Hoe een portretlens een verschil kan maken

Met een speciale lens kun je je portretten naar een hoger niveau tillen, van beeldvullende gezichtsfoto's tot straatportretten met een grote beeldhoek.
Photographer Corinne Cumming showing an image on the back of the Canon EOS R6 Mark III to the members of a band she is photographing in a studio.

De meeste EOS-camera's worden geleverd met een universele kitlens die geschikt is voor de meeste soorten fotografie. Maar om je fotografie naar een hoger niveau te tillen, is het de moeite waard te investeren in een set lenzen die handig zijn voor jouw voorkeursgenre, zoals portretfotografie. Van brandpuntsafstand en maximaal diafragma tot gewicht en grootte, de lens die je kiest is enorm bepalend voor je foto's.

Wat zijn de kenmerken van een goede portretlens?

Een portretlens onderscheidt zich vooral door de brandpuntsafstand en het maximale diafragma, maar er zijn meer kenmerken die bepalen wat de beste Canon-portretlens voor jouw behoeften is.

Compatibiliteit van lenzen

Allereerst is het de moeite waard te kijken naar de camera die je hebt en de lenzen die daarmee compatibel zijn. Met Canon EOS R-systeemcamera's zoals de Canon EOS R6 Mark III, EOS R8 en EOS R100 heb je toegang tot Canon's beste lenzen voor portretten. EOS R-systeemcamera's en -lenzen gebruiken de RF-vatting, die beschikt over een 12-pins verbinding voor een ongelooflijk snelle en betrouwbare automatische scherpstelling. Dankzij de creatieve mogelijkheden van spiegelloze cameratechnologie is de RF-vatting ook een geweldige investering als je denkt aan toekomstige hardware in een latere fase van je ontwikkeling als fotograaf.

Er lopen meerdere kleurrijke lichtsporen rond het hoofd en lichaam van een model. De achtergrond is zwart en de foto is gemaakt met een Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-zoomlens.

De met IS uitgeruste Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens van slechts 88,8 mm is een veelzijdige optie voor portretfotografie. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 (nu opgevolgd door de Canon EOS R6 Mark III) en een Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens, ingesteld op 44 mm, 8 sec, f/16 en ISO 100.

Beeldstabilisatie

Bedenk vervolgens dat je misschien niet altijd een statief wilt of kunt gebruiken bij het maken van markante portretten. Hier komt beeldstabilisatie om de hoek kijken. Lenzen zoals de Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 85mm F2 MACRO IS STM en RF 24-105mm F4-7.1 IS STM beschikken allemaal over beeldstabilisatie, zodat je foto's ook superscherp worden als je ze vanuit de hand maakt. Dankzij de grotere stabilisatie kun je de sluitertijd vertragen om meer licht in je foto's te krijgen, wat je de veelzijdigheid geeft om bij allerlei soorten licht te fotograferen.

Het effect is nog groter wanneer een gestabiliseerde lens wordt gekoppeld aan een camera met In-body Image Stabilization (IBIS), zoals de Canon EOS R6 Mark III. Samen kunnen ze tot 8,5 stops stabilisatie leveren. Zelfs als je lens geen beeldstabilisatie heeft, kun je nog steeds profiteren van IBIS, die vooral effectief is bij lenzen met een korte brandpuntsafstand.

Grootte en gewicht

Daarnaast moet je ook rekening houden met de grootte, het gewicht en de veelzijdigheid. Voor portretfotografen die flexibel willen blijven of hun lenzen voor meerdere genres willen gebruiken, is een kleine, lichte lens een goede keuze. De Canon RF 50mm F1.8 STM en RF 35mm F1.8 MACRO IS STM zijn beide ongelooflijk compacte lenzen, waardoor ze de perfecte, betaalbare accessoires zijn voor straatportretfotografie. Daarbij hoef je niet in te boeten op de klassieke portretmogelijkheden, dankzij het grote diafragma van maximaal f/1.8 voor prachtige achtergrondvervaging en flexibiliteit op het gebied van scherptediepte. De slanke RF 28mm F2.8 STM biedt een breder beeld voor groepsportretten, maar weegt slechts 120 gram. Voor maximale veelzijdigheid hoef je niet verder te kijken dan de Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Dankzij de grote brandpuntsafstand is deze lens de perfecte allrounder voor dagelijks gebruik, ideaal voor bijna alle fotografiegenres, van ultrabrede 24mm-architectuurfoto's tot 85mm-studioportretten en 105mm-gezichtsfoto's.

Grootste diafragma

Een andere belangrijke factor bij het kiezen van een portretlens is het grootste diafragma. Het diafragma verwijst naar de grootte van de lensopening waardoor licht op je camerasensor valt.

Het diafragma van een lens wordt weergegeven als f/2.8 of f/4. Sommige zoomlenzen hebben een diafragma dat afhankelijk is van de gekozen brandpuntsafstand. Dit wordt aangegeven met een diafragmabereik zoals bijvoorbeeld f/4-7.1. Andere zoomlenzen, waaronder de Canon RF 24-105mm F4L IS USM en RF 24-70mm F2.8L IS USM, bieden daarentegen een vast maximaal diafragma voor een consistente belichting over het gehele zoombereik. Deze objectieven, met hun constante maximale diafragma en weerbestendigheid van de L-serie, zijn perfect voor fotografen die willen upgraden van de RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM of voor degenen die gewoon een professioneel objectief willen.

Een profiel van een model met donkerrode lippenstift dat haar gezicht naar de camera draait, met vervaagde lichtsnoeren op de achtergrond, gefotografeerd met een Canon RF 50mm F1.8 STM-lens.

De 50mm-brandpuntsafstand is te gebruiken voor vele fotografiegenres, terwijl het grote maximale diafragma perfect is om de achtergrond op portretfoto's te vervagen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 (nu opgevolgd door de Canon EOS R6 Mark III) en een Canon RF 50mm F1.8 STM-lens, ingesteld op 1/125 sec, f/1.8 en ISO 1250. © Ejiro Dafé

Hoe kleiner het diafragma hoe groter de maximale opening. Portretfoto's maken met een lens met het grootste diafragma heeft zo zijn voordelen.

Met een groter diafragma valt er meer licht door de lens in de camera, dus lenzen met een groot diafragma, zoals de Canon RF 45mm F1.2 STM, RF 50mm F1.8 STM en RF 85mm F2 MACRO IS STM, zijn ideaal voor het maken van foto's bij weinig licht (bijvoorbeeld portretten binnenshuis) en voor wanneer je de flexibiliteit nodig hebt om met licht te spelen, zoals in zwart-witportretten of abstracte portretfoto's. Een tweede voordeel is dat fotograferen met het diafragma ingesteld op de grootste waarde, wat vaak 'wijd open' wordt genoemd, voor een sterkere achtergrondvervaging zorgt, waaraan veel portretfotografen de voorkeur geven.

Laten we eens kijken naar een paar voorbeelden van portretfoto's met verschillende diafragma's.

Een compositie van drie gezichtsfoto's van een persoon met felrode lippenstift en een gele coltrui. De linker heeft een scherp onderwerp en een onscherpe achtergrond, de middelste zit er tussenin en de rechter heeft een scherp onderwerp en een scherpe achtergrond.

Deze drie opnamen, allemaal gemaakt met dezelfde brandpuntsafstand met een Canon RF 50mm f/1.8 STM-lens, laten zien hoe de diafragmagrootte varieert van groot (laag f-getal) in de eerste foto tot kleiner (hoger f-getal) in de derde foto. Wanneer je bij portretfotografie afleidende achtergronden probeert te voorkomen of te vervagen, is het handig om een lens met een groot diafragma te hebben. Bij de eerste afbeelding wordt de aandacht van de kijker naar het gezicht van het onderwerp geleid. Dit portret is veel doeltreffender. © Ejiro Dafé

Dit betekent echter niet dat een lens met een iets kleiner maximaal diafragma, zoals het f/4-diafragma van de Canon RF 24-105mm F4L IS USM, geen prachtige vervaging kan creëren, vooral bij brandpuntsafstanden van een telelens. Dit komt doordat langere brandpuntsafstanden een kleiner deel van de achtergrond vastleggen dan kortere, waardoor achtergrondvervaging groter en meer diffuus lijkt en je onderwerp duidelijker naar voren komt.

Automatische scherpstelling

Portretfotografie heeft meestal niet de supersnelle automatische scherpstelling nodig die wordt gebruikt voor sport of wildlife, maar een lens die snel en stil scherpstelt, is nog steeds heel handig, vooral als je ook video's wilt maken. Zoek Canon-lenzen met USM-technologie (Ultrasonic Motor) of STM-technologie (Stepping Motor). Deze systemen bieden een vloeiende, vrijwel geruisloze scherpstelling die minder snel wordt opgevangen door de microfoon van je camera.

Dankzij de flatterende achtergrondvervaging en de natuurlijke onderwerpscheiding werken Canon-portretlenzen ook uitstekend voor videogesprekken. Je kunt zelfs kijken naar de hybride lenzen van Canon, die zijn ontworpen om professionele resultaten te leveren voor zowel foto's als video's.

De beste Canon-lenzen voor gezichtsfoto's en traditionele portretten

Een portret van een persoon met baard die in hoog gras staat en een klein kind vasthoudt, gefotografeerd met een Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-lens.

De Canon RF 85mm F2 Macro IS STM is een betaalbare optie voor fotografen met een systeemcamera die een speciale portretlens willen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 (nu opgevolgd door de Canon EOS R6 Mark III) en een Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-lens, ingesteld op 1/800 sec, f/2 en ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

Een portret, gefotografeerd met een Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-lens, van een ouder persoon met kort haar in een lichte blauwgroene outfit.

Met de RF 85mm F2 Macro IS STM kun je prachtige portretten maken dankzij de brandpuntsafstand van een telelens. De camera beschikt ook over snelle en betrouwbare automatische scherpstelling, zelfs bij weinig licht. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 (nu opgevolgd door de Canon EOS R6 Mark III) en een Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-lens, ingesteld op 1/800 sec, f/2 en ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

De brandpuntsafstand is de afstand tussen de lens en je camerasensor als op het onderwerp is scherpgesteld. Deze afstand wordt uitgedrukt in millimeter (mm). Zoomlenzen hebben een brandpuntsbereik, wat wordt geschreven als een minimum- en maximumwaarde, zoals 24-105mm. Een lens voor portretfotografie heeft meestal een brandpuntsafstand van rond de 85mm, zoals de Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM. Deze lens is voorzien van een lichtgewicht constructie en 5-stops beeldstabilisatie voor perfecte portretfotografie vanuit de hand.

Voor een klassiek portret van hoofd en schouders biedt een 85mm-portretlens een flatterende mate van perspectiefcompressie. Gezichtskenmerken worden in verhouding weergegeven, terwijl de brandpuntsafstand van de telelens helpt om je model van de achtergrond te scheiden. Op een camera met een APS-C-sensor produceert een 50mm-lens ongeveer dezelfde zichthoek als een 85mm-lens op een full-frame camera.

Het gebruik van een kortere brandpuntsafstand, zoals 24 mm, kan daarentegen het perspectief vergroten wanneer deze van dichtbij wordt gebruikt, waardoor kenmerken dichter bij de camera, zoals de neus, groter lijken. Achtergronden lijken ook prominenter aanwezig bij kortere brandpuntsafstanden.

Een onscherpe portretfoto van een persoon met kort, blond krullend haar, gezien is door glas met waterdruppels.

De Canon RF 50mm F1.8 STM is een geweldige lens voor mensen die van een standaardlens naar hun eerste prime-lens willen gaan. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 (nu opgevolgd door de Canon EOS R6 Mark III) en een Canon RF 50mm F1.8 STM-lens, ingesteld op 50 mm, 1/200 sec, f/2.8 en ISO 320.

De beste Canon-lenzen voor groepsportretten en straatportretten

Een groepsportret van de Britse band Venus Grrrls, gemaakt door fotograaf Corinne Cumming, met een RF 24-70mm F2.8 L IS USM-lens.

Met een maximale brandpuntsafstand van 70 mm is de Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM een veelzijdige keuze voor groepsfoto's of straatportretten. De voordeligere Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-zoomlens biedt nog meer bereik. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark III met een Canon RF 24-70mm f/2.8 L IS USM-lens, ingesteld op 35 mm, 1/125 sec, f/5.6 en ISO 200.

Met een veelzijdige zoomlens als de Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM krijg je het beste van zowel een groothoek- als telelens, en alles daartussenin. De zichthoek van deze lens, op z'n breedst 24 mm, krijgt zelfs de grootste groepen in beeld en legt een enorme hoeveelheid context vast in straatportretten, terwijl het hogere bereik ideaal is voor klassieke portretten en close-up gezichtsfoto's.

Groothoek kan worden gebruikt voor een geweldig effect in omgevingsportretten, waarbij de omgeving van een onderwerp een belangrijke rol speelt bij het vertellen van een verhaal, en in groepsportretten, waarbij meerdere personen in het kader moeten passen.

Als je groepsportretten wilt maken, is de Canon RF 16mm F2.8 STM-lens ideaal. Als je een groep mensen fotografeert in een relatief kleine ruimte, kun je goede foto's maken met deze ultragroothoeklens.

Beste Canon-lenzen voor bokeh

Een jonge vrouw die bij een rivier op haar hurken zit, met vage details van de boot, gebouwen en bomen op de achtergrond dankzij het snelle maximale diafragma van de Canon RF 45mm F1.2 STM.

De Canon RF 45mm F1.2 STM is een ongelooflijk snelle lens waarmee je over de hele lengte van je portretten vloeiende achtergrondvervaging kunt creëren dankzij het grote diafragma van f/1.2, dat ideaal is voor drukke scènes zoals deze.

Lenzen met een groot maximaal diafragma ten opzichte van de brandpuntsafstand worden vaak 'snelle' lenzen genoemd, omdat ze meer licht in de camera laten en daardoor kortere sluitertijden mogelijk maken. Maar het is de vloeiende, natuurlijke uitstraling van de onscherpe gebieden in een foto, ook wel bokeh genoemd, waar snelle portretlenzen zoals de Canon RF 45mm F1.2 STM echt in uitblinken. Met het maximale diafragma van f/1.2 is de Canon RF 45mm F1.2 STM de snelste RF-lens die verkrijgbaar is buiten de professionele L-serie van Canon, waardoor het een uitstekende keuze is voor creatieve scherptediepte-effecten.

Omdat snelle lenzen een extreem geringe scherptediepte produceren, kan nauwkeurig scherpstellen een uitdaging zijn bij het maken van groothoekopnamen. Het activeren van oogdetectie in recente Canon EOS R-systeemcamera's zoals de EOS R6 Mark III en EOS R8 kan echt helpen, omdat de camera automatisch scherpstelt op de ogen van het onderwerp. Je kunt zelfs kiezen of je prioriteit wilt geven aan het linker- of rechteroog voor extra precisie.

De beste Canon-lenzen voor beautyfoto's

Een close-up zijaanzicht van een model met glanzende lippenstift en roze make-up, gefotografeerd met een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-lens.

Kom dichtbij en ontdek prachtige details in je portretten met de Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-groothoeklens. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-lens, ingesteld op 1/200 sec, f/2.8 en ISO 200. © Guia Besana

Hoewel je bij macrolenzen misschien denkt aan close-upbeelden van fascinerende insecten of verrukkelijke gerechten, zijn de ongelooflijke details die ze laten zien ook perfect voor portretten. Macrolenzen worden zelfs vaak gebruikt voor fashion- en beautyportretten om individuele gezichtskenmerken te accentueren en specifieke schoonheidsproducten te promoten.

De Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM heeft een minimale focusafstand van 35 centimeter, terwijl de RF 35mm F1.8 MACRO IS STM kan scherpstellen op slechts 17 centimeter. Door een macrolens te gebruiken en dichtbij je onderwerp te komen, kun je prachtige details naar voren halen en de persoonlijke schoonheid van je onderwerpen profileren.

Geschreven door Peter Wolinski en Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

Maak abstracte portretten

Experimenteer met dubbelopnamen, schilderen met licht, spelen met schaduwen en meer.

Tips & tricks voor portretfotografie

Verbeter je portretfotografie met deze handige tips en technieken.

Camera's en lenzen voor perfecte portretten

Van foto's van baby's en huisdieren tot familiefoto's: leg je onderwerp vast met de beste Canon-kit voor beginnende portretfotografen.

Doorbreken in fashionfotografie

Fashionfotografie wordt vaak als exclusief beschouwd, maar twee jonge fotografen uit de branche vertellen hoe deze steeds toegankelijker wordt.