Van videogames en virtueel toerisme tot de opkomende markt voor commerciële training, VR-content is een steeds belangrijker creatief hulpmiddel voor onderwijsdoeleinden en in de entertainmentsector. "Meer en meer klanten wereldwijd gebruiken VR, vooral in de game-industrie," vertelt Mark Fensome van Canon Europe. "We zien niet alleen steeds meer VR-headsets bij mensen thuis, maar je vindt ze ook in de industriële sector, in winkels, in het onderwijs en in trainingsomgevingen."
VR-content doet veel meer dan simpelweg informatie leveren: de ervaringen die VR-content biedt kunnen mensen ook helpen iets te leren of vertrouwd te raken met een locatie of de indeling van een ruimte voordat ze die in het echt zien. Deze mogelijkheden worden al op verschillende manieren in de praktijk toegepast, bijvoorbeeld om personeel in onderzeeërs te leren hoe ze moeten handelen in noodsituaties onderwater en om kinderen met autisme te helpen de weg te vinden op een vliegveld voordat ze gaan vliegen. In de praktijk bracht VR echter tot nu toe meestal een aanzienlijke investering mee zich mee, zowel wat betreft de aanschafkosten als de workflowtijd.
Vergelijking van Canon's stereoscopische en VR-objectieven – welk objectief is de beste keuze voor jou?
Canon's oplossing voor VR- en stereoscopische content is eenvoudig. Met het EOS VR SYSTEM kun je gelijktijdig twee video's of twee foto's naast elkaar vastleggen op één camerasensor en vervolgens de Canon EOS VR Utility-software gebruiken om je stereoscopische video en foto's efficiënt te converteren en exporteren.
Er is geen complexe cameraopstelling of -synchronisatie nodig en je hoeft geen bestanden samen te voegen. Met behulp van één RF-objectief, één compatibele EOS- of Cinema EOS-camera en één bestand maak je meeslepende VR- en stereoscopische content op basis van 4K tot en met 8K, afhankelijk van de camera die je hebt gebruikt.
Canon Dual-objectieven vormen het hart van het EOS VR SYSTEM. Elk objectief bevat twee aparte lenzen die het perspectief van het linker- en het rechteroog nabootsen. Door twee offset objectieven op deze manier te gebruiken, ontstaat het 3D-effect waarmee het publiek bij VR- en stereoscopische content een weergave-ervaring krijgt die realistischer is.
Bij werkelijk stereoscopische VR gaat het erom dat je helemaal wordt ondergedompeld in het moment, legt Mark uit. "Omdat je helemaal opgaat in die omgeving en je hersenen je laten denken dat je er daadwerkelijk bent, ervaar je een diepte en dimensie die niet mogelijk zijn bij monoscopische 360 VR."
Canon biedt een reeks objectieven die speciaal zijn ontwikkeld voor het vastleggen van EOS R System VR en stereoscopische video. Beide hebben een ontwerp met twee lenzen, dat het maken van 3D-content zo toegankelijk en leuk maakt. Maar er zijn ook belangrijke verschillen tussen beide, waardoor een bepaald objectief geschikter kan zijn voor het type scène of onderwerp waarmee je werkt, of voor het medium waarop je je werk wilt weergeven (bijvoorbeeld headsets enz.).
Heb je Canon-apparatuur?
In dit artikel wordt de serie objectieven besproken en wordt uitgelegd hoe je jezelf met Canon's Dual-objectieven kunt onderdompelen in een nieuwe wereld aan creatieve mogelijkheden.
- RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE
- Een baanbrekend objectief uit de L-serie waarmee professionele contentcreators superscherpe, hoogwaardige VR-beelden kunnen vastleggen. Het objectief is ontworpen voor gebruik met compatibele full-frame camera's met een RF-vatting en geeft je een ultrabrede zichthoek van 190 graden die kan worden uitgevoerd tot 180 graden, voor een meeslepende stereoscopische kijkervaring met een VR-headset.
- RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE
- Een innovatief APS-C VR-objectief met automatische scherpstelling voor EOS R-systeemcamera's met APS-C-sensor. Het biedt een iets compactere, maar nog steeds meeslepende stereoscopische, uitgevoerde zichthoek van 140 graden, waarvoor de kijker een VR-headset moet gebruiken om rond te kijken en het hele beeld te zien, net als bij het bekijken van beelden die zijn gemaakt met de RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE.
- RF-S 7.8MM F4 STM
- Deze nog toegankelijkere optie voor het maken van 3D-content voor gebruikers met APS-C EOS R-systeemcamera's is met name geschikt voor close-ups. Dit stereoscopische objectief met automatische scherpstelling biedt een uitgevoerde zichthoek van 60 graden, die gemakkelijk te zien is zonder rond te hoeven kijken. Met behulp van een VR-headset kan het volledige beeld worden gezien alsof wordt gekeken naar een grote 3D-TV in een virtuele omgeving. Als de naast elkaar vastgelegde content op een smartphone wordt geladen of zelfs wordt geprint, kan deze gemakkelijk in 3D worden bekeken op een daarvoor geschikte viewer die met de hand kan worden vastgehouden.
Canon's beste VR-video-objectief voor professionele VR-productie: Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE
Dit baanbrekende Canon Dual Fisheye VR-objectief biedt de prestaties en beeldkwaliteit die vereist zijn voor professionele stereoscopische VR-productie. Hiermee kan meeslepende 180° VR-content worden vastgelegd met compatibele full-frame EOS R-systeemcamera's, zoals de EOS R5 Mark II en EOS R6 Mark II, en full-frame Cinema EOS-camera's met een RF-vatting zoals de EOS R5 C, EOS C80 en EOS C400.
Met een stereoscopische beeldhoek van 190 graden voldoet de Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE ruim aan de vereisten voor 180° VR en is dit objectief ideaal voor het maken van VR-content voor headsets. Hoewel een enorm groot deel van een scène in beeld wordt gebracht, zorgt de afstand tussen de pupillen van 60 mm van het objectief ervoor dat het publiek een natuurlijke 3D-ervaring krijgt.
Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE
"Het Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-objectief biedt die complete uitgevoerde zichthoek van 180 graden," merkt Mark op, "en heeft de superieure kwaliteit van de objectieven uit de L-serie, waarmee het een perfecte keuze is voor professionele full-frame camera's zoals de EOS R5 Mark II en de Cinema EOS-camera's van Canon."
"Vergeleken met de andere Canon VR-objectieven heb je wel wat meer tijd nodig om je opnamen in te stellen," voegt hij eraan toe, "om ervoor te zorgen dat je geen cameramateriaal en dergelijke in je opnamen krijgt. Als je bijvoorbeeld een statief gebruikt, dan kun je camera het best aan een zwenkarm vastmaken en er dan goed op letten dat de poten van het statief niet in beeld komen."
Het Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-objectief is een objectief uit de L-serie. Het heeft een constructie en weerbestendigheid van professionele kwaliteit, met fluorcoatings op het oppervlak van het objectief waarmee water en vuil worden afgestoten. Elk objectief bevat twee UD-elementen om vertekening te corrigeren en is afgewerkt met SWC-coatings om reflecties en overstraling te verminderen.
De precisie-engineering is ook terug te vinden in de synchronisatie van het diafragma over de twee beelden via dubbele EMD-eenheden (Electro Magnetic Diaphragm), voor een consistente, uiterst precieze belichting. Het objectief heeft een aan de achterzijde gemonteerde gelatinefilterhouder voor pre-cut ND-gels die je kunt gebruiken om de lichtniveaus nauwkeurig te regelen bij opnames met fel licht.
Als je voor je VR-productie de grootst mogelijke beeldhoek nodig hebt, is de Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE een goede keuze. Het snelle diafragma van f/2.8 zorgt ook bij weinig licht voor scherpe beelden, terwijl de hoge kwaliteit van de L-serie garant staat voor uitstekende beeldkwaliteit in het hele frame, met ondersteuning van tot 8K-video op compatibele camera's zoals de Canon EOS R5 C, EOS R5 Mark II en EOS R5.
Beste VR-video-objectief van Canon voor het maken van 3D VR-content: Canon RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE
Het Canon RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE-objectief is ontwikkeld voor APS-C EOS R-camera's en is in eerste instantie compatibel met de EOS R7. Dit objectief heeft twee fisheye-lenzen met ultragroothoek waarmee je een weids perspectief in beeld kunt brengen en kijkers een groter deel van de scène kunnen verkennen.
Met de beeldhoek van 144 graden van de RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE kun je meeslepende VR-video vastleggen, en met deze beeldhoek is het ook gemakkelijker om statieven en voeten buiten beeld te houden vergeleken met een objectief met een beeldhoek van 180 of 190 graden.
Canon RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE
"Ondanks dat je met dit VR-objectief een uitzonderlijk grote zichthoek kunt vastleggen, hoef je je niet druk te maken over wat er direct boven, onder, links of rechts van de camera gebeurt," legt Mark uit. "Hierdoor wordt de hele opnamesessie gemakkelijker, want je kunt lampen en andere apparatuur buiten beeld opstellen en voorkomen dat de camera-operator en crew per ongeluk gefilmd worden – wat een probleem kan zijn als je 360 of 180 VR-opnamen maakt.
"Het maakt het ook gemakkelijker om directe 'run-and-gun'-opnamen te maken, omdat er minder kans is dat je apparatuur of lichaamsdelen in beeld krijgt – terwijl je toch nog steeds opnamen met een meeslepende zichthoek kunt maken."
Dit objectief heeft, net als de RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE, een aan de achterzijde gemonteerde filterhouder. Hiermee kun je ND-gels gebruiken en op die manier de lichtniveaus regelen bij het opnemen van VR-video. Professionele videografen geven hier de voorkeur aan, omdat bij het aanpassen van het diafragma en andere instellingen ook de scherptediepte en de uitstraling van het beeld veranderen. Het objectief heeft ook een aan de achterzijde gemonteerde filterhouder van 30,5 mm voor inschroefbare filters, zodat je nog gemakkelijker filters kunt toevoegen.
Daarnaast heeft de RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE functies die de tegenhanger uit de L-series niet heeft, zoals een STM AF-actuator die de stille en soepele automatische scherpstelling van de twee lenzen aandrijft, en een gecombineerde bedienings-/scherpstelring waaraan verschillende functies kunnen worden toegewezen.
Als je werkt met een APS-C-camera, is de Canon RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE het beste multifunctionele VR-video-objectief. Dankzij de uitgevoerde zichthoek van 140 graden is dit een praktische keuze voor het maken van VR-content, en met functies zoals de selecteerbare bedienings-/scherpstelring en de filterhouder krijg je een hoge mate van creatieve controle.
Beste stereoscopisch video-objectief van Canon voor close-up 3D-verhalen: RF-S 7.8MM F4 STM
Net als het RF-S Dual Fisheye-objectief is de RF-S 7.8MM F4 STM ontworpen voor EOS R-systeemcamera's met een APS-C-sensor zoals de Canon EOS R7, waarmee je kunt filmen in 4K. (Controleer in de handleiding bij je camera of je cameramodel wordt ondersteund.) Dit objectief is een geweldige optie voor contentcreators die voor het eerst ruimtelijke video en 3D-foto's willen maken, en biedt een toegankelijkere manier om 3D-content te maken.
Canon RF-S 7.8MM F4 STM
In vergelijking met de Canon Dual Fisheye-objectieven biedt de RF-S 7.8MM F4 STM een langere brandpuntsafstand van 7,8 mm en een smallere uitgevoerde zichthoek van 60 graden, die dicht bij de zichthoek van het menselijk oog ligt. Bij kadreren met fisheye-objectieven kan het lastig zijn om ongewenste objecten buiten beeld te houden, maar met het nauwere beeld dat wordt vastgelegd met de RF-S 7.8MM F4 STM kun je gemakkelijker voorkomen dat je voeten of de poten van een statief te zien zijn.
"Het Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-objectief biedt die complete uitgevoerde zichthoek van 180 graden," merkt Mark op, "en heeft de superieure kwaliteit van de objectieven uit de L-serie, waarmee het een perfecte keuze is voor professionele full-frame camera's zoals de EOS R5 Mark II en de Cinema EOS-camera's van Canon."
"Vergeleken met de andere Canon VR-objectieven heb je wel wat meer tijd nodig om je opnamen in te stellen," voegt hij eraan toe, "om ervoor te zorgen dat je geen cameramateriaal en dergelijke in je opnamen krijgt. Als je bijvoorbeeld een statief gebruikt, dan kun je camera het best aan een zwenkarm vastmaken en er dan goed op letten dat de poten van het statief niet in beeld komen."
"De smallere zichthoek helpt je ook om de aandacht van het publiek gericht te houden op wat ze voor zich zien," zegt Mark. "Omdat ze niet om zich heen kunnen kijken, worden ze worden niet afgeleid, en daardoor missen ze ook niet de boodschap die je met je content wilt overbrengen."
De dubbele lenzen zijn ook dichter bij elkaar geplaatst in het RF-S 7.8MM F4 STM-objectief, waardoor het stereoscopische effect sterker is wanneer je opnamen maakt van onderwerpen die zich dicht bij de camera bevinden. De indrukwekkendste 3D-beelden kunnen worden gemaakt met een afstand van 0,2 tot 0,5 meter, zodat dit stereoscopische objectief beter geschikt is voor het maken van close-ups dan fisheye-objectieven.
Een STM-actuator met automatische scherpstelling zorgt ervoor dat de automatische scherpstelling soepel verloopt en gebruiksvriendelijk is, terwijl met de configureerbare bedienings-/scherpstelring het objectief gemakkelijk en direct kan worden aangepast. De RF-S 7.8MM F4 STM is ook heel compact en licht vergeleken met de Dual Fisheye-objectieven, en biedt dus meer veelzijdigheid in uiteenlopende situaties.
Het Canon EOS VR SYSTEM is een complete oplossing voor het maken van virtual-realitycontent, waarbij compatibele EOS R-systeemcamera's en Cinema EOS-camera's, objectieven en EOS VR Utility-software naadloos samenwerken voor meeslepende video.
Of je nu close-ups tot leven wilt brengen met ruimtelijke video en 3D-foto's met behulp van de Canon RF-S 7.8MM F4 STM, professionele 180° VR-ervaringen wilt maken met het RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-objectief of fascinerende 3D VR-content wilt maken met een APS-C camera en de RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE, Canon heeft het objectief waarmee je je verhaal een nieuwe dimensie kunt geven.
Gerelateerde artikelen
Maak kennis met de Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye
Leg de wereld in virtual reality vast met dit baanbrekende stereoscopische objectief uit de L-serie.
Het zwanenmeer filmen met een dubbele fisheye-lens
Clive Booth deelt zijn inspirerende verhaal over hoe hij een klassiek ballet naar een publiek met neurodiversiteit bracht door middel van meeslepende verhalen.
Meeslepende 3D VR met het fantastische Dual Fisheye-objectief
Hoe Martin Bissig de kijker de actie laat ervaren met VR van 180 graden, vastgelegd met de EOS R5 en het revolutionaire Dual Fisheye-objectief van Canon.