Artikel

Duurzame IT: wat is het verschil tussen remanufactured en refurbished?

imageRUNNER Advance C5500 ES

Duurzaamheid staat hoog op de agenda van zowel organisaties als de consument. Steeds vaker betekent het duurzamer maken van bedrijfsactiviteiten dat de IT-infrastructuur onder de loep wordt genomen.

Dat komt door de enorme impact van e-afval. In 2007 maakten producten als PC's, laptops en smartphones 1% uit van de wereldwijde ecologische voetafdruk. Dit cijfer is inmiddels verdrievoudigd en is hard op weg in 2040 de 14% te overstijgen1.

Als het gaat om duurzame keuzes, moeten organisaties niet alleen kijken naar de ecologische voetafdruk van een printer tijdens het gebruik, maar gedurende de volledige levenscyclus van het product. Dit houdt in dat we moeten erkennen dat een ecologische voetafdruk niet een eenmalige meting is. Het is een beoordeling van de volledige levenscyclus van een apparaat, van het winnen van de grondstoffen tot de productvervaardiging, het transport, het gebruik en uiteindelijk de verwerking na het einde van de levensduur. Canon schat dat de eerste fasen van de winning van grondstoffen en de productie verantwoordelijk zijn voor ten minste 50% van de ecologische voetafdruk van een multifunctionele printer2. Daarom is een levenscyclusaanpak voor het berekenen van de ecologische voetafdruk van een apparaat cruciaal.

En hier komen remanufacturing en refurbishing om de hoek kijken. Beide methoden zijn ideaal om bestaande hardware en componenten nieuw leven in te blazen, waardoor de impact op het milieu van de winning van grondstoffen en de productie van de productlevenscyclus aanzienlijk wordt verminderd3 en tegelijkertijd wordt bijgedragen aan de circulaire economie. Maar er is een groot verschil tussen beide, en ze moeten dan ook niet door elkaar worden gehaald. Dit is de reden.

Wat is een refurbished apparaat?

Refurbishment is het proces waarbij producten – doorgaans elektrische apparaten en elektronica – die naar een fabrikant of verkoper zijn geretourneerd, opnieuw in de handel worden gebracht. Dit kunnen 'nieuwe' artikelen zijn die niet gewenst waren, defecte producten die onder garantie zijn geretourneerd, of producten waarvoor een update noodzakelijk is (dit is vaak het geval bij smartphones).

Refurbishing kan bestaan uit het simpelweg uitvoeren van enkele testen tot het grondig reinigen en volledig opnieuw opbouwen van het product. In tegenstelling tot tweedehandsapparaten worden refurbished producten getest om er zeker van te zijn dat ze naar behoren werken en presteren. Garantie op refurbished producten varieert van een garantie die gelijk is aan die van een soortgelijk nieuw apparaat tot het volledig ontbreken van garantie.

Refurbished producten kunnen een goede optie zijn voor organisaties die op betaalbare wijze hun printportfolio's willen uitbreiden, zonder het risico van ongecontroleerde tweedehandsapparaten.

Hoe refurbishen we onze apparaten?

Door Canon goedgekeurde refurbished printers, aangemerkt als CU of certified used (gecertificeerd gebruikt), moeten voldoen aan onze strenge kwaliteits- en prestatienormen. Met deze printers kunnen organisaties ook hun regels voor duurzaam inkopen naleven.

Ons refurbishingprogramma wordt uitgevoerd door onze regionale kantoren, waardoor de ecologische voetafdruk van mogelijk langdurig transport vanaf één centrale Europese locatie wordt verminderd. Onze lokale kantoren beoordelen en sorteren apparaten aan het einde van hun levensduur om machines te vinden die geschikt zijn voor refurbishing. Wanneer deze apparaten zijn geselecteerd, worden ze door plaatselijke faciliteiten voor refurbishing grondig getest, gereinigd en gerepareerd, zodat ze klaar zijn voor een nieuwe eigenaar.

Hoe zit het dan met remanufacturing?

Het belangrijkste verschil met remanufactured apparaten is de grondigheid, standaardisering en alomvattendheid van het proces. Een remanufactured apparaat is opnieuw opgebouwd van afzonderlijke onderdelen die voldoen aan dezelfde verwachtingen van de klant als deze heeft van onderdelen van nieuwe machines. Hiervoor wordt het product volledig opnieuw opgebouwd conform de specificaties van het originele product, met een combinatie van hergebruikte, gerepareerde en nieuwe onderdelen.

Om een product te mogen classificeren als 'remanufactured', moeten versleten of verouderde onderdelen en modules worden gerepareerd of vervangen. Hierbij is het belangrijk te vermelden dat alle versleten onderdelen tijdens remanufacturing worden vervangen, als onderdeel van de kwaliteitsborging.

Canon's remanufacturingproces

Daarom zorgt Canon ervoor dat de remanufactured apparaten bij elke stap voldoen aan de strenge eisen voor kwaliteit en uitvoer. Onze imageRUNNER ADVANCE ES-serie multifunctionele apparaten zijn zodanig ontworpen dat het gebruik van natuurlijke hulpbronnen en de milieubelasting gedurende het remanufacturingproces worden verminderd.

Canon heeft een lange geschiedenis als het gaat om investeren in de circulaire economie en de ES-serie vermindert het grondstoffengebruik dat gepaard gaat met de productie met minstens 90% ten opzichte van soortgelijke nieuwe modellen. Zo werkt het:

  • De best verkopende modellen worden in heel Europa verzameld en naar Canon's speciale remanufacturingfabriek in het Duitse Giessen gebracht.
  • Hier wordt gecontroleerd of ze geschikt zijn voor remanufacturing.
  • Vervolgens worden ze tot het kale frame gestript en worden alle onderdelen grondig gereinigd, gecontroleerd op kwaliteit en indien nodig gerepareerd of vervangen.
  • Het apparaat wordt vervolgens opnieuw gemonteerd op een standaard productielijn, met een combinatie van bestaande en nieuwe onderdelen. Harde schijven worden gewist en opnieuw geformatteerd en het apparaat wordt bijgewerkt naar de nieuwste firmware. De tellers worden op nul gezet, waardoor het apparaat weer zo goed als nieuw is.
  • Elk remanufactured apparaat krijgt bovendien weer volledige garantie, volgens dezelfde voorwaarden als die voor nieuwe machines. Hiermee laat Canon zien hoeveel vertrouwen de onderneming in deze apparaten heeft.
  • Tot slot doorloopt elk apparaat uit de ES-serie voordat het de fabriek verlaat een reeks testen en ondergaat het een strenge kwaliteitscontrole om te garanderen dat het apparaat in uitstekende staat is voordat het wordt verkocht.


Dit is hoe streng ons remanufacturingproces is. De gehele ES-serie heeft de British Standards Institute-certificering (BSI) verkregen onder de code BS8887-220 - Het proces van remanufacturing - specificatie, wat onze inzet voor kwaliteit onderstreept.

De circulaire economie: kan uw organisatie hieraan bijdragen?

Remanufactured producten moeten niet worden beschouwd als 'gebruikt', 'refurbished', 'gerepareerd' of 'hergebruikt'. In plaats daarvan spreekt Canon van terugwinnen, demonteren, repareren en reinigen van onderdelen voor doorverkoop, met dezelfde kwaliteit, prestaties en specificaties als een volledig nieuw product.

Het proces dat we doorlopen met apparaten uit de ES-serie is essentieel, omdat elk jaar wereldwijd meer dan 100 miljoen printers en kopieerapparaten worden verkocht4. Voor klanten die een bijdrage willen leveren aan de circulaire economie of hun milieuscore willen verbeteren, kan een remanufactured apparaat een bijdrage leveren aan het terugdringen van grondstoffenverbruik, terwijl ze nog steeds kunnen rekenen op uitmuntende printkwaliteit.

Door te kiezen voor remanufactured apparaten, levert een organisatie een bijdrage aan de circulaire economie, doordat de levensduur van hergebruikte onderdelen wordt verlengd en waarde wordt gecreëerd. En zo dragen organisaties die een of meer remanufactured producten gebruiken tevens bij aan een duurzamere samenleving.

Omdat remanufacturing een kostbaarder proces is dan refurbishing, is het eindresultaat een hoogwaardiger product, wat deels te danken is aan de grondigheid van het proces. Wat voor de ene organisatie goed is, hoeft niet goed te zijn voor de andere. Bovendien moeten organisaties die overwegen de IT te vergroenen, er zeker van zijn dat ze niet inboeten aan kwaliteit en functie. Daarom raadt Canon organisaties aan zich te verdiepen in wat remanufacturing voor hen kan betekenen bij het vinden van de balans tussen maatschappelijke verantwoordelijkheid en uitstekende bedrijfsfunctie.

  1. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S095965261733233X?via%3Dihub
  2. https://ecoleaf-label.jp/pdf_view.php?uuid=ab422241-a95d-4f23-96ba-fd1c56e842f9.pdf&filename=JR-AI-22232C_ENG.pdf
  3. https://ecoleaf-label.jp/pdf_view.php?uuid=7b71fe5d-7756-4eb3-a14a-9681b739169f.pdf&filename=JR-AI-23017C_ENG.pdf
  4. https://www.statista.com/outlook/cmo/consumer-electronics/computing/printers-copiers/worldwide#revenue

Gerelateerde producten en oplossingen

  • Multifunctionele kleurenprinters

    imageRUNNER ADVANCE C5500 ES-serie

    Verbeter de efficiëntie en productiviteit op kantoor met multifunctionele A3-apparaten, ontworpen om uw duurzaamheidsinitiatieven te ondersteunen.
  • Multifunctionele zwart-wit printers

    imageRUNNER ADVANCE 4545i ES

    Ondersteun de circulaire economie en verminder uw impact op het milieu met uitstekende, gereviseerde zwart-witapparaten.
  • Ontdek meer

  • ARTIKEL

    Circulaire economie, duurzaamheid en zakelijke kansen

    Creëer waarde met zorg voor het milieu.

    25 Jan 2021

  • 3 grunde til, at jeres virksomhed bør gå op i bæredygtighed

    ARTIKEL

    3 redenen waarom uw organisatie zich zou moeten interesseren voor duurzaamheid

    Duurzaam handelen is niet alleen een gebaar naar het milieu - het is op de lange termijn economisch gezien een zinvolle keuze.

    25 Jan 2021

  • ARTIKEL

    Duurzame toekomst

    Lees meer over Canon's duurzaamheidsstrategie, doelstellingen voor verbetering en het beheer van duurzaamheidsgerelateerde naleving en certificering.

  • LEES MEER EN NEEM CONTACT OP MET ONZE EXPERTS

    Privacybeleid

    Praat met een expert tijdens kantooruren

    Heeft u een vraag of bent u op zoek naar informatie? Voer hieronder uw gegevens in en een van onze experts neemt tijdens kantooruren* contact met u op.

    * Ook wanneer er niemand beschikbaar is, kunt u een terugbelverzoek indienen. Onze experts nemen de volgende werkdag contact met u op.

    Klik hier voor technische ondersteuning voor uw Canon-product

    • Zo snel mogelijk
    • 10:00 - 11:00
    • 11:00 - 12:00
    • 12:00 - 13:00
    • 13:00 - 14:00
    • 14:00 - 15:00
    • 15:00 - 16:00
    • 16:00 - 17:00
    • +31

    Heeft u verder nog informatie voor ons, die onze expert kan helpen

    Dank u wel

    Eén van onze experts neemt telefonisch contact met u op

    [TIME]

    Graag tot ziens

    Sorry

    Fout