De toekomst van interieurdecoratie
Gepersonaliseerde output met een maximaal aantal creatieve mogelijkheden en hogere marges
Ontdek welke trends vernieuwingen in digitaal printen voor interieurtoepassingen teweegbrengen. Lees snel verder.
Grafische bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe inkomstenstromen richten zich mogelijk al op interieurdecoratie als een gebied waar ze inkomsten kunnen genereren met bestaande productiecapaciteiten. Interieurdecoratie speelt al langer in de printwereld, maar met name in de laatste twee jaar zijn ambities vaak werkelijkheid geworden.
Uit de Print Census 2018 van FESPA blijkt dat 74% van de respondenten uit de wereldwijde print en sign gemeenschap behang en decoratieve prints ziet als een vlak waarop constante groei mogelijk is. Volgens het onderzoek van FESPA, ondersteund door marketingonderzoeksorganisatie Infotrends, zal interieurdecoratie in de nabije toekomst waarschijnlijk blijven groeien en zich geleidelijk ontwikkelen tot een segment dat miljarden euro's waard is.
Deze groei wordt voortgedreven door actieve ontwikkelingen in digitale printtechnologie waardoor grafische bedrijven op een aantal opkomende trends kunnen inspelen.
Grafische bedrijven zijn altijd op zoek naar innovatieve manieren om zich van de concurrentie te onderscheiden en hun klanten meerwaarde te bieden. Maar ondanks de mogelijkheden die digitaal drukwerk biedt, wordt de technologie nog maar weinig toegepast door bedrijven die zijn gespecialiseerd in de productie van interieurtoepassingen. Digitaal drukwerk biedt ontwerpers en hun leveranciers een vrijheid die ontbreekt bij analoge drukwerktechnieken. Het is niet nodig om grote volumes tegelijk te printen, wat veel minder risico met zich meebrengt. Hierdoor hebben ontwerpers meer ruimte om te experimenteren en grenzen te verleggen.
Met name flatbed- en grootformaat printers met inkjettechnologie hebben een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van interieurdecoratie. De nieuwste oplossingen voor reliëfprints geven decoratieleveranciers de mogelijkheid om meerdere lagen op één onderlaag te printen om oppervlakken met textuur, blinddruk, metallic accenten en letters in reliëf na te bootsen.
De revolutionaire kracht van digitaal geprinte decoratie is voelbaar in de retail-, interieur-, zakelijke en horecabranche. Voor binnenhuisarchitecten heeft digitaal printen een enorme creatieve en commerciële potentie. Er zijn waardevolle samenwerkingskansen voor ontwerpers met grafische bedrijven en gespecialiseerde technologieleveranciers. Zij kunnen ontwerpers helpen ruimtes tot leven te brengen met digitaal geprinte decoratietoepassingen die ze misschien nooit voor mogelijk hielden.
Het Noorse interieurmerk Dusty gebruikte bijvoorbeeld technologie voor grootformaat printen om fotografische afbeeldingen van oude interieurs om te zetten in een ontwerp en productserie met een printbaar behangpatroon. Medeoprichter Jorunn Tharaldsen zegt: "We benutten nog maar een fractie van de mogelijkheden van printen en we begeven ons in nieuwe consumentenmarkten waarvan we ons niet eens bewust waren."
Eén vlak waarop digitaal drukwerk zich onderscheidt van analoog drukwerk is personalisatie, een macrotrend die veel branches beïnvloedt.
"Er is een duidelijke toename in zelfexpressie onder consumenten. Meer en meer mensen keren zich af van homogene ontwerpen en kiezen voor iets dat hun persoonlijkheid beter uitstraalt", vertelt Marcus Timson, medeoprichter van de InPrint- en Pure Digital-evenementen. "Dit gedrag dringt ook door in de wereld van interieurdecoratie, wat grafische bedrijven een waardevolle kans biedt."
Het is nu mogelijk om geprinte interieurtoepassingen, zoals behang, muurdecoratie, kunst op canvas en fotoprints, aan de individuele vereisten voor elke ruimte aan te passen. Dit stelt retail-, zakelijke en horecamerken en hun ontwerpers in staat om zich dynamisch op te stellen en aan veranderende verwachtingen van consumenten te voldoen. Dankzij de flexibiliteit die de nieuwste printtechnologie biedt, kunnen ruimtes individueel worden ontworpen en eenvoudig worden aangepast aan de hand van verschillende technieken voor geprinte afbeeldingen en oppervlakdecoratie. Hierdoor kan een interieur voordelig en in kortere tijd worden aangepast en opgefrist.
Een andere belangrijke trend is de rol die sociale platformen vervullen in het creëren van vraag naar dynamische interieurs. Als digitale gebruikers worden we sterk beïnvloed door online afbeeldingen wanneer we kijken waar we heen willen gaan. Platformen als Facebook en Instagram dragen daardoor in toenemende mate bij aan de keuze van klanten voor een hotel of restaurant.
"Er is een sterk verband tussen decoratie en sociale media", legt Marcus Timson uit. "Omdat we leven in een tijd van online delen, passen recreatielocaties en hotels hun interieurs aan om ze visueel aantrekkelijker te maken voor klanten om op hun profiel te delen."
Sommige mensen binnen de grafische branche geloven dat producten op maat de norm gaan worden, wat de rol van digitaal drukwerk in interieurontwerp nog verder zou vergroten.
Gepersonaliseerde output met een maximaal aantal creatieve mogelijkheden en hogere marges
Inspireer klanten en laat uw organisatie groeien door te investeren in technologie die de kwaliteit van prints naar een hoger niveau tilt
Ontdek de kracht van print om aan de top te blijven in een concurrerende markt
Ontdek hoe een aantal behangproducenten zelf de trends bepaalt door voorop te lopen in de revolutie van geprint behang.
De nieuwste lichting influencers op social media staat helemaal achter de opleving van het papieren boek. Maak kennis met de bookstagrammers.
Ontdek waarom consumenten na de recente online privacyschandalen weer terugkeren naar het oude vertrouwde papier.