Canon EOS R
Een full-frame 30,3 Megapixel-sensor en indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF. "De eye-trackingfunctie van de Canon EOS R is werkelijk fantastisch," zegt Rosie.
ARTIKEL
Rosie Hardy staat bekend om haar romantische en zeer creatieve portretten waarin prachtige modellen met bijzondere en fantasierijke elementen worden gecombineerd. Haar unieke stijl heeft haar een succesvolle carrière opgeleverd op het gebied van portret-, fashion- en bruiloftfotografie van beroemdheden, en een enorm aantal volgers op sociale media.
De Britse fotograaf werkt meestal met haar Canon EOS 5D Mark IV, maar voor haar laatste twee portretshoots op locatie probeerde ze een van de revolutionaire nieuwe RF-objectieven van Canon, het Canon RF 85mm F1.2L USM, op een Canon EOS R-body.
Ze koos het objectief omdat het een prime- en mid-teleobjectief met groot diafragma is, perfect voor haar soort werk. Het objectief is geweldig bij weinig licht, heeft een snelle, haarscherpe automatische scherpstelling en het grootste diafragma van f/1.2 geeft beelden een aantrekkelijke, geringe scherptediepte en een prachtige bokeh.
Hier vertelt Rosie het verhaal achter de opnamen: wat voor soort foto's ze wilde maken, hoe ze de modellen koos, hoe ze de fotoshoot op een praktisch niveau benaderde en hoe het RF 85mm F1.2L USM-objectief haar hielp om haar creatieve ambities te realiseren.
Ze koos het objectief omdat het een prime- en mid-teleobjectief met groot diafragma is, perfect voor haar soort werk. Het objectief is geweldig bij weinig licht, heeft een snelle, haarscherpe automatische scherpstelling en het grootste diafragma van f/1.2 geeft beelden een aantrekkelijke, geringe scherptediepte en een prachtige bokeh.
Hier vertelt Rosie het verhaal achter de opnamen: wat voor soort foto's ze wilde maken, hoe ze de modellen koos, hoe ze de fotoshoot op een praktisch niveau benaderde en hoe het RF 85mm F1.2L USM-objectief haar hielp om haar creatieve ambities te realiseren.
Vertel ons over je opnamen met het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief.
"Onze eerste shoot werd in Engeland in Yorkshire gehouden met vroeg bloeiende camelia's. We hebben de fotoshoot halverwege maart gedaan, wanneer er meestal weinig in bloei staat, dus ik was zeer enthousiast over het vooruitzicht om met deze bloemen te fotograferen. De tweede opname vond plaats in de Goyt Valley in Buxton en bij Winnat's Pass in het Peak District, een geweldige locatie met ongelooflijke groene tinten om mee te spelen."
Wat was het concept achter de opnamen?
"Het concept was om op zo veel mogelijk manieren portretten te maken. Met de meiden hebben we ons gericht op etherische/romantische portretten bij de camelia's, vervolgens op portretfoto's met een pop-upachtergrond en tot slot op iets meer commercieels met de narcissen.
"Bij de jongens wilde ik meer van hun leeftijd vastleggen in de portretten. De karakteristieke en veelzeggende ogen van een oudere man, de worsteling met de jeugd, verantwoordelijkheid en opgroeien met Oliver, die begin 20 is, en het idee van veranderlijke jeugdigheid en verwondering met de dertienjarige Harrison."
Wat was je praktische aanpak: op welk moment van de dag hebt je de opnamen genomen?
"We hebben de meisjes 's ochtends en 's middags gefotografeerd, met veel omgevingslicht voor die opname. Voor de opnamen met de jongens begonnen we om 11:30 uur en om 19:00 uur maakten we nog steeds opnamen, lang nadat de zon onder was gegaan. Het f/1.2-diafragma van het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief werkte uitstekend voor portretten bij weinig licht en de gezichts-/eye-tracking werkte belachelijk goed. De magie van de schemering werd perfect vastgelegd, terwijl al mijn opnamen toch fantastisch waren scherpgesteld."
Heeft de shoot bepaalde uitdagingen opgeleverd en zo ja, hoe heb je deze overwonnen?
"De grootste uitdaging voor mij was waarschijnlijk de verlichting tijdens de twee dagen: hard, fel zonlicht. Ik ben niet echt fan van zonnige dagen, daarom ben ik zo dol op Engeland. Je kunt meestal rekenen op somber weer en wolken, maar op deze twee dagen hadden we niets dan zon. Wat een nachtmerrie!
"Ik loste dit zo veel mogelijk op door de schaduw op te zoeken, met uitzondering van de portretten van Sophia tussen de narcissen. De portretten van haar in direct licht waren een goede gelegenheid om met schaduwen te spelen en ze kwamen echt goed naar voren.
"Het zonlicht zorgde ook voor een prachtige schemering voor Harrison's portretten, wat een mooie schaduw van levendig donkerblauw opleverde in de lucht."
Zijn alle opnamen genomen met omgevingslicht of heb je kunstlicht gebruikt? Heb je reflectoren/diffusers gebruikt?
"Ik gebruik helemaal geen kunstlicht in mijn opnamen en ook geen reflectoren/diffusers. Ik houd graag alles zo natuurlijk mogelijk en ik denk dat ik goed met natuurlijk licht kan omgaan. Ik weet hoe ik een flatteus portret kan maken (schaduw op zonnige dagen!) en hoe ik muren en structuren als natuurlijke reflectoren voor mijn portretten kan gebruiken."
Wat waren de verschillen tussen de twee fotoshoots?
"Het belangrijkste verschil tussen de twee shoots was hoe vertrouwd ik was met de Canon EOS R en het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief. Bij de eerste shoot was ik niet zeker van de capaciteiten, omdat het de eerste keer was dat ik ermee werkte, maar ik was enorm onder de indruk. Ik hield mijn concepten en opstellingen vrij veilig en vertrouwde er meer op dat ik een ervaren model, Sophia en natuurlijke schoonheid, Immy, had.
"Ik wilde mezelf uitdagen door bij de tweede opname volledig echte mensen te gebruiken en door te profiteren van verschillende momenten van de dag (zoals bij weinig licht), heb ik de foto's nog beter kunnen maken."
Hoe hebt je de modellen voor de shoots gekozen?
"Ik heb Sophia en Immy aanvankelijk gekozen vanwege hun sproeten. Ik wilde echt graag zien hoe dit objectief prachtige details zoals sproeten zou fotograferen en ik vind dat sproeten een gezicht zo interessant maken. Sophia is een model met wie ik al eerder heb gewerkt, maar Immy is een fotografiestudent die aan een van mijn workshops heeft deelgenomen.
"Ik koos Harrison omdat hij ook sproeten heeft en een prachtige blik die ik graag wilde vastleggen. Baldini heeft prachtige ogen en een geweldige snor. Hij paste echt bij het personage dat ik zocht mijn 'oudere' modellen. En ten slotte Oliver, hij is de broer van Immy. Toen ik hem ontmoette bij de shoot van Immy vond ik dat hij een heel symmetrisch gezicht had.
"Het is voor mij heel belangrijk dat ik niet op professionele modellen vertrouw, want soms denk ik dat, als de modellen te professioneel zijn, dit kan afleiden van het ware karakter van een persoon. Ik wilde niet dat deze shoot zou draaien om prachtige portretten van mooie modellen, maar meer over het vastleggen van verhalen met echte mensen."
Welke functies van het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief en de Canon EOS R hebben voor jou de beste resultaten opgeleverd?
"De eye-trackingfunctie van de Canon EOS R is werkelijk fantastisch. Bijna al mijn opnamen waren zacht dankzij het Canon RF 85mm f/1.2L USM-objectief, en superscherp, zelfs bij beweging!
"Persoonlijk heb ik een zwak voor objectieven met een groot diafragma. Ik vind het geweldig als iets zelfs f/1.2 aan kan. De zachtheid en de bokeh zijn ongekend en iets wat je nooit zult bereiken met een f/4-objectief. Ik denk zeker dat het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief is gemaakt voor portretten. Persoonlijk ben ik gek op close-up portretfoto's, maar het werkte ook uitstekend voor opnamen over de hele lengte."
Welk postproductiewerk heb je aan de beelden gedaan?
"Ik heb de neiging om in mijn gebruikelijke werk behoorlijk te manipuleren, maar deze beelden waren anders. Ik heb bladzijden toegevoegd die in het portret van Oliver rondvliegen, zoals ik normaal gesproken ook zou doen, maar verder laten deze foto's bijna precies zien wat de camera heeft vastgelegd.
"Retoucheren heb ik zoals altijd gedaan. Zo heb ik alle wallen verminderd, alle plekjes of niet-permanente details verwijderd, maar verder was er eigenlijk niets nodig. De tonen en kleuren heb ik met mijn gebruikelijke voorinstellingen bepaald."
Tot slot, ben je tevreden met de foto's? Heb je bereikt wat je wilde?
"Ik ben erg tevreden over het resultaat. Ik ben verbaasd over de haarscherpe scherpstelling en ik denk dat het enkele van de beste opnamen zijn die ik ooit heb gemaakt met zo'n groot diafragma. Ik zou graag zien wat ik kon bereiken als ik niet op beide dagen tegen de felle zon hoefde te vechten, maar ik denk dat het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief en de Canon EOS R alle omstandigheden zeer goed aankonden."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Een full-frame 30,3 Megapixel-sensor en indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF. "De eye-trackingfunctie van de Canon EOS R is werkelijk fantastisch," zegt Rosie.
Een prime-, mid-teleobjectief met groot diafragma met krachtige prestaties voor ervaren en professionele portretfotografen. Rosie zegt: "Ik vind het geweldig als iets zelfs f/1.2 aan kan. De zachtheid en de bokeh zijn ongekend."
VERHALEN
Zo hielpen geruisloos fotograferen en een betrouwbare elektronische zoeker Sanjay Jogia om een kleurige bruiloft te fotograferen met de Canon EOS R.
ARTIKEL
In een samenwerkingsproject met Getty Images en Canon leert aankomend talent Rianna Gayle de belangrijkste technieken van fashionfotograaf Wanda Martin.
ARTIKEL
Fashionfotograaf Javier Cortés vertelt over zijn klassieke portretten bij weinig licht, geïnspireerd op schilderijen van oude meesters.
ARTIKEL
Zes nieuwe lenzen met de revolutionaire RF-lensvatting, breiden de opnamemogelijkheden uit voor Canon EOS-R- en Canon RP-gebruikers.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro