SPORT EN ACTIE

Gebouwd voor het avontuur: het Canon EOS R System

De Franse fotograaf en filmmaker Teddy Morellec vertelt hoe hij in moeilijke omstandigheden adembenemende foto's en video's van extreme sporten maakt met zijn EOS R System-camera's en -objectieven.
Motocrosser Tom Pagès voert in de lucht een stunt uit, met bergen op de achtergrond. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief door Teddy Morellec.

De Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM is maar iets zwaarder dan de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM, maar heeft twee Nano USM-motoren voor snel automatisch scherpstellen. In combinatie met de high-speed burst van de Canon EOS R5 bleek dit het perfecte objectief voor extreme-sportfotograaf Teddy Morellec om deze foto van de Franse motorcrosser Tom Pagès te maken terwijl hij door de lucht vliegt. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief, ingesteld op 109mm, 1/1000 sec, f/5 en ISO200. © Teddy Morellec

Teddy Morellec filmt en fotografeert extreme sporten en is altijd onderweg, zelfs wanneer hij geen artistieke foto's en adembenemende video's maakt voor zijn klanten zoals Red Bull, Nike en Lacoste. De ene dag trekt hij met zijn busje door de Alpen, de andere dag leert hij paragliden.

"Ik fotografeer en film het hele jaar door zoveel verschillende dingen. Het is echt een achtbaan", zegt Teddy. "Van sport en muziekfestivals tot fashion, portretten en bedrijfsvideo's, het wisselt elkaar enorm snel af."

Voor zijn uitdagende werk is het belangrijk dat hij op de juiste plekken kan komen, de sport en de vaardigheden van de deelnemers kent en kan anticiperen op het juiste moment. Al deze dingen maken zijn werk makkelijker. Maar een hoogwaardige camera die echt geen enkel moment mist, maakt het grootste verschil.

Teddy's dagelijkse uitrusting bestaat uit een Canon EOS R5, een EOS R3 en een handvol RF- en EF-objectieven. Hij was ook een van de eerste fotografen die de Canon EOS R6 Mark II gebruikte, een high-speed camera die bij uitstek geschikt is voor zijn intensieve werk.

Hier vertelt Teddy over vier situaties waarin de functies van het EOS R System onmisbaar waren om in moeilijke omstandigheden geweldige foto's te maken.

Een man doet een truc op een skateboard in een kleurrijke openbare ruimte. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 door Teddy Morellec.

Skateboarders kunnen sommige trucs keer op keer herhalen, maar soms is een truc zo lastig dat je maar één kans krijgt. Hiervoor heb je een camera en objectief nodig die naadloos samenwerken, mensen nauwkeurig volgen en razendsnelle opnamereeksen maken. Deze combo maakt echt het verschil. Gefotografeerd met een Canon EOS R, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/1250 sec, f/2.8 en ISO400. © Teddy Morellec

Een man doet een stunt op een motor en de weerspiegeling is zichtbaar in een spiegel die door een paar handen in de lucht wordt gehouden. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 door Teddy Morellec.

Timing is cruciaal bij creatieve foto's zoals deze. Dankzij de snelheid van de camera kon Teddy de weerspiegeling van de motor in de perfecte positie vastleggen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 35mm, 1/800 sec, f/4 en ISO100. © Teddy Morellec

"De opties voor high-speed bursts op de EOS R System-camera's hebben mijn werk echt op een baanbrekende manier veranderd", zegt Teddy. "Ik heb 20 fps op mijn Canon EOS R5 en 30 fps op mijn EOS R3 met volledige autofocus. Hiermee kan ik vol vertrouwen razendsnelle actie volgen en de perfecte foto maken.

"Ik vind het moeilijk om een specifiek voorbeeld te geven waarin de high-speed opnamen me uit de brand hebben geholpen, omdat ik de functie eigenlijk altijd gebruik. Skateboarden is wel een onderwerp waar het snel kunnen fotograferen een groot verschil maakt. Je moet heel snel zijn om skateboardfoto's van hoge kwaliteit te maken. De skateboarder moet namelijk de perfecte houding hebben en het skateboard moet net zo draaien of in de juiste positie zijn dat de kijker een goed idee krijgt van de truc die wordt uitgevoerd.

Het Never Break Your Flow-logo van het EOS R System.

Jij staat centraal. Voor jou.

Het bekroonde EOS R System biedt een zeer intuïtieve benadering van fotografie en video, die naadloos met je samenwerkt zodat jij je kunt blijven concentreren op je onderwerp en je vakgebied.

"Het lukt skateboarders soms maar één keer om een bepaalde truc te doen, dus de eerste keer moet gelijk raak zijn. Met een volledige reeks beelden waaruit je kunt kiezen, zit dat ene speciale moment er altijd wel tussen."

Een groene hagedis met oranje vlekken op zijn rug zit op een blad. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 door Teddy Morellec.

"Dit is niet het soort foto dat ik meestal voor mijn werk maak, maar de foto is vooral het bewijs van hoe goed de combinatie van het Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief en de Canon EOS R5 is", zegt Teddy. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief, ingesteld op 186mm, 1/400 sec, f/5 en ISO500. © Teddy Morellec

Een ingezoomde en bijgesneden foto van dezelfde hagedis, die rechtstreeks in de camera lijkt te kijken. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 door Teddy Morellec.

"De beeldkwaliteit is zo goed en de resolutie zo hoog dat ik een grotere hoek zou kunnen gebruiken om de foto later bij te snijden tot een close-up", zegt Teddy. © Teddy Morellec

2. Nieuwe mogelijkheden realiseren met het unieke ontwerp van RF-objectieven

Het ontwerp van de RF-objectieven is een van de aspecten van het EOS R System die het leven van Teddy een stuk makkelijker hebben gemaakt. "Ik gebruik RF nu bijna overal voor. De Nano USM-motoren in deze objectieven zijn heel handig omdat ze enorm stil en snel zijn. Dat komt echt van pas bij mijn videowerk."

Teddy werkt vooral graag met de Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM, en gebruikt ook de high-speed Canon-vattingadapter EF-EOS R. "Ik had geen Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM in mijn uitrusting en werkte eigenlijk altijd met een 70-200 mm, totdat ik dit geweldige objectief ontdekte", vertelt hij.

"Naast sport komt het ook in andere genres goed van pas. Met het Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief kon ik bijvoorbeeld de top van een berg haarscherp vastleggen, wat me met een maximumbereik van 200 mm nooit was gelukt. In combinatie met de 45 Megapixel-sensor van mijn Canon EOS R5 kan ik foto's zoveel bijsnijden als ik wil, zonder dat dit ten koste gaat van de details."

Bikers at the Enduropale du Touquet race against each other, with the focus on a rider in a Red Bull helmet. Taken on a Canon EOS R3 by Teddy Morellec.

There's no need to keep staring at the subject when you're using the EOS R3's Eye Control AF. Once the camera detects the subject you want to track, it takes over, keeping that subject in focus as it moves through the frame. Taken on a Canon EOS R3 with a Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM lens at 428mm, 1/2000 sec, f/6.3 and ISO400. © Teddy Morellec

3. Using Eye Control AF to pick out a single athlete among hundreds

While shooting the Enduropale du Touquet – a gruelling three-hour motorcycle beach race held annually on the coast of northern France – Teddy relied on the EOS R System's autofocus technology. The Eye Control AF of his Canon EOS R3 saved the day.

"The Enduropale du Touquet was the first opportunity that I got to use my EOS R3 at a sport event," Teddy explains. "Before that, I had been using the camera to shoot landscapes in the mountains. The race takes place on a 13km track, which features long full-speed areas and tight turns, and there's a lot of sand flying everywhere. My main mission was to follow and photograph one rider among 1,000 entrants!"

Teddy wist hoelang zijn onderwerp over een rondje zou doen, dus hij had een goed idee van wanneer de coureur hem ging passeren. Hij gebruikte daarnaast ook een stopwatch om de tijd bij te houden. "Ik was er helemaal klaar voor en stond met mijn Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief naast het circuit", zegt hij. "Er kwamen alleen zoveel motoren en helmen in alle kleuren van de regenboog voorbij dat ik mijn coureur maar moeilijk kon vinden, laat staan dat ik op hem kon scherpstellen. Ik kon hem gelukkig aan een paar dingen herkennen, zoals de Red Bull-helm en het nummer op zijn motor.

"Met een groter AF-gebied denk ik dat de camera niet op hem had scherpgesteld, omdat er op verschillende momenten andere coureurs door het frame reden. Met een kleiner AF-gebied had ik misschien wel wat goede foto's kunnen maken, maar ik had mijn camera moeten bewegen om de foto opnieuw te kadreren. En als ik mijn kadrering niet had veranderd en het AF-gebied via het touchscreen of de controller had verplaatst, had ik mijn coureur zeker gemist."

Op dat moment realiseerde Teddy zich pas echt tot wat voor waanzinnige dingen de Eye AF van de EOS R3 in staat was. "Ik zocht mijn coureur en het gele doel volgde de bewegingen van mijn oog. Toen ik hem eindelijk in het vizier had, hoefde ik alleen maar de sluiter in te drukken. Ik wist direct dat ik haarscherpe foto's had. De camera leverde op het moment suprême", vertelt hij enthousiast.

De maan met een halo eromheen schijnt hoog boven besneeuwde bomen. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 door Teddy Morellec.

Het Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief dat Teddy gebruikte om deze foto van een maan met halo te maken, heeft 5-stops beeldstabilisatie. De beeldstabilisatie van het objectief werkt samen met de Image Stabilizer van de EOS R3 voor nog stabielere resultaten. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 15mm, 1/8 sec, f/2.8 en ISO8000. © Teddy Morellec

4. Een scherpe winterse maan fotograferen met de hulp van IBIS

Teddy fotografeert vooral sporten met veel actie waar korte sluitertijden en flitsers vaak onmisbaar zijn, maar zo nu en dan maakt hij ook creatieve foto's bij weinig licht. Zijn Canon EOS R5 en EOS R3 zijn beide uitgerust met in-body beeldstabilisatie (IBIS) die samenwerkt met de beeldstabilisatie van het objectief. Hiermee kan hij opnamen maken vanuit de hand in situaties waar hij voorheen een statief nodig had.

"Het was winter en ik was op weg om een hapje te gaan eten met vrienden, toen ik de maan met een halo eromheen zag", vertelt Teddy. "Ik had dit nog nooit eerder gezien, dus ik snelde me naar huis om mijn Canon EOS R3 te pakken en een foto te maken van de maan en de besneeuwde bomen in mijn tuin. Ik had een langere belichting dan 1/8 sec kunnen gebruiken, maar ik vond het al fantastisch dat ik zo'n foto zonder statief kon maken.

"Ik trek er 's avonds vaak op uit in mijn busje en maak daar dan altijd even een foto van. Dankzij de Image Stabilizer heb ik hiervoor helemaal geen statief meer nodig. In andere situaties komt een statief wel van pas, bijvoorbeeld wanneer ik zelfportretten in de natuur maak, maar het is toch fijn dat ik me geen zorgen hoef te maken over cameratrillingen wanneer ik uit de hand film of fotografeer."

Een fotograaf maakt met een camera op statief opnamen van een mountainbiker die ‘s avonds in het donker een stunt uitvoert in de lucht.

De missie van Teddy Morellec om perfecte momenten in de lucht vast te leggen

Hoe presteerde de Canon EOS R6 Mark II bij een ambitieuze video- en foto-opdracht waar snelheid en nauwkeurigheid cruciaal waren?

Je moet op je instinct kunnen vertrouwen wanneer je op locatie werkt en met de juiste Canon-apparatuur kun je de beste foto's maken. Je kunt rekenen op de functies van het EOS R System en de RF- en EF-objectieven en deze in je voordeel gebruiken tijdens het fotograferen en filmen. Ze zorgen er echt voor dat je in je flow blijft.

Geschreven door Marcus Hawkins


Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro