ARTIKEL

Vijf manieren waarop print marketingcampagnes kan verbeteren

Is print het ontbrekende ingrediënt in uw marketingcampagne?

Man looking at a printed document

Hebt u last van digitale vermoeidheid?

Hebt u genoeg van voortdurende marketing-e-mails van merken? Hebt u genoeg van steeds weer dezelfde aanbiedingen die voor u geen voordeel opleveren? Of krijgt u pas maanden na het tonen van interesse aanbiedingen opgestuurd? Merken horen u te kennen. U hebt in het verleden producten of diensten bij hen gekocht. En daarbij hebt u veel persoonlijke gegevens achtergelaten.

Als consument verwachten we dat merken hun beloften waarmaken. We willen overtuigd worden dat we ons zuur verdiende geld bij hen moeten uitgeven. Een uitsluitend digitale benadering is niet langer genoeg. De overvloed aan e-mails in ons Postvak IN en de zogenaamde 'gepersonaliseerde' aanbiedingen worden genegeerd - of erger nog, gaan direct naar de map met ongewenste e-mail. We moeten teruggaan naar de basisbeginselen van marketing, waarbij klanten het uitgangspunt van een campagne vormen. Als consument willen we een keuze. We willen dat merken zich aanpassen aan ons. Hierdoor zullen we eerder reageren en actie ondernemen.

Daarom is het tijd dat marketeers weer met drukwerk aan de slag gaan. On-demand printen biedt doelgerichtheid, de tijdloosheid van digitale marketing en de tastbare voordelen van drukwerk, zodat merken zich kunnen onderscheiden in het rommelige medialandschap en echt indruk kunnen maken. Digitaal printen kan ook meetbare waarde toevoegen aan marketingcampagnes via meerdere kanalen.

Print is niet duur. Het is geen verspilling. En het is zeker niet traag. Met on-demand printen kunnen merken precies het gewenste aantal exemplaren produceren, op elk gewenst moment. Met printen hebt u ook de mogelijkheid om afbeeldingen en tekst te wijzigen naarmate campagnes zich ontwikkelen.

Man and woman looking at post as they arrive home

Vijf manieren waarop geprinte marketing waarde toevoegt

Geprinte marketing kan het volgende doen:

  1. De aandacht van consumenten trekken: consumenten houden zich afzijdig door advertentieblokkers, spamfilters en opt-outs. Met print worden ze toch bereikt. Recente cijfers laten zien dat 70% van de mensen zegt zich gewaardeerd te voelen als ze direct mail ontvangen, en dat post een betere indruk van het merk achterlaat. Bovendien is 71% meer geneigd om reclame per post te vertrouwen.1

  2. Een langdurige indruk achterlaten: print spreekt meerdere zintuigen aan. Het aanraken en bekijken van een geprint stuk laat een grotere indruk achter in de hersenen. Royal Mail en de United States Postal Service zijn het volgende van mening: "De 'echte' ervaring die fysieke media bieden zorgt ervoor dat dingen beter in het geheugen worden opgeslagen.2

  3. Aanvulling op digitale kanalen: print kan tijdens het hele klanttraject naast digitale kanalen worden gebruikt. Direct mail kan gesprekken op gang brengen of helpen om klanten opnieuw aan te spreken. Direct mailers met QR-codes of getraceerde koppelingen kunnen klanten naar specifieke bestemmingen op internet leiden. Getriggerde post kan vervolgens ook worden gebruikt om aankoopbeslissingen te beïnvloeden of kan automatisch na een aankoop worden verzonden. Het draait allemaal om de keuze van klanten in de manier waarop ze met merken omgaan.

Personalised BonPrix direct mailers

  1. Een persoonlijk tintje toevoegen: het gebruik van variabele gegevens om meer gepersonaliseerde communicatie te creëren kan effectievere campagnes opleveren en voor meer rendement zorgen. Bonprix, een van de grootste modebedrijven in Duitsland, print gepersonaliseerde voorpagina's voor zijn modecatalogi. Via digitaal drukwerk worden gerichte individuele aanbiedingen gecreëerd, waarmee de responspercentages aanzienlijk zijn toegenomen.

  2. Campagnes tot leven brengen: drukwerk biedt creatieve mogelijkheden en veelzijdigheid die veel verder gaan dan 'een e-mail in uw postvak'. Met unieke indelingen en structuren kunnen campagnes zich onderscheiden van concurrenten en tastbare doorbraken realiseren. U kunt nu standaard flyers of direct mailers, brochures, catalogi, kleurrijke 'magalogi', klanttijdschriften, merkboeken, nieuwsbrieven en nog veel meer maken!

Dankzij 'programmatisch printen' kunt u nu specifieke berichten op een relevant tijdstip afstemmen op bepaalde doelgroepen. Het gebruik van gegevens en inzicht in gedrag kan veel waardevolle personalisatie opleveren. Het resultaat? Effectievere campagnes. Dankzij de flexibiliteit van programmatisch printen kunnen merken zich onderscheiden van de concurrentie door middel van zeer gepersonaliseerde materialen.

Merken als Bonprix, die deze dynamische en zeer persoonlijke benadering van drukwerkmarketing hanteren, zien al meetbare commerciële opbrengsten. Klanten aanspreken. Emotionele bereikbaarheid. Verbeterde reacties. Dit alles resulteert in een toename van de verkoop, en daarmee een veel waardevoller resultaat - langdurige merkentrouw en positieve feedback.

Gerelateerde oplossingen

Meer informatie over hoe print marketingcampagnes kan verbeteren

Praat met een specialist van Canon

[1] The value of mail in uncertain times (De waarde van post in onzekere tijden), onderzoek van Royal Mail MarketReach, https://www.royalmail.com/business/system/files/Mail-in-uncertain-times-august-2017.pdf, 2017
[2] Using Neuroscience to understand the role of direct mail (Neurowetenschappen gebruiken om de rol van direct mail te begrijpen), Millward Brown, http://www.millwardbrown.com/docs/default-source/insight-documents/case-studies/MillwardBrown_CaseStudy_Neuroscience.pdf, 2009