ARTIKEL

Gezichten in beeld: hoe maak je een moderne headshot?

Portretfotograaf Ivan Weiss deelt zijn tips en technieken voor het maken van markante headshots en legt uit waarom het EOS R System van Canon zo belangrijk is voor zijn werk.
Een jonge vrouw met dik donker haar en gekleed in een wollen jas met hoge hals kijkt recht in de camera met haar armen over elkaar.

Een portret van actrice Miranda Shamiso. Door afstand te nemen van de populaire cultuur, voorkomt headshot- en portretfotograaf Ivan Weiss dat hij idolaat van iemand wordt. "Ik kijk geen tv, ga niet naar de bioscoop en ga zelden naar het theater. Mijn onwetendheid werkt in mijn voordeel, want het moet voor mij niet uitmaken of iemand een getalenteerde acteur is. Het punt is dat de foto van een klant hem of haar moet laten zien als iemand die al succesvol is. Of ze dat nu zijn of niet, dat is hun zaak, niet de mijne." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/320 sec, f/1.2 en ISO100. © Ivan Weiss

Headshots hebben de afgelopen decennia een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Een foto die ooit in een oogwenk werd gemaakt, namelijk een snelle foto van het gezicht tegen een egale achtergrond, is vandaag de dag een manier geworden die laat zien wie je bent.

"Jouw headshot is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je merk en moet daarom iets over jou vertellen of iets overbrengen wat je iedereen wilt laten zien", zegt Ivan Weiss, specialist in studioportretten.

Ivan, die in Londen woont, is al zo lang met fotografie bezig als hij zich kan herinneren, mede dankzij de carrière van zijn vader als persfotograaf. Zijn kindertijd in de donkere kamer was de basis voor de creatieve drive die hij vandaag de dag nog steeds heeft. "Bij portretfotografie werk je op een creatieve manier met iemand om iets nuttigs te bereiken wat voor diegene belangrijk is", zegt hij.

Hoewel er geen consensus is over wat een headshot onderscheidt van een portret ("vraag dit aan vier fotografen en je krijgt vier reacties", zegt Ivan), geeft hij aan dat headshots wel portretten zijn, maar dat niet alle portretten headshots zijn. "Bij een moderne headshot moet je uitzoeken hoe iemand zichzelf aan het publiek wil laten zien. Een portret is meer een subjectieve interpretatie van die persoon", zegt hij.

Hier legt Ivan uit hoe hij zijn klanten aanmoedigt om hun persoonlijkheid te laten zien en waarom het Canon EOS R System voor hem perfect is voor zijn opvallende headshots en portretten.
Een close-up van het gezicht van een vrouw met een traan die over één wang loopt.

Om zo dicht bij een klant te komen, moet er vertrouwen tussen de fotograaf en het onderwerp worden opgebouwd. "Ik wil een oprechte emotionele reactie", zegt Ivan. "Zodra die er is, kan ik uitzoeken hoe we de reactie krijgen die we eigenlijk willen. Het is altijd het gemakkelijkst om te beginnen met lachen. Als ik je kan laten lachen, kan ik je ook laten huilen." Gemaakt met eenCanon EOS R met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/1.2 en ISO154. © Ivan Weiss

Een bebaarde man kijkt naar beneden en opzij, zijn ogen zijn bijna gesloten. Hij draagt een bruine wollen jas met een grote kraag en een donkerbruine, platte pet.

Ivan heeft de EOS Utility- en Digital Photo Professional-software van Canon gebruikt om dit zelfportret vast te leggen als onderdeel van een project dat hij tijdens de lockdown voltooide. Door Live View op zijn laptop te gebruiken, kon hij een complexe verlichtingsopstelling maken, ondanks dat hij zelf het onderwerp van de foto was. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/4000 sec, f/1.2 en ISO100. © Ivan Weiss

Hoe win je het vertrouwen van je modellen en kun je ze aanmoedigen om hun emotie te tonen, vooral bij mensen die niet gewend zijn om voor een camera te poseren?

"Je moet uitstralen dat je weet wat je doet. Ik begin altijd met een voor mij vertrouwde verlichtingsopstelling. Op het moment dat de klant binnenkomt, neem ik deze goed op. Hoe lang is hij of zij? Wat is zijn of haar beste kant? En als de klant gaat zitten, pas ik wat kleine dingen aan zonder te kijken, zodat ik de klant mijn volledige aandacht kan geven. Hierdoor voelen ze zich meer op hun gemak en vertrouwen ze mij.

"Ik maak ook foto's met een camera die op de computer met een live monitor is aangesloten, zodat de klant meteen kan zien wat er gebeurt. Ik vraag ze om een gek gezicht te trekken, waarna ik een foto maak en deze voor hun ogen verwijder. 'Het is een digitaal bestand, dus als we hem niet leuk vinden, gooi ik hem weg!' Ik denk dat het allemaal draait om transparant en open zijn met de klant over het proces."
Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Hoe stuur je je modellen aan om natuurlijke foto's te kunnen maken?

"Ik geef mijn klanten veel aanwijzingen, te beginnen bij de voeten en zo verder naar omhoog, zelfs als we een close-upportret maken. De manier waarop je je gewicht over je voeten verdeelt, heeft invloed op je houding en je stemming, en dat zal de kijker zien. Wanneer ze eenmaal zijn waar ik ze hebben wil, begin ik een gesprek. En dat kan echt over alles gaan. Ik kan bijvoorbeeld een wiskundige vraag stellen. Een van mijn favoriete vragen is of ze ooit zijn gearresteerd.

"Zodra ik hun reactie zie, weet ik wat werkt voor die shoot. Het lijkt op een gegeven moment bijna alsof we al lang vrienden zijn. De kick voor de portretfotograaf is om een band te scheppen met een iemand die daarvoor een volkomen vreemde was."
Een man met dik zwart krullend haar en een wit shirt tegen een donkergrijze achtergrond kijkt aandachtig in de camera.

Bij het maken van headshots gebruikt Ivan specifieke opstellingen en lichtvormers, zoals een paraplu of een softbox, om dramatische resultaten te creëren. "Het belangrijkste om over elke lichtvormer te weten is waar de rand van het licht valt, want zo creëer je diepte in een foto", zegt hij. "Verlicht de persoon niet zomaar, maar richt het licht zo dat de rand in de buurt van de persoon is; zo creëer je meer drama." Gemaakt met een Canon EOS R met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/1.2 en ISO100. © Ivan Weiss

Je gebruikt de Canon EOS R5 en de Canon EOS R. Welke voordelen heeft de spiegelloze technologie van een systeemcamera voor jou als fotograaf?

"Met de Eye AF-functie van de Canon EOS R5 kan ik me concentreren op de compositie. Het werkt zo intuïtief dat je de persoon overal in het kader kunt plaatsen terwijl telkens zijn of haar ogen worden gedetecteerd. Zodra je de basiscompositie hebt gemaakt, kun je een andere hoek innemen om alles precies zo te krijgen als je wilt zonder je focuspunt te verliezen. Mijn doel is om niet na te denken over de camera en dat het model ook niet aan de camera hoeft te denken. Dat is wat een systeemcamera voor mij doet."
Wat zijn je favoriete objectieven voor portretten en headshots?

"Als ik op locatie ben, is een zoomobjectief een geweldige optie. De Canon RF 28-70mm F2L USM biedt voor mij alles wat ik nodig heb in één objectief. Ik kan close-ups maken op 70 mm bij f/2, waardoor je blik echt naar de ogen wordt getrokken, terwijl de rest zachtjes vervaagt. Dit objectief presteert net zo goed als de vorige generatie eersteklas objectieven bij kleinere diafragma's. Dus hij is haarscherp. Ik gebruik hem op 28 mm voor totaalportretten en op 35 mm voor portretten met wat meer achtergrond. Veel van mijn klanten zijn acteurs, dus ik maak waarschijnlijk horizontaal foto's, zodat het lijkt alsof ze op een filmset staan."
Hoe zit het met 'prime'-objectieven?

"De Canon RF 50mm F1.2L USM is het beste objectief ooit in de geschiedenis van de fotografie. Punt. Heel dichtbij kan het het perspectief een beetje vervormen, wat een intiem gevoel geeft. In de landschapsstand kun je negatieve ruimte gebruiken om een hoofd-en-schoudersportret in te kaderen. Voor een halftotaal is dit een natuurlijk perspectief en het kan zelfs in een kleine studio worden gebruikt voor een portret ten voeten uit.

"De Canon RF 85mm F1.2L USM DS is mijn favoriete objectief voor zakelijke headshots wanneer de klant iets wil wat er bij iedereen goed uitziet. De 85mm is perfect voor hoofd en schouders. Ik maak deze opnamen horizontaal, zodat ik de mogelijkheid heb om wat negatieve ruimte te gebruiken. Mijn 85mm is de DS-versie, dus als ik hem instel op de grootste opening van f/1.2, krijg ik dankzij de defocus smoothing een nog vloeiender onscherpte in de achtergrond. Dit bespaart veel tijd bij het retoucheren."
Een vrouw met glanzend zilverkleurig haar en gekleed in een rood zijden topje laat haar gezicht op haar hand rusten terwijl ze elegant op een tafel leunt. Ze kijkt in de verte.

"Veel fotografen gaan ervan uit dat het onderwerp medeverantwoordelijk is", zegt Ivan. "Dat klopt niet, vindt ik. Het gaat er niet om een persoon te vinden die fotogeniek is, maar om de persoon voor je lens zodanig aan te sturen dat deze je geeft wat je wilt en om de verantwoordelijkheid te nemen om dat van hem of haar te krijgen." Gemaakt met een Canon EOS R5 met een Canon RF 50mm F1.2 L USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/8 en ISO1600. © Ivan Weiss

Je gebruikt vooral opstellingen met continulicht. Waarom?

"Met continulicht kan ik zien wat ik doe. En dat heeft me geholpen bij het ontwikkelen van deze precieze verlichtingsstijl. De meeste van mijn klanten zijn niet gewend om te worden gefotografeerd. 'Ontspan je, maar beweeg je niet' zijn twee zeer tegenstrijdige instructies. De vrijheid hebben om opstellingen te kunnen preciseren bij iemand die niet weet wat hij of zij voor de camera moet doen, werkt heel bevrijdend."

Kun je ons iets vertellen over je workflow met de DPP-software (Digital Photo Professional) van Canon?

"Ik gebruik een combinatie van EOS Utility en DPP voor tethered fotograferen en Picture Style Editor van Canon om mijn eigen kleurprofielen voor de camera te maken. Als ik door de elektronische zoeker kijk, zie ik mijn kleurprofiel en contrastinstellingen voordat ik de foto maak. Dat werkt veel sneller en ik kan hiermee zorgen dat de dingen vooraf in de camera al kloppen, wat vanuit commercieel oogpunt een voordeel is. Maar misschien is de grootste bonus wel dat je zo het vertrouwen van de klant wint. Als de eerste foto die je maakt precies goed is, heeft dat invloed op hoe de klant jou ziet en hoe de rest van de sessie verloopt.

"DPP is de eerste stap van mijn postproductieworkflow. Ik gebruik het ingebouwde beoordelingssysteem om alle foto's van de shoot te bekijken en een shortlist van de beste foto's te maken. Nadat we de foto's hebben geselecteerd voor de uiteindelijke bewerking, maak ik de nodige kleine aanpassingen in de belichting, witbalans, middenpunt en middentooncontrast van het RAW-bestand. Meestal verlaag ik het algehele contrast een beetje, zodat ik meer speelruimte heb om specifieke kleuren meer aan te zetten en selectief contrast toe te passen. Ik pas mijn voorkeursinstellingen voor verscherpen toe en maak een 16-bits TIFF-bestand dat ik vervolgens exporteer naar beeldbewerkingssoftware voor meer gedetailleerde retouchering en kleurcorrectie. Ik heb het zo ingesteld dat de TIFF-bestanden in een submap worden opgeslagen, zodat alles overzichtelijk en geordend blijft."

Geschreven door Mark Alexander


Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro