PORTRETFOTOGRAFIE

Geweldige groepsportretten maken

Vier Canon Ambassadors delen hun beste tips voor het maken van elk soort groepsportret, van gezinnen en bruiloftsfeesten tot sportteams.
Een groepsportret van een bruid en haar bruidsmeisjes die poseren naast een bruidstaart met meerdere lagen.

Speciale gelegenheden zoals bruiloften, sportevenementen en familiefeesten bieden geweldige mogelijkheden om groepsportretten van vrienden en geliefden te maken die nog jaren zullen worden gekoesterd.

Het is echter een hele kunst om een goede groepsfoto te maken. Wanneer je met meerdere mensen te maken hebt, moet je snel kunnen nadenken over waar ze moeten staan en duidelijk kunnen communiceren wat je wilt dat ze doen. Dit betekent dat je de basisbeginselen van groepsportretten onder de knie moet hebben.

Sommige adviezen zijn universeel. Wat voor groepsfoto je ook maakt, zorg ervoor dat iedereen een goede uitdrukking heeft, dat de compositie en belichting goed zijn en dat de achtergrond niet rommelig of storend is.

Het licht is ook altijd belangrijk. Als je bijvoorbeeld buiten fotografeert op een zonnige dag, zoek dan naar een gebied met schaduw van bovenaf, zodat de onderwerpen niet tegen de zon in naar de camera kijken.

Gebruik van een camera met een elektronische zoeker, zoals de Canon EOS RP of Canon EOS R6 betekent dat je je groepsfoto's kunt zien terwijl je ze maakt en de belichting kunt aanpassen, terwijl je met een variangle-scherm vanuit verschillende gezichtspunten foto's kunt maken om creatieve of praktische redenen.

Als je binnenshuis foto's maakt met natuurlijk licht, helpt het echt om lichtsterke lenzen te gebruiken, zoals de Canon RF 50mm F1.8 STM. En als je een grote groep mensen fotografeert in een relatief klein gebied, kun je goede foto's maken met een Canon RF 16mm F2.8 STM-ultragroothoeklens.

Hier geven vier Canon Ambassadors, allen zeer ervaren professionals in hun vakgebied, hun essentiële tips om in elke situatie geweldige groepsfoto's te kunnen maken.

1. Groepsportretten - Families

Een zwart-witfoto van een gezin op het strand. De vader tilt zijn kind hoog de lucht in en de silhouetten van de drie personen steken af tegen de zon.

"Als je het gezin naar je toe laat lopen of rennen, kun je dynamiek toevoegen aan een groepsfoto. Kinderen vinden het meestal geweldig om rond te rennen", zegt familiefotograaf Helen Bartlett. "Of maak van het fotograferen een spelletje om het leuk te houden!" Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens, ingesteld op 24 mm, 1/5000 sec, f/2.8 en ISO200. © Helen Bartlett

Een zwart-witgroepsportret van een gezin dat buiten poseert, de ouders zitten op hun hurken en de twee kinderen leunen op hun schouders.

Op deze foto zitten de ouders lager dan de kinderen. Dit is een compositietechniek om ervoor te zorgen dat alle gezichten zich in hetzelfde vlak bevinden. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 50mm f/1.2L USM-lens, ingesteld op 1/100 sec, f/5 en ISO1000. © Helen Bartlett

Groepen fotograferen maakt deel uit van het dagelijkse werk van Helen Bartlett, een van de beste familiefotografen in het Verenigd Koninkrijk. "Voor een groepsfoto is het goed om de mensen, waar mogelijk, op een interessante manieren neer zetten, met verschillende hoogte en plaatsing, zodat je een evenwichtig beeld krijgt", zegt ze.

"Ik raad aan om te beginnen met een foto waarin iedereen naar de camera kijkt en daarna te wachten terwijl de actie zich ontwikkelt. Meestal is de foto na het formele portret de beste, omdat de gezinsleden zich dan naar elkaar toe draaien en kletsen en lachen."

Als je in een tuin of park fotografeert, stelt Helen voor om de onderwerpen rond objecten in de omgeving te groeperen. Zo kan een omgevallen boom leuk zijn voor jonge kinderen, ze kunnen er bijvoorbeeld op gaan zitten.

"Als je binnen fotografeert, denk dan na over het licht en laat het gezin bij voorkeur naar het raam kijken, zodat alle gezichten gelijkmatig worden verlicht", vervolgt Helen. "Als je in een kleine ruimte werkt en jonge kinderen fotografeert, kun je de ouders vragen de peuters op de arm te nemen, zodat ze niet weglopen en ieders hoofd zich op dezelfde hoogte bevindt.

"Als je een gezin op een bank zet, kunnen jongere kinderen bij de ouders op schoot zitten. Als ze wat ouder zijn, kun je de kinderen op de arm- of rugleuning van de bank laten zitten om de compositie wat meer variatie te geven."

En tot slot, als je de nieuwste technologie wilt gebruiken om spontane familiefoto's te maken bij gelegenheden zoals kinderfeestjes of familiebijeenkomsten, is de Canon PowerShot PX de perfecte keuze. Het is een slimme camera die gebruikmaakt van beeldherkenningstechnologie en automatisch de composities bepaalt, zodat je de vrijheid hebt om van de gelegenheid te genieten.

2. Groepsportretten - Bruiloften

Een groepsportret van drie vrouwen in kleurrijke, traditionele Indiase kleding. Ze dragen armbanden en hebben henna op hun armen, en staan voor een bloemendisplay.

De manier waarop bruiloftsfotograaf Sanjay Jogia het eeuwige probleem van knipperde ogen in zijn foto's probeert te voorkomen, is om de groep eerst te vragen om hun ogen dicht te doen. "Vervolgens zeg ik: 'Ik ga aftellen van drie naar één en daarna openen jullie je ogen.' Dan maak ik drie foto's, ongeveer een halve seconde na elkaar." Gemaakt met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens, ingesteld op 24 mm, 1/1000 sec, f/3.5 en ISO320. © Sanjay Jogia

Een grote familiegroep gekleed in formele kleding, in een ruimte met weinig licht en goudkleurige plafondarmaturen.

Sanjay gebruikt geen grote diafragma's bij groepsfoto's om te voorkomen dat mensen onscherp zijn. "Meestal speel ik op veilig en gebruik ik niet minder dan f/8 voor een groep, zelfs niet als de groep buiten is en in één rij staat, omdat je daarmee wat meer detail in de achtergrond krijgt", legt hij uit. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 44mm, 1/200 sec, f/8 en ISO200. © Sanjay Jogia

Sanjay Jogia fotografeert bruiloften sinds 2008 en is gespecialiseerd in Indiase bruiloften en bruiloftsfotografie op locaties over de hele wereld. Hoewel de meeste mensen hun officiële bruiloftsfoto's door een professionele fotograaf laten maken, heeft hij advies voor mensen die hun eigen groepsfoto's willen maken.

"Om lichtsituaties met veel contrast te voorkomen, zou ik aanraden de groepen op een plek met schaduw te plaatsen, zoals onder een grote boom of in de schaduw van een gebouw met een mooie achtergrond", zegt Sanjay. "Je hoeft de mensen niet voor een muur te laten poseren, maar zorg dat er een scheiding is onderwerp en achtergrond, zodat de focus op de mensen ligt."

Sanjay stelt zijn groepen zo samen dat het kader voornamelijk gevuld is met mensen, met wat ruimte om hen heen, en zonder afleidingen op de achtergrond. Als de bruid en de bruidegom bij de groep staan, plaatst hij ze in het midden.

"Ik laat meestal de bruid en bruidegom in een bepaalde pose staan en verander gewoon de mensen om hen heen", zegt hij. "Als het een staande groep is, probeer ik ze in één rij te zetten, zodat er evenveel mensen aan beide kanten staan, die allemaal naar de bruid en bruidegom zijn gericht en dicht bij elkaar staan om de ruimte die de groep inneemt zo klein mogelijk te houden."

3. Portretten van sportteams

Een groepsportret van het Australische cricketteam in hun groen-gele crickettenue.

"Denk goed na over het licht", zegt Chief Sports Photographer Marc Aspland. "We nemen teamfoto's vaak te snel, maar door gewoon te kijken waar het licht het best is, zullen de resultaten echt veel beter zijn. Ik geef altijd de voorkeur aan tegenlicht in plaats van direct zonlicht om te zorgen voor een gelijkmatige verlichting." © Marc Aspland

Marc Aspland is Chief Sports Photographer bij The Times. Hoewel veel van zijn werk is gericht op het vastleggen van actie, maakt hij ook groepsfoto's. "Een uniforme, nette en goed samengestelde teamgroep is altijd beter dan een willekeurige groepsfoto", zegt hij.

Als je bijvoorbeeld een voetbalelftal fotografeert, adviseert Marc om de spelers in twee rijen te plaatsen, met de achterste rij staand en de voorste rij knielend met één hand op een knie of de armen over elkaar. De aanvoerder moet in het midden van de achterste rij staan en de trainer moet naast de groep staan. Een lage camerahoek wordt ook aanbevolen, bijna gelijk met de hoofden van de spelers op de voorste rij.

Met een groothoek- tot mid-telezoomlens, zoals de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, krijg je het hele elftal in beeld en kun je flexibel zijn met de compositie. "De elftalgroep moet bijna precies passen in de afmetingen van de zoeker van je spiegelreflexcamera", vervolgt Marc. "Je hebt geen superkorte sluitertijd nodig, maar de scherptediepte is belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel de voorste als de achterste rij scherp is. Een diafragma van f/5.6 of f/8 geeft een goed scherptebeeld."

Als iets de mensen in je groepsfoto afleidt, zorg er dan voor dat je hun aandacht krijgt door te schreeuwen of te zwaaien, zodat ze je recht aankijken. Marc: "Je moet er ook voor zorgen dat niemand met zijn vingers oortjes maakt achter het hoofd van de speler ernaast!"

4. Groepsportretten - Mode

Een zwart-witgroepsfoto van drie jonge vrouwen op de motorkap van een auto, met achter hen een pittoresk meer.

Deze foto van modefotograaf Julie Pike toont de Noorse popster Aurora (midden) en haar twee zussen. "Ik had speciaal gevraagd of we konden afspreken in het huis waar ze als kinderen hadden gewoond, omdat dat een plek was waar ze zich op hun gemak zouden voelen", zegt ze. Gemaakt met een Canon 5D Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-lens (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), ingesteld op 105 mm, 1/400 sec, f/9 en ISO500. © Julie Pike

Drie jonge vrouwen in zomerkleding lopen door een bos terwijl de zon door de bomen schijnt. Een van de vrouwen heeft haar handen in de lucht.

Julie zegt dat het belangrijk is om echt aandacht te besteden aan je onderwerpen om sterke foto's kunnen te maken. "Wees je er meer bewust van hoe ze bewegen en zich gedragen", zegt ze. "Probeer echt contact met ze te maken in plaats van gewoon achter de camera te staan, want dat zorgt juist voor afstand tussen jou en de mensen die je fotografeert." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-lens, ingesteld op 24 mm, 1/200 sec, f/7.1 en ISO320. © Julie Pike

Julie Pike is modefotografe en gevestigd in Oslo, Noorwegen. Ze maakt haar dromerige, spontaan ogende foto's voor grote merken en tijdschriften. Als je een kleine groep wilt fotograferen in een mode- of lifestylefoto, adviseert ze een locatie te kiezen waar iedereen zich op zijn gemak voelt, zoals een tuin of huis. Ze raadt ook aan maar één zoomlens te gebruiken, zodat je geen tijd hoeft te besteden aan het wisselen van lenzen.

"Loop aan het begin van de shoot met de groep rond zodat iedereen wat losser wordt", zegt ze. "Ik praat altijd eerst met de mensen. Ik praat liever 15 minuten met hen, gevolgd door vijf minuten fotograferen dan omgekeerd. Houd de camera altijd bij de hand. En als iedereen zich ontspannen voelt, kun je beginnen met het maken van een paar foto's."

Als je bijvoorbeeld foto's maakt van drie modellen en je ze alle drie scherp wilt houden, adviseert Julie om foto's te maken bij f/8 of f/11, met een sluitertijd van ten minste 1/250 seconde als de modellen bewegen. Bij foto's bij weinig licht kun je met camera's zoals de Canon EOS RP of de Canon EOS R6 foto's maken met een hogere ISO-waarde zonder dat je een flitser nodig hebt. "Tegenwoordig zijn camera's zo goed dat je een veel hogere ISO-waarde kunt instellen en het er dan nog steeds geweldig uitziet", zegt ze.

Voor het soort modefoto's dat Julie maakt, vertelt ze haar onderwerpen om zich voor te stellen dat ze worden gefilmd en om in beweging blijven, en niet te wachten op de volgende foto. "Ze hoeven niet voortdurend naar de camera te kijken", zegt ze. "Ik vraag ze liever om naar mij te kijken wanneer ik dat wil. Ik wil dat ze de camera vergeten."

Zorg er bij je volgende gelegenheid met familie of vrienden voor dat je iedereen bij elkaar brengt om een mooi en markant groepsportret te maken.

Geschreven door David Clark

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

  • Portret van een vrouw met grote groene ketting en een blauwe baret, tegen een paarse achtergrond.

    PROJECTEN VOOR THUIS

    Een thuisstudio creëren

    Laat je creativiteit de vrije loop en ontdek hoe je op een betaalbare manier prachtige portretten kunt maken met flitsfotografie.

  • Een portret van een vrouw met lange vlechten, in een kort roze vestje en grijze jeans, die op straat loopt in de stad.

    PORTRETFOTOGRAFIE

    Het perfect vastleggen van huidtinten in je portretten

    Natuurlijke huidtinten vastleggen is een hele kunst. Krijg het onder de knie met fashion-professional Jade Keshia Gordon.

  • Een portret vanaf de zijkant, van een man met ontbloot bovenlijf in een schemerige ruimte die naar de camera kijkt.

    PORTRETFOTOGRAFIE

    Tips en technieken voor portretfotografie

    Verbeter je portretfotografie met deze handige tips en technieken.

  • FAMILIEFOTOGRAFIE

    10 fototips voor de kerstdagen

    Met deze tips maak je tijdens de kerstdagen grappige, natuurlijke familiefoto's.