Canon EOS R
Full-frame systeemcamera die nieuwe creatieve mogelijkheden brengt voor fotografen en filmmakers.
ARTIKEL
"Je wilt altijd dingen laten zien die onzichtbaar zijn, verborgen in het duister." Fotojournalist Daniel Etter legde een wereld vast die ver verwijderd is van het gemechaniseerde beeld van de 21ste eeuw. Hij wist het echte leven diep onder de grond te vangen, en het menselijke gezicht van de Roemeense kolenmijnen: het stof, het gevaar en de duisternis.
Deze audio is alleen beschikbaar in het Engels.
De schrijver, fotograaf en Canon Ambassador is winnaar van de Pulitzer Prize en staat vooral bekend om zijn tot de verbeelding sprekende verslaggeving van wereldnieuws. Hij krijgt veel lof voor zijn aangrijpende weergave van de Europese vluchtelingencrisis: emotionele scènes van gezinnen die uit donker water komen, gefotografeerd bij weinig licht. Dat laatste is een thema dat als een rode draad door zijn portfolio loopt.
"Ik denk dat alle foto's die belangrijk zijn geweest in mijn carrière, de meeste foto's die ik mooi vind of waaraan ik gehecht ben, vroeg in de ochtend of 's avonds laat zijn genomen … Dat is wanneer ik het liefste werk", zegt hij.
"Overdag is alles hetzelfde: je hebt één lichtbron, die je altijd ziet en die je gewend bent te zien. Die verandert niet. 's Nachts heb je verschillende lichtbronnen: natuurlijk licht dat beweegt en kunstmatige lichtbronnen waarmee je kunt spelen."
Dit was onder andere wat Daniel aantrok in de Lupeni- en Lonea-kolenmijnen in de Roemeense Jiuvallei, met hun overblijfselen van het communisme in wat een schitterend landschap moest zijn. De scènes die hij daar aantrof, waren dramatischer dan verwacht, met afgedankt materieel binnen afbrokkelende muren. De door omgevingslicht verlichte beelden van het dagelijks leven van Roemeense mijnwerkers die daaruit voortkwamen, hebben een duistere, melancholische sfeer. Dit is een sfeer die je in zijn werk vaker ziet en die dichter bij de grimmige waarheid staat — iets wat cruciaal is voor een documentairefotograaf.
"Als je deze plek ziet, lijkt het alsof die 20 tot 40 jaar geleden is verlaten. Alles is in verval, er liggen vrachtwagens, vervormde stalen pijpen en balken — en toch werken er mensen onder de grond", zegt hij.
De internationale brandstofpolitiek voegt context en diepgang toe aan het verhaal, maar Daniel richtte zich op het vastleggen van het dagelijks leven van de mijnwerkers. Hij verlegde de grenzen van beeldtechnologie om de extreme werkomstandigheden tot wel 350 meter onder de grond in beeld te brengen.
De Berlijnse fotograaf begon zijn carrière met filmcamera's; hij legde als BMX'er zijn vrienden vast. Het is misschien een logische stap naar de spannende situaties waar je als fotojournalist in terecht kunt komen, en de vrije geest die wordt geassocieerd met subculturen met een rotsvast geloof in hun idealen.
Er hebben veranderingen in technologie plaatsgevonden die werk mogelijk maken dat eerst niet mogelijk was.
"De overgang naar full-frame digitale camera's heeft mijn manier van werken zeker veranderd", zegt Daniel over de digitale revolutie. "Ik wil geweldige kwaliteit in de bestanden. Sinds de Canon EOS 5D Mark II is uitgebracht, hebben er veranderingen in technologie plaatsgevonden die werk mogelijk maken dat eerst niet mogelijk was."
"Het is zeker belangrijk voor me om een bestand te hebben dat ik kan bewerken, met een goed dynamisch bereik zodat ik echt details in de donkere en lichte gebieden naar voren kan halen", legt hij verder uit.
Het Canon EOS R System opent een nieuwe wereld aan mogelijkheden bij weinig licht, met goede prestaties tot de extreem lage waarde van -6 EV. "Je kunt vroeg in de morgen of 's avonds laat eigenlijk vrijwel zonder licht fotograferen. Dit heeft echt mijn manier van werken veranderd en een wereld aan nieuwe mogelijkheden voor me geopend."
Fotografie wordt ook wel 'schilderen met licht' genoemd. Om dit diep onder de grond te doen waar hoofdlampen de enige lichtbron vormen, verlegt de grenzen van de beeldtechnologie. De snelheid en nauwkeurigheid van de Dual Pixel autofocus en het dynamisch bereik van de 30 Megapixel-sensor werden flink op de proef gesteld.
"Ik had iets minder ouderwets verwacht [van de mijnen]", zegt Daniel. "Je gaat naar binnen, en ongeveer een uur lang bevind je je in de volledige duisternis, met alleen het licht van je hoofdlamp. Hoe verder je gaat, hoe nauwer het wordt."
Daniel moest soms op handen en voeten kruipen en over de lopende banden klimmen die de kolen naar boven brengen. Het was hem al snel duidelijk dat hij het moest doen met het Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief op zijn camera. Ook al sluit de sluiter van de Canon EOS R automatisch om de sensor te beschermen, hij kon niet genoeg zien om het risico te nemen de lens te verwisselen.
"Dit waren oprecht de zwaarste omstandigheden waarin ik ooit heb gefotografeerd. Omdat er gas ontstaat in de mijnen, kun je geen elektriciteit gebruiken. Het enige licht kwam dus van de [speciaal gesealde] hoofdlampen." Voordat hij naar binnen mocht, moest eerst worden vastgesteld dat de camera geen risico op ontploffingen met zich meebracht.
Tien jaar geleden hadden fotografen deze weinig veranderde scènes nooit kunnen vastleggen vanwege de omstandigheden. Ze zouden zijn beperkt door het alomtegenwoordige stof en vocht en de rol met 36mm-frames.
"Het klinkt misschien wat amateuristisch, maar met mijn Canon EOS 5D Mark IV, wanneer het zo donker was dat de autofocus niet meer werkte en je bijna niks zag, gebruikte ik het scherm veel en zoomde ik veel in. Nu [met de EOS R] kan ik dat in een natuurlijke houding doen terwijl ik naar de elektronische zoeker kijk. Ik krijg een behoorlijk goed beeld van hoe de foto's eruit komen te zien."
"Ik had meer mechanisatie en automatisering verwacht, maar het is gewoon zwaar werk en mensen die in de weer zijn met pikhouwelen en drilboren, en sjouwen met grote stalen pilaren vol water die zwaarder dan 100 kilo zijn. Het is echt ongelofelijk zwaar werk en dat wilde ik graag laten zien."
Na een uur in de mijn kwam Daniel in een ruimte die werd gestut met balken, die door de mijnwerkers met de hand werden verplaatst om de wanden van kolen te ondersteunen. Het stof en de hitte spatten van de foto's, waarin mannen met ontbloot bovenlijf door spaarzame lichtstralen worden verlicht terwijl ze aan het zwoegen zijn.
Het is zo donker dat ik zelf niks meer kan zien … Ik moet vertrouwen op de autofocus.
"Ik kan het niet echt met iets vergelijken", zegt Daniel. "Zelfs als je bij heel weinig licht fotografeert, is er altijd een constante lichtbron, iets wat je kunt inschatten en waarmee je kunt werken." Maar hoge ISO-waarden waren in de mijnen niet de oplossing.
"Aan de ene kant heb je totale duisternis en zie je helemaal niks", maar aan de andere kant zorgde de felle verlichting van de hoofdlampen ervoor dat hij niet boven ISO12800 hoefde te gaan.
Maar Daniel zocht wel degelijk de grenzen van de Canon EOS R op wat betreft de mogelijkheden bij weinig licht, het dynamisch bereik en de scherpstelling. "Het is zo donker dat ik zelf niet kan zien waarop mijn beeld is scherpgesteld," zegt hij, "dus ik moet vertrouwen op de autofocus."
Daniel kon de accu niet vervangen, omdat hij bang was dat het alomtegenwoordige stof zijn camera zou binnendringen. Hij had daarom de accugreep BG-E22 bij zich, waarmee hij de hele dag en nacht opnamen kon maken. "En ik had nog de helft [van de stroom] over toen ik terugkwam in mijn hotel."
"Ik werk niet in een studio, de omstandigheden waarin ik werk veranderen constant. Soms ben ik in een mijn, onder de grond, en is het pikkedonker. Soms ben ik boven de grond. Soms moet ik heel snel reageren. Soms heb ik tijd om een portret te maken.
"Ik probeer alles wat je je kunt voorstellen te fotograferen en aan het eind een samenhangend verhaal te krijgen, dus ik heb een camera nodig die in al deze omstandigheden en omgevingen werkt."
"Het regende zwart water op me", vertelt hij verder. Dit illustreert een belangrijk punt voor fotojournalisten en hun relatie met hun materiaal: ze leggen momenten vast die vaak niet kunnen worden herhaald, en waarnaar ze niet terug kunnen keren.
"Ik probeer daar te zijn en gebeurtenissen vast te leggen terwijl ze plaatsvinden", zegt Daniel. "Het belangrijkste voor mij is dat ik volledig op mijn camera kan vertrouwen en dat de camera een foto neemt wanneer ik wil dat die een foto neemt. Zelfs in slechte omstandigheden moet hij blijven werken."
De realiteit van waar hij zich bevond, en van de omstandigheden die hij vastlegde, werd pijnlijk duidelijk toen er een tunnel instortte waar hij vier uur eerder nog was geweest, met de dood van een mijnwerker tot gevolg.
Daniel verwacht niet te veel van de impact van zijn week in Roemenië of het bereik van zijn verhaal. "Ik denk dat mijn foto's in dit geval geen grote gevolgen gaan hebben zoals dat de mijn wordt gesloten of de werkomstandigheden van deze mensen worden verbeterd."
"Je probeert altijd een foto te maken die een impact heeft, die mensen ontroert en ze aanspoort om te helpen en in actie te komen. Maar een ander aspect dat erg belangrijk voor mij is, is dat je je bewust wordt van de verschillen die er bestaan."
Boven de grond maakte Daniel doordringende portretten van mijnwerkers die zo gedetailleerd zijn dat je het kolenstof op hun huid en in hun ooghoeken kunt zien zitten.
"Wanneer de mijnwerkers klaar zijn met hun dienst zijn hun gezichten zwart, ze hebben kolenstof onder hun ogen en in hun poriën. Bij de meeste banen kun je niet zien wat mensen voor werk doen. In dit geval kun je het meteen aan ze zien — je kunt hun werk in hun gezichten lezen. Ze zijn een vrijwel directe representatie van wat ze doen."
De technologie is zo geavanceerd ... in de meeste gevallen zijn er geen technologische beperkingen meer.
Daniel heeft het gevoel dat de technologie hem niet meer beperkt. "Mensen zeggen altijd: 'O het gaat niet om de camera, maar om de fotograaf', maar beide elementen moeten samenkomen om de foto te vormen. Natuurlijk denk ik nog steeds dat de fotograaf uiteindelijk de doorslag geeft, maar je hebt wel een camera nodig die je biedt wat je probeert te fotograferen en te laten zien."
"De technologie is nu zo geavanceerd, dat er in de meeste gevallen geen technologische beperkingen meer zijn."
Dit verhaal was een test voor zowel Daniel als de Canon EOS R, maar het vertegenwoordigt ook iets dat belangrijker voor hem is. "Bij al het werk dat ik doe, krijg je ineens inzicht in je voorrechten, de voorrechten die ik in mijn eigen leven heb."
"Ik ben er maar een paar uur. Je wordt zweterig en vies, maar uiteindelijk ben ik daar alleen maar om te fotograferen. Mijn leven is best makkelijk. Als ik 30 of 40 jaar geleden in dat deel van Roemenië was geboren, had ik vrijwel geen andere opties gehad. Generatie na generatie werkt daar. Dat was je lot geweest."
1. Full-frame 30 Megapixel-sensor
De Canon EOS R heeft een full-frame 36 x 24 mm 30,3 Megapixel-sensor met Dual Pixel Raw. De camera beschikt ook over Canon's Dual Pixel CMOS AF: een technologie die hoogwaardige, snelle en nauwkeurige autofocus biedt, zelfs bij weinig licht waarbij dat eerder niet mogelijk was.
2. Innovatieve lensvatting
De EOS R-lensvatting vormt het hart van het EOS R System. Dertig jaar aan EOS-innovaties heeft geleid tot deze vatting met twaalf contactpunten, die lenzen meer vermogen biedt en de camera en lens drastisch sneller met elkaar laat communiceren.
3. Helderdere lenzen
Het grensverleggende ontwerp van de vatting biedt een korte backfocus en de breedste lensopening van een 35mm-systeem tot nu toe, wat innovaties in lensontwerp en -prestaties mogelijk maakt. Met de Canon RF 50mm f/1.2L USM-, Canon RF 24-105mm f/4L IS USM-, Canon RF 35mm f/1.8 IS Macro STM- en Canon RF 28-70mm f/2L USM-objectieven kunnen fotografen en filmmakers eenvoudiger, sneller en stiller scherpstellen, personaliseren met Lens Control Rings en in het geval van de Canon RF 24-105mm f/4L IS USM, profiteren van ongekende beeldstabilisatie vergeleken met eerdere objectieven.
4. Uitzonderlijk snelle autofocus
De EOS R heeft een innovatieve lensvatting die de reactietijd drastisch verbetert, waardoor deze beschikt over een uitzonderlijk snelle autofocus voor een full-frame systeemcamera.
De One Shot AF-modus, Servo AF-modus en Movie AF-modus bevatten AF-oogdetectie, waarmee de ogen van je onderwerp altijd scherp in beeld zijn.
5. Heldere elektronische zoeker
De elektronische zoeker (EVF) met 3,69 miljoen dots van de Canon EOS R helpt je te zien wanneer het bijna helemaal donker is. De Touch and Drag-autofocus met 5655 AF-punten (die het frame verticaal voor 88% en horizontaal voor 100% bedekken) laten je zien en scherpstellen op wat je wilt.
6. EF-lensadapters
Met de Canon vattingadapter EF-EOS R-adapter kun je al je bestaande EF- en EF-S-objectieven moeiteloos met de EOS R gebruiken, zonder in te leveren op kwaliteit. Je profiteert van dezelfde scherpstelprestaties, responsiviteit en functionaliteit.
Test en probeer de full-frame Canon EOS R-systeemcamera tijdens Photokina in Keulen, Duitsland van 26 tot en met 29 september.
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Full-frame systeemcamera die nieuwe creatieve mogelijkheden brengt voor fotografen en filmmakers.
50 mm f/1.2 prime lens voor superieure scherpte en opmerkelijke prestaties bij weinig licht.
Een professionele groothoeklens met een natuurlijk perspectief, een diafragma van f/1.4 en zeer goede prestaties bij weinig licht.
Met de vattingadapter EF-EOS R-lensadapter kunnen EF-S- en EF-objectieven probleemloos op EOS R-camera's worden gebruikt.
Een speciale battery grip voor de EOS R om de gebruiksduur te verlengen en verticale bediening te verbeteren.
Een speciale battery grip voor de EOS R om de gebruiksduur te verlengen en verticale bediening te verbeteren.
ARTIKEL
De voormalige fotojournaliste legt uit hoe Canon's kleinste professionele camera haar 'Rummage of Flowers' tot leven bracht.
ARTIKEL
De Deense videograaf en fotojournalist Nicolai Brix is de eerste filmmaker die het Canon EOS R System heeft uitgeprobeerd. Dit is wat hij ervan vindt.
ARTIKEL
Van arenden in de bergen tot walvissen, de fotograaf en wetenschapper neemt met ons zijn uitzonderlijke Arctische fotografietechnieken door.
ARTIKEL
Bekende fotografen bespreken de toekomst van de sector en hun voorspelling kan best wel verrassend zijn...
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro