Tips & Tricks: Ontdek je camera

Belichtingscompensatie

Hoewel evaluatatieve meting goed werkt, wordt hierbij alleen rekening gehouden met de belichting van een scène. Het hoofdonderwerp wordt niet altijd herkend en daarom is deze manier van meten niet geschikt voor creatief gebruik.

Picture_Tutorial_img3
Soms maak je mooiere foto's als je de automatische belichtingsinstellingen van de camera aanpast. Met belichtingscompensatie kun je de belichting van de camera verhogen of verlagen. Afhankelijk van je camera kun je een compensatie van twee, drie of vijf stops toepassen.

Bij belichtingscompensatie wordt de sluitertijd of het diafragma aangepast (of soms beide), afhankelijk van de opnamemodus die op de camera is ingesteld.

Hoeveel compensatie er precies nodig is kun je ontdekken door te experimenteren. Totdat je genoeg ervaring hebt, kun je gebruikmaken van een andere functie van EOS-camera's: Auto Exposure Bracketing/Reeksopnamen met automatische belichting (AEB). Hiermee maak je snel na elkaar drie foto's met drie verschillende belichtingen. Daarna hoef je alleen nog de foto met het gewenste resultaat te selecteren.

Auto Exposure Lock/Automatische vergrendeling belichting (AEL)
Je camera meet normaal de belichting voor elke opname. Soms wil je de belichting echter vergrendelen, zodat de belichting niet wordt gewijzigd wanneer je de camera beweegt. Dit doe je door de ontspanknop half in te drukken en op de knop met het sterretje (*) te drukken. In de zoeker of op het informatiescherm verschijnt een sterretje (*).

Bij het maken van een portret kun je bijvoorbeeld dichtbij je onderwerp gaan staan en vlak bij het gezicht meten. Vergrendel de belichting. Ga vervolgens naar achteren zodat de achtergrond zichtbaar wordt. Je kunt er eventueel voor kiezen om het gezicht niet in het midden te plaatsen. Zolang het sterretje (*) wordt weergegeven, wordt de oorspronkelijke meting gebruikt, waarbij de belichting is afgestemd op het gezicht.

1  2  3  4