PRINTEN

Catway versus street fashion: van shoot tot print

Leo Faria houdt net zoveel van spontane straatfotografie als van haute-couture catwalkshoots. Hier legt hij uit hoe hij beide genres benadert en waarom printen op groot formaat een belangrijke rol speelt in zijn werk.
Twee vrouwen die tegen een muur aan staan, aan weerszijden van een hoek van een gebouw. Een is gekleed in alledaagse zwarte kleding met een vrolijk gekleurde sjaal en gilet, de ander draagt een lange witte avondjurk. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 door fashionfotograaf Leo Faria.

Streetfashion- en catwalkfotografie hebben zo hun eigen uitdagingen, Leo Faria heeft echter geleerd om zijn tempo aan te passen aan de situatie. "Ik kan zeggen dat ik niet alleen snel ben maar ook snel kan beslissen", zegt hij. "Ik houd van unieke momenten en het onvoorspelbare." Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) ingesteld op 75mm, 1/5000 sec, f/2.8 en ISO100. ©Leo Faria

Van modellen die over de catwalk paraderen tot journalisten en influencers die op de Parijse kasseien poseren – fashionweeks bieden fotografen de mogelijkheid om zowel extravagante catwalk-looks als de veel besproken streetstyle van bezoekers vast te leggen.

De Braziliaanse fashionfotograaf Leo Faria houdt van beide fotogenres. Zijn foto’s hebben hem een groot aantal volgers opgeleverd evenals opdrachten van grote namen en merken. Zijn werk stopt echter niet bij de fotoshoot: Leo vindt dat het creatieve proces alleen compleet is als van een foto ook een prachtige grootformaat print is gemaakt. "Ik vind mijn geprinte collectie even belangrijk als mijn digitale, en ik hang toch wel het meeste aan print", zegt hij.

A woman wearing a black jacket, yellow and black chequered skirt and sunglasses walks down the street. Taken on a Canon EOS R5 by fashion photographer Leo Faria.

"Using a telephoto lens gives me a certain distance from the scene, allowing me to go unnoticed by subjects," Leo explains. "There's nothing more frustrating for me than someone noticing me and deciding to stop walking!" Taken on a Canon EOS R5 with a Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM lens at 140mm, 1/3200 sec, f/2.8 and ISO320. © Leo Faria

Een vrouw op de New York Fashion Week loopt over de catwalk. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 door fashionfotograaf Leo Faria.

Bij het fotograferen op de New York Fashion Week koos Leo met alle vertrouwen een hoge ISO-waarde voor deze foto. "Ik ken de apparatuur die ik gebruik en de beperkingen en mogelijkheden ervan", zegt hij. "Ik bereid mezelf voor op extreme situaties en los elk probleem op in een kwestie van seconden." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ingesteld op 28mm, 1/400 sec, f/2.8 en ISO2000. ©Leo Faria

Leo maakt momenteel de overstap van spiegelreflexcamera’s naar Canon-systeemcamera’s – "Ik besef dat we aan het begin staan van een nieuw tijdperk", zegt hij. Hij gebruikt een Canon EOS R5 met vattingadapter en zijn favoriete zoomobjectieven uit de L-serie met groot diafragma, waarmee hij gemakkelijk modellen in beweging kan volgen, en in een handomdraai van gesloten naar open composities kan gaan. "Ik gebruik meestal een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief voor streetstyle-opnamen en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM of een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM voor de catwalk, waar je minder ruimte hebt", zegt hij.

Leo’s foto’s lijken soms bewust een gevoel van afstand op te roepen, door zijn keuze voor grotere brandpuntsafstanden. "Ik wil onopgemerkt kunnen fotograferen", legt hij uit. "Ik kies altijd voor een snelle camera en een helder zoomobjectief zodat ik afstand kan houden."

A woman wearing a black top, red bottoms, red jacket, black gloves and sunglasses looks at the camera. Taken by fashion photographer Leo Faria using the Canon EOS R5.

Leo is a master at capturing a candid, contemporary moment and says he would never work in Auto mode. "I don't want to miss anything and give up having manual control of my camera. I solve all aperture, speed and ISO variables in seconds." Taken on a Canon EOS R5 with a Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM lens at 95mm, 1/5000 sec, f/2.8 and ISO320. © Leo Faria

Een model dat over de catwalk loopt in een donkergroene jurk met pailletten en randen afgewerkt met veren. Gefotografeerd door fashionfotograaf Leo Faria met een Canon EOS R5.

Leo kiest altijd voor dezelfde aanpak, of hij nu op een fashionshow fotografeert of op straat. Hij maakt altijd opnamen vanuit het gezichtspunt van het publiek en probeert het meest authentieke moment te pakken. "Ik probeer met mijn foto’s het spontane vast te leggen", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 33mm, 1/800 sec, f/2.8 en ISO1600. ©Leo Faria

Catwalkfotograaf als toeschouwer

Hoewel het fotograferen van een indoor fashionshow heel anders is dan het maken van portretten in de buitenlucht, probeert Leo altijd een zelfde resultaat te krijgen. "Catwalkfotografie ligt in het verlengde van mijn streetstyle-werk", zegt hij. "Met beide stijlen ga ik op zoek naar het natuurlijke, het spontane, de echte beweging, het meest ongedwongen moment, en maak ik foto’s vanuit het gezichtspunt van de toeschouwer in het publiek of de voorbijganger op straat."

Leo gebruikt voor zijn opnamen de modus Handmatige belichting, zodat hij zelf de volledige controle houdt. "Het tempo van de straat heeft een grote invloed op mijn werkwijze", zegt hij. "Ik maak op straat soms meer dan 3000 foto’s op één dag en ik accepteer van mezelf geen enkele fout. Ik sta het mezelf niet toe een shot te missen, omdat dat moment misschien nooit meer terugkomt."

Waar hij ook werkt, Leo probeert zoveel mogelijk gebruik te maken van natuurlijk licht. "Ik meng mij niet in de omgeving en probeer met mijn foto zoveel mogelijk de realiteit te weerspiegelen", zegt hij. Hij maakt volop gebruik van de ISO- en autofocusmogelijkheden van de EOS R5, tot -6 EV, waardoor hij op fashionshows ook bij weinig licht foto’s kan maken met een groot dynamisch bereik, geheel zonder flits.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Leren vertrouwen op je intuïtie

Als Leo al weet dat hij fotoprints wil gaan maken van een evenement, stelt hij van tevoren al nauwkeurig zijn camera in. "Ik fotografeerde eens in Hongkong, voor een artikel in een tijdschrift", herinnert hij zich. "Mij werd verteld dat de ISO die ik gebruikte niet geschikt was voor een bepaalde resolutie, maar ik wist precies wat ik deed."

"Van die foto met de ISO die 'in theorie' ongeschikt was voor die kleine tijdschriftpagina van slechts 22 x 31 cm, maakte ik een enorme print van meer dan 3 meter hoog voor een Canon-stand op een fotografiebeurs in São Paulo in Brazilië."

Leo won met deze foto zelfs de Prêmio Abril de Jornalismo-prijs voor de beste fashionfotografie van 2017.

"Ik vertrouw niet op regels want die zijn al snel achterhaald", legt hij uit. "Met de huidige technologie verandert alles heel snel."

Fashionfotograaf Leo Faria inspecteert een print van een van zijn foto’s terwijl hij witte handschoenen draagt en naast een Canon grootformaat printer staat.

Leo draagt witte handschoenen van Canson® Infinity om de kleurtonen van een foto te controleren, waarbij hij oppast dat hij geen vingerafdrukken achterlaat. "Ik hecht alleen waarde aan het verhaal dat ik wil vertellen", zegt hij. "Ik maak daarvoor gebruik van structuren, coatings, en al het andere waartoe de printer en het papier me in staat stellen."

Een model dat over de catwalk loopt in een lange roze jurk met pailletten en randen afgewerkt met veren. Gefotografeerd door fashionfotograaf Leo Faria met een Canon EOS R5.

Veel fotografen doen aanpassingen in de nabewerking om voor nauwkeurige huidtinten en kleuren te zorgen, maar Leo houdt alles liever authentiek, voor zowel zijn streetstyle- als catwalkfoto’s. Gefotografeerd met een CanonEOS R5 en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 35mm, 1/800 sec, f/2.8 en ISO1600. ©Leo Faria

Breng street fashion en catwalk tot leven met print

Leo print zijn foto's graag op groot formaat en gebruikt daarvoor een Canon imagePROGRAF PRO-4000 grootformaat printer, met een indrukwekkende productie-uitvoer van 44 inch (112 cm) en een imagePROGRAF PRO-1000 A2-desktopfotoprinter. Beide printermodellen hebben een systeem met 12 inktcartridges voor diepe zwarttonen en levendige kleuren, en werken naadloos samen met het Digital Fine Art- en fotopapier van Canson® Infinity.

"Ik zou ook heel graag nog een Canon imagePROGRAF PRO-6100 hebben", zegt Leo. "Ik houd sowieso van het tastbare van print, ongeacht het formaat. Maar mijn echte passie ligt bij het grote werk, bij enorme prints op groot formaat. Dit komt misschien voort uit het idee dat ik met zo’n foto makkelijker een andere realiteit kan binnenstappen. Met zo’n geprinte foto kan ik me soms op een heel andere plek wanen dan waar ik op dat moment ben."

Leo gebruikt Adobe Photoshop om zijn werk voor te bereiden voor print, maar vermijdt daarbij bewust het verregaand bewerken van huidtinten en kleuren, of dat nu is om een nauwkeurigere weergave of de gewenste look te krijgen. "Ik vind dat de foto al in de camera moet worden gemaakt, met de waarheid van dat moment", zegt hij. "Elke extra manipulatie van de foto vind ik toch een soort geschiedsvervalsing."

Hoe een professionele fashionfotograaf de nieuwste trends vastlegt met geavanceerde technologie

Fashionfotograaf Ian Hippolyte vertelt hoe zijn overstap naar de EOS R System-systeemcamera's van Canon zijn liefde voor fotografie weer aanwakkerde.

Kies het juiste papier

Leo drukt zijn stempel op een andere manier op het printresultaat – door zorgvuldig zijn printpapier te kiezen. Als merkambassadeur voor Canson® Infinity, gebruikt hij hun volledige assortiment Digital Fine Art- en fotopapier.

"Ik zie de keuze van je papier als de stof die je zou kiezen om een kledingstuk te maken", zegt hij. "Er zijn stoffen die niet geschikt zijn om een colbert van te maken – zijde bijvoorbeeld – terwijl andere stoffen hier perfect voor zijn. Ik gebruik momenteel vaak de ARCHES®-lijn van Canson® Infinity, papier dat onlangs op de markt is gekomen en dat uitgebreid is getest."

Jane Dixon, Vice President of Marketing bij Canson® Infinity, legt uit: "Er zijn verschillende manieren om printpapiersoorten te definiëren, en elk element heeft zo zijn invloed op de uiteindelijke look van de print. De coating van het papier, zoals mat, halfglans of glanzend, heeft invloed op hoe de foto wordt waargenomen door iemand. Dan heb je ook nog de structuur van het papier: van ultraglad zonder enige structuur, tot waterverfpapier met juist extra veel structuur.

"Door papier met een lichte, zachte structuur te gebruiken kun je de foto een zachte look meegeven, terwijl papier met veel structuur een bijna driedimensionaal effect kan geven aan bijvoorbeeld een landschap. Het gevoel van de print in je handen heeft ook invloed op hoe je de foto ervaart: het voelt anders als de print 100% katoen, een mix van katoen en alfacellulose, of hars-gecoat is."

Leo selecteert het papier op basis van de look and feel die hij aan de foto wil geven. "Zijn fashionfotografie waarbij vaak felle en levendige kleuren te zien zijn, zou bijvoorbeeld goed uitkomen op Baryta Prestige II, glanzend papier dat verzadigde zwarttonen en levendige kleuren eruit laat springen", zegt Jane. "Voor meer spontane straatfotografie kan een gladde, platte papiersoort, zoals ARCHES 88, de details en nuances van de foto naar voren halen zonder enige afleiding van de papierstructuur."

Door de juiste keuzes te maken wat betreft apparatuur en Canson® Infinity-papier en te vertrouwen op zijn creatieve intuïtie, weet Leo prachtige, professionele fashionprints te produceren met een spontane look. "Met mijn streetstyle- en catwalkfoto’s laat ik zien hoe mensen kleding gebruiken om een boodschap over te brengen", zegt hij. "Weet wat je apparatuur allemaal kan en benut alle mogelijkheden, daar is het tenslotte voor bedoeld."

Adobe en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Geschreven door Lauren Scott


Leo Faria's uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer tegen een roze achtergrond.

Camera

Canon EOS R5

Met deze hybride systeemcamera kun je uitzonderlijke foto’s van 45 Megapixel maken bij 20 fps, en 12-bits 8K RAW-video-opnamen. "Dit is de camera die ik het meeste gebruik, maar ik kijk ernaar uit om ook de EOS R3 te gaan gebruiken die binnenkort naar Brazilië komt", zegt Leo.

Lenzen

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

De opvolger van de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM die door Leo wordt gebruikt is ideaal voor bijna elk genre, wat hem tot een populair telezoomobjectief maakt onder fotografen. "Ik gebruik dit zoomobjectief bij mijn streetstyle-werk, omdat het een helder objectief is waardoor ik opnamen kan maken in verschillende lichtomstandigheden", legt hij uit. "Ik kan makkelijk van een open naar gesloten compositie gaan zonder van objectief te hoeven veranderen."

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Met dit objectief kan ik ook in kleinere ruimten opnamen maken, bijvoorbeeld vanaf de eerste rij naast de catwalk", zegt Leo. "Het is een heel veelzijdig objectief."

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

Dit objectief heeft een constant diafragma van f/2.8, waardoor je het maximale uit het beschikbare licht kunt halen. "Dit groothoekzoomobjectief is ideaal voor catwalkfotografie, waarbij ik meestal van zeer dichtbij fotografeer, en met het grote diafragma kan ik ook bij weinig licht de beste momenten vastleggen", zegt Leo.

Printers en accessoires

Canon imagePROGRAF PRO-4000

Deze printer kan verbluffende grootformaat prints produceren met zijn productie-uitvoer van 44 inch. "Ik heb twee Canon imagePROGRAF-lijnprinters speciaal voor fine art", zegt Leo. "De imagePROGRAF PRO-4000 heeft een uitvoermond van 1,10 meter breed en werkt met rolpapier."

Canon imagePROGRAF PRO-1000

Maak prachtige prints van je foto's met rijke kleuren en haarscherpe details, op indrukwekkend A2-formaat. Dankzij 12 afzonderlijke inktcartridges en een geringe CO2-uitstoot kun je met energiebesparende precisie professionele foto's produceren vanaf je desktop.

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro