Hoe maak je echte kunst van fine art-portretfotografie? Dat onderwerp ligt professioneel portretfotograaf en Canon Ambassador Martina Wärenfeldt na aan het hart. Als kind droomde zij ervan om kunstenaar te worden, maar uiteindelijk werd zij fotograaf en nu is zij jurylid bij internationale printwedstrijden.
Je hebt fotografische prints en je hebt fine art fotografische prints. Maar waarom is die tweede anders dan een standaard print van hoge kwaliteit? En hoe kun je nog beter worden als het gaat om het printen van fine art-portretten? Zoals altijd begint het met een goede compositie en professionele belichting, maar er zijn meer aspecten waar je rekening mee moet houden, zoals retouchering, papierkeuze en -afwerking, print proofing, en printerkeuze en -instellingen. Wanneer je een eindproduct van hoge kwaliteit wilt produceren, is het ontzettend belangrijk om een goede combinatie te vinden van verschillende elementen, je workflow te perfectioneren en controle te houden over het gehele proces, van begin tot eind.
Om prachtige prints te maken van haar fine art-portretten gebruikt Martina een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer, die ze zelf omschrijft als haar "werkpaard" in de studio. "De combinatie van de printer en het fine art-papier zorgt voor een hele mooie print," zegt ze. Hier geeft zij advies over elke fase van het creatieve proces en onthult ze waarom de A2-desktopfotoprinter zo belangrijk is voor haar workflow.
In 6 stappen naar prachtige prints van fine art-portretten
1. De opnamesessie voorbereiden
Voor Martina is de print altijd het laatste onderdeel van het proces en het doel waar ze naartoe werkt, maar alles begint bij de opnamesessie. Martina gebruikt sinds drie jaar een Canon EOS R5. "Ik zag een camera altijd gewoon als apparaat, maar ik ben echt gehecht aan de EOS R5," legt ze uit. "Het is alsof we beste vrienden zijn geworden. Hij is compact en gebruiksvriendelijk en de afbeeldingen met hoge resolutie behouden textuur, detail en tonaliteit in mijn prints van groot formaat."
Martina's favoriete lens is een vaste favoriet onder portretfotografen, hoewel het geen prime is. "Ik kocht de camera tijdens de coronapandemie en de enige lens die beschikbaar was, was de Canon RF 24-105mm F4L IS USM. De verkoper verontschuldigde zich daar zelfs voor, maar ik heb over het algemeen geen korte scherptediepte nodig voor de manier waarop ik fotografeer en de lens past goed bij mij. Ik gebruik ook een Canon RF 50mm F1.8 STM, die ik geweldig vind omdat 'ie compact en licht is. Die is helemaal niet duur, maar ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit. Ik heb een keer een studio in Los Angeles gehuurd om portretten te fotograferen voor twee klanten. Daarbij gebruikte ik alleen de 50mm-lens en de foto's waren geweldig.
"Het is belangrijk om de print in je achterhoofd te houden wanneer je een beeld bedenkt," voegt Martina toe. "Ik vind de schilderachtige look mooi, dus ik moet met de belichting spelen om te zorgen dat er veel details te zien zijn in schaduwen en hooglichten, en veel verschil bereiken in tonaliteit. Textuur is ook heel belangrijk, dus ik denk goed na over de kledingkeuze en zorg ervoor dat textuur zichtbaar is."
2. Techniek en stijl
Wat techniek betreft, is volgens Martina de belichting het belangrijkst. "Ik moet zorgen dat de belichting zacht is en ook de schaduwdiepte creëert die ik wil voor een artistieke, schilderachtige look en om het beeld dramatischer te maken. Je moet opletten dat schaduwen niet te dicht en overweldigend worden, anders worden ze minder scherp. In vergelijking met het bekijken van beelden op een scherm helpt het printen hierbij, want de Canon imagePROGRAF PRO-1000 produceert de kleinste details, zelfs in hele donkere schaduwen. Ik heb een grijze kaart om de witbalans te controleren, maar die gebruik ik niet vaak. Ik vertrouw mijn ogen en hoe de afbeelding mij laat voelen en dat werkt voor mij. Ik kan altijd nog dingen aanpassen in de nabewerking. Ik ben niet heel technisch ingesteld, het gaat meer om sfeer en emotie."
Heb je Canon-apparatuur?
3. Workflow en nabewerking
Martina begint haar workflow in Adobe Lightroom en gaat dan door naar Photoshop. "Ik doe niet veel met Lightroom, misschien een beetje corrigeren, de schaduwen verlichten, de hooglichten wat verminderen en wellicht een lichte curve aanbrengen. Dat is vooral om digitale beelden te maken die ik aan mijn klanten kan laten zien, zodat zij foto's kunnen kiezen om te printen. Als ik bewerk om te printen, begin ik in Photoshop en gebruik ik geen enkele van de automatische of nieuwe AI-tools. Als ik een fine art-print creëer, moet het helemaal mijn werk zijn, gemaakt met mijn ogen en vingers.
Digitale beelden hebben soms heel veel bewerking nodig om prints van hoge kwaliteit te produceren. "Ik probeer de creatieve flow niet te laten beperken door instellingen wanneer ik fotografeer, maar ik ben ontzettend nauwkeurig in de bewerkingsfase. Ik wil dat kleur, details, textuur, schaduwen en licht er op hun best uitzien. Ik werk altijd met 16-bit, omdat dat veel meer ruimte geeft voor subtiliteit en algeheel tonaal bereik."
Het is natuurlijk belangrijk om een gekalibreerde monitor te gebruiken wanneer je afbeeldingen bewerkt om te printen. Martina gebruikt een scherm met ingebouwde kalibratie en is blij met de nauwkeurigheid ervan. "Als ik erop kan vertrouwen dat het apparaat zelf kalibreert, betekent dat minder werk voor mij."
4. Proofing voor nauwkeurigheid
Wat betreft soft-proofing is het volgens Martina erg belangrijk om het juiste ICC-profiel te gebruiken voor de printer en het specifieke soort fine art-papier dat je gebruikt om de print te maken. "Dit moet ik elke keer doen om te zorgen dat wat ik op het scherm zie in Lightroom en Photoshop er hetzelfde uitziet op de print." De gratis Professional Print & Layout-software (PPL) van Canon, die werkt als standalone programma en plug-in voor beide Adobe-producten, heeft opties voor soft- en hard-proofing, biedt makkelijke controle over lay-outs en je kunt er een reeks miniaturen mee maken. Deze kunnen handig zijn bij het maken van fine art-prints, omdat ze verschillende versies van de afbeelding bieden met subtiele veranderingen in tint en kleur, zodat je de beste kunt kiezen voordat je de definitieve print maakt.
5. Inkt en papier
Het LUCIA PRO 12-kleuren inktsysteem van de Canon imagePROGRAF PRO-1000 biedt een uitgebreid kleurengamma en toonbereik en die zijn allebei belangrijk voor Martina's werk. "De kleurweergave en de reproductie van tinten en details passen perfect bij de manier waarop ik fotografeer," zegt ze. "Een harmonieus kleurenpalet betekent vaak dat er hele kleine verschillen zijn in kleur en het is heel belangrijk dat een printer die verschillen laat zien. Een lange levensduur is ook een belangrijke factor. Als ik prints verkoop aan een klant, moet ik zeker weten dat die levenslang meegaan. Ik ben ook heel kieskeurig over fine art-papier. Mijn grote favoriet is Hahnemühle Baryta. Dat heeft een subtiele textuur, maar is niet te ruw. Het is niet te helder en heeft een fijne warmte die goed bij mijn stijl past. Sinds kort gebruik ik ook de Canson® Platine Fibre Rag, die is wat koeler en past beter bij sommige van mijn afbeeldingen." De imagePROGRAF PRO-1000 heeft ICC-profielen die verschillende papieren van Canson en Hahnemühle ondersteunen, evenals de fine art-serie van Canon.
Aïda Muluneh over de Africa Foto Fair
6. Het voordeel van de imagePROGRAF PRO-1000
Martina heeft veel ervaring opgedaan in hoe je foto's kan printen met een Canon-printer. "Ik had eerder een printer van een ander merk, maar de spuitmondjes van de printkop raakten steeds verstopt, wat een hoop tijd en inkt kostte," vertelt ze. "Daarna liet ik mijn prints maken bij een lab, wat tot op een bepaald punt prima was, maar zodra ik grotere hoeveelheden moest printen om naar exposities en wedstrijden te sturen, werd dat heel duur. De prints die werden geleverd, waren vaak niet precies hoe ik ze wilde en dat werd echt een probleem. Wat mij uiteindelijk overhaalde om de Canon imagePROGRAF PRO-1000 aan te schaffen, was een collega die er een had en zei dat 'ie heel betrouwbaar was. Dat is ook mijn ervaring, hij werkt altijd. Het A2-papierformaat is ook perfect voor bijna al mijn werk en ik weet dat als ik meerdere exemplaren van een print maak, dat ze altijd allemaal hetzelfde zijn."
Een print van een fine art-portret op papier van hoge kwaliteit gaat voor Martina altijd boven een digitale afbeelding. "Wanneer ik een print aan een klant geef, is dat iets tastbaars dat ze vast kunnen houden," legt ze uit. "Ze kunnen de kwaliteit echt voelen en zien. Dat geeft hen de zekerheid dat ze niet alleen betalen voor een portret van hoog niveau, maar ook voor een print van de hoogste kwaliteit die ze lang kunnen bewaren."
Al met al heeft Martina ontdekt dat het haar een betere fotograaf maakt door zich te uiten in het printen van fine art. "De tastbare kwaliteit van een print is iets wat je niet digitaal kunt nabootsen. Je hebt ook zoveel vrijheid om je te uiten wanneer je een print creëert. Ik kan het definitieve product zo aanpassen dat het perfect bij mij en mijn klanten past. Het feit dat ik de print maak, zorgt voor een extra persoonlijke verbinding met de kunst, wat voor nog meer kwaliteit zorgt. Voor een fotograaf is het printen van fine art het ultieme bewijs van vakmanschap."
Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.
Gerelateerde artikelen
Zo haal je alles uit je professionele Canon-fotoprinter
Van het instellen van je professionele Canon-fotoprinter tot het optimaal benutten van de functies en ondersteunende software, hier lees je hoe je resultaten van hoge kwaliteit krijgt.
Hoe printen je fotografiebedrijf kan helpen
De fotoprints van Canon Ambassador Richard Walch brengen niet veel brood op de plank, maar ze zijn wel essentieel voor zijn bedrijf. Hoe Canon dit aanpakt, leest u hier.
Menna Hossam over hoe ze door te leren printen erin slaagde haar ambities te realiseren
Menna Hossam heeft meer dan tien jaar ervaring als professionele fotograaf, maar is pas onlangs begonnen met het maken van haar eigen fine art-prints. Dit is haar verhaal.
Maak prijswinnende fotoprints voor het ultieme succes
Printwedstrijden kunnen een betere fotograaf van je maken. Geef jezelf de beste kans om te winnen met advies van twee deskundigen.