ARTIKEL

In het wild: Jonathan en Angela Scott onthullen de beste Canon-apparatuur voor professionele wildlifefotografie

Dit openhartige portret van een leeuwin die gaapt, illustreert de intimiteit en beeldkwaliteit waar de natuurfotografen Angela en Jonathan Scott om bekendstaan, tot en met de haarscherpe plukjes vacht toe. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/640 sec, f/4 en ISO250. © Jonathan & Angela Scott

Jonathan en Angela Scott werden bekend bij een groter publiek als presentatoren van de tv-serie Big Cat Tales en zijn voorganger Big Cat Diaries, maar ze hebben daarnaast al tientallen jaren ervaring als wildlifefotografen in het Maasai Mara National Reserve in Kenia. Ze zijn beiden Canon-ambassadeur en hebben elk hun eigen Wildlife Photographer of the Year-prijs en tal van andere onderscheidingen in de wacht gesleept.

Dit alles betekent dat ze bij uitstek gekwalificeerd zijn om advies te geven over de beste Canon-apparatuur voor professionele wildlifefotografie. Dus laten we eens kijken naar de belangrijkste Canon-camera's en -objectieven die in hun uitrusting zijn te vinden.

A spotted hyena shakes water from its coat, with another out of focus behind it.
Scherpte, verlichting en diafragma zijn allemaal onberispelijk in dit portret van een gevlekte hyena die het water uit zijn vacht schudt na te hebben genoten van een plas water in het Maasai Mara National Reserve in Kenia. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/5 en ISO640. © Jonathan & Angela Scott
Canon EOS-1D X Mark II.

Canon EOS-1D X Mark II

De beste professionele DSLR van Canon. 20,2 Megapixel full-frame sensor. 61-punts AF-systeem. Tot 14fps. ISO tot 409.600.

1. Canon EOS-1D X Mark II

Beste camera voor actiefotografie van wildlife

Angela is er duidelijk over: "Voor wildlifefotografie gebruik ik het liefst de Canon EOS-1D X Mark II. De camera is heel robuust en heeft een grote opnamebuffer in de burstmodus bij RAW-opnamen, wat we eigenlijk altijd gebruiken."

Dankzij de supersnelle dubbele DIGIC 6+-beeldprocessoren en het geavanceerde spiegelaandrijfsysteem kan de Canon EOS-1D X Mark II tot 14 frames per seconde (fps) vastleggen met volledige AE/AF-tracking of tot wel 16 fps in Live View. In combinatie met een CFast 2.0-geheugenkaart is een continue opnamereeks tot 170 ongecomprimeerde 14-bits RAW-beelden mogelijk. Jonathan en Angela hoeven dus geen moment van de acctie te missen.

"Als ik snel bewegende wilde dieren fotografeer, zoals een volwassen jachtluipaard met een snelheid van 120 km/u of misschien een jong dat aan het spelen is, dan heb ik de extra hoge burst-snelheid van een full-frame camera zoals de Canon EOS-1D X Mark II nodig", zegt Angela.

Five young male cheetahs struggling to bring down a wildebeest calf.
Jonathan en Angela vertrouwen op de full-frame sensor, de burst-snelheid en de razendsnelle autofocus van hun Canon EOS-1D X Mark II om actie vast te leggen, zoals deze groep van vijf jachtluipaarden die moeite hebben om een gnoekalf te pakken te krijgen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/1000 sec, f/4 en ISO1000. © Jonathan & Angela Scott
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Tegelijkertijd wordt dankzij de snelle autofocusmogelijkheden van de camera alle actie vastgelegd, hoe snel de bewegingen ook zijn. "Met de Canon EOS-1D X Mark II kun je bijna geblinddoekt fotograferen", zegt Angela. "Dieren springen zo nu en dan uit het niets tevoorschijn en vaak word ik, wonder boven wonder, gered door de reactietijd van de autofocus, waardoor de opname toch slaagt."

Jonathan en Angela zijn er allebei van overtuigd dat er niets boven de full-frame sensor in een DSLR zoals de Canon EOS-1D X Mark II gaat als het gaat om het vastleggen van details in zelfs de snelste actie. Jonathan voegt eraan toe dat "de actie soms zelfs te snel is om met het blote oog te zien, maar dat de camera het allemaal vastlegt. Het is ongelofelijk hoeveel meer details achteraf te zien zijn", zegt hij.

A family herd of eight elephants, adults and young, make their way along a dusty track at sunrise.
Een olifantenkudde bij dageraad, gefotografeerd in het Maasai Mara National Reserve in Kenia. Voor deze foto hadden Jonathan en Angela tijd om hun apparatuur op te stellen en te wachten tot de olifanten bij het ochtendgloren naar een favoriete zoute liksteen komen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/4 en ISO250. © Jonathan & Angela Scott
Canon EOS 5D Mark IV.

Canon EOS 5D Mark IV

De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder.

2. Canon EOS 5D Mark IV

De beste camera voor portretten van dieren in het wild

De Canon EOS-1D X Mark II is de onmisbare krachtpatser van Angela en Jonathan, met name voor snelle actiefotografie, maar ze maken in hun tas ook ruimte voor de Canon EOS 5D Mark IV. Deze weegt aanzienlijk minder om mee te nemen dan de Canon EOS-1D X Mark II. Daarnaast Angela geeft er de voorkeur aan om deze camera met 30,4 MP sensor te gebruiken wanneer er tijd is voor portretten van dieren in het wild. Ze waardeert de uitgebreidere functies van het touchscreen op de Canon EOS 5D Mark IV. "Je kunt met je vingers door de foto's bladeren en je foto's bekijken of Touch-&-Drag AF gebruiken voor video's", zegt Angela.

"Het is een geweldige camera om achterin de auto te hebben om voor video's te gebruiken. Hij beschikt over een aantal fantastische functies. Als er tijd over is, proberen we zelfs wat dingen uit met de ingebouwde timelapse-functie."

Met de ingebouwde draadloze connectiviteit van de Canon EOS 5D Mark IV is het mogelijk om de camera op afstand te bedienen vanaf een smartphone. Dit kan geweldig van pas komen als het van essentieel belang is om een stabiele opname te maken.

Jonathan and Angela Scott's wildlife photography kitbag, with Canon cameras and lenses.
Angela zegt dat de Canon EOS 5DS R ideaal is voor spontane wildlifefotografie, en tevens voor meer doordachte composities, omdat de 50,6 Megapixel-sensor fantastisch veel details vastlegt. © Jonathan & Angela Scott
Canon EOS 5DS R.

Canon EOS 5DS R

Ontwikkeld voor optimale DSLR-beeldkwaliteit, met een resolutie van 50,6 Megapixel en een low-pass cancellation filter waarmee de scherpte van de sensor van de camera wordt geoptimaliseerd.

3. Canon EOS 5DS R

Beste camera voor gedetailleerde wildlife-opnamen

Jonathan gebruikt ook de Canon EOS 5D Mark IV voor 'straatfotografie' (of ten minste de evenknie daarvan bij wildlife), maar Angela geeft de voorkeur aan de Canon EOS 5DS R voor spontane opnamen, omdat zij door zijn uitzonderlijke resolutie onthullende details kan vastleggen. "Als ik net dat kleine beetje extra tijd neem, bepaal ik zelf de compositie in macrofoto's en concentreer ik me op de details, in plaats van het grote geheel vast te leggen. Hoewel de camera ook heel geschikt is voor landschappen vanwege de resolutie", zegt ze.

De Canon EOS 5DS R heeft een beeldsensor van maar liefst 50,6 Megapixel die duizelingwekkende, gedetailleerde beelden produceert, met een verhoogde gedetailleerdheid dankzij het laagdoorlaatannuleringsfilter, wat hem perfect maakt voor close-up- en macrofotografie. Sommige fotografen gebruiken deze extra resolutie voor een kleinere uitsnede van onderwerpen die iets. Dat is zeker een mogelijkheid, maar heeft niet Angela's voorkeur.

"Zelfs al heeft de camera een hoge resolutie, ik zou hem niet gebruiken om opnamen van iets ver weg te maken en die vervolgens bij te snijden," legt ze uit. "Van ons tweeën ben ik degene die alle bewerkingen doet, wat betekent dat ik dus lange tijd naar een scherm aan het staren ben. Als je achter de computer zit, heb je snel door welke beelden werken en welke niet. Het is zo mooi als je iets ziet met prachtig licht én een enorm hoge gedetailleerdheid."

A young male lion in tall grass silhouetted against an early dawn sky.
Voor deze foto van een mannetjesleeuw bij zonsopgang zoomden Jonathan en Angela helemaal in om de leeuw in zijn eentje vast te leggen tegen de warme, oranje tinten van de zonsopgang. Door met zo'n lange brandpuntsafstand te fotograferen, moesten ze een middelgroot diafragma van f/7.1 gebruiken, wat voldoende scherptediepte biedt om het hele dier scherp te krijgen, evenals het gras eromheen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/7 en ISO20000. © Jonathan & Angela Scott
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM lens.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Een professionele zoom uit de L-serie met Image Stabilizer voor wildlife- en sportfotografie en ASC-coating voor superieure scherpte.

4. Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Beste allround objectief voor wildlifefotografie

"Hoezeer we ook van prime-objectieven houden", zegt Jonathan, "we werken enorm veel met zooms omdat die tegenwoordig optisch zo ontzettend goed zijn. Sommige fotografen zweren bij de grote lensopeningen van prime-objectieven, maar wij vinden het prima om te fotograferen met zoomobjectieven met een veranderend diafragma, omdat de body's zo goed zijn dat je de ISO-waarde zonder problemen omhoog kunt gooien."

Angela is het tot op zekere hoogte eens met Jonathan. "Als je de grote katten en alles met een vacht fotografeert, is de ruis van een hoge ISO-waarde heel slecht voor de vacht, omdat je al die mooie haren en de details in de ogen verliest. Het maakt niet uit of ik geavanceerde programma's voor ruisreductie gebruik; het resultaat blijft vlekkerig. Met de verbeterde technologie van beeldsensoren kunnen we nu hogere ISO-waarden gebruiken, maar we gaan nooit boven onze drempelwaarde voor acceptabele ruis. Die ligt voor ons rond de 2000 ISO, afhankelijk van de body die wordt gebruikt."

Hun favoriete Canon-zoomlens is de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Hij is stevig, relatief goed draagbaar en veelzijdig, met een zoombereik dat ideaal is voor wildlifefotografie. Dankzij de hoogwaardige optiek, geavanceerde objectieftechnologieën en de 4-stops Image Stabilizer worden de effecten van camerabewegingen zelfs bij de grootste zoomafstand tot een minimum beperkt. Een bijzonder handige functie is de ring voor zoomtouchaanpassing, waarmee de weerstand in de zoomring kan worden aangepast. Een lichte aanraking kan ideaal zijn bij het fotograferen van snelle acties zoals een leeuwenjacht, terwijl het een voordeel kan zijn om het mechanisme stroever te laten bewegen of zelfs volledig te vergrendelen om te voorkomen dat de brandpuntsafstand onbedoeld verandert wanneer dit een probleem kan zijn.

Jonathan gebruikt met name de Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x. "Deze heeft een geweldige minimale scherpstelafstand en is bij autofocus haarscherp", zegt hij. Hij weegt echter 2 kg meer dan de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Dit betekent dat het laatstgenoemde objectief makkelijker te gebruiken en mee te nemen is wanneer je grote afstanden aflegt.

A watchful young male leopard surrounded by lush green leaves in the early morning.
Met het EF 600mm f/4L IS II USM-objectief, die in het Canon-assortiment nu is vervangen voor de vernieuwde Canon EF 600mm f/4L IS III USM, konden Jonathan en Angela 's ochtends vroeg dichtbij komen voor een intiem portret van een waakzaam jong mannetjesluipaard omringd door weelderige groen. Ze legden het dier beeldvullend vast en maakten opnamen bij een volledig geopend diafragma op f/4 voor een geringe scherptediepte. De bladeren voor en achter het luipaard zijn prachtig vervaagd, waardoor dit romantisch ogende portret ontstaat. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II, ingesteld op 1/250 sec, f/4 en ISO400. © Jonathan & Angela Scott
Canon EF 600mm f/4L IS III USM lens.

Canon EF 600mm f/4L IS III USM

Een ongelooflijk licht 600mm f/4-objectief, perfect voor professionele wildlife-, sport- en nieuwsfotografen. Met een vijf-stop Image Stabilizer kun je uit de hand fotograferen, zodat je sneller kunt reageren.

5. Canon EF 600mm f/4L IS III USM

Beste objectief voor portretten van dieren in het wild

Voor close-upportretten geven Angela en Jonathan de voorkeur aan de Canon EF 600mm f/4L IS II USM, die door Canon nu is vervangen door de vernieuwde Canon EF 600mm f/4L IS III USM. Vanwege de lange brandpuntsafstand is er een grote mate van perspectiefcompressie waarmee ze een gevoel van intimiteit creëren in hun dierenportretten.

"Het 600mm-objectief is geweldig om het gedrag van dieren vast te leggen, doordat je daarmee zo dicht bij de dieren komt", zegt Angela. Jonathan en zij kijken ernaar uit om de lichte Mark III-objectief in de nabije toekomst te proberen.

Ook dit objectief is uitgerust met de hoog aangeschreven Image Stabilizer-technologie (IS) van Canon, wat betekent dat Jonathan en Angela sluitertijden kunnen gebruiken die tot wel vier stops langer zijn dan normaal, zonder dat dit tot bewegingsonscherpte leidt. "De IS werkt zo goed, dat we zelfs voor grote teleobjectieven geen statieven meenemen", zegt Jonathan.

"Statieven zijn gewoon zo omslachtig in een vliegtuig", vervolgt hij, "en als we met de auto gaan, moeten ze in een bevestigingsrail aan de zijkant van de auto. Dus nee, wij fotograferen het liefst uit de hand."

Five lionesses, some dirtied with mud or gore, jostle while feeding.
Een vredige groep dieren? Verre van. Alles ziet er alleen maar zo vredig uit doordat de vaardigheid van de Scotts en de snelheid en stabiliteit van hun uitrusting de actie hebben 'bevroren'. In feite zijn deze leeuwen bij zonsopgang in een ondiepe plas water aan het spelen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/5 en ISO500. © Jonathan & Angela Scott

Praktisch pakken

Angela heeft zelf ook haar eigen geheime wapen voor extra stabiliteit: "Een zitzak is goud waard als je van plan bent om rond te reizen", zegt ze. "Zoek er een die je kunt leegmaken zodat je hem plat in je tas kunt stoppen en kunt vullen als je op de plaats van bestemming aankomt."

Omdat ze altijd onderweg zijn, moeten Jonathan en Angela vaak hun apparatuur kiezen met draagbaarheid in het achterhoofd. Als ze wat verdere reizen maken, zorgen ze in hun bagage vaak voor maximale veelzijdigheid binnen de gewichtsbeperkingen van het vliegtuig.

A young male lion lies in green grass with his head up. Another lion is just visible behind him, lying flat, and giraffes roam behind them both.

Grote katachtigen fotograferen met de EOS-1D X Mark II

Wildlifefotografen en tv-presentatoren Jonathan en Angela Scott vertellen meer over hun favoriete apparatuur en over hun televisieprogramma Big Cat Tales.

"Bij vliegreizen moeten we vaak verschillende keren overstappen om onze gekozen locatie te bereiken", legt Jonathan uit. "Vaak vliegen we het hele traject of in ieder geval een deel daarvan in een klein vliegtuig, vooral wanneer we naar landen zoals Namibië of locaties in Zuid-Afrika vliegen. In deze vliegtuigen mogen we maximaal 15 kg handbagage meenemen."

Angela voegt eraan toe dat ze hun apparatuur bijna nooit meer in de ruimbagage stoppen nadat er een paar keer problemen bij de beveiliging waren en apparatuur beschadigd raakte. "Je hoeft alleen maar bij de incheckbalie te staan en te zien hoe die jongens je koffer op de band gooien om te beseffen wat ermee gebeurt als ze in het bagageruim worden gestouwd", zegt ze. "Nu dragen we onze apparatuur mee in onze handbagage."

Angela merkt op dat dit betekent dat ze efficiënt moeten zijn als ze hun fotospullen meenemen. "We nemen meestal één rugzak met de Canon EF 600mm f/4L IS II USM en een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x, die ik draag", zegt ze. "Daarnaast stoppen we twee Canon EOS-1D X Mark II-body's in de tas van Jonathan, de Canon EOS 5D Mark IV als we ruimte over hebben, plus een aantal andere objectieven, afhankelijk van de opnamen die we willen maken."

Geschreven door Jason Parnell-Brookes


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan