ARTIKEL

De apparatuur van een fashionfotograaf: zonder dit kan Jaroslav Monchak niet werken...

In de fashionfotografie hebben naast DSLR camera’s ook systeemcamera’s een plekje veroverd en ook Canon-ambassadeur Jaroslav Monchak maakt gebruik van beide. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief bij 50mm, 1/640 sec, f/4.0 en ISO320. © Jaroslav Monchak

Door te werken met zowel zijn favoriete Canon full-frame systeemcamera’s als DSLR camera’s, maakt fashionfotograaf en Canon-ambassadeur Jaroslav Monchak gebruik van de voordelen van beide systemen, zo vertelt hij. En hij wisselt niet alleen van camerabody, hij gebruikt ook meer dan alleen het standaard 50mm-objectief.

Jaroslav heeft de afgelopen tien jaar fashion gefotografeerd en met de komst van de Canon EOS R full-frame systeemcamera is zijn workflow veranderd. Voor meer flexibele, creatieve fotoshoots, kiest Jaroslav voor de EOS R. Voor het echte commerciële werk vertrouwt hij op de Canon EOS 5DS R. Deze aanpak zorgt ervoor dat hij makkelijker beelden van hoge kwaliteit kan creëren, ongeacht het project. "De full-frame systeemcamera's van Canon bieden snelle autofocus en uitstekende prestaties in zo’n klein pakket. Dit is echt revolutionair", zegt Jaroslav.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Als lid van de Oekraïense vereniging van professionele fotografen, vertegenwoordigt Jaroslav Oekraïne in de internationale fotografiegemeenschap, het is daarom belangrijk dat zijn werk met zowel natuurlijk licht als studioverlichting van topkwaliteit is. “Het licht in fotografie vormt een zeer belangrijke factor voor mij", vertelt hij. "Ik werk graag met zowel natuurlijk als kunstlicht, maar ik probeer deze niet samen te gebruiken."

Dit betekent dat de optische kwaliteit van zijn objectieven de hoge resolutie en het grote dynamisch bereik van zijn camerabody's moet aanvullen. Als oprichter van de fotografieschool Lighthouse is het voor hem daarnaast belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van cameratechnologie zodat hij zijn studenten zo goed mogelijk kan opleiden.

Laten we eens gaan ontdekken hoe de fashionfotografie-apparatuur van Jaroslav eruitziet, met vier van zijn favoriete, onmisbare Canon-camera's en -objectieven.
A female model wears a neon yellow bikini in a blue and red-lit room. Fashion photo by Jaroslav Monchak on a Canon EOS R with a Canon RF 50mm F1.2 L USM lens.
Op deze foto voor een kledingmerk worden de juwelen op de outfit van het model opgelicht door UV-licht - een effect dat Jaroslav en zijn team versterkt hebben door de armen van het model te beschilderen met UV-verf. Aangezien UV-lichten erg donker zijn, heeft Jaroslav ook een LED paneel naast zijn UV-licht geplaatst, met daaraan toegevoegd een blauwe gelfilter, zodat het model goed belicht wordt en het licht de juiste kleur behoudt. Een spotlight met rode gelfilter in de achtergrond zorgt voor meer diepte in de foto. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 50mm F1.2 L USM-objectief ingesteld op 1/160 sec, f/2.8 en ISO2500. © Jaroslav Monchak
A Canon EOS R camera.

Canon EOS R

Een full-frame 30,3 Megapixel-sensor en indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF. Naast de nieuwe RF-objectieven biedt de Canon EOS R de ultieme opname-ervaring waarmee je je verhalen nog beter kunt vertellen.

1. Canon EOS R


"De Canon EOS R is de body die ik het meest gebruik voor mijn persoonlijke, meer creatieve fotoshoots", vertelt Jaroslav. "Voor mij is het belangrijkste in een camerabody de manier waarop de kleuren en het licht van een beeld worden vastgelegd. Canon-body’s hebben dit altijd goed gedaan en de Canon EOS R is hierop geen uitzondering. De kleuren op de foto’s, nog voor bewerking, zien er realistisch uit."

Hoewel ergonomie voor hem minder belangrijk is dan de beeldkwaliteit en de kleurweergave, vindt Jaroslav ook dat hoe beter een camera in de hand ligt, hoe fijner het is om er voor langere tijd mee te werken.

De overstap op een full-frame systeemcamera-body met een elektronische zoeker (EVF) was wel even een omschakeling voor Jaroslav. “De elektronische zoeker heeft een kleine vertraging [bij het tonen van het beeld] in vergelijking met optische zoekers," vertelt Jaroslav, “maar het voordeel van het gebruik van een elektronische zoeker is dat je het dynamisch bereik kunt zien dat zal worden vastgelegd wanneer je op de knop drukt. Wat je ziet is dus wat je krijgt."
A woman sits in a cafe reading a book. Photo by Jaroslav Monchak on a Canon EOS 5DS R with Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.
Deze opstelling is gecreëerd voor Jaroslav’s fotografieschool Lighthouse, ter demonstratie van het gebruik van natuurlijk licht in combinatie met het regisseren van modellen. Voor dit beeld maakte Jaroslav enkel gebruik van het door het raam invallend licht, zonder reflectoren, lampen, flitsers of andere lichtmodificaties. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/320 sec, f/3.2 en ISO500. © Jaroslav Monchak
A Canon EOS 5DS R camera.

Canon EOS 5DS R

Ontwikkeld voor optimale DSLR-beeldkwaliteit, met een resolutie van 50,6 Megapixel en een low-pass cancellation filter waarmee de scherpte van de sensor van de camera wordt geoptimaliseerd.

2. Canon EOS 5DS R


Systeemcamera's worden steeds populairder, maar DSLR’s hebben hun relevantie zeker niet verloren. Voor veel fotografen, inclusief Jaroslav, is dit nog steeds hét camerasysteem voor professioneel werk. "Voor commerciële projecten kies ik toch nog voor de Canon EOS 5DS R vanwege de hoge resolutie van de camera", vertelt hij.

De Canon EOS 5DS R heeft een geweldige 50.6 Megapixel beeldsensor, waarmee een buitengewoon niveau van detail wordt vastgelegd. “Mijn commerciële klanten hebben beelden van hoge kwaliteit nodig, vaak voor billboards of posters van enorme afmetingen", legt Jaroslav uit. "Daarom gebruik ik voor zulke opdrachten de Canon EOS 5DS R. Daarnaast heeft de Canon EOS 5DS R een indrukwekkend dynamisch bereik waardoor ik met nabewerkingssoftware details naar boven kan brengen die ik anders niet had verkregen."

Bij beeldsensoren met beperkt dynamisch bereik verlies je altijd wat informatie in de lichte of donkere gedeeltes, waardoor er veel minder ruimte is voor fouten. Het grotedynamische bereik van de Canon EOS 5DS R daarentegen, zorgt er voor dat Jaroslav beelden die enkel zijn verlicht met natuurlijk licht, nog goed kan bewerken. Invallend licht door een raam bijvoorbeeld, hoewel zacht en vaak erg geschikt voor portretten, verliest snel aan helderheid. Wanneer het onderwerp verder van het raam geplaatst wordt, is de hoeveelheid licht vaak erg beperkt. Door informatie te kunnen halen uit sommige van de donkere delen, kan Jaroslav toch fashionfoto’s maken met natuurlijk licht zonder gebruik te hoeven maken van lichtmodificaties zoals reflectoren, lampen of extra studioverlichting voor extra licht.
A woman in pink sunglasses stands in front of a blue wall, seen through a pink tunnel. Fashion photo by Jaroslav Monchak on a Canon EOS R with a Canon RF 50mm F1.2 L USM lens.
Voor dit beeld heeft Jaroslav een groter diafragma gebruikt op de Canon RF 50mm F1.2L USM in een situatie met weinig licht. Hoewel hij het model helemaal aan de rechterkant van het beeld heeft geplaatst, heeft hij, dankzij de beeldscherpte van rand tot rand van het objectief, het model haarscherp in beeld weten te brengen in combinatie met beperkte scherptediepte. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/6.3 en ISO100. © Jaroslav Monchak
A Canon RF 50mm F1.2L USM lens.

Canon RF 50mm F1.2L USM

Het RF-objectief dat fotografische prestaties naar een ongekend hoog niveau tilt. Het objectief biedt superieure scherpte, meer creatieve vrijheid en buitengewone prestaties bij weinig licht.

3. Canon RF 50mm F1.2L USM


Zoals vele fashion- en portretfotografen is Jaroslav al sinds lange tijd fan van de brandpuntsafstand van 50mm, vooral in een primeobjectief. In het begin fotografeerde hij met de Canon EF 50mm f/1.4 USM en hij heeft deze jaren gebruikt in combinatie met de Canon EF 85mm f/1.8 USM voor wat extra bereik en gecomprimeerd perspectief. Bij het uitkomen ervan, is hij echter overgestapt op het Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, vanwege de verbeterde optische helderheid en het grotere maximale diafragma.

"De beeldscherpte van rand tot rand van dit objectief is fantastisch, vooral in combinatie met de Canon EOS R, een combinatie die ik graag gebruik”, zegt hij. “Wanneer ik hoogwaardige fashionfoto’s maak, moet ik er zeker van zijn dat de foto’s helder en scherp zijn op de plekken die ik wil, en dit objectief zorgt daarvoor. Dit objectief is perfect voor mij, zowel voor het fotograferen met natuurlijk licht als met studioverlichting."

De ultieme beeldscherpte tot aan de rand van het frame zorgt ervoor dat Jaroslav zijn modellen overal in het beeld kan positioneren en erop kan rekenen dat hij scherpe en consistente resultaten zal krijgen, ongeacht waar hij het focuspunt plaatst. Het grootste diafragma van f/1.2 betekent dat dit objectief ook goed te gebruiken is bij weinig licht.
Female models wearing gold lie together in a dimly lit space with mirrors. Photo by Jaroslav Monchak on a Canon EOS 5DS R with Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.
Voor dit beeld heeft Jaroslav de camera hoog boven de modellen geplaatst en deze naar beneden laten hellen tijdens het poseren. De modellen worden geflankeerd door twee spiegels met lampen in het midden van de spiegels in de achtergrond. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/125 sec, f/4.0 en ISO800. © Jaroslav Monchak
Male and female models stand in a dimly lit space with mirrors. Photo by Jaroslav Monchak on a Canon EOS 5DS R with Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.
Een andere versie van een vergelijkbare situatie werd gecreëerd door de camera laag te plaatsen, op ooghoogte met de modellen. In deze compositie bestond er een risico op overstraling vanwege het directe licht van de lampen, maar de Super Spectra-coating van het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief maakte hier korte metten mee en zorgde voor een helder beeld. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 35mm, 1/125 sec, f/2.8 en ISO1250. © Jaroslav Monchak
A Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een professioneel alledaags zoomobjectief uit de L-serie die een hoge beeldkwaliteit levert met een constant f/2.8-diafragma.

4. Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM


Het favoriete (en meest gebruikte) objectief van Jaroslav is momenteel de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Hij zegt, "Ik vind het bereik van de brandpuntsafstand erg prettig. Ik gebruik dit objectief vooral in de fotostudio. Door de zoomfunctie kan ik de compositie van een shot aanpassen zonder de camera te verplaatsen.” De combinatie van de 24mm groothoekstand van het zoomobjectief en een unieke hoek helpen het verhaal van een foto te verfraaien.

Voor zijn beeld linksboven had hij het objectief ingesteld op een brandpuntsafstand van 24mm en heeft hij de foto genomen door vanaf hoog boven de modellen naar beneden te richten. "Deze foto is gemaakt voor een fashionontwerper", vervolgt hij. “Het doel van de serie was om de elegantie van de kleding vast te leggen, in de uiteindelijke foto moest dus het hele product te zien zijn. Ik heb me hoog boven de modellen geplaatst en heb een groothoek gebruikt zodat ik dicht bij de spiegels kon komen die aan mijn beide kanten geplaatst waren. Er was weinig ruimte voor andere zaken in het frame en daarom heb ik de lampen in de achtergrond gebruikt als verlichting.”

Jaroslav fotografeert ook graag direct in het zonlicht met de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. "De coating van het objectief is zo goed dat ik direct in het zonlicht kan fotograferen en vrijwel geen last heb van overstraling in mijn foto", vertelt hij. “Dit betekent dat mijn klanten het product of het onderwerp beter kunnen zien, maar ik kan dit tegenlicht ook gebruiken om energie te geven aan het beeld."

Het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief heeft twee soorten coating. De Super Spectra-coating helpt om interne overstraling en reflecties in het beeld te verminderen en is geoptimaliseerd voor ieder EF-objectief zodat de kleurbalans binnen het EF-assortiment consistent blijft. Daarnaast zijn de elementen aan zowel de voor- als achterkant bedekt met de Fluorine coating om het glas te beschermen tegen regendruppels of vingerafdrukken.

Jaroslav vertelt: “Als ik mijn carrière als fotograaf vandaag opnieuw zou moeten beginnen, dan zou ik geen moment twijfelen en het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief aanschaffen voor zijn veelzijdige variabele brandpuntsafstand en het constante grootste diafragma bij elk brandpuntsbereik."

Geschreven door Jason Parnell-Brookes


De apparatuur van Jaroslav Monchak

De essentiële apparatuur voor fashionfotografie

Jaroslav Monchak’s Canon photography kit, arranged on a table.

Camera's

Canon EOS R

Een full-frame 30,3 Megapixel-sensor en indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF. "Door de elektronische zoeker te gebruiken kun je het dynamisch bereik zien dat wordt vastgelegd wanneer je op de knop drukt. Wat je ziet is dus wat je krijgt", legt Jaroslav uit.

Canon EOS 5DS R

Ontwikkeld voor optimale DSLR-beeldkwaliteit, met een resolutie van 50,6 Megapixel en een low-pass cancellation filter waarmee de scherpte geoptimaliseerd wordt. Jaroslav vertelt: "Mijn commerciële klanten hebben beelden van hoge kwaliteit nodig, vaak voor billboards of posters van enorme afmetingen. De Canon EOS 5DS R is voor mij nog steeds de ideale camera hiervoor.”

Objectieven

Canon RF 50mm F1.2L USM

Het RF-objectief dat fotografische prestaties naar een ongekend hoog niveau tilt. Het objectief biedt superieure scherpte, meer creatieve vrijheid en buitengewone prestaties bij weinig licht. "De beeldscherpte van rand tot rand van dit objectief is fantastisch", zegt Jaroslav. "Dit objectief is perfect voor mij, zowel voor het fotograferen met natuurlijk licht als met studioverlichting."

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomobjectief van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. Jaroslav zegt: "Ik vind het bereik van de brandpuntsafstand erg prettig. Ik gebruik dit objectief vooral in de fotostudio. Door de zoomfunctie kan ik de compositie van een shot aanpassen zonder de camera te verplaatsen."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan