ARTIKEL

In het licht van de Hollandse meesters: een interview met Carla van de Puttelaar

Op deze foto uit Carla van de Puttelaars serie Artfully Dressed is modehistoricus en auteur Amber Butchart geportretteerd in een stijl die is geïnspireerd door de 17e-eeuwse Hollandse meesters. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, 1/60 sec, f/7.1 en ISO640. © Carla van de Puttelaar

De Nederlandse fotograaf Carla van de Puttelaar raakte geïnspireerd door de 17e-eeuwse schilders die bekendstaan als de Hollandse meesters. Ze benut de resolutie van de 50,6 Megapixel Canon EOS 5DS om de kleinste details van haar onderwerpen vast te leggen, allemaal met natuurlijk licht. "Ik ben altijd gefascineerd geweest door huid en licht. Ik kijk naar hoe het licht op mensen valt, hoe stof glimt en plooit. Mijn honger naar kunst is enorm", zegt ze.

De fotograaf is in een uitstekende positie om die honger te stillen. Ze heeft een doctoraat in 17e-eeuwse Schotse portretkunst en gaf les aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Ze zegt dat haar fascinatie voor licht, schaduw en textuur is gegroeid door Hollandse schilders als Jan Davidszoon de Heem en Rachel Ruysch.

Carla richt zich in haar werk meestal op het vrouwelijk lichaam, maar voor haar boek Adornments keek ze met dezelfde blik naar bloemen. Ze weet de gevoeligheid en sensualiteit van de bloemblaadjes zo gedetailleerd te vangen dat je als kijker het gevoel krijgt dat je ze kunt aanraken met je blik.

A pink rose is lit from the right-hand side of the picture, casting the other side in shadow. It’s seen against a black background.
"Je moet het gevoel krijgen dat de foto iets magisch heeft", zegt Carla. Op deze foto uit haar boek Adornments leveren de eenvoudige zwarte achtergrond en het natuurlijke licht een bijdrage aan de 'magie'. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, 1/200 sec, f/11 en ISO320. © Carla van de Puttelaar
A pink rose with only a few wilted petals left is seen against a black background.
Voor haar stillevens van bloemen heeft Carla een groot aantal bloemen bij de hand, en ze houdt voor iedere bloem bij hoe hij verandert en verwelkt. Gefotografeerd met een Canon EOS 7D en een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM-objectief, 1/6 sec, f/11 en ISO250. © Carla van de Puttelaar

Op zoek naar het perfecte onderwerp

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Carla van de Puttelaar benadrukt dat er een bepaalde chemie moet zijn tussen haar en haar onderwerp om een foto te laten slagen – of het nu gaat om een vrouw in weelderige stoffen of om de bijzondere textuur van een kwetsbaar bloemblaadje. "Het gevoel moet er zijn. Je moet het idee hebben dat de foto iets magisch heeft, dat is een van de belangrijkste dingen", zegt ze.

Dat is de reden dat ze de 'casting' van haar onderwerp serieus neemt, zelfs als het om een bloem gaat. "Ik heb bij voorkeur een heleboel bloemen staan, die ik observeer om te zien hoe ze bloeien, veranderen, verwelken. Voor mij zijn het net fotomodellen. Ze zijn niet allemaal geschikt", zegt ze. "Soms heb ik een hele bos bloemen, en dan zeg ik: 'O, jou moet ik hebben. Jij bent de perfecte bloem.' Sommige bloemen hebben een bepaalde vorm en subtiliteit die bij me past.

"Als ik door de kamer loop, valt me soms op hoe ze veranderen in het licht, en dan zet ik ter plekke snel mijn zwarte achtergrond op om de bloem op zijn best vast te leggen."

A lady in a pink and white striped dress lounges on a chair with her feet up. She casts an elegant profile in her shadow across the back wall.
Zoe Whitley, curator internationale kunst van het Tate Modern in Londen, Engeland, is te zien in natuurlijk licht op deze foto uit Carla's serie Artfully Dressed. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, 1/80 sec, f/5.0 en ISO400. © Carla van de Puttelaar

Hetzelfde geldt voor Carla's selectie van menselijke modellen. Ze zoekt ze meestal bij kunstbeurzen en tentoonstellingen, want ze weet dat de bezoekers daar geïnteresseerd zijn in kunst. "Ik vind die persoonlijke ontmoeting prettig. Het idee dat je, net als bij de bloemen, het gevoel hebt dat dit ‘het perfecte exemplaar’ is, iemand van wie je een echt goede foto kunt maken."

Maar het gebeurt soms ook dat ze gewoon iemand op straat ziet lopen. "Ooit was ik op de fiets op weg naar het circus, met twee van mijn kinderen. Eentje zat voorop de fiets, en de andere achterop. Ik zag iemand waarvan ik dacht, die moet ik beslist vragen. Dus toen heb ik mijn fiets met kinderen en al omgedraaid en ik ben haar zo hard als ik kon achterna gefietst om haar aan te spreken. We waren toch nog op tijd bij het circus", lacht ze.

Werken met natuurlijk licht

Carla werkt in haar foto's altijd met natuurlijk licht. Haar opstelling is zo eenvoudig dat ze hem thuis, op locatie en in haar studio kan gebruiken: een draagbare zwarte achtergrond en het licht dat door het raam valt. "Ik gebruik vaak het koele licht van de ramen op het noorden, maar de laatste tijd breng ik meer variatie aan. Af en toe kies ik zelfs voor direct zonlicht", zegt ze.

Carla heeft gemerkt dat het vaak het beste werkt om bloemen thuis te fotograferen. "Het punt met bloemen is dat je ze in de gaten wilt kunnen houden wanneer ze veranderen en verwelken, je wilt ze op het juiste moment vastleggen. Ik gebruik het licht dat op de bloemblaadjes valt en er doorheen dringt graag om de magie naar boven te halen", zegt ze.

A woman with red hair tied in a plait faces away from the camera. She wears a low-backed dress that shows off her milky white skin.
Dit prachtige portret uit Carla's Rembrandt-serie is gemaakt met natuurlijk licht. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, 1/60 sec, f/7.1 en ISO640. © Carla van de Puttelaar
A woman with short blonde hair wears a green dress and scarf and stands against a black background.
Maria Balshaw, directeur van de Tate-musea en -galerieën in het VK, uit Carla's serie Artfully Dressed. Carla fotografeerde Maria in het Tate Britain, en plaatste haar zwarte achtergrond op een plek met prachtig licht. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, 1/100 sec, f/2.8 en ISO640. © Carla van de Puttelaar
A woman in a green embellished bodice and glamorous makeup runs a fern frond over her forehead. She stands in front of a green and red floral background.

Voorvechter van vrouwen in de fotografie: Mimi Haddon

Getty-fotografe Mimi Haddon vertelt hoe haar helden – en een kostuumverhuurder – de inspiratie vormden voor artistieke foto's in levendige kleuren.

Voor een recent project, Artfully Dressed, portretteerde Carla vrouwen uit de kunstwereld in uitbundige designerkleding en weelderige stoffen. Ze reisde af naar Londen, New York en Parijs om de belangrijkste vrouwen uit de kunstwereld in haar kenmerkende stijl te fotograferen. "Zelfs toen ik Maria Balshaw fotografeerde, de directeur van het Tate, zocht ik gewoon een heel fraai plekje in het Tate Britain. Ik zette een achtergrond op en fotografeerde haar daar", zegt ze.

Vroeger had Carla een middenformaatcamera nodig om haar prachtig gedetailleerde foto's te kunnen maken, maar tegenwoordig gebruikt ze de full-frame Canon EOS 5DS. "Ik zat te wachten op de 5DS-camera, en op het moment dat hij uitkwam moest ik hem hebben", zegt ze.

"Door het grote lichtgevoeligheidsbereik en het aantal pixels kun je er dingen mee doen die eerder niet mogelijk waren. Je kunt details ontdekken en tonen die je ogen niet aankunnen. Ik vind dat enorm fascinerend. Net zoals je op een computer en harde schijf meer informatie kwijt kunt dan je hoofd kan bevatten, kun je ook je gezichtsvermogen uitbreiden met een camera."

A woman in a pale silk dress lies on a black floor, flowers trailing over her dress and foliage hanging from above.
In Carla's portret van Lidewij de Koekkoek, directeur van het Rembrandthuis in Amsterdam, wordt prachtige zijden kleding gecombineerd met bloemen en bladeren. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, 1/60 sec, f/8 en ISO640. © Carla van de Puttelaar

Door de hoge resolutie van de Canon EOS 5DS kon ze foto's op groot formaat maken en afzonderlijke foto's combineren tot monumentale afbeeldingen zonder de flexibiliteit te verliezen die je hebt als je uit de hand fotografeert. "Misschien zie je het niet terug in mijn foto's omdat ze iets verstilds hebben, maar eigenlijk ben ik een heel dynamische fotograaf, ik ben de hele tijd in beweging. De Canon EOS 5DS heeft me enorm geholpen omdat ik bijzondere dingen kan doen met de schaal, waardoor ik de foto's iets monumentaals kan geven. Dat kon eerder alleen met een middenformaatcamera", zegt ze.

Om diezelfde reden kiest Carla voor het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. "Ik ben heel beweeglijk tijdens het fotograferen en heb graag de mogelijkheid om te zoomen en snel van perspectief te veranderen. Dit is daarvoor een heel fijn objectief. Ik gebruik ook graag de Canon EF 85mm f/1.4L IS USM. Dat is een prachtig objectief voor portretten", zegt ze.

Carla is van plan om nu te gaan experimenteren met kaarslicht. "Ik denk erover om kaarslicht te gebruiken in mijn foto's, maar op een andere manier", zegt ze. "Ik ben er nog niet uit hoe ik het precies ga doen, maar ik weet dat ik een camera als de Canon EOS 5D Mark IV nodig zal hebben om met kaarsen te kunnen werken zoals ik wil. Ik hou van natuurlijke lichtbronnen en vind ze heel spannend [om mee te experimenteren]. Er zijn opeens hele nieuwe dingen mogelijk."

Geschreven door Kathrine Anker


De uitrusting van Carla van de Puttelaar

De essentiële kit voor schilderachtige portretten

A Canon EOS 5DS camera sits against a black background.

Camera

Canon EOS 5DS

"De Canon EOS 5DS heeft me enorm geholpen omdat ik bijzondere dingen kan doen met de schaal, waardoor ik de foto's iets monumentaals kan geven", zegt Carla over de DSLR met een resolutie van 50,6 Megapixel die de fijnste details van ieder moment kan vastleggen.

Lenzen

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

"Ik ben heel beweeglijk tijdens het fotograferen en heb graag de mogelijkheid om te zoomen en snel van perspectief te veranderen. Dit is daarvoor een heel fijn objectief", zegt Carla over het zoomobjectief uit de L-serie dat populair is vanwege zijn flexibiliteit.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan