Vijf lessen die fotojournalisten kunnen leren van een bruidsfotograaf

Canon Ambassador Fabio Mirulla deelt zijn innovatieve Speedlite-technieken en laat zien hoe deze je reportages kunnen helpen verbeteren.
Een zwart-witfoto van een man in een smoking die taart eet met een lepel. In de schaduwen op de muur kun je meer zien, namelijk dat iemand anders de lepel vasthoudt.

Canon Ambassador en bruidsfotograaf Fabio Mirulla gebruikt veel flitsers in zijn werk en gelooft dat deze ook een prachtig effect kunnen hebben op documentairefotografie. 'Flitsers zijn een belangrijk onderdeel van je uitrusting', legt hij uit. 'Ik gebruik twee Canon Speedlite 600EX-RT's, maar wil de Canon Speedlite EL-1 aanschaffen, want die lijkt perfect te zijn voor mijn werk.' Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief, Canon Speedlite 600EX-RT (nu opgevolgd door de Canon Speedlite 600EX II-RT) en Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT (nu opgevolgd door de Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2)), ingesteld op 1/125 sec, f/2 en ISO3200. © Fabio Mirulla

Veel mensen vinden dat je flitsers en fotojournalisme niet kunt combineren. Een flitser kan onnatuurlijk aanvoelen en fotojournalisten moeten snel op spontane gebeurtenissen kunnen reageren waardoor er niet altijd tijd is voor de voorbereiding die een meer natuurlijke externe flitser vraagt. Daarnaast geloven veel mensen dat er geen ruimte is voor subjectiviteit in verslaggeving en dat creatief gebruik van flitsers de authenticiteit van een scène kan verstoren.

Niet iedereen is het daar echter mee eens. 'Mensen zeggen altijd flitsers en reportages niet kunnen worden gecombineerd', zegt Italiaanse Canon Ambassador Fabio Mirulla, een bruidsfotograaf die huwelijken op een natuurlijke, fotojournalistieke manier vastlegt. 'Maar we komen vaak in situaties terecht waar een goede Speedlite lastige momenten kan oplossen of je kan helpen iets creatiefs te creëren zonder de gebeurtenissen te beïnvloeden.'

Fabio noemt vijf flitstechnieken voor trouwreportages die ook voor fotojournalisme en documentairefotografie kunnen worden gebruikt.

Een zwart-wit foto van een vrouw in een jurk, omgeven door duisternis, met negen armen die het frame in reiken.

Je kunt niet altijd van tevoren te voorspellen waar de externe flitser moet worden neergezet of draagbare lichtstandaarden snel opzetten. Maar een flitser op de camera kan ook worden gebruikt voor een helder frame. Voor deze foto gebruikte Fabio een Canon Speedlite 600EX-RT op een camera om zijn onderwerp en de handen om haar heen te isoleren en te belichten terwijl de achtergrond donker bleef. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief en een Canon Speedlite 600EX-RT, ingesteld op 1/200 sec, f/2.2 en ISO4000. © Fabio Mirulla

Een vrouw in Zuid-Aziatische kleding in een menigte met vrouwen die naar haar uitreiken en gele verf op haar gezicht smeren.

Fabio gebruikt sinds korte tijd een Canon EOS R5 en Canon EOS R6. 'Canon-camera's hebben een ongeëvenaarde colorimetrie', zegt hij. 'Ze zijn erg praktisch en ik kan met hoge ISO's werken zonder veel ruis. Door de camera met de juiste professionele objectieven te combineren, krijg ik een snellere scherpstelling en scherpere beelden.' Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief, Canon Speedlite 600EX-RT en een Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT, ingesteld op 1/200 sec, f/2 en ISO3200. © Fabio Mirulla

1. Helder een chaotische scène op

In drukke situaties kunnen fotojournalisten een flitser gebruiken om de aandacht naar een enkel, belangrijk onderwerp te trekken zonder de context weg te nemen.

'Vaak zijn er meerdere elementen die overheersen en een scène verstoren. Dit maakt het lastig om de aandacht op een enkel onderwerp te vestigen', zegt Fabio. 'Dankzij de flitser kan ik een foto 'ophelderen' en me richten op wat ik belangrijk vind. Dit is een goede techniek voor grote evenementen, vooral als je een grote groep mensen hebt waarbij slechts een persoon je hoofdonderwerp is, zoals tijdens een concert, in een theater of tijdens een vergadering.'

Door de flitser direct op het onderwerp, meestal de bruid of bruidegom, te richten, isoleert Fabio het onderwerp van de omliggende chaos. In situaties met heldere kleuren gebruikt hij een gekleurde gel die contrasteert met dominante kleuren om het onderwerp nog meer te isoleren. Voor goede belichting zet hij het liefst een enkele Canon Speedlite 600EX-RT op afstand, haaks op het onderwerp, met een kleine zoom van ongeveer 70 mm. 'Zo creëer je een driedimensionaal effect en je voorkomt dat het onderwerp wordt afgevlakt door de flitser aan de voorkant', zegt hij.

'De flits-output moet sterk genoeg zijn om het onderwerp te verlichten en andere externe lichten te verminderen.' 'Ik gebruik een handmatige flitser, omdat een TTL-flitslichtmeting door andere lichtbronnen kan worden misleid.'

Het is bijna onmogelijk om van te voren een goede plek voor een flitser te vinden op de dansvloer. En Fabio kan geen natuurlijke opnames maken als hij zijn onderwerp richting de Speedlite moet sturen. Daarom werkt hij vaak met een assistent die de flitser neerzet waar deze nodig is.

Fotojournalisten die solo werken kunnen soms snel een draagbare lichthouder met een Speedlite naast hun onderwerp zetten. Als dat niet kan, kun je eenzelfde effect creëren met de flitser op de camera. Je loopt hierbij echter wel het risico dat de foto wordt afgevlakt.

'Dit is de meest eenvoudige techniek voor het creëren van afbeeldingen waarbij het onderwerp is geïsoleerd van de omgeving', legt Fabio uit. 'De flitser blijft op de camera en is direct op het onderwerp gericht. Een licht van voren valt direct en duidelijk op het onderwerp, en alleen het onderwerp wordt verlicht.

'In dit soort situaties gebruik ik een automatische flitser voor output en inzoomen. De Speedlite op mijn camera en mijn opnamepunt staan op gelijke afstand van mijn onderwerp, wat betekent dat de TTL-meter de kracht van mijn belichting perfect kan kalibreren.'

Als het nodig is, stelt Fabio extra stops in voor de flits-output om omgevingslicht te verminderen en de achtergrond onderbelicht te laten lijken. 'Natuurlijk helpt het als je een donkere achtergrond hebt', geeft hij toe.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een jonge bruid en bruidegom in een blauwe VW-camper die tijdens de zonsondergang over een afgelegen weg rijdt.

Deze foto is vanuit het raam van een rijdende auto gemaakt. 'De flitser staat in de camper en is op het witte dak gericht zodat deze als een reflecterend diffuserpaneel werkt', legt Fabio uit. 'De flits-output was laag om te voorkomen dat de chauffeur er last van had.' Fabio gebruikte een belichting van 1/50 sec voor een wazige foto en beweging om de camper heen, terwijl de flitser alles in de camper bevriest. Hij zegt dat langere sluitertijden de foto te wazig zouden maken en de belichting uit balans zouden brengen. 'De scène zelf moest onderbelicht zijn en hooglichten waren belangrijker dan de omgeving en koplampen.' Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief, Canon Speedlite 600EX-RT en Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT, ingesteld op 1/50 sec, f/4 en ISO640. © Fabio Mirulla

2. Verlicht kleine ruimtes

Fabio gebruikt een flitser in kleine ruimtes om bepaalde delen van een frame te verlichten binnen een bredere, en vaak opzettelijk onderbelichte, context. Fotojournalisten maken niet altijd opnamen van spannende gebeurtenissen. Deze creatieve technieken kunnen foto's zoals portretten voor interviews en andere opnamen interessanter maken.

'Als fotojournalist kun je deze techniek in een kleine ruimte gebruiken en je je op die ruimte moet focussen - bijvoorbeeld als je 's nachts iemand in een telefooncel wilt fotograferen', zegt Fabio. 'Het werkt ook als je twee verschillende situaties, zoals twee kamers, in je frame hebt en je er slechts één wilt benadrukken.'

Als je een flitser in kleine ruimtes gebruikt, wordt er veel licht op een klein gebied gericht. Fabio gebruikt daarom een diffuser, zelfs bij een lage flits-output, om het licht te verzachten en om overbelichting te voorkomen. 'Je hebt niet veel flits-output nodig in een kleine ruimte', legt hij uit. 'Ik gebruik graag een zoom van ongeveer 35 mm voor de flitser voor gelijkmatige belichting.

'Ik gebruik Live View om te zien hoe het omgevingslicht en de verlichting van de achtergrond wordt', zegt Fabio. 'Ik maak ook drie of vier foto's voordat we beginnen zodat de belichting perfect is.'

Een zwart-witfoto van een bruid op een trap die verrast opkijkt. Op de muur zijn de schaduwen van vrouwen te zien die een boeket proberen te vangen.

'Net als een schilder gebruik ik een lege ruimte die moet worden gevuld', zegt Fabio. 'Voor deze foto gebruikte ik een externe flitser achter de groep vrouwen die het boeket wilde vangen. De flits-output was ingesteld op 1/2 en ingezoomd tot 24 mm. Ik had veel licht nodig voor een groot oppervlak.' Gemaakt met een Canon EOS 6D (nu opgevolgd door de Canon EOS 6D Mark II) met een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief, Canon Speedlite 600EX II-RT en Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT, ingesteld op 1/100 sec, f/1.8 en ISO3200. © Fabio Mirulla

3. Voeg extra schaduwen toe

Schaduwen kunnen creatief worden gebruikt, maar zijn ook handig om elementen buiten het beeld toch te laten zien. Als het publiek niet in het beeld te zien is, zoals bij een persconferentie of interview, kan deze techniek je helpen meer te vertellen dan een foto anders zou kunnen.

Tijdens bruiloften zet Fabio een op afstand bedienbare Speedlite achter een persoon of groep die net buiten het beeld staat en een groot wit of effen oppervlak in de achtergrond van de foto. 'Het technische doel is simpel: schaduwen op een muur creëren. Ik sta achter de flitser zodat je mijn schaduw niet kunt zien', zegt hij. Hij activeert zijn Speedlite met een hoge output, 1/2 of meer, en met een brede zoom, zoals 24 mm, voor een brede, gelijkmatige dekking voor sterkere schaduwen over het hele oppervlak in de achtergrond.

Om schaduwen van onderwerpen die al in beeld staan voor esthetische redenen of voor de compositie te creëren, verlaagt Fabio de output naar ongeveer 1/64. 'Ik gebruik de flitser hier alleen om een schaduw te creëren, niet om het onderwerp te belichten. Vaak is de belichting in deze situaties namelijk al goed.'

Volgens Fabio kunnen fotojournalisten deze techniek goed gebruiken, zelfs als ze solo werken of weinig tijd hebben om zich voor te bereiden. Hoewel de flitser het onderwerp onder een hoek van de camera moet raken om zichtbare schaduwen te creëren, hoeft de Speedlite niet ver neer te worden gezet. Fabio houdt een Speedlite vaak onder de body van zijn camera voor schaduwen naar boven, of aan zijn linker- of rechterkant voor platte schaduwen. Je hoeft ook geen externe flitser te gebruiken. 'Soms gebruik ik een muur of plafond als reflector', legt hij uit.

Een actiefoto genomen met een Canon Speedlite EL-1, laat een stuntrijder zien die langs trappen omlaag fietst, waarbij opspattende waterdruppels door de flitser worden opgevangen.

Bevriezen van snel bewegende actie met de Speedlite EL-1

Actiesportfotograaf Dave Mackison deelt het verhaal achter de eerste professionele shoot met de krachtige en lichte professionele flitser van Canon.
Een man opent een fles champagne in de richting van de bruid naast een bord met het woord LOVE in rode neonletters. De alcohol wordt verlicht door de flitser.

Fabio gebruikt vaak kruisende flitsers als hij 's nachts opnamen maakt door een Speedlite voor en achter zijn onderwerp te zetten. Dit is ook hoe deze foto is gemaakt, met Fabio's favoriete objectief voor opnamen in het donker. 'Ik werk met twee camera's, maar nadat de taart was gesneden en voor het feest gebruikte ik er maar één met de Canon EF 24mm f/1.4L II USM. Zo mis ik niks', legt hij uit. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24 f/1.4L II USM-objectief en twee Canon Speedlite 600EX II-RT's, ingesteld op 1/200 sec, f/2.8 en ISO5000. © Fabio Mirulla

4. Gebruik kruisende lichten in de nachtelijke hemel

Fotojournalisten en documentairemakers werken vaak in het donker. Als je met een donkere lucht werkt, kan het lastig zijn om onderwerpen van de achtergrond te onderscheiden en diepte te creëren. Fabio loopt vaak tegen dit probleem aan tijdens bruiloften. Hij gebruikt kruisende flitsers om dit op te lossen. 'Ik zet een flitser voor en achter mijn onderwerpen om ze zichtbaar te maken', zegt hij. 'Als het koppel een fles champagne opent, zorgt dit voor een prachtig effect.' Voor deze techniek moet er meer worden voorbereid dan fotojournalisten normaal doen, maar als ze de kans krijgen, kunnen ze op deze manier zeker unieke opnamen maken.

Fabio gebruikt iedere flitser als een aparte groep en elke flitser heeft een ander doel. 'De flitser aan de voorkant is de belangrijkste lichtbron; de flitser aan de achterkant zorgt ervoor dat de omtrek van de bruid en bruidegom te zien zijn', legt hij uit. 'De flitsers staan vaak op verschillende afstanden van het onderwerp en ik moet dus ook verschillende output-instellingen gebruiken.'

De flitser aan de voorkant moet krachtig genoeg zijn om onderwerpen te belichten en onverwacht licht zoals vuurwerk te verminderen, maar niet zo krachtig dat de foto wordt overbelicht en harde schaduwen geeft. 'Ik stel de flitser altijd in op 1/32", zegt Fabio. 'De flitser aan de achterkant moet een grote hoek hebben, 24 mm, om de hele achtergrond te dekken. En hij moet net krachtig genoeg zijn om het frame te vullen. Je kunt details zoals waterdruppels laten zien met slechts een klein beetje licht.'

Het onderlichaam van een vrouw in een witte jurk die 's nachts buiten op blote voeten loopt. Een lange sluitertijd zorgt voor oranje sporen van licht.

'Bij een documentairestijl leg je de essentie van het verhaal dat je voor je ziet vast', zegt Fabio. 'Ik maak opnamen zonder veel in te grijpen of dingen te veranderen. Ik laat alles op een natuurlijke manier gebeuren. Maar ik ben geen echte reportagefotograaf – ik ben creatief bezig en dankzij mijn ideeën gebruik ik soms verschillende aanpakken en technieken. Ik experimenteer graag.' Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV, een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief en een Canon Speedlite 600EX II-RT, ingesteld op 1/2 sec, f/3.2 en ISO100. © Fabio Mirulla

5. Gebruik een lange sluitertijd voor een gevoel van energie en beweging

'Als ik het gevoel op een bruiloft wil versterken, combineer ik lange sluitertijden met de beweging van de camera om sporen van licht te creëren bij stilstaande onderwerpen,' zegt hij.

De flitser kan zowel op de camera als extern worden gebruikt, maar in snel veranderende omstandigheden werkt de flitser op de camera beter omdat je meer flexibiliteit en bewegingsvrijheid hebt. Fabio maakt opnamen vanuit de hand met een sluitertijd van ongeveer 1/10 sec of minder.

'Ik gebruik een lange sluitertijd', legt hij uit. 'De flitser bevriest het onderwerp en ik gebruik de beweging van de camera om lichtbronnen te vinden en sporen te creëren.

'Deze techniek werkt in alle chaotische situaties waar bewegingen moeten worden vergroot om een verhaal te vertellen, bijvoorbeeld tijdens een protest', vervolgt Fabio. 'Met deze techniek leg je de nadruk op sterke gevoelens en energie. Zo kun je een chaotisch moment in 3D vastleggen, net als in een film.'

Peter Wolinski

De uitrusting van Fabio Mirulla

Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen

Fabio Mirulla's kitbag containing Canon cameras, lenses and accessories.

Camera's

Canon EOS R6

De EOS R6 biedt ongelooflijke snelheid, stabiliteit en technologie om je creativiteit naar een hoger niveau te tillen. Je kunt cruciale momenten in een fractie van een seconde vastleggen met prachtige beeldkwaliteit.

Canon EOS R

Met een full-frame 30,3 Megapixel sensor, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF, biedt de Canon EOS R de ultieme opname-ervaring om verhalen te vertellen.

Objectieven

Canon RF 85mm F1.2L USM

Dankzij het geavanceerde lensontwerp en het gebruik van baanbrekende Canon-optica biedt de RF 85mm F1.2L USM superieure optische prestaties en is zo de ultieme portretlens voor de nieuwste generatie beeldverwerking.

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Een echte moderne klassieker: een standaard groothoekobjectief dat onder fotojournalisten geliefd is vanwege zijn natuurlijke perspectief, het krachtige vermogen bij weinig licht en de fenomenale optische prestaties.

Accessoires

Canon Speedlite 600EX II-RT

De opvolger van de Speedlite die Fabio gebruikt, is ontworpen voor het maken van opnamen met snelle framerates en presteert in de meest veeleisende situaties. 'Mijn Speedlites hebben een accu met lange levensduur zodat ik langdurige opnamen kan maken. Ze moeten ook wat kunnen verdragen, omdat er vaak tegenaan wordt gestoten. Vooral op de dansvloer', zegt Fabio.

Canon-vattingadapter EF-EOS R

Met de EF EOS R-vattingadapter kunnen EF-S- en EF-lenzen probleemloos op EOS R-camera's worden gebruikt.

Gerelateerde artikelen

Basisprincipes van Speedlite-cameraflitsers

Leer hoe je het flitsvermogen kunt berekenen voor de perfecte belichting en hoe je de opties voor automatisch flitsen in Speedlites kunt gebruiken om het werk voor je te doen.

De kit waar Alessandra Meniconzi niet buiten kan

Ontdek hoe deze voormalige Canon Ambassador ‘het moeilijkste instrument binnen de fotografie’ eenvoudiger maakt om zo portretfoto's prachtig te belichten.

Tips van een professional voor de perfecte belichting met flitsers bij weinig licht

Redline Challenge-mentor Lorenz Holder onthult zijn drie favoriete technieken om 's nachts en bij zonsondergang foto's te maken.

De beste Canon-camera's voor het maken van trouwvideo's en -foto's

Vooraanstaande trouwvideografen, -fotografen en Canon-experts onthullen de beste camera's van Canon voor trouwvideografie en -fotografie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro