ARTIKEL

Een Indiase bruiloft fotograferen met de Canon EOS R

An Indian woman in silk wedding clothes and opulent gold jewellery holds a henna tattooed hand in front of one eye.
Het Canon EOS R System kwam uit op de eerste dag van een grote Indiase bruiloft waarvoor Sanjay Jogia als fotograaf was geboekt. Hij had maar een paar uur om vertrouwd te raken met de EOS R-camera, de RF-objectieven en de EF-EOS R-adapter voordat de 700 gasten zouden arriveren en de ceremonie zou beginnen. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/1600 sec, f/1.6 en ISO1250. © Sanjay Jogia

Huwelijksfotografie is zwaar werk. Fotografen moeten creativiteit en technische expertise combineren met organisatietalent en zakelijk inzicht. Tegelijkertijd moeten ze bestand zijn tegen de druk om een bepalend moment in een mensenleven vast te leggen, en beschikken over genoeg flexibiliteit om te schakelen tussen het fotograferen van intieme momenten, klein details en grote groepen bruiloftsgasten. De meermaals bekroonde Britse fotograaf en Canon Ambassador Sanjay Jogia geniet van die uitdaging.

Sanjay gaf zijn carrière als architect op om fulltime fotograaf te worden. Hij richtte Eye Jogia Photography op, dat zich voornamelijk specialiseert in het fotograferen van Indiase bruiloften en bruiloften op bijzondere plekken over de hele wereld. "Ik moet vaak alles uit mijn uitrusting halen", zegt Sanjay, en hij geeft aan dat het er tijdens meerdaagse Indiase bruiloften vaak op neerkomt dat hij portretten, landschappen, producten, mode en emoties moet vastleggen met zijn uitrusting van Canon. Maar Sanjay staat niet bekend om zijn werk als documentairefotograaf; hij valt vooral op door zijn luxueuze, als fashion gestylde portretten, waarbij hij studiolicht op locatie gebruikt. "Indiase bruiloften leveren een visueel spektakel op", zegt hij, "maar ze vragen vaak veel van je."

"Er zijn veel verschillende soorten bruiloften vanuit verschillende tradities, zoals die van de hindoes, sikhs en moslims, en binnen die tradities zijn er verschillende variaties. Bij een hindoebruiloft kunnen de belangrijkste ceremonies en activiteiten bijvoorbeeld op veel punten verschillend worden ingevuld, al zijn er ook vaak overeenkomsten. Dat is altijd een uitdaging, maar daardoor blijft het verfrissend en het is altijd spannend."

Veranderend licht en geruisloos fotograferen

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Huwelijksfotografie vraagt veel van de apparatuur, vanwege het grote aantal foto's dat binnen korte tijd moet worden genomen. Sanjay koos ervoor om de Canon EOS R-camera uitgebreid te testen tijdens een van zijn meest uitdagende shoots: een extravagante vierdaagse hindoebruiloft met 700 gasten, die zich afspeelt in drie verschillende feesttenten op een terrein van meer dan zes hectare.

Sanjay merkte dat de EOS R hem in staat stelde om op nieuwe manieren te werken. "Tijdens een bruiloft zijn er veel rustige momenten, en dan kan het lawaai van de sluiter enorm afleiden. Bij portretten kan dat bijvoorbeeld heel intimiderend zijn." Hij gebruikte de geruisloze sluiter om foto's te nemen zonder dat de bruiloftsgasten zich daarvan bewust waren, en het uitklapbare scherm stelde hem in staat om vanuit veel verschillende hoeken te fotograferen zonder dat hij de camera voor zijn gezicht hoefde te houden. Hij was vooral onder de indruk van de manier waarop de camera omging met moeilijke lichtomstandigheden.

"Het dak en de wanden van de tenten waren transparant, dus het licht veranderde de hele dag door", zegt hij. "Soms was het bewolkt, en dan scheen het felle zonlicht er weer doorheen. Maar omdat ik op het histogram in de elektronische zoeker kon bijhouden wat er gebeurde, kon ik zorgen dat de lichte plekken intact bleven en het er goed uitzag.

Seven small gold and red pots the size of a big toe are lined up on the floor. A toe begins to step on the first one.
Sanjay legde de actie, zoals dit bruiloftsritueel, vast met de EOS R in de modus voor continue opname. De EOS R kan maximaal 5 fps vastleggen met Servo AF/AE, en 8 fps met 1-beeld AF. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 1/800 sec, f/2.8 en ISO250. © Sanjay Jogia
An Indian woman in a deep red wedding sari embroidered with gold, plus gold jewellery and henna patterns on her hands, stands peacefully in front of a dark grey wall.
De modus voor stille opnamen van de Canon EOS R hielp Sanjay om natuurlijke en intieme momenten vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 28-70mm f/2L USM-objectief ingesteld op 1/200 sec, f/3.2 en ISO1000. © Sanjay Jogia

"Bovendien zijn veel van de foto's buiten genomen, vanuit een vrij laag standpunt. Daardoor krijg je een heldere lucht op de achtergrond. Bij de meeste camera's raakt in die situatie het onderwerp onderbelicht, maar de EOS R bracht het er fantastisch vanaf. Ik kon alle details in de lucht terughalen, en de lichtere delen waren niet overbelicht. Ik was verbijsterd door de kwaliteit van de JPEG's en door het grote bereik van de gecomprimeerde bestanden."

Sanjay past de functies van zijn camera altijd flink aan. Hij moet snel van modus kunnen wisselen als de situatie tijdens een bruiloft plotseling verandert. Vanwege de onvoorspelbare lichtomstandigheden gebruikte hij de nieuwe Fv-modus van de EOS R. Dit is een flexibele voorkeuze-modus die de bedieningsmogelijkheden van de modus voor volledig handmatige belichting, diafragmavoorkeuze (Av) en sluitertijdvoorkeuze (Tv) combineert met de modus Full Auto. Hierdoor kun je ieder aspect aanpassen, terwijl de overige instellingen automatisch reageren om de juiste belichting te behouden.

De reden dat Sanjay ervoor kiest om te fotograferen met de Canon EOS-1D X Mark II is de snelheid en nauwkeurigheid van de camera bij actieopnamen. "Ik kan de instellingen snel doorlopen zonder de camera voor mijn gezicht weg te halen", zegt Sanjay. Daarmee bedoelt hij dat hij optimaal gebruikmaakt van de aanpasbare touch bar van de EOS R.

"Tijdens huwelijksceremonies gebruik ik altijd de modus voor gezichtsdetectie", vertelt hij als hij uitleg geeft over high-speed opnamen. "Dat werkt uitstekend, maar het AF-gebied is nogal klein. Ik gebruik AI Servo, dat levert goede resultaten op tijdens een huwelijksceremonie. Sinds Sanjay bij deze shoot met de EOS R werkte, zijn er firmwareupdates doorgevoerd met functies voor betere scherpstelling, AF-oogdetectie in de Servo AF-modus en de mogelijkheid om een kleine autofocusgrootte te kiezen in Servo AF.

"De [potentiele] uitdaging voor mij zat hem in snelle bewegingen", verklaart Sanjay over zijn verwachtingen van de EOS R, "want ik wist niet hoe snel de camera zou zijn." Maar hij hield het moeiteloos bij. "Ik maakte bijvoorbeeld een serie opnamen van een ritueel waarbij de bruidegom op een kleine versierde pot met graankorrels gaat staan. Het breken van de pot symboliseert dat hij geen enkel obstakel, hoe klein of groot ook, tussen hem en zijn vrouw zal laten komen. Toen ik die gebeurtenis fotografeerde in een reeks van vijf frames per seconde [de maximale framerate met Servo AF/AE] werd alles vastgelegd."

A close-up of an Indian bride’s hands decorated with delicate henna patterns.
Sanjay nam zich voor om de vele prachtige details van de bruiloft vast te leggen met de RF-macrolens. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 35mm f/1.8 IS Macro STM-objectief ingesteld op 1/800 sec, f/1.8 en ISO800. © Sanjay Jogia
A red-haired woman in a white dress and long-haired man in a black jacket embrace beside three ponies by a lake.

Hoe de Canon EOS R mijn werk heeft veranderd

De Russische huwelijksfotograaf en Canon Ambassador Katya Mukhina vertelt over het fotograferen met de EOS R in de woeste, afgelegen landschappen van IJsland.

Flexibel met het EOS R System

Naast twee EOS R-body’s gebruikte Sanjay ook vier nieuwe speciale RF-objectieven: de RF 28-70mm f/2L USM, de RF 24-105mm f/4L IS USM, de RF 35mm f/1.8 IS Macro STM en de RF 50mm f/1.2L USM. Daarnaast nam hij een paar van zijn eigen EF-objectieven mee, die hij op de EOS R bevestigde met eenEF-EOS R-vattingadapter. Met deze adapter kun je eenvoudig je EF- en EF-S-objectieven gebruiken op de EOS R, zonder dat dit ten koste gaat van functionaliteit of kwaliteit.

De shoot bestond uit formele portretten van individuen en groepen, foto's in reportagestijl van traditionele ceremonies en spontane momenten, en macrofoto's van details, zoals bijvoorbeeld sierraden. Hoewel Sanjay goed voorbereid was en samen met de bruid en bruidegom had bepaald wat hij zou fotograferen, wist hij dat er onverwachte dingen zouden kunnen gebeuren.

"Op de dag zelf veranderen er nog dingen en niet alles verloopt altijd volgens plan", zegt hij. "Dat betekent dat je je moet kunnen aanpassen en snel moet reageren. Je moet je mee laten voeren op de stroom en je niet vastbijten in je gewoontes, zodat je kunt reageren op de veranderende omgeving en kansen kunt ontdekken in die situaties."

An Indian bride and groom are lifted onto the shoulders of happy guests. The bride holds up a small metal rod.
De veranderingen in het natuurlijk licht stelden Sanjay voor een uitdaging. Die overwon hij door het histogram in de elektronische zoeker van de Canon EOS R te controleren, zodat hij zeker wist dat hij de foto's op de juiste manier belichtte. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 28-70mm f/2L USM-objectief ingesteld op 1/1600 sec, f/2.2 en ISO200. © Sanjay Jogia

De overstap van de Canon EOS-1D X Mark II naar de Canon EOS R was niet zo lastig als hij had verwacht, al had hij maar een paar uur om vertrouwd te raken met de full-frame systeemcamera voordat hij aan het werk ging.

"Hoewel de EOS R een totaal ander systeem is, is het erg vergelijkbaar met de andere camera's van Canon", zegt hij. "Het menusysteem is bekend en alles zit waar je het verwacht, hoewel er meer functies zijn en de camera veel nieuwe kenmerken heeft, zoals de multifunctionele touch bar en het kantelbare scherm. Het duurde even voordat ik gewend was aan de manier waarop de camera zich gedroeg, hoe hij reageerde en presteerde in bepaalde omgevingen, maar voor een eerste poging ging het ongelofelijk goed."

Voor de bruiloft begon, paste Sanjay de twee EOS R-body's aan zijn eigen voorkeuren aan zodat ze allebei op precies dezelfde manier werkten. "Ik schakel het scherpstellen op de sluiter uit, en kies voor scherpstelling met de achterknop", zegt hij over een van zijn aanpassingen. "Dit geeft me de mogelijkheid om ergens op scherp te stellen en de sluiter herhaaldelijk los te laten. Ik gebruik alle AF-punten en kies handmatig het scherpstelpunt."

An Indian bride wearing an embroidered silk head scarf and gold jewellery including a large nose ring looks up at her groom. We see her from over the groom’s shoulder, which is blurred in the foreground.
Sanjay wilde zijn Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief gebruiken, en combineerde de Canon EOS R daarom met een EF-EOS R-vattingadapter. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 1/320 sec, f/4.0 en ISO250. © Sanjay Jogia

Sanjay zegt dat hij zich niet druk maakt over het feit dat de EOS R maar één sleuf voor geheugenkaarten heeft, in tegenstelling tot de twee sleuven van de EOS-1D X Mark II. "Ik durf te beweren dat de geheugentechnologie van tegenwoordig een stuk beter is en dat de kaarten betrouwbaarder zijn dan ooit", zegt hij. "Fotografen die zich daar wel zorgen over maken kunnen hun camera altijd aansluiten op een ander back-upapparaat. Als die ene sleuf me dwars had gezeten zou ik hebben geweigerd om de bruiloft met deze camera te fotograferen."

Alle foto's met de camera zijn uit de hand genomen, en wat er voor Sanjay echt uitsprong bij het fotograferen van deze bruiloft was de kwaliteit van de RF-lenzen. "Het zijn met afstand de beste lenzen die ik heb gebruikt", zegt hij.

"Ze zijn allemaal uitstekend, maar de RF 28-70mm f/2L USM is verbijsterend. Die heb ik het meest gebruikt bij deze bruiloft, ik kon hem bijna niet wegleggen. En de RF 50mm f/1.2L USM heeft de scherpste lens die ik ooit ben tegengekomen. Canon heeft enorme sprongen gemaakt met de optica van deze lenzen, en ik kan niet wachten om te zien welke camera's en lenzen er in de toekomst nog zullen volgen."

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Sanjay Jogia

De essentiële kit voor drukke bruiloften

Wedding photographer Sanjay Jogia crouches low among some stones, holding his Canon camera to his eye.

Camera's

Canon EOS R

Een 30,3 Megapixel full-frame sensor met indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF, die volgens Sanjay "ongelofelijk goed werk heeft geleverd".

Canon EOS-1D X Mark II

De beste professionele DSLR van Canon heeft een 20,2 Megapixel full-frame sensor, een AF-systeem met 61 punten, een ISO-bereik tot 409600 en kan tot 14 fps vastleggen.

Lenzen

Canon RF 28-70mm f/2L USM

De RF 28-70mm f/2L USM biedt de beeldkwaliteit die je eerder zou verwachten van een prime-lens. Bovendien is het grootste diafragma f/2, en dat biedt meer creatieve vrijheid. "Het is verbijsterend." zegt Sanjay. "Ik kon hem niet wegleggen."

Lenzen

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Deze EF-lens is een werkpaard onder de telefotozoomobjectieven, ontworpen voor gebruik door professionals. De lens heeft een degelijk, robuust ontwerp, 4-stops Image Stabilizer en gespecialiseerde lenselementen.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan