ARTIKEL

"Seconden zijn kostbaar in de wildlife-fotografie", zegt Marina Cano over haar wildlife-shoot in de Kalahari-woestijn met de Canon EOS-1D X Mark III

Two baby meerkats peering out of their burrow, taken by Marina Cano on a Canon EOS-1D X Mark III.
Met de Canon EOS-1D X Mark III kon Marina vliegensvlugge wilde dieren van dichtbij fotograferen en adembenemende beelden vastleggen. "Ik denk dat dit de beste camera ter wereld is", vertelt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/1300 sec, f/2.8 en ISO5000. © Marina Cano

"Toen ik met het fotograferen van wildlife begon, was ik alleen maar bezig met het maken van mooie beelden", vertelt Canon Ambassador Marina Cano. "Maar in de tijd dat ik met dieren ging werken, ging ik beetje bij beetje echt van ze houden." Haar hele benadering van wildlife veranderde geleidelijk: in plaats van alleen artistieke beelden te maken van verschillende soorten, begon natuurbehoud centraal te staan in haar werk.

"Ik begon te begrijpen wat het voor wildlife moet betekenen om in deze waanzinnige wereld te moeten leven", vervolgt ze. "Ik besefte dat we als fotografen bewustzijn kunnen creëren over vraagstukken. We betreden de wereld van de dieren, we leggen unieke momenten vast en we moeten mensen vertellen wat er aan de hand is. Ik wil foto's laten zien die zeggen: 'Dit is een prachtig dier, maar kijk verder dan wat je ziet. Er gebeuren veel vreselijke dingen met dieren.' Mijn denken gaat meer en meer richting natuurbehoud en hoe ik kan helpen met het beschermen van wildlife."

Marina is al meer dan 10 jaar professioneel fotograaf en was altijd al bijzonder gefascineerd door het Afrikaanse wildlife. Ze heeft veel gefotografeerd op dit continent. Voor de eerste wildlife-shoot met de Canon EOS-1D X Mark III reisde ze naar een gebied waar ze nog nooit eerder was geweest: de Kalahari-woestijn.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

De Kalahari strekt zich uit over meer dan 900 vierkante kilometer in zuidelijk Afrika, waaronder grote gebieden van Botswana en delen van Namibië en Zuid-Afrika. Tijdens de shoot was ze gestationeerd in het Tswalu-wildreservaat in de provincie Noord-Kaap in Zuid-Afrika. Haar doel was om de geavanceerde reeks functies van de Canon EOS-1D X Mark III te gebruiken voor het fotograferen van meer bekende dieren, zoals stokstaartjes, jachtluipaarden en giraffen, maar ook zeldzame en vaak bedreigde diersoorten, zoals schubdieren en Afrikaanse wilde honden.

De Kalahari-shoot van Marina nam in november meer dan vijf dagen in beslag, waarbij de temperatuur kon oplopen tot 38 °C. "Het was overdag erg warm, en het was ook de droogste plek waar ik ooit ben geweest", vertelt ze. "Ik vond het geweldig en ik ben erg blij met dat soort weer. Tswalu heeft rode grond en een spectaculair landschap. Bovendien waren de parkwachters en spoorzoekers erg professioneel en werkelijk briljant in hun werk. Dit alles maakt het tot een zeer bijzondere plek."

Om vanaf verschillende afstanden opnamen te maken van een breed scala aan wildlife gebruikte Marina diverse objectieven, van groothoek- tot teleobjectief. Haar uitrusting bestond uit een Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief, een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief, een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief en een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief.

Marina Cano with the Canon EOS-1D X Mark III on the desert plains of the Kalahari with a wild giraffe in the background.
Marina zegt dat de constructie en bediening van de Canon EOS-1D X Mark III vergelijkbaar zijn met die van de Mark II, waardoor het eenvoudig is om over te schakelen naar de nieuwe camera. © Fergus Kennedy
The Canon EOS-1D X Mark III and the Canon EOS-1D X Mark II.

Canon EOS-1D X Mark III versus Mark II

Duik diep in de Canon EOS-1D X Mark III en ontdek 12 essentiële manieren waarop de nieuwe professionele DSLR beter is dan zijn voorganger.

Snelle en slimme autofocus

Marina had slechts een paar dagen om te wennen aan het gebruik van de Canon EOS-1D X Mark III voordat ze naar Tswalu vertrok, maar ze vond de camera heel eenvoudig te bedienen. "Ik gebruik de Canon EOS-1D X Mark II al een paar jaar. Als je de Mark III in je handen houdt, is het bijna precies hetzelfde als wanneer je de Mark II vasthoudt", vertelt ze. "Het voelt fysiek hetzelfde aan, behalve een nieuwe smart-bedieningsknop voor het AF-punt, plus de verlichting op andere knoppen aan de achterkant van de camera."

Hoewel de camera fysiek vergelijkbaar is met de Mark II, hebben de talrijke geavanceerde innovaties in de camera geleid tot een aanzienlijke verbetering van de prestaties. "Seconden zijn kostbaar in wildlife-fotografie, dus de automatische scherpstelling op de Canon EOS-1D X Mark III is fantastisch omdat het zo snel is”, zegt ze. "Dit is waarschijnlijk het hoogtepunt van de camera voor mij."

The Canon EOS-1D X Mark III covered in red desert sand.
"Overal zat rood zand en stof, op de hele camera. Maar dankzij de weerbestendige afdichting van de Canon EOS-1D X Mark III was dit helemaal geen probleem", vertelt Marina. © Fergus Kennedy

AF-punten kunnen worden geselecteerd met de nieuwe smart-bediening voor AF-punten, die is ingebouwd in de AF-ON-knop. Met deze knop kun je het juiste AF-punt sneller en eenvoudiger selecteren dan ooit tevoren. Bovendien is dit het nieuwe geavanceerde iTR X AF-volgsysteem, dat de focus op een onderwerp vergrendelt en het volgt, zelfs als het achter een ander object verdwijnt, zoals een boom of struik.

"Een keer fotografeerde ik een zwerm vogels, drukte ik op de knop en de camera hield de focus op één van hen", herinnert Marina zich. "Het maakte niet uit wat ze deden of hoe ze onregelmatig vlogen, ik kon ze toch scherp in beeld houden. Het is geweldig. Voorheen was het veel moeilijker voor een camera om dit te doen."

De Canon EOS-1D X Mark III biedt snellere framerates (16 fps met volledige AF/AE-tracking, vergeleken met 14 fps op de Mark II en 20 fps met AF/AE-tracking in Live View, en vergeleken met 16 fps op de Mark II zonder AF). Dit heeft Marina veel beter in staat gesteld om snel bewegende onderwerpen zoals wilde honden die op de jacht zijn, vast te leggen.

Four wild painted dogs run through the desert plains.
Met het AF-volgsysteem van de Canon EOS-1D X Mark III kun je bewegende onderwerpen vergrendelen en volgen, zelfs als ze zich achter bomen of andere dieren begeven. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/2700 sec, f/8 en ISO2500. © Marina Cano

Details in felle hooglichten en bij weinig licht

Een andere keer fotografeerde ze de honden in de schaduw van een boom met de zon op de achtergrond, een situatie die voor de meeste camera's een uitdaging zou zijn, maar met het verbeterde dynamische bereik van de Canon EOS-1D X Mark III kon Marina goed belichte foto's maken.

"Ik kon echt zien dat de camera veel beter met deze situaties overweg kan dan het vorige model", vertelt ze. "Schaduwen en lichte delen bevatten veel meer details dan voorheen."

De prestaties bij weinig licht waren ook merkbaar toen Marina bij zonsondergang een moeder-jachtluipaard met vijf welpen fotografeerde. "Nadat de zon was ondergegaan, was het licht van cruciaal belang", zegt ze. "Soms kun je met andere camera's niet scherpstellen, omdat er geen contrast is. De Canon EOS-1D X Mark III stelde zeer goed scherp bij zeer weinig licht, zelfs wanneer ik opnamen maakte bij ISO52000.

"De camera leverde echt goede en hoge ISO-prestaties. Uiteraard zijn bij een zeer hoge ISO-snelheid de beelden niet van dezelfde kwaliteit als bij ISO1000, maar er is geen kleurruis en dat maakt een groot verschil."

Marina Cano lying on the desert floor photographing a rare pangolin by the undergrowth.
"De manier waarop ik denk, gaat steeds meer richting natuurbehoud en hoe ik wildlife kan helpen", vertelt Marina. Marina wachtte drie nachten om beelden van een schubdier vast te kunnen leggen, één van de meest verhandelde dieren ter wereld. © Fergus Kennedy
A close-up of a pangolin, taken on the Canon EOS-1D X Mark III.
Dankzij het vermogen van de Canon EOS-1D X Mark III om opnamen te maken bij weinig licht, kon Marina het zeldzame en ongrijpbare schubdier fotograferen onder donkere omstandigheden. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM-objectief (nu opgevolgd door het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM)-objectief, ingesteld op 135mm, 1/200 sec, f4 en ISO12800. ©Marina Cano

Voor Marina kwam het spannendste moment van haar reis naar de Kalahari 's nachts toen ze een schubdier fotografeerde, ook wel bekend als de 'geschubde miereneter'. Dit solitaire nachtdier is bedreigd vanwege de grootschalige jacht op het vlees, de schubben en andere lichaamsdelen van het dier.

Gedurende drie opeenvolgende nachten stond Marina om 2:00 uur op om naar schubdieren te zoeken met een spoorzoeker. Uiteindelijk tijdens de derde nacht zag en gefotografeerde ze er één.

"Het zijn zeer kwetsbare dieren en ze zijn moeilijk te vinden", vertelt ze. "De eerste twee nachten vonden we er één in wat struiken en hebben we uren gewacht, maar het dier kwam niet tevoorschijn. Maar tijdens de derde nacht verscheen er wel één. Het was helemaal donker en hoewel ik meestal niet graag met kunstlicht werk, moesten we dit met het schubdier wel doen. Dus ik heb continue belichting gebruikt. Het was echt spannend om dit prachtige dier te fotograferen."

Marina Cano lying on the sand photographing surrounding meerkats.
Dankzij de stille opnamemodus van de Canon EOS-1D X Mark III kon Marina dieren, zoals stokstaartjes, heel dicht benaderen zonder ze te laten schrikken. © Fergus Kennedy
A close up of a meerkat and its pup shot on the Canon EOS-1D X Mark III.
"Ik ben gewend om het sluitergeluid van de camera te horen", zegt Marina. "Dus ik kon eerst niet geloven dat ik echt een foto maakte, toen ik op de knop drukte en niets hoorde. Ik hield mijn vinger op de knop en plotseling had ik honderden foto's gemaakt." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/6400 sec, f/8 en ISO2500. © Marina Cano

Stille opname

Marina zegt dat de stille modus van de camera ook een bonus was bij het fotograferen van dieren die ze niet wilde doen opschrikken, zoals een familie van stokstaartjes die ze van dichtbij fotografeerde.

"Als je dicht bij een dier bent en het niet wilt storen, dan is deze modus fantastisch", zegt ze. "Ik ben gewend om het geluid van de sluiter van de camera te horen. Dus toen ik op de knop drukte en niets hoorde, kon ik niet geloven dat ik opnamen maakte. Ik heb mijn vinger op de knop gehouden en plotseling had ik honderden foto's gemaakt!"

Marina heeft al haar Kalahari-foto's met de camera vanuit de hand gemaakt. Dat is de manier waarop ze het liefst werkt. Ze had geen statief nodig om haarscherpe foto's te maken. "Ik lag meestal op de grond en het rode zand en het stof waren overal, over de hele camera", herinnert ze zich. "Echter, de weerbestendige afdichting van de Canon EOS-1D X Mark III zorgde ervoor dat het helemaal geen probleem was. Het is een zeer stevige, robuuste body. We hebben de camera onder extreme omstandigheden uitgeprobeerd en het resultaat was perfect."

Terugkijkend op haar shoot, zegt Marina dat de reis alleen verbeterd had kunnen worden door er langer te zijn. "De ervaring was adembenemend", zegt ze. "Ik zou graag een maand op die plek doorbrengen, omdat wat je daar bereikt totaal anders is dan wat dan ook in het leven."

En wordt de Canon EOS-1D X Mark III in de toekomst de eerste keuze van Marina? "Zeker weten", zegt ze stellig. "Ik denk dat het de beste camera ter wereld is."

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Marina Cano

De essentiële kit voor het filmen van wildlife

Marina Cano’s photography kit, including a Canon EOS-1D X Mark III.

Camera

Canon EOS-1D X Mark III

De EOS-1D X Mark III is de opvolger van de EOS-1D X Mark II, een professionele DSLR die over de hele wereld wordt gerespecteerd door sport- en wildlife-fotografen. "Ik denk dat het de beste camera ter wereld is", zegt Marina.

Objectieven

Canon EF 11-24mm f/4L USM

Een professioneel ultragroothoekzoomobjectief uit de L-serie met een constant f/4-diafragma voor architectuur en landschappen.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan