ARTIKEL

3 redenen waarom uw organisatie zich zou moeten interesseren voor duurzaamheid

3 redenen waarom uw organisatie zich zou moeten interesseren voor duurzaamheid

Canon Camera

Het duurzaamheidsvoordeel: hoe en waarom instappen in de circulaire economie

Uit een recent onderzoek onder grote ondernemingen in zes landen wereldwijd bleek dat milieubeheer en duurzaamheid vanwege COVID-19 binnen grote ondernemingen steeds belangrijker worden1

Voor de grafische sector is dit geen nieuw concept of initiatief. Zorgen om verspilling van papier, energiegebruik, recycling en hergebruik van materialen staan altijd al hoog op de prioriteitenlijst van verkopers van print, OEM's en organisaties die print gebruiken in hun dagelijkse activiteiten. Nu de jaren 20 van deze eeuw door de VN zijn uitgeroepen tot het 'decennium van actie'2, betekent de urgentie rond deze onderwerpen dat organisaties en individuen zich meer dan ooit moeten richten op het waarborgen van duurzaamheid en het helpen voorkomen van klimaatverandering. Uit een onderzoek3 van Quocirca bleek zelfs dat meer dan de helft van de IT-besluitvormers gelooft dat het verminderen van de impact op het milieu de belangrijkste uitdaging is ten aanzien van het beheer van hun printinfrastructuur in de periode 2019-2025. Met name leveranciers en OEM's voelen deze druk. Diezelfde IT-besluitvormers verwachten dat fabrikanten en leveranciers van printapparatuur een belangrijke rol zullen spelen in hun pogingen om milieuprestaties te verbeteren. 57% van hen is van mening dat leveranciers tegen 2025 toonaangevend moeten zijn op het gebied van duurzaamheid.

Maar deze trends zijn niet alleen van toepassing op de grafische sector. Wereldwijd zorgt de pandemie razendsnel voor veranderende werkgewoonten en de druk vanuit de consument zorgt ervoor dat organisaties zich in toenemende mate moeten richten op duurzaamheid om hun bedrijfsreputatie veilig te stellen. Deze 'perfecte storm' aan factoren leidt tot de voorspelling4 dat de circulaire economie een aanjager zal zijn van supply chain management en bedrijfsmodellen zal omvormen tot een aanpak waarin verspilling wordt tegengegaan. Maar hoe ziet dit er in de praktijk precies uit?

Hergebruik van materialen tijdens het ontwerpen van nieuwe producten is geen nieuw concept, maar wordt wel steeds populairder. Een voorbeeld hiervan is de Canon imageRUNNER ADVANCE EQ80-serie, waarvoor tijdens de productie tot wel 80% van het materiaal wordt hergebruikt, om zo de waarde van grondstoffen te behouden. Minder nieuwe materialen en onderdelen betekenen natuurlijk minder verspilling op de korte en lange termijn, wat weer bijdraagt aan de circulaire economie. Investeren in producten die op deze manier worden geproduceerd, levert een belangrijke bijdrage voor organisaties die hun milieuscore willen verbeteren, terwijl ze tegelijkertijd bijdragen aan een duurzamere samenleving.

Hergebruik en remanufacturing

Volgens de Ellen MacArthur Foundation is een circulaire economie 'gebaseerd op de principes van ontwerpen met eliminatie van afval en vervuiling als uitgangspunt, het in circulatie houden van producten en materialen en het regenereren van natuurlijke systemen'.

Ontwerpen (of inkopen) met een lange levensduur in het achterhoofd

Voor duurzame producten mag niet worden ingeboet op functionaliteit. Een van de voordelen van remanufacturing ten opzichte van refurbishing is dat producten worden vervaardigd uit een mix van oude en nieuwe onderdelen en vervolgens als nieuwe apparaten worden geassembleerd, voorzien van een gloednieuwe fabrieksgarantie. Zo wordt voorkomen dat het product uiteindelijk duurder uitpakt dan een nieuw apparaat en vanwege defecten voortijdig op de stort belandt. Bovendien wordt gewaarborgd dat het product voldoet aan dezelfde normen als een soortgelijk, volledig nieuw apparaat.

Maximaliseren van recyclinggemak en gerecyclede waarde van onderdelen

Regelingen voor recycling en hergebruik zijn inmiddels al een vast onderdeel van de aanpak voor een circulaire economie. Zo begon dit in de grafische sector bijvoorbeeld al in de jaren 90 van de vorige eeuw met tonercartridges, nog verder gestimuleerd met de invoering van de WEEE-richtlijn (Waste Electrical and Electronic Equipment). Naarmate de vraag naar dergelijke initiatieven groeit, doen organisaties er goed aan na te denken over hoe ze meer gerecyclede apparaten en onderdelen in hun eigen workflows kunnen opnemen, om zich te onderscheiden van de concurrentie en te tonen dat ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen.

Waarom groen denken?

Eenvoudig gezegd: duurzaamheid is voor organisaties een fantastische manier om te laten zien dat ze in de toekomst investeren. Met het opstellen van strenge gedragscodes bij hergebruik van materialen, het maken van producten met een lange levensduur en het waar mogelijk recyclen, laten merken zien dat ze jaar na jaar aan hoge standaarden kunnen voldoen.

Dergelijke toewijding wordt vaak erkend en beloond door organisaties als de zakelijke duurzaamheidsratings van Ecovadis, CDP en de Europese Sustainable Brand Index. 5 Internationale waarderingen zoals deze versterken voortdurend de merkreputatie en stellen stakeholders gerust.

Nieuw talent aantrekken

Een verbeterd merkimago maakt het bovendien eenvoudiger voor organisaties om nieuwe medewerkers aan te trekken. 76% van de millenials geeft aan dat de maatschappelijke inzet en toewijding aan het milieu van een organisatie doorslaggevend is in hun keuze voor een werkgever6 en 75%7 zou ook genoegen nemen met een lager salaris als ze voor een maatschappelijk verantwoorde organisatie zouden werken. Het vasthouden van goede medewerkers vormt een hoeksteen voor succes en een gezonde werkcultuur, en het vormen van betrokken en bevlogen medewerkers beschermt de levensduur van een organisatie in hun streven naar toekomstig succes.

Duurzaamheid vormt de basis voor doelgerichtheid en passie. Deloitte ontdekte dat van de medewerkers die vinden dat ze werken voor een organisatie met een duidelijk doel, 73% zich betrokken voelt bij hun werk8. Mensen willen deel uitmaken van iets dat groter is dan zijzelf en willen zich goed voelen bij datgene wat ze elke dag doen. Hieruit blijkt des te meer waarom het integreren van duurzaamheid in de bedrijfsvoering op de lange termijn zo effectief kan blijken.

Noodzaak tot duurzaamheid

Organisaties die op het gebied van ethisch verantwoord ondernemen toonaangevend willen zijn in hun branche, moeten duidelijk uit eigen beweging, systematisch en authentiek duurzaamheid stimuleren, en niet als halfslachtige maatregel omdat dit toevallig de trend is. De merken die blijven bestaan, zijn de merken die zich aan veranderingen kunnen aanpassen. Niet iedere organisatie liep vanaf het begin warm voor duurzaamheid, maar door mee te gaan in de trend, laten ze aan stakeholders zien dat ze zich aan nieuwe verwachtingen en gedragingen kunnen aanpassen, in plaats van steeds verder achterop te raken. Door deze boodschappen te versterken, kunnen organisaties een reputatie vestigen ten aanzien van een lange levensduur.

Duurzaamheid en de noodzaak van een meer circulair economisch model kunnen niet meer worden genegeerd. Organisaties moeten het echter niet eenvoudigweg zien als een verplichting: het is juist een buitenkans. Het uitgebreide scala aan voordelen, zoals marketingvoordeel, merkperceptie, investeerdersrelaties en kostenbesparingen, zijn te mooi om zomaar te laten liggen.

Gerelateerde producten en oplossingen

Ontdek meer

  • ARTIKEL

    Circulaire economie, duurzaamheid en zakelijke kansen

    Creëer waarde met zorg voor het milieu.

  • Artikel

    Remanufactured vs. refurbished: wat is voor u de beste keuze?

    Een subtiel verschil: refurbished vs. remanufactured. Het creëren van een duurzame IT-omgeving.

  • ARTIKEL

    Duurzame toekomst

    Lees meer over Canon's duurzaamheidsstrategie, doelstellingen voor verbetering en het beheer van duurzaamheidsgerelateerde naleving en certificering.

  • Benieuwd naar de best passende oplossingen voor uw organisatie?

    1. https://www.carbontrust.com/resources/corporate-attitudes-towards-sustainability-2020
    2. https://www.un.org/sustainabledevelopment/decade-of-action/#:~:text=2020%20needs%20to%20usher%20in,and%20closing%20the%20finance%20gap.
    3. https://quocirca.com/content/report-findings-global-print-2025-second-edition/
    4. https://www.supplychaindive.com/news/gartner-survey-supply-chain-circular-economy/585962/
    5. https://www.sb-index.com/rankings
    6. https://www.clomedia.com/2018/02/20/millennials-want-workplaces-social-purpose-company-measure/
    7. https://www.clomedia.com/2018/02/20/millennials-want-workplaces-social-purpose-company-measure/
    8. https://gethppy.com/employee-engagement/3-ways-purpose-driven-organizations-increase-employee-engagement