zijn minst een vlak, stabiel oppervlak zoals een tafel, een stapel boeken of een stoel.
“Als je ook kinderen op de foto zet, is de modus voor continu fotograferen erg handig, en kan de Canon EOS R foto's maken tot 8 fps [in de One-Shot AF-modus]. Verder is het variangle touchscreen superhandig om de scherpstelling te controleren voordat ik ga fotograferen. Omdat de Canon EOS R verbinding maakt met mijn smartphone heb ik geen zelfontspanner nodig. Ik gebruik de Canon Camera Connect-app en verberg de telefoon zodat deze niet zichtbaar is op de foto.”
Net als bij objectieven geven de twee fotografen de voorkeur aan verschillende methoden als het gaat om het vastleggen van hun zelfportretten: Wanda geeft de voorkeur aan handmatig fotograferen, terwijl Marina ervoor kiest om foto's te maken in de modus diafragmavoorkeuze (Av).
"Ik hou ervan om de volledige controle te hebben", zegt Wanda. “Ik gebruik altijd een zelfontspanner van 10 seconden en stel handmatig scherp. Ik zou geen zeer groot diafragma gebruiken voor zelfportretten. De geringe scherptediepte betekent dat je gemakkelijk onscherp fotografeert, dus streef ik naar tussen f/5.6 en f/8.”
Wanda stelt voor om zoals gebruikelijk voorafgaand aan het fotograferen wat tijd te besteden aan de planning, maar adviseert om dit niet ten koste te laten gaan van je creatieve flow. “Moodboards zijn een prima beginpunt voor het nemen van beslissingen over poses, verlichting, sfeer, kleding, haar en make-up,” geeft ze aan. "Als je vervolgens begint te fotograferen, moet het hele proces spontaan verlopen, waarbij er steeds nieuwe ideeën ontstaan. Ga hierin mee en wees niet bang om wat uit te proberen. Het eindresultaat kan totaal anders zijn dan wat je je had voorgesteld, soms werken ideeën niet in het echt, maar het blijft nog steeds een goed beginpunt. Het belangrijkste is om plezier te hebben tijdens het proces en als je tegelijkertijd wat nieuwe dingen oppikt, dan is dat des te beter.”
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Het leven zit vol unieke momenten. Leg er meer vast met de EOS-1D X Mark III en vertel je visuele verhaal aan de wereld.
Een fisheyezoomobjectief uit de L-serie met brede beeldhoek voor full-frame of cirkelvormig beeld. "Ik heb met een fisheye-objectief geëxperimenteerd met zelfportretten," zegt Wanda. “De vertekening drukt uit hoe ik me voel over onze vreemde werkelijkheid [tijdens de lockdown] en de 'gesloten' cirkelvormige beelden van 8 mm weerspiegelen op de een of andere manier dat gevoel van isolatie.”
Een professioneel alledaags zoomobjectief uit de L-serie dat een hoge beeldkwaliteit levert met een constant f/2.8-diafragma. “Ik gebruik meestal hetzelfde zoomobjectief voor alles, omdat dit mij enorm veel mogelijkheden biedt”, aldus Wanda.
ARTIKEL
Hoe trouwfotograaf Félicia Sisco het eerste Canon-objectief met een unieke Defocus Smoothing-coating gebruikte om prachtige portretten vol bokeh te maken.
ARTIKEL
Alessandra Meniconzi vertelt waarom Canon's full-frame EOS R-systeemcamera perfect is voor zowel portretten als reportages.
ARTIKEL
Van verlichting tot objectieven, fashion- en beautyfotograaf Jaroslav Monchak deelt zijn technieken voor professionele portretten.
ARTIKEL
Fashionfotograaf Javier Cortés vertelt over zijn klassieke portretten bij weinig licht, geïnspireerd op schilderijen van oude meesters.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro