ARTIKEL

Redline Challenge: tips & tricks om 'light in the dark' te fotograferen

Professioneel actiefotograaf Lorenz Holder legt uit hoe je tot de perfecte belichting komt om 's nachts en bij zonsondergang foto's te maken.
Een snowboarder maakt een sprong op een besneeuwde rotspunt met een gouden zonsondergang op de achtergrond.

Canon Ambassador Lorenz Holder maakte deze foto 's zomers in Noorwegen, wanneer de zonsondergang uren duurt. Lorenz plaatste lampen links en rechts van de schans, en lette erop dat details van zowel het landschap erachter als de lucht zichtbaar werden. Gefotografeerd met een EOS 5D Mark II (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/250 sec, f/8 en ISO160. © Lorenz Holder

Fotograferen in het donker mag dan lastig lijken, Lorenz Holder gaat deze uitdaging met plezier aan. De Canon Ambassador en Redline Challenge-mentor staat bekend om zijn kunstzinnige sportfoto's, maar hij wordt net zozeer geïnspireerd door een locatie als door de actie. Hij denkt goed na over hoe de tijd van de dag en het jaar een scène kan versterken en kiest regelmatig voor omstandigheden met weinig licht, omdat hij dan zelf meer controle kan uitoefenen.

Er zijn allerlei benaderingen die je kunt uitproberen wanneer je de Redline Challenge Light in the Dark aangaat. Hier onthult Lorenz zijn favoriete technieken om je creativiteit te stimuleren en je te helpen bij weinig licht betere foto's te maken.
Het silhouet van de benen van een vrouw tegen een neongroene weerspiegeling op een nat wegdek. Op de weg naast haar voeten zie je rode weerspiegelingen van de remlichten van een auto.

1. Breng omgevingslicht in balans met flitslicht voor professionele foto's

Een zonsondergang is een fantastisch moment om te fotograferen, want het licht maakt je foto's boeiender en kleurrijker. Maar je moet je opstelling ruim van tevoren klaar hebben staan, want het licht verandert snel. Je moet ook flexibel zijn. "Wacht op geschikt weer en pas je opnameplan aan de omstandigheden aan", adviseert Lorenz. "Het is vaak gebeurd dat ik tijdens het verkennen van een locatie zag dat de zonsondergang perfect was. Dan moet je meteen fotograferen, anders mis je het moment."
Voor volledige creatieve controle van de camera-instellingen tijdens het fotograferen met flitser bij zonsondergang, raadt Lorenz aan om handmatig te belichten. Tenzij de flitser klein is of heel ver van het onderwerp staat, houdt hij de ISO laag om de beste beeldkwaliteit te krijgen. Dan stelt hij het diafragma in om de sporter met de flitser goed te belichten en de gewenste scherptediepte te bereiken.

"Ik werk het liefst met een kleiner diafragma", legt Lorenz uit. "Als je het te groot maakt (bijvoorbeeld, f/2.8) en flitslicht gebruikt, wordt het beeld onnatuurlijk, alsof iemand in de studio voor een poster van een zonsondergang staat."

Als vuistregel maakt Lorenz de achtergrond ongeveer -2EV donkerder dan het onderwerp dat door de flitser wordt belicht, zodat het onderwerp eruit springt. Maar omdat elke scène anders is en de afstand tussen de flitser en het onderwerp varieert, begin je vaak met proberen en corrigeren.

Lorenz raadt je aan wat proefopnamen te maken, met verschillende instellingen, en die op je camerascherm te controleren. "Je moet gewoon foto's uitproberen en kijken hoe die eruitzien. De schermen op Canon-camera's zijn heel goed en als je een touchscreen hebt, dan kun je inzoomen met je vingers om te zien of het beeld krachtig is en hoe de details worden weergegeven."
Het logo van de Canon Redline Challenge.

Doe mee aan de Redline Challenge

Heb jij het in je om je eigen grenzen op te zoeken? Doe mee aan de Redline Challenge en maak de beste Light in the Dark-foto om kans te maken op de nieuwste Canon-apparatuur en mentorlessen van professioneel fotograaf Lorenz Holder.
Een snowboarder hangt ondersteboven tijdens een sprong, met een gehandschoende hand steunend op een besneeuwde boom. Op de achtergrond gloeit een oranje zon in een groenblauwe hemel.

Lorenz maakte deze kleurrijke foto in Finland in december. De zon scheen maar een paar uur per dag, terwijl de zonsopkomst en zonsondergang in elkaar over liepen, dus Lorenz en zijn onderwerp moesten zeer snel werken. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM), ingesteld op 70 mm, 1/60 sec, f/7.1 en ISO100. © Lorenz Holder

Een snowboarder met felgekleurde kleding is vastgelegd tijdens een sprong, omringd door een sprookjesachtig landschap met besneeuwde bomen.

De objecten in deze magische scène zijn besneeuwde bomen. Lorenz plaatste een flitser achter de snowboarder en gebruikte de sneeuw als natuurlijke softbox en reflector om het onderwerp perfect te belichten. Hij plaatste ook een kleinere flitser aan de linkerkant van het kader, dichter bij de camera, om de hobbelige textuur van de voorgrond te laten zien. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objectief, ingesteld op 130 mm, 1/100 sec, f/9 en ISO200. © Lorenz Holder

2. Geef actiefoto's snelheid met langzame synchronisatie

Als je foto's bij weinig licht een opvallend, bijna surreëel effect wilt geven, overweeg dan om flitslicht te combineren met een langzame sluitertijd. Het resultaat is een indrukwekkend beeld dat niet alleen je onderwerp bevriest, maar ook bewegingen als een waas vastlegt. De onderliggende techniek komt overeen met het met flitslicht fotograferen van een onderwerp bij zonsondergang. De belichting van het onderwerp hangt af van de flitssterkte, diafragma-instelling en ISO-waarde, terwijl de sluitertijd zowel de helderheid van de achtergrond als hoeveelheid zichtbare beweging bepaalt.

"Je bevriest actie niet met de sluitertijd, zoals je bij daglicht zou doen, je bevriest de actie met de flitser", aldus Lorenz. "En dankzij de langere sluitertijd krijg je meer omgevingslicht. Met de sluitertijd bepaal je hoeveel er te zien is in de achtergrond, dus als je meer details wilt, dan belicht je iets langer."
Een grimmige, grijze sculptuur van beton en metaal is gefotografeerd tegen een nachtelijke sterrenhemel. Aan de zijkant is een snowboarder midden in een sprong vastgelegd. Hij hangt ondersteboven, met één hand tegen het beton.

Lorenz ontdekte deze locatie in een universiteitswijk in Oostenrijk. Hij gebruikte een eenvoudige belichting met aan weerszijden van het kader een flitser als tegenwicht voor het omgevingslicht en om de sporter te bevriezen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II, ingesteld op 1/100 sec, f/7.1 en ISO160. © Lorenz Holder

Flitsen op het tweede gordijn, dat wil zeggen dat de flitser afgaat aan het einde van een lange sluitertijd, is populair in actiefotografie, omdat het een vervaagd spoor achter het geflitste onderwerp geeft, niet ervoor, waardoor het resultaat er natuurlijker uitziet. Toch raadt Lorenz aan om bij langere sluitertijden te flitsen op het eerste gordijn, omdat je dan het moment waarop het onderwerp wordt vastgelegd preciezer kunt bepalen. "Ik wil de actie bevriezen wanneer ik de ontspanknop indruk", zegt hij. "Als dit gebeurt wanneer het tweede gordijn sluit, dan heb ik geen controle, omdat ik niet weet waar de sporter is wanneer de flitser afgaat."

Een statief is essentieel om de achtergrond tijdens een lange sluitertijd scherp te houden, maar Lorenz zet zijn camera altijd op een statief, ongeacht de sluitertijd. "Ik weet dat ik met deze camera bij weinig licht uit de hand kan fotograferen, maar wanneer je actie fotografeert, verlies je al snel het kader. Dus ik probeer alles vast te zetten voordat ik begin."
Een snowboarder tijdens een sprong boven een besneeuwde springschans in een landschap met hoge, besneeuwde bomen.

Deze springschans is eigenlijk ontworpen voor skispringen, maar Lorenz vroeg de snowboarder om hem te gebruiken als een halfpipe en een hoge sprong te maken om daarna weer op de schans te landen. Lorenz plaatste één lamp net achter de springschans om de contouren van de achterste rand zichtbaar te maken en de schans ernaast te verlichten. Een tweede lamp aan de linkerkant scheen in de bewegingsrichting van de snowboarder. Deze belichtte niet alleen de sporter, maar accentueerde ook de textuur naast de schans en de stuifsneeuw erboven. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief, ingesteld op 50 mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO100. © Lorenz Holder

Een ouderwets houten gebouw is gefotografeerd tegen een nachtelijke hemel met cirkelvormige sterrensporen, terwijl een doorschijnende snowboarder met een rode hoody midden in een sprong voor het gebouw is vastgelegd.

Dankzij een belichting van bijna 11 minuten kon Lorenz de sterrensporen boven de actie op deze foto vastleggen. Als de sporter, in zijn beweging bevroren door de flitser, een wit jack had gedragen, dan zou de achtergrond minder zichtbaar zijn geweest. Lorenz koos een rood jack, waardoor de snowboarder meer opvalt. Gefotografeerd met een Canon EOS 40D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 90D), ingesteld op 565 sec, f/5 en ISO320. © Lorenz Holder

3. Gebruik een lange sluitertijd om op foto's met een nachtelijke hemel tijd en ruimte vast te leggen

Een andere manier om actiefoto's in het donker indrukwekkender te maken is 's nachts fotograferen en ook de sterren vast te leggen. Net als bij de andere technieken moet je de flitser instellen, zodat het onderwerp op de voorgrond goed wordt belicht voor de gekozen diafragma- en ISO-waarden, terwijl de sluitertijd bepaalt hoe de hemel eruitziet.

Als je fotografeert met een korte sluitertijd (minder dan 30 seconden), dan worden de sterren als stipjes vastgelegd. Maar als je de sluitertijd verlengt, zie je verbluffende sterrensporen. "Ik heb een foto die ik midden in de natuur heb gemaakt tijdens een pikzwarte nacht zonder lichtvervuiling", herinnert Lorenz zich. "Ik gebruikte de flitser om de actie te bevriezen en daarna moest ik nog 10 of 15 minuten wachten, zodat de camera de sterrensporen kon registreren. Deze zelfde techniek gebruik ik ook voor de zonsondergangsfoto's, maar in plaats van twee seconden duurt de belichting nu een paar minuten."
Een vrouw staat met een paraplu in haar hand in het midden van een betonnen trap die door straatverlichting wordt verlicht.

Redline Challenge: aan de slag met Light in the Dark

Actiefotograaf Lorenz Holder neem de Redline Challenge onder de loep en doet aanbevelingen om je creatieve grenzen te verleggen.
Een snowboarder glijdt over een houten railing van een brug tussen twee besneeuwde oevers. Hij en de brug worden perfect weerspiegeld in het water eronder.

Voor deze opname plaatste Lorenz zijn camera met statief op een kleine steen in het water, zo dicht mogelijk bij het wateroppervlak om zoveel mogelijk weerspiegeling te zien. De brug en de snowboarder werden aan weerszijden belicht door onbedekte flitsers. Lorenz gebruikt buiten zelden softboxen of reflectoren. Hij geeft de voorkeur aan het felle flitslicht om extra contrast en een gedurfde, opvallende look te bereiken. Gefotografeerd met een Canon EOS 40D en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief, ingesteld op 35 mm, 1/160 sec, f/9 en ISO200. © Lorenz Holder

Als je een belichting van meer dan 30 seconden wilt bereiken, moet je de Bulb-instelling van je camera gebruiken: zoek de B op het programmakeuzewiel of selecteer de handmatige modus en blader door de sluitertijden totdat je de optie BULB bereikt.

Welke techniek je ook gebruikt, Lorenz raadt aan dat je alle mogelijkheden openhoudt en nadenkt over de verschillende technieken die je kunt gebruiken om het potentieel van een scène ten volle te benutten. "Fotografie lijkt een beetje op koken", zegt hij. "Je hebt een dik boek vol bekende, vertrouwde technieken, maar soms denk je, 'O ja, dat zou perfect zijn' en experimenteer je met iets nieuws. Je moet proberen het potentieel van een scène te doorgronden en dan de belichting gebruiken om het recept aan te passen. Ik denk dat je het goed met koken kunt vergelijken."

Geschreven door Angela Nicholson


Gerelateerde artikelen

  • Een snowboarder hoog in de lucht in mistige omstandigheden, spookachtig verlicht van achter de top van een heuvel.

    ARTIKEL

    Landschappen vol adrenaline

    Ontdek hoe Canon Ambassador en Redline Challenge-mentor Lorenz Holder landschappen en actie op een indrukwekkende en originele manier samenvoegt.

  • Rotspartijen in Zion National park, Utah, VS, 's nachts. Er loopt een spoor van onscherp licht over de weg en de Melkweg is erboven in de lucht te zien.

    ARTIKEL

    De donkere kant: fotografie bij weinig licht

    Valtteri Hirvonen ontwikkelde zijn techniek tijdens de donkere winters van Finland. Hier deelt hij zijn tips om opnamen te maken bij weinig licht.

  • Een skateboarder die achterwaarts een kickflip uitvoert binnen het gebogen metselwerk van een viaduct, zo gekadreerd dat het metselwerk zichzelf herhaalt in de verte.

    ARTIKEL

    Actiesporten komen samen met architectuurfotografie

    Canon Ambassador Lorenz Holder vertelt hoe hij met een telezoomobjectief met snel diafragma een skateboarder in actie onder een viaduct vastlegde.

  • Een enorme zee van paraplu's op een drukke kruising onder neonverlichting in het centrum van Tokio waar mensen in het donker de straat oversteken.

    ARTIKEL

    Tokio bij nacht vastleggen met de Canon EOS 5D Mark IV

    Ontdek hoe art director en fotograaf Liam Wong de Canon EOS 5D Mark IV gebruikte voor sfeervolle opnamen van met neon verlichte stadsgezichten.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro