De kracht van print in omnichannel marketingcommunicatie

Maximaliseer ROMI met programmatic print

Documenten met zakelijke communicatie

Wat is Programmatic Print en waarom u het zou moeten gebruiken

Dankzij mechanismen als programmatic print, beschikt geprint marketingmateriaal nu over de emotionele kracht van gepersonaliseerde prints met de directheid van digitale marketing.

Doordat consumenten elke dag honderden digitale advertenties en marketingmails ontvangen, wordt het voor merken steeds moeilijker om zich te onderscheiden en door de 'digitale ruis' heen te breken. Dit is waar print echt een verschil kan maken in uw multichannel marketingstrategie. Uit een onderzoek van JICMAIL uit 2023 bleek dat het gemiddelde stuk direct mail in de loop van een maand gedurende 108 seconden wordt bekeken en dat een mail waarin een bezoek aan de website van de adverteerder wordt gestimuleerd, leidt tot een sessie van gemiddeld vijf minuten.1

Programmatic print koppelt online marketing aan sterk geautomatiseerde, digitale printworkflows, waardoor op triggers gebaseerde, gepersonaliseerde printmarketing mogelijk wordt. En dankzij de vooruitgang op het gebied van digitale printtechnologie en geautomatiseerde web-to-print productieworkflows kan programmatic print nauw worden geïntegreerd in de omnichannel-marketingcampagne, waarbij realtime, gerichte boodschappen worden gecombineerd met de impact van geprint materiaal.

Dit betekent dat, door gebruik te maken van de bestaande consumentengegevens van merken en marketeers, alles wat online kan worden aangepast nu ook in geprinte vorm kan worden gepersonaliseerd en binnen 48 uur aan klanten kan worden geleverd. En dankzij QR-codes en traceerbare kortingscodes, augmented reality en hyperlokale marketing kan de impact van een printcampagne nu eenvoudig worden gemeten.

Uit een onderzoek door IPA2 bleek dat 25% van de volwassen gebruikers actie ondernam na ontvangst van een geprinte mailing. Hieruit blijkt dat het verstandig is om print op te nemen in de marketingmix. Maar hoe kunnen marketeers optimaal profiteren van deze communicatie met toegevoegde waarde en hun ROMI (Return On Marketing Investment) verhogen? In dit videovoorbeeld ziet u hoe eenvoudig en effectief programmatic print kan zijn.

Programmatic print implementeren

Met programmatic print kunnen marketeers een unieke gebruikerservaring creëren en verschillende contactpunten in het klanttraject gebruiken om gepersonaliseerde, gerichte marketingmaterialen te genereren die binnen 48 uur kunnen worden verzonden. Dit betekent dat Print Service Providers (PSP's) marketingprofessionals kunnen helpen om snel klanten te bereiken met de juiste content wanneer deze daarvoor het meest open staan en hun ROMI te maximaliseren.

Met nieuwe bedrijfsmodellen voor on-demand printen en gegevensgestuurde workflows hoeven voor gepersonaliseerde marketingcampagnes geen opslagkosten te worden gemaakt, omdat u precies de benodigde hoeveelheid exemplaren kunt printen. Hierdoor verlaagt u de magazijnkosten en voorkomt u verspilling van prints. Daarnaast kunnen de huidige workflows volledig worden geautomatiseerd, waardoor de arbeidskosten worden verlaagd en fouten en afval worden geminimaliseerd.

Zoals u in het voorbeeld van Mirasphere kunt zien, kan printen hand in hand gaan met digitaal. Printen kan zeer snel en zeer effectief zijn dankzij de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitale printtechnologie en digitale workflows. Het is dus essentieel om de juiste technologieprovider te kiezen.

Canon's expertisedriehoek

De juiste leverancier van technologische oplossingen geeft u toegang tot diepgaande kennis van wat er in de bredere markt gebeurt, van toepassingsideeën en uitvoering tot de gegevensanalyse, workflow en softwareoplossingen die nodig zijn om digitale printtechnologie voor uw behoeften in te zetten.

Bij Canon wordt er gesproken over een 'expertisedriehoek'. In de ene hoek zit de PSP, in de tweede de printinkoper (in dit geval marketeers) en in de derde hoek zit Canon, de leverancier van technologische oplossingen. Het is de taak van Canon om PSP's en printinkopers/marketeers bij elkaar te brengen om mogelijkheden zoals programmatic print te identificeren en een plan op te stellen om hen te helpen deze mogelijkheden optimaal te benutten.

  1. Bron: JICMAIL, The Time We Spend With Mail, 2023
  2. Bron: ©IPA, Touchpoints 2019: SuperHub Database, 2019

Wilt u weten hoe u kunt profiteren van de voordelen van programmatic print? Neem dan contact op met een medewerker van Canon.

Gerelateerde producten en oplossingen

  • ProStream 3000-serie
    De kunst van verder gaan: overbrug de kloof tussen toner en offset met een hoogwaardige rotatieve inkjetproductieprinter.
  • ColorStream 8000-serie
    Stap nu de toekomst in met de kwaliteit en betrouwbare productiviteit van inkjetrotatiepersen uit de ColorStream 8000-serie.
  • varioPRINT iX-serie
    Combineert verbluffende beeldkwaliteit en een breed media-assortiment met de hoge productiviteit en aantrekkelijke variabele kosten van productie-inkjetprinten op losse vellen.
  • imagePRESS V1350
    Een snelle, duurzame digitale kleurenprinter van hoge kwaliteit voor grote volumes met innovatieve technologie voor een hoge mate van automatisering.
  • imagePRESS V1000
    Robuuste functionaliteit en innovatieve technologie in een ruimtebesparende, professionele digitale kleurenpers.
  • imagePRESS V900-serie
    Een serie compacte en betrouwbare printers ontworpen voor de uitgebreide eisen van commerciële en interne printserviceproviders.
  • PRISMAproduction
    Stroomlijn workflows en versnel de productie-efficiëntie met het hoogwaardige PRISMAproduction-platform voor workflow- en output management.

Ontdek meer

Aan de slag met programmatisch printen

Lees verder over hoe Programmatic Print uw bedrijf kan helpen.

Waarom u kennis moet maken met programmatic print

Het is personaliseerbaar, meetbaar en snel.

Is de liefde voor digitale communicatie over?

Ontdek de kracht van marketing met print in een digitale wereld.

Vijf manieren waarop print marketingcampagnes kan verbeteren

Vijf manieren waarop print marketingcampagnes kan verbeteren.

Het potentieel van print in het tijdperk van digitale overkill

Hoe print marketingcampagnes via meerdere kanalen een nieuwe boost geeft.

Klanten zijn ook mensen

Hoe hypergepersonaliseerde print consumentenmarketing een menselijk gezicht geeft.

De 'Class of 2021' met programmatic print in beeld gebracht

De samenwerking tussen Canon en The Drum gebruikte programmatic print om de betrokkenheid bij de campagne 'Class of 2021' te vergroten.