In 6 stappen naar prachtige prints van fine art-portretten

Portretfotograaf Martina Wärenfeldt onthult haar belangrijkste tips voor het maken van fine art-prints van hoge kwaliteit, van het maken van de opnames, nabewerking en proofing tot het printen met de Canon imagePROGRAF PRO-1000.
Fotograaf Martina Wärenfeldt glimlacht terwijl zij naar een groot formaat print kijkt met fine art-portretten, geprint met een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer.

Hoewel fotograaf Martina Wärenfeldt zegt dat ze niet echt aan technische aspecten denkt wanneer zij foto's maakt, heeft ze als fotograaf en als jurylid wel specifieke voorkeuren voor de details als het om printen gaat.

Hoe maak je echte kunst van fine art-portretfotografie? Dat onderwerp ligt professioneel portretfotograaf en Canon Ambassador Martina Wärenfeldt na aan het hart. Als kind droomde zij ervan om kunstenaar te worden, maar uiteindelijk werd zij fotograaf en nu is zij jurylid bij internationale printwedstrijden.

Je hebt fotografische prints en je hebt fine art fotografische prints. Maar waarom is die tweede anders dan een standaard print van hoge kwaliteit? En hoe kun je nog beter worden als het gaat om het printen van fine art-portretten? Zoals altijd begint het met een goede compositie en professionele belichting, maar er zijn meer aspecten waar je rekening mee moet houden, zoals retouchering, papierkeuze en -afwerking, print proofing, en printerkeuze en -instellingen. Wanneer je een eindproduct van hoge kwaliteit wilt produceren, is het ontzettend belangrijk om een goede combinatie te vinden van verschillende elementen, je workflow te perfectioneren en controle te houden over het gehele proces, van begin tot eind.

Om prachtige prints te maken van haar fine art-portretten gebruikt Martina een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer, die ze zelf omschrijft als haar "werkpaard" in de studio. "De combinatie van de printer en het fine art-papier zorgt voor een hele mooie print," zegt ze. Hier geeft zij advies over elke fase van het creatieve proces en onthult ze waarom de A2-desktopfotoprinter zo belangrijk is voor haar workflow.

Een fine art-portret van een roodharige vrouw die een bos bladeren vasthoudt, in een lichtgroene jurk die bij haar ogen past, gefotografeerd door Martina Wärenfeldt met een Canon EOS R5.

"Ik ben echt afhankelijk van de consistentie van de printkwaliteit van de Canon imagePROGRAF PRO-1000. "De kleurbalans en nauwkeurigheid op papier zijn zo belangrijk, van lichte, heldere huidtinten tot diepe, donkere plekken op foto's." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-lens, ingesteld op 105mm, 1/160 sec, f/5.6 en ISO 125. © Martina Wärenfeldt

Een fine art-portret van een man met een lichte baard die met een donker pak aan op een stoel zit, gefotografeerd door Martina Wärenfeldt met een Canon EOS R5.

"Ik heb deze foto bewerkt om de nadruk te leggen op de zachte bruine tinten en om echt diepte te geven aan de donkerdere schaduwen," zegt Martina. "Om er zo goed mogelijk uit te zien, heeft de print papier nodig met goede schaduwdetails en een printer waarmee alles samenvalt." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-lens, ingesteld op 120mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO 200. © Martina Wärenfeldt

1. De opnamesessie voorbereiden

Voor Martina is de print altijd het laatste onderdeel van het proces en het doel waar ze naartoe werkt, maar alles begint bij de opnamesessie. Martina gebruikt sinds drie jaar een Canon EOS R5. "Ik zag een camera altijd gewoon als apparaat, maar ik ben echt gehecht aan de EOS R5," legt ze uit. "Het is alsof we beste vrienden zijn geworden. Hij is compact en gebruiksvriendelijk en de afbeeldingen met hoge resolutie behouden textuur, detail en tonaliteit in mijn prints van groot formaat."

Martina's favoriete lens is een vaste favoriet onder portretfotografen, hoewel het geen prime is. "Ik kocht de camera tijdens de coronapandemie en de enige lens die beschikbaar was, was de Canon RF 24-105mm F4L IS USM. De verkoper verontschuldigde zich daar zelfs voor, maar ik heb over het algemeen geen korte scherptediepte nodig voor de manier waarop ik fotografeer en de lens past goed bij mij. Ik gebruik ook een Canon RF 50mm F1.8 STM, die ik geweldig vind omdat 'ie compact en licht is. Die is helemaal niet duur, maar ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit. Ik heb een keer een studio in Los Angeles gehuurd om portretten te fotograferen voor twee klanten. Daarbij gebruikte ik alleen de 50mm-lens en de foto's waren geweldig.

"Het is belangrijk om de print in je achterhoofd te houden wanneer je een beeld bedenkt," voegt Martina toe. "Ik vind de schilderachtige look mooi, dus ik moet met de belichting spelen om te zorgen dat er veel details te zien zijn in schaduwen en hooglichten, en veel verschil bereiken in tonaliteit. Textuur is ook heel belangrijk, dus ik denk goed na over de kledingkeuze en zorg ervoor dat textuur zichtbaar is."

2. Techniek en stijl

Wat techniek betreft, is volgens Martina de belichting het belangrijkst. "Ik moet zorgen dat de belichting zacht is en ook de schaduwdiepte creëert die ik wil voor een artistieke, schilderachtige look en om het beeld dramatischer te maken. Je moet opletten dat schaduwen niet te dicht en overweldigend worden, anders worden ze minder scherp. In vergelijking met het bekijken van beelden op een scherm helpt het printen hierbij, want de Canon imagePROGRAF PRO-1000 produceert de kleinste details, zelfs in hele donkere schaduwen. Ik heb een grijze kaart om de witbalans te controleren, maar die gebruik ik niet vaak. Ik vertrouw mijn ogen en hoe de afbeelding mij laat voelen en dat werkt voor mij. Ik kan altijd nog dingen aanpassen in de nabewerking. Ik ben niet heel technisch ingesteld, het gaat meer om sfeer en emotie."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een fine art-portret van een vrouw in een golvende groene jurk die met haar arm op een ladekast leunt waar bloemen en fruit op staan, gefotografeerd door Martina Wärenfeldt met een Canon EOS R5.

"Ik vind het geweldig om prints te maken met veel subtiele details, maar ik wil ook de prachtige kleuren van het fruit en de bloemen in deze foto kunnen laten zien," zegt Martina. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-105mm f/F4L IS USM-lens, ingesteld op 50mm, 1/100 sec, f/7.1 en ISO 320. © Martina Wärenfeldt

Een fine art-portret van een jong meisje met lang blond haar in een groene jurk dat voor een boom vol appels staat, gefotografeerd door Martina Wärenfeldt met een Canon EOS R5.

Martina maakt de kleuren zachter in de nabewerking. "Ik denk steeds vaker dat mijn kleurenpalet en de manier waarop die kleuren in harmonie samenwerken per ongeluk mijn kenmerkende stijl zijn geworden," vertelt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-105mm f/F4L IS USM-lens, ingesteld op 83mm, 1/160 sec, f/4 en ISO 800. © Martina Wärenfeldt

3. Workflow en nabewerking

Martina begint haar workflow in Adobe Lightroom en gaat dan door naar Photoshop. "Ik doe niet veel met Lightroom, misschien een beetje corrigeren, de schaduwen verlichten, de hooglichten wat verminderen en wellicht een lichte curve aanbrengen. Dat is vooral om digitale beelden te maken die ik aan mijn klanten kan laten zien, zodat zij foto's kunnen kiezen om te printen. Als ik bewerk om te printen, begin ik in Photoshop en gebruik ik geen enkele van de automatische of nieuwe AI-tools. Als ik een fine art-print creëer, moet het helemaal mijn werk zijn, gemaakt met mijn ogen en vingers.

Digitale beelden hebben soms heel veel bewerking nodig om prints van hoge kwaliteit te produceren. "Ik probeer de creatieve flow niet te laten beperken door instellingen wanneer ik fotografeer, maar ik ben ontzettend nauwkeurig in de bewerkingsfase. Ik wil dat kleur, details, textuur, schaduwen en licht er op hun best uitzien. Ik werk altijd met 16-bit, omdat dat veel meer ruimte geeft voor subtiliteit en algeheel tonaal bereik."

Het is natuurlijk belangrijk om een gekalibreerde monitor te gebruiken wanneer je afbeeldingen bewerkt om te printen. Martina gebruikt een scherm met ingebouwde kalibratie en is blij met de nauwkeurigheid ervan. "Als ik erop kan vertrouwen dat het apparaat zelf kalibreert, betekent dat minder werk voor mij."

Fotograaf Martina Wärenfeldt zit voor een computerscherm met ingebouwde kalibratie, met een laptop en Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer naast haar.

Martina raadt aan soft-proofing op je afbeeldingen toe te passen via een gekalibreerde monitor door het juiste profiel te gebruiken voor het fotopapier of de fine art-media om te zorgen dat de uiteindelijke print accuraat is.

Een hand vervangt een inktcartridge in een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer.

Het 12-kleuren inktsysteem in de Canon imagePROGRAF PRO-1000 bevat individuele cartridges van 80ml voor cyaan, fotocyaan, magenta, fotomagenta, geel, blauw, rood, grijs, fotogrijs, mat zwart, fotozwart en een Chroma Optimizer. De inktopties zijn geoptimaliseerd voor het printen van foto's in zowel kleur als monochroom, op alle soorten media.

4. Proofing voor nauwkeurigheid

Wat betreft soft-proofing is het volgens Martina erg belangrijk om het juiste ICC-profiel te gebruiken voor de printer en het specifieke soort fine art-papier dat je gebruikt om de print te maken. "Dit moet ik elke keer doen om te zorgen dat wat ik op het scherm zie in Lightroom en Photoshop er hetzelfde uitziet op de print." De gratis Professional Print & Layout-software (PPL) van Canon, die werkt als standalone programma en plug-in voor beide Adobe-producten, heeft opties voor soft- en hard-proofing, biedt makkelijke controle over lay-outs en je kunt er een reeks miniaturen mee maken. Deze kunnen handig zijn bij het maken van fine art-prints, omdat ze verschillende versies van de afbeelding bieden met subtiele veranderingen in tint en kleur, zodat je de beste kunt kiezen voordat je de definitieve print maakt.

5. Inkt en papier

Het LUCIA PRO 12-kleuren inktsysteem van de Canon imagePROGRAF PRO-1000 biedt een uitgebreid kleurengamma en toonbereik en die zijn allebei belangrijk voor Martina's werk. "De kleurweergave en de reproductie van tinten en details passen perfect bij de manier waarop ik fotografeer," zegt ze. "Een harmonieus kleurenpalet betekent vaak dat er hele kleine verschillen zijn in kleur en het is heel belangrijk dat een printer die verschillen laat zien. Een lange levensduur is ook een belangrijke factor. Als ik prints verkoop aan een klant, moet ik zeker weten dat die levenslang meegaan. Ik ben ook heel kieskeurig over fine art-papier. Mijn grote favoriet is Hahnemühle Baryta. Dat heeft een subtiele textuur, maar is niet te ruw. Het is niet te helder en heeft een fijne warmte die goed bij mijn stijl past. Sinds kort gebruik ik ook de Canson® Platine Fibre Rag, die is wat koeler en past beter bij sommige van mijn afbeeldingen." De imagePROGRAF PRO-1000 heeft ICC-profielen die verschillende papieren van Canson en Hahnemühle ondersteunen, evenals de fine art-serie van Canon.

Twee personen op de rug gezien die tentoongestelde foto’s bekijken bij de opening van de Africa Foto Fair 2022.

Aïda Muluneh over de Africa Foto Fair

Aïda Muluneh over waarom ze de Africa Foto Fair heeft opgezet om Afrikaanse fotografen nieuwe kansen te bieden, nuttige kennis bij te brengen en ze te helpen hun netwerk uit te breiden – en de belangrijke rol die print daarbij speelt.
Uit een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer komt een vel fine art-papier met vier fine art-portretten van fotograaf Martina Wärenfeldt.

De Canon imagePROGRAF PRO-1000 kan alle populaire maten fotopapier printen, van 100x150cm (4x6 inches) tot A2 zonder witrand, evenals panoramische prints tot een lengte van 1,2 m. Martina vindt het ook handig om meerdere foto's in aangepaste formaten te printen op een enkel vel van groot formaat.

6. Het voordeel van de imagePROGRAF PRO-1000

Martina heeft veel ervaring opgedaan in hoe je foto's kan printen met een Canon-printer. "Ik had eerder een printer van een ander merk, maar de spuitmondjes van de printkop raakten steeds verstopt, wat een hoop tijd en inkt kostte," vertelt ze. "Daarna liet ik mijn prints maken bij een lab, wat tot op een bepaald punt prima was, maar zodra ik grotere hoeveelheden moest printen om naar exposities en wedstrijden te sturen, werd dat heel duur. De prints die werden geleverd, waren vaak niet precies hoe ik ze wilde en dat werd echt een probleem. Wat mij uiteindelijk overhaalde om de Canon imagePROGRAF PRO-1000 aan te schaffen, was een collega die er een had en zei dat 'ie heel betrouwbaar was. Dat is ook mijn ervaring, hij werkt altijd. Het A2-papierformaat is ook perfect voor bijna al mijn werk en ik weet dat als ik meerdere exemplaren van een print maak, dat ze altijd allemaal hetzelfde zijn."


Een print van een fine art-portret op papier van hoge kwaliteit gaat voor Martina altijd boven een digitale afbeelding. "Wanneer ik een print aan een klant geef, is dat iets tastbaars dat ze vast kunnen houden," legt ze uit. "Ze kunnen de kwaliteit echt voelen en zien. Dat geeft hen de zekerheid dat ze niet alleen betalen voor een portret van hoog niveau, maar ook voor een print van de hoogste kwaliteit die ze lang kunnen bewaren."

Al met al heeft Martina ontdekt dat het haar een betere fotograaf maakt door zich te uiten in het printen van fine art. "De tastbare kwaliteit van een print is iets wat je niet digitaal kunt nabootsen. Je hebt ook zoveel vrijheid om je te uiten wanneer je een print creëert. Ik kan het definitieve product zo aanpassen dat het perfect bij mij en mijn klanten past. Het feit dat ik de print maak, zorgt voor een extra persoonlijke verbinding met de kunst, wat voor nog meer kwaliteit zorgt. Voor een fotograaf is het printen van fine art het ultieme bewijs van vakmanschap."

Matthew Richards

Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Gerelateerde artikelen

Zo haal je alles uit je professionele Canon-fotoprinter

Van het instellen van je professionele Canon-fotoprinter tot het optimaal benutten van de functies en ondersteunende software, hier lees je hoe je resultaten van hoge kwaliteit krijgt.

Hoe printen je fotografiebedrijf kan helpen

De fotoprints van Canon Ambassador Richard Walch brengen niet veel brood op de plank, maar ze zijn wel essentieel voor zijn bedrijf. Hoe Canon dit aanpakt, leest u hier.

Menna Hossam over hoe ze door te leren printen erin slaagde haar ambities te realiseren

Menna Hossam heeft meer dan tien jaar ervaring als professionele fotograaf, maar is pas onlangs begonnen met het maken van haar eigen fine art-prints. Dit is haar verhaal.

Maak prijswinnende fotoprints voor het ultieme succes

Printwedstrijden kunnen een betere fotograaf van je maken. Geef jezelf de beste kans om te winnen met advies van twee deskundigen.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro