MACROFOTOGRAFIE

Hoe maak je macrofoto's van bijen

Drie professionele insectenfotografen geven hun Tips & Tricks waarmee je bijen naar je tuin lokt, zodat je ze in close-up kunt vastleggen.
Een close-up van een bij die zich voedt met de bloem van een blauw druifje, vastgelegd met een Canon- X Mark III door wildlife-fotojournalist Christian Ziegler.

Bijen zijn fantastische wezens. Ze zijn niet alleen schattig en mooi, maar ook cruciaal voor de biodiversiteit van onze planeet. Bijen bestuiven planten en gewassen waarmee mensen en wildlife zich in leven houden, maar helaas zijn ze bedreigd.

"De afgelopen 20 jaar zijn veel meer bijensoorten met uitsterven bedreigd," vertelt wildlife-fotojournalist en Canon Ambassador Christian Ziegler, die het voor zichzelf en anderen erg belangrijk vindt om bijen te fotograferen om hun schoonheid en belang te benadrukken, en mensen bewuster te maken van hun benarde situatie.

Maar hoe kun je zelf bijen fotograferen? Het is niet eenvoudig, maar met de juiste hulp is het haalbaar - zelfs voor beginnende fotografen. Hier geven Christian en wildlife-macrofotografen Matt Doogue en Ingo Arndt hun Tips & Tricks voor het creëren van een insectvriendelijke omgeving voor het fotograferen van bijen in prachtige close-ups.

1. Creëer een bijenvriendelijke tuin

Een close-up van een bij op een meidoornbloem, vastgelegd met een Canon EOS-1D X Mark III door wildlife-fotojournalist Christian Ziegler.

Kies inheemse planten voor potten en borders. Hiermee heb je uiteindelijk de beste kans om bijen aan te trekken. "Inheemse planten verspreiden zich en groeien op de juiste plaatsen, en ze zijn sterker dan niet-inheemse planten", legt wildlifefotograaf Ingo Arndt uit. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens ingesteld op 1/200 sec, f/22 en ISO 1250. © Christian Ziegler

Een bijenhotel, gemaakt door gaten te boren in takken en hout, gefotografeerd met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-lens door Christian Ziegler, wildlife-fotojournalist.

Als je solitaire bijen wilt lokken die niet in kasten leven, kun je een 'bijenhotel' plaatsen. Dit is een houten kast met gaten erin die de nesten nabootst die bijen voor zichzelf maken. © Christian Ziegler

Je hoeft niet ver te reizen om bijen te fotograferen. Als je de tuin zo aantrekkelijk mogelijk maakt voor bijen, komen ze zelfs naar je toe, zodat je veel mogelijkheden hebt om prachtige foto's te maken. En wat nog mooier is, met de stappen die je neemt om de bijen aan te trekken, help je ze ook gedijen.

"Mijn tip voor het creëren van een bijenvriendelijke tuin is om planten te kiezen met veel pollen en nectar", zegt Christian. "Planten zoals lavendel en salie trekken bijen aan omdat ze langer bloeien. En maai het gras niet - zelfs een klein overwoekerd hoekje biedt een prachtige leefomgeving voor bijen."

Matt vertelt dat bijen zich al jaren lang voeden met inheemse bloemen. "Doe dus wat onderzoek", vervolgt hij. "Ontdek wat je onderwerp graag eet, waar het graag zit en op welke planten het zich voortplant."

"Bijenhotels zijn briljant", voegt hij eraan toe. "Je kunt ze in de winkel kopen of er zelf een maken door gaten te boren in hout."

2. Houd afstand

Vergeet niet om het voor jezelf veilig te houden. Het is belangrijk om bijen te respecteren en afstand te bewaren terwijl je ze in hun natuurlijke leefomgeving fotografeert, omdat ze je kunnen steken. "Bijen vliegen weg als je te dichtbij komt, maar het kan wel gevaarlijk zijn als je probeert om ze dicht bij de bijenkorf te fotograferen", legt Ingo uit.

De eenvoudigste manier om afstand te houden is met een telelens. Met lenzen met een langere brandpuntsafstand, zoals de Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, of zoomlenzen met telelensbereik zoals de Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM of de Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM, kun je de bijen fotograferen zonder dat je te dichtbij hoeft te komen.

De Canon Camera Connect-app is ook een handige tool, omdat je daarmee de camera op afstand kunt bedienen.

Lees de koopwijzer voor meer informatie over de beste starterset voor macrofotografie.

3. Maak op het juiste moment opnamen

Een close-up van een bij op een gele bloem met pollen op de kop, vastgelegd met een Canon EOS 6D door macrofotograaf Matt Doogue.

Je hebt waarschijnlijk minder geluk als je bijen probeert vast te leggen als het heet is. Ze bewegen dan sneller, waardoor ze lastiger te fotograferen zijn. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D (opgevolgd door de Canon EOS 6D Mark II) en een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macrofoto-lens, ingesteld op 1/125 sec, f/9 en ISO 160. © Matt Doogue

Het gouden uur - net na zonsopgang en net voor zonsondergang, wanneer de lage zon prachtig warm licht en lange schaduwen creëert - is perfect voor het fotograferen van bijen. Het is ook een moment van de dag waarop bijen langzamer en kalmer zijn en dus gemakkelijker te fotograferen zijn. "Bijen zijn het meest actief als het warm is", legt Ingo uit. "Rond de middag heb je bovendien het probleem van zeer fel licht en contrast, wat normaal gesproken niet goed is voor fotografie. Mijn favoriete tijden zijn een uur na zonsopgang en een uur voor zonsondergang."

Als je nog eerder naar buiten gaat, slapen de bijen misschien nog. "Bepaalde bijen slapen op planten", zegt Matt. "Ze grijpen zich vast aan het uiteinde en bewegen niet, ideaal dus voor oefenen en voor focus stacking [zie hieronder]. Hommels tref je bijvoorbeeld vroeg in de ochtend vaak aan op Jakobskruiskruid. Ze zijn dan aan het opwarmen en bewegen niet veel, dus het is het perfecte moment om te oefenen met macrofotografie."

4. Zoek naar kleuren en structuren

Een close-up van een bij op een meeldraad van een rode bloem, vastgelegd met een Canon EOS 6D door macrofotograaf Matt Doogue.

"Als je bredere opnamen maakt, probeer dan een beetje van de omgeving te gebruiken om de kijker een idee te geven van waar de foto is gemaakt, bijvoorbeeld in een bos of in een bloembed", zegt Matt. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D met Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macrofoto-lens ingesteld op 1/160 sec, f/9 en ISO 320. © Matt Doogue

Een close-up van een honingbij met de kop in een honingraad, vastgelegd met een Canon EOS 6D door macrofotograaf Matt Doogue.

De vorm en structuur van honingraat vormen een interessante achtergrond voor het fotograferen van een werkende honingbij. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D met Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macrofoto-lens ingesteld op 1/40 sec, f/10 en ISO 320. © Matt Doogue

Net als bij elk ander fotografiegenre is het verstandig om elementen te kiezen die je foto's laten opvallen. De structuur op plantenbladeren en de geometrische vormen van insectenogen zijn perfect. Matt adviseert je daarom te zoeken naar levendige kleuren zoals rode, paarse en blauwe tinten. Denk bij het kiezen van bijenvriendelijke planten na over de kleur van de bloemen, of gebruik een gekleurde achtergrond in je tuin of op je balkon om het gemakkelijker te maken om de insecten in actie te fotograferen.

Christian zoekt daarentegen naar interessante patronen, structuren en licht. "Maar ik laat mij leiden door insectengedrag", voegt hij toe.

"Gedrag is geweldig om vast te leggen", beaamt Matt. "Daarmee maak je de foto. Je kunt een mooi portret van een mier maken, maar je kunt ook een mier fotograferen die een dode mier draagt, of een mier die eten naar de mierenhoop brengt. Dat verandert foto volledig. Het verandert de manier waarop we ernaar kijken en wekt de interesse op."

5. Leg bijen vast terwijl ze vliegen

Een close-up van een orchideebij die naar een gele orchideebloem vliegt, gefotografeerd met een Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-lens door Christian Ziegler, wildlife-fotojournalist.

Lenzen met beeldstabilisatie helpen je om stabiele opnamen te maken wanneer je een bij volgt en opnamen maakt vanuit de hand. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-lens (opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ingesteld op 1/80 sec, f/16 en ISO 400. © Christian Ziegler

In de meest opvallende afbeeldingen van bijen zien we de insecten tijdens de vlucht, maar vliegende bijen kunnen lastig zijn om vast te leggen doordat ze zo snel bewegen. "Je moet snel zijn en zeer korte sluitertijden gebruiken om de beweging te bevriezen", legt Ingo uit.

Zowel Ingo als Matt raden je aan de focus te leggen op een gebied waar waarschijnlijk bijen voorbij zullen komen, zoals een bloem. "Stel met handmatige scherpstelling vooraf scherp op een gebied en wacht," zegt Matt.

Om bijen zonder flitser vast te leggen terwijl ze vliegen, stelt Christian voor de modus Sluitertijdvoorkeuze (Tv) te gebruiken en een snelheid van minimaal 1/500 seconden in te stellen Hij raadt ook aan een korte sluitertijd in te stellen wanneer je opnamen maakt in de handmatige modus (M) en vervolgens de ISO-waarde aan te passen om de belichting in balans te brengen. "Als je geen flitser gebruikt, is het aanpassen van de ISO-waarde de oplossing", zegt hij. "Zonder flitser kun je tot ISO 8000 gaan. Ik heb zelfs wel eens ISO 25600 gebruikt en het werkt goed."

6. Experimenteer met handmatige scherpstelling

Een close-up van een vliegende bij tegen een gele achtergrond, vastgelegd door wildlife-fotojournalist Christian Ziegler.

Ingo raadt je aan te experimenteren om visuele interesse te wekken. "Probeer van alles, vooral als je nog aan het leren bent. Soms krijg je verrassende resultaten", zegt hij. "Je kunt een lange belichting proberen in plaats van alles te bevriezen, of proberen om een vliegend insect te volgen met een langere sluitertijd." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 met een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x macrofoto-lens bij 1/200 sec, f/16 en ISO 1000. © Christian Ziegler

Een close-up van tientallen bijen tussen de honingraatwanden van een bijenkorf, gemaakt met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens door macrofotograaf Ingo Arndt.

De Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM heeft een ware macrovergrotingsratio van 1:1, wat inhoudt dat je onderwerp op de camerasensor even groot is als in het echt. Het RF-equivalent, de RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens, vergroot tot wel 1,4x. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens, ingesteld op 1/200 sec, f/16 en ISO 250. © Ingo Arndt

Matt, Christian en Ingo raden allemaal aan te experimenteren met handmatige scherpstelling. "Het is beter om precies te bepalen waar de focus op het insect ligt," adviseert Ingo, die het gebruik van vooraf ingestelde handmatige scherpstelling aanbeveelt, zodat je sneller kunt reageren op de bewegingen van een insect. "Meestal moet je heel snel zijn", vervolgt hij. "Ik pas de scherpstelling van tevoren aan, zoek de juiste afstand, ga vervolgens naar de bijen en beweeg mijn hoofd naar voren en naar achteren om scherp te stellen. Ik beweeg altijd zelf of de camera in plaats van de scherpstelling op de lens aan te passen. Dat werkt veel sneller."

Om de scherpstelling te controleren, kun je gebruikmaken van focus peaking, waarmee het brandpuntsvlak wordt gemarkeerd. Je kunt ook Live View gebruiken om in te zoomen binnen een kader en de scherpstelling te controleren terwijl je de compositie maakt. "Het is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je onderwerp scherp is", zegt Matt. "Controleer altijd goed, vooral als je opnamen maakt met handmatige scherpstelling."

Met de Canon Camera Connect-app kun je handmatig scherpstellen op de lens vanaf je smartphone.

7. Gebruik een diffuse flitser voor belichting

Een close-up van een bij op een houten tafel met de weerspiegeling zichtbaar in het water, vastgelegd met een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-lens door wildlife-fotojournalist Christian Ziegler.

Ingo raadt aan traditionele Speedlites te gebruiken met een softbox-diffuser, voor de reflecties in de insectenogen. "Je kunt een ringflitser gebruiken, maar grote insectenogen waarin de ring wordt gereflecteerd, zien er onnatuurlijk uit", legt hij uit. "De weerkaatsing van de zon zou slechts een klein puntje zijn." Christian gebruikt deze tactiek ook in zijn fotografie. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens, ingesteld op 1/320 sec, f/14 en ISO 320. © Christian Ziegler

Bij een hoge vergroting is het moeilijk om voldoende scherptediepte te verkrijgen om een insectenoog in zijn geheel volledig scherp in beeld te krijgen. De beste oplossing is kunstlicht, zoals een flitser, waarmee je voldoende kunt belichten terwijl je een klein diafragma gebruikt voor een grote scherptediepte, een sluitertijd die hoog genoeg is om onscherpte te voorkomen en een lage ISO-waarde voor de meest zuivere foto.

De flitser is ook van invloed op de kleuren en de impact van je foto's. "Als je een insectenoog goed wilt laten zien, kun je beter kunstlicht gebruiken dan natuurlijk licht," legt Ingo uit. "Soms glanzen ze of hebben ze regenboogkleuren. Wanneer je de flitser gebruikt, kun je meer kleuren vastleggen."

Ingo raadt bovendien aan de flitser van bovenaf te gebruiken om het licht van de zon na te bootsen. "Als je opnamen maakt in de liggende stand, laat je de flitser op de camera. Bij een staande foto houd je de flitser het beste in je hand", zegt hij.

Je kunt de flitser ook aan de zijkant houden, zodat er zijschaduwen op het onderwerp vallen voor een creatieve uitstraling. Welke opstelling je ook kiest, Matt raadt je aan het licht van de flitser te dempen met een diffuser. "Als je dat niet doet, krijg je fel licht", legt hij uit. "We willen belichting van een mooie kwaliteit. Met een diffuser neem je de scherpe overgang tussen licht en schaduw weg."

Veel Canon Speedlite flitsers hebben een diffuser om het licht te verzachten, maar je kunt ook zelf een diffuser maken door een vel wit papier voor de flitser te houden.

8. Probeer focus stacking

Een close-up van een bij die zittend op een roze bloem recht naar de camera kijkt, waarmee een geringe scherptediepte wordt gedemonstreerd. Gemaakt door macrofotograaf Matt Doogue.

Met scherptediepte kun je bepalen hoeveel van een afbeelding scherp is en hoeveel onscherp is. Hierdoor is het een van de belangrijkste creatieve tools voor fotografen, vooral bij het maken van macro-opnamen. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D met Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macrofoto-lens ingesteld op 1/180 sec, f/4 en ISO 100. © Matt Doogue

Je kunt de scherptediepte ook beheren met focus stacking, hoewel dit alleen werkt voor onderwerpen die niet bewegen, zoals slapende bijen.

"Je kunt het gebrek aan licht tegengaan door je diafragma te vergroten en je foto's te stacken", legt Matt uit. Met focus stacking maakt de camera een reeks afbeeldingen, waarbij het focuspunt voor elke afbeelding wordt verplaatst, zodat je scherpe delen over elkaar kunt plaatsen. Hierdoor kun je zowel een korte sluitertijd als een groot diafragma gebruiken, maar toch een breed brandpuntsvlak hebben, zonder flitser of hoge ISO-waarde.

De Canon EOS R10, EOS R8 en EOS R7 beschikken over focus stacking en dieptecomposities, waarmee de scherpe delen van de foto's in lagen worden samengevoegd zodat de uiteindelijke foto volledig in de camera wordt gemaakt.

Een close-up van een bij op een honingraat, vastgelegd met een Canon EOS 6D door macrofotograaf Matt Doogue.

Het kost jaren van oefening, vaardigheid en toewijding om fantastische macrofoto's te maken. Matt heeft bijvoorbeeld meer dan tien jaar praktijkervaring en gebruikt nu zijn platform om bewustzijn en ondersteuning te creëren voor milieukwesties. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D met Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macrofoto-lens ingesteld op 1/40 sec, f/11 en ISO 320. © Matt Doogue

Wees niet te streng voor jezelf als de foto's er niet direct zo indrukwekkend uitzien als de afbeeldingen in dit artikel. Onthoud: het kost tijd om welk type fotografie dan ook onder de knie te krijgen. Het is belangrijk dat je creatief bent, je vaardigheden verbetert en foto's maakt waar je zelf tevreden over bent.

"Het is moeilijk, zeker met sociale media, om je foto's niet te vergelijken met de geweldige foto's van andere mensen", geeft Matt toe. "Maar als je doorgaat, blijft oefenen en jezelf blijft uitdagen, dan krijg je fantastische foto's."



Geschreven door Peter Wolinski

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen