ARTIKEL

Young Photographer: hoe je aan de slag kunt gaan in de fashionfotografie, met Wanda Martin

Ervaren fashionfotograaf Wanda Martin leidde een fotosessie in een eigenzinnig huis vol natuurlijk licht, waar ze het aanstormende talent in de fotografiewereld Rianna Gayle haar favoriete technieken en trucs liet zien. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 25 mm, 1/125 sec, f/4.0 en ISO3200. © Wanda Martin

Wat gebeurt er wanneer je de invloeden van de klassieke kunst, haute couture en straatstijl met elkaar mixt? Ze smolten samen tijdens een tweedaagse gezamenlijke fotoshoot in en om Londen, waarbij de ervaren fashionfotograaf en Canon-ambassadeur Wanda Martin haar technieken deelde met de jonge fotograaf Rianna Gayle.

Beide fotografen regisseerden een shoot, waarbij Wanda het fashionverhaal van de eerste dag in een hippie-achtig huis leidde en Rianna haar nieuwe vaardigheden de volgende dag in de praktijk bracht tijdens een shoot over de straatstijl in de stedelijke omgeving van Oost-Londen.

Het maakte deel uit van een nieuw gezamenlijk project van Getty Images en Canon, genaamd Young Photographer, om aankomende fotografen te promoten. Deze serie projecten gaat over een aantal gevestigde fotografen en opkomende talenten die over de hele wereld samenwerken aan verhalen in verschillende genres.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Wanda is een in Londen gevestigde fashionfotografe en beeldend kunstenares die foto's heeft gemaakt voor Vogue en jongerentijdschriften, zoals Dazed en i-D, en voelt zich met beide even vertrouwd. Ze groeide op in een kleine, conservatieve plaats in Hongarije, maar alles veranderde toen ze op 18-jarige leeftijd naar Boedapest verhuisde.

"Ik kwam in aanraking met de artistieke wereld en raakte bevriend met fashionontwerpers en muzikanten – creatieve mensen die ik erg inspirerend vond", zegt Wanda. "Ik besefte dat fashion niet alleen gaat om het maken van prachtige foto's van mooie mensen met schitterende kleding. Fashion kan ook echt belangrijke boodschappen bevatten.

Mijn fashionfotografie en conceptueel werk gaan in op dezelfde onderwerpen – vragen over identiteit, subculturen en outsiders, mensen die anders zijn maar ook graag ergens bij willen horen. Ik vind het geweldig dat fashion tegenwoordig een viering van de diversiteit is. Je kunt foto's maken van je beste vriendin of je oma. Je kunt foto's maken van wie je maar wilt."

Fashion photographer Wanda Martin shows Rianna Gayle a picture on her Canon EOS-1D X Mark II’s screen.
Tijdens hun samen doorgebrachte tijd deelde Wanda haar favoriete fashionfotografietechnieken en waardevolle zakelijke tips met Rianna. © Dan Dennison
A female model with shaved head poses in front of graffiti. Photo by Rianna Gayle on a Canon EOS-1D X Mark II.
De fashionshoot van Rianna laat haar stijl zien, waarin verschillen worden geroemd. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 55 mm, 1/200 sec, f/2.8 en ISO400. © Rianna Gayle

Diversiteit is tevens de drijvende kracht achter de portret- en fashionfotografie van Rianna, die in het teken staan van verschillen, genderidentiteit en jong talent. Terwijl ze Londen verkent, van het maken van foto's in straatstijl tijdens de London Fashion Week tot het fotograferen van op Instagram gevonden modellen, ze is geïnspireerd om zich te focussen op het creatieve straatbeeld van de stad.

"Ik wil jonge creatieve mensen laten zien, of ze nu in de fashion of in de muziek zitten", zegt Rianna, die film- en tv-productie heeft gestudeerd. "Ik wil foto's maken van mensen die niet per se op mij lijken, die in onze branche achter de schermen werkzaam zijn en nog niet in de schijnwerpers hebben gestaan – aankomende kunstenaars."

An androgynous long-haired model sprawls on a sofa. Photo by Wanda Martin on a Canon EOS-1D X Mark II.
Professioneel fashionfotograaf Wanda raadt beginnende fotografen aan om redactioneel werk te maken en persoonlijke projecten te doen om een portfolio op te bouwen en creatief te experimenteren. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/125 sec, f/4.0 en ISO2500. © Wanda Martin

Fotograferen van fashion in natuurlijk licht

De fashionstijl van Wanda is gevormd door klassieke kunstenaars. "Aangezien ik een kunstachtergrond heb, zijn mijn visuele referenties vaak schilderijen en beelden", vertelt ze. "Ik ben geobsedeerd door 19e-eeuwse schilderijen, zoals het werk van de pre-rafaëlieten. Als ik op locatie fotografeer, geef ik de voorkeur aan het gebruik van natuurlijk licht dat van opzij of door een raam komt, zoals op klassieke schilderijen."

Voor deze shoot op een eclectisch terras in Londen gebruikte ze het groot dynamisch bereik en de mogelijkheden bij weinig licht van de Canon EOS-1D X Mark II om alleen natuurlijk licht te gebruiken tijdens een donkere shoot binnenshuis. "Deze camera was liefde op het eerste gezicht", vertelt ze, terwijl ze al acht jaar een Canon EOS 5D Mark II heeft gebruikt. Beide blijven in haar uitrusting en bieden haar de mogelijkheid om een belangrijk element van haar fotografiestijl verder te verkennen – hoge ISO.

"Ik fotografeer graag met hoge ISO, omdat ik van de ruis en het korrelige effect houd. Het heeft een bijna filmisch effect, wat ik erg mooi vind. Als het om een commerciële opdracht gaat, dan hoeft de klant de korreligheid niet per definitie mooi te vinden. Maar ik vind het prachtig. Ik fotografeer regelmatig met ISO3200, maar met de EOS-1D X Mark II kon ik zelfs ISO5000 gebruiken. Ondanks dat er wat ruis was, zag ik een groot verschil met mijn andere camera."

An androgynous long-haired model stands in low light. Photo by Wanda Martin on a Canon EOS-1D X Mark II.
Wanda geniet van het korrelige en 'bijna filmische effect' dat ze krijgt tijdens het maken van opnamen bij weinig licht, met een hoge ISO. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 38 mm, 1/125 sec, f/5.6 en ISO3200. © Wanda Martin
A long-haired model smiles. Photo by Wanda Martin on a Canon EOS-1D X Mark II.
Wanda houdt ervan om natuurlijk licht te gebruiken voor haar fashionportretten, maar in donkere omgevingen voegt ze lichte partijen toe met een zaklamp. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 65 mm, 1/125 sec, f/3.2 en ISO2500. © Wanda Martin

Door de combinatie van de Canon EOS-1D X Mark II en het nieuwe objectief, de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, heeft Wanda haar capaciteit voor het fotograferen bij weinig licht aanzienlijk vergroot. "Hiervoor gebruikte ik het Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief, en vergeleken daarmee kun je het diafragma veel verder openen, [dan met het f/2.8L]. Het laat veel meer licht binnen, dus voor fotograferen bij weinig licht en op locatie maakt het mijn leven een stuk makkelijker. Ik vind het ook leuk om zoomobjectieven te gebruiken als ik begin te fotograferen. Ik houd ervan om dynamisch te zijn en ik wil de shoot niet onderbreken om objectieven te verwisselen."

Voor Rianna, die altijd voorzichtig was met het gebruik van hoge ISO, was het een hele openbaring om dit gedeelte van het werk van Wanda te zien. "Ik heb het mezelf geleerd via YouTube. Iedereen zei me niet onder ISO800 te gaan, omdat het er niet professioneel uit zou zien, en zij maakt foto's met 3200 en die zien er geweldig uit", vertelt Rianna. "Korreligheid is op het moment erg hip, en normaal voeg ik zelf korreligheid toe aan mijn foto's [tijdens de postproductie], dus het is interessant dat ik altijd wat lager ga ook al zal ik de korreligheid later toevoegen."

A male model poses outside. Photo by Rianna Gayle on a Canon EOS-1D X Mark II.
Opkomend talent Rianna Gayle leidde haar eigen fashionshoot op de tweede dag van deze samenwerking, waarbij ze de modellen op de straten van Londen regisseerde. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 47 mm, 1/200 sec, f/3.2 en ISO400. © Rianna Gayle
A male and female model pose outside. Photo by Rianna Gayle on a Canon EOS-1D X Mark II.
"Ik wil jonge creatieve mensen in de schijnwerpers zetten", zegt Rianna. "Ik wil foto's maken van mensen die er niet per se zo uit zien als ik." Gefotografeerd met een Canon EOS 6D en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 35 mm, 1/160 sec, f/2.8 en ISO400. © Rianna Gayle

Fashion buiten een studio

Three women wear old-fashioned clothes – one, with red hair, faces the camera.

Carla van de Puttelaars schilderachtige portretten

De fotograaf vertelt hoe ze natuurlijk licht gebruikt in haar op de Hollandse meesters geïnspireerde portretten.

"We hebben niet in een studio gefotografeerd, omdat ik wilde laten zien dat je geweldige foto's kunt maken zonder een groot budget in een kleine kamer in het huis van een vriend", vertelt Wanda. "Ik wilde foto's maken in een typisch Engels huis, een beetje rommelig, hippie-achtig huis." De eigenzinnige ruimten zijn gevuld met de aankopen van het leven – boeken staan op de planken, tijdschriften staan opgestapeld op de vloer, kleren liggen hoog opgestapeld en tot een balletje opgerolde sokken steken uit een uitpuilende lade.

Wanda nam verschillende foto's van model Daniel, die poseerde voor de levendige patronen van de banken en gordijnen, en staand tussen stapels snuisterijen en kleding. "Ik houd van het contrast tussen het rommelige, erg hippie-achtig huis en zijn dromerige gezichtsuitdrukking", vertelt ze. Wanda vertrouwt de hele tijd op natuurlijk licht om zachte beelden te creëren en voegt subtiele lichte partijen toe met een zaklantaarn in de hand om voor een 'twinkeling in de ogen' te zorgen.

Terwijl de twee fotografen hun interesse in subculturen en rebelse onderstromen delen, en beide liever foto's maken met mensen van de straat dan met modellen van een modellenbureau, zijn hun foto's totaal verschillend. Rianna wordt duidelijk aangetrokken tot levendige kleuren.

Rianna ging de straat op voor haar fotosessie en liet grachten, bedrijfsgebouwen bezaaid met graffiti en wooncomplexen de achtergrond vormen van een stedelijke fashionshoot. Sneeuw en ijzige temperaturen zorgden ervoor dat Rianna beperkte tijd had om haar foto's te maken, maar de bewolkte hemel nodigde haar uit om te experimenteren – op aanraden van Wanda – en gekleurde gels over een Canon Speedlite-flitser te bevestigen. Deze voegden een zonnige oranje gloed toe aan haar foto's van twee modellen naast een wooncomplex.

A male and female model pose outside a block of flats, an orange glow on them. Photo by Rianna Gayle on a Canon EOS-1D X Mark II.
Omdat het een ijskoude, bewolkte dag was, stelde Wanda voor dat Rianna gels in warme kleuren over haar Canon Speedlite-flitser kon bevestigen. "Het bevestigen van de gekleurde gels op de flitser maakte zo'n verschil voor de fotosessie en het gaf de shoot een hele andere sfeer", vertelt Rianna. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 28 mm, 1/160 sec, f/3.2 en ISO160. © Rianna Gayle
A female model pulls a funny face by a wall, an orange glow on her face. Photo by Rianna Gayle on a Canon EOS-1D X Mark II.
Rianna vond dat de veelzijdigheid van het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief haar echt hielp om met gemak gevarieerde opnamen te maken. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 41 mm, 1/160 sec, f/3.2 en ISO400. © Rianna Gayle

"In de winter heb ik moeite om foto's te maken, omdat ik de voorkeur geef aan het gebruik van daglicht en graag foto's maak van erg heldere kleuren", vertelt Rianna. "Ik vind het moeilijk om die dynamische uitstraling te verkrijgen tijdens een bewolkte dag. Door de gekleurde gels op de flitser te bevestigen, maakte zo'n verschil voor de fotosessie en het gaf de shoot een heel andere sfeer. Ik heb de gels nog nooit eerder op een flitser gebruikt, en ik ga dit zeker vaker doen en misschien ga ik zelfs wat foto's binnenshuis met ze maken, omdat het er cool uitziet."

Voor Rianna die binnenkort freelancer wordt en een carrière als fulltime fotograaf ambieert, was de fotosessie een grote bron van inspiratie. "Ik wil zeker meer in de studio gaan fotograferen en alles over belichting leren en hoe ik dat kan manipuleren om de foto's te maken die ik wil maken", vertelt ze. "Ik wil meer geplande fotosessies doen. Voorheen liep ik gewoon rond en als ik iets zag wat ik leuk vond, stopte ik. Ik wil graag geschikte locaties vinden, zoals we voor deze fotosessie hebben gedaan, en de outfits vinden die passen bij de locaties. Het was echt cool om tijdens deze fotosessie met een stylist te werken. Ik kreeg hierdoor meer mogelijkheden en kon zowel mijn visie als die van haar tot leven te brengen.

"Ik zal niet bang zijn om met mijn instellingen te spelen", vertelt ze. "Normaal doe ik portretten met f/2.8 of f/1.8 en ik durf geen bredere opnamen te maken. Ik ga altijd voor veilig. Ik ga me zeker geen zorgen maken over het verhogen van de ISO. Normaal ga ik voor een compromis door de f-stop te veranderen, maar nu kan ik een beetje meer spelen en de ISO aanpassen. Ik heb geleerd om niet teveel te luisteren naar wat anderen zeggen, me geen zorgen te maken dat alles er altijd perfect uit moet zien en een beetje meer te gaan experimenten. Ik voel me wat zekerder om nieuwe dingen uit te proberen, en dat is geweldig."

De beste tips van Wanda Martin voor aankomende fashionfotografen

1. Wees je eigen zaakwaarnemer en kampioen
"Als je net begint, kun je beter je eigen zaakwaarnemer zijn. Soms moet je 50 e-mails per dag versturen en soms krijg je maar één antwoord of helemaal niets. In dit tijdperk van sociale media heb je niet noodzakelijk een zaakwaarnemer nodig. Je stuurt jezelf aan zet je werk zelf uit. Ik heb zoveel werk via sociale media gekregen en het is een erg goede manier om mensen te vinden. Je kunt gewoon een bericht plaatsen en verbluffende samenwerkingen en zelfs nieuwe vriendschappen kunnen ontstaan. Het belangrijkste, behalve talent en het hebben van technische vaardigheden, is netwerken. Je kunt niet verlegen zijn en je moet jezelf in de goede richting sturen."

2. Gebruik persoonlijke projecten en redactioneel werk om commerciële opdrachten te krijgen
"Om commerciële opdrachten te krijgen, raad ik aan om beslist redactioneel werk te maken. Niet dat hier veel geld mee valt te verdienen, maar het is een hele goede manier om te experimenteren, je technische vaardigheden te verbeteren en je eigen stijl te vinden. Persoonlijke projecten zijn een goede manier om te bedenken waar je interesses liggen, op het gebied van thema's en onderwerpen. Wat voor soort modellen wil je fotograferen? Op welke locaties wil je fotograferen? Door je persoonlijke werk ontwikkel je een stijl die je tijdens je commerciële opdrachten zult gebruiken, en je begint met het opbouwen van een portfolio om aan klanten te laten zien."

3. Creëer een authentieke esthetiek
"De sleutel hiervoor is om jezelf te zijn en te fotograferen waarin je oprecht bent geïnteresseerd. Bij het opbouwen van je portfolio gaat het erom dat je fotografeert wat je wilt en waarover je het wilt hebben in je werk – je opnamen zijn je boodschap. Je moet dus allereerst een boodschap hebben, en het is goed als je een visuele esthetiek hebt. Ik word heel erg geïnspireerd door 19e-eeuwse schilderijen. Als je naar mijn foto's kijkt, zie je die inspiratie en verwijzing. Het is heel erg belangrijk om een eigen visuele stijl te ontwikkelen."

A behind the scenes photo shows Wanda Martin and Rianna Gayle on their urban fashion photo shoot.
Rianna raadt aan om sociale media optimaal te benutten voor het vinden van modellen en stylisten en om nieuwe vaardigheden te leren. © Dan Dennison

De beste tips van Rianna Gayle

1. Maak foto's van alles wat je maar kunt bedenken
"Ga naar buiten en maak foto's. De meeste foto's die ik de eerste maanden heb gemaakt, waren van vrienden. Ik smeekte vrienden om foto's van hen te mogen maken en raakte nog meer verslingerd aan fotografie. Het is een goede manier om het fotograferen te leren, omdat je ze kent en je jezelf niet meteen opgelaten voelt als je even niet weet wat je aan het doen bent, er uren over doet om een foto te maken of moet zeggen 'Deze is niet zo mooi geworden, mag ik iets anders proberen?' Ik denk dat ik door het fotograferen van vrienden en het spelen met de camera heb geleerd om me meer op mijn gemak te voelen."

2. Benut sociale media en online hulpbronnen maximaal
"Bereik mensen via sociale media. Er zijn veel beginnende bloggers, modellen en stylisten die foto's voor hun portfolio willen hebben en heel graag met je willen samenwerken. Ik heb vooral foto's gemaakt van mensen van wie ik de fashion online heb bewonderd en op Instagram heb gezien. Kijk zoveel mogelijk naar filmpjes op YouTube om van andere fotografen te leren. Er zijn nu zoveel gratis manieren om het te leren dat je geen fotografiecursus hoeft te volgen – ik heb mezelf leren fotograferen via YouTube."

3. Investeer in een goed multifunctioneel zoomobjectief
"Zorg voor een degelijk objectief, zelfs als je een goedkope camerabody hebt. Mijn favoriet is het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. Ik vind dit het meest veelzijdige objectief. Primes zijn goed, maar als je op een shoot bent en je gevarieerde opnamen wilt maken, dan vind ik het wel zo gemakkelijk om een zoomobjectief te gebruiken. Je kunt een extreme close-up maken of gaan voor een brede groothoekopname zonder dat je objectieven hoeft te verwisselen. Daarom vind ik dit het snelste en meest veelzijdige objectief om mee te werken."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van Wanda Martin

De essentiële apparatuur voor fashionfotografie

Photographer Wanda Martin takes a picture with a  Canon EOS-1D X Mark II.

Camera

Canon EOS-1D X Mark II

Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen biedt de Canon EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties.

Objectief

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit standaard zoomobjectief van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan