Professionele fotografen hebben altijd de tools van de toekomst omarmd, terwijl ze zich tegelijkertijd lieten inspireren door het verleden. Fotograaf en regisseur Wanda Martin, gevestigd in Londen, creëert redactioneel en fashion-werk met een vintage look en ingetogen tinten die herinneren aan de Romantiek.
"Ik begon op 15-jarige leeftijd met fotograferen en dankzij digitale fotografie kon ik eerst experimenteren zonder de bijbehorende kosten van het ontwikkelen van films", legt Wanda uit. "Ik voelde me aangetrokken tot een archaïsche look die paste bij mijn twee belangrijkste inspiratiebronnen: de mix van schilderachtige schoonheid en de rock- en rollsubcultuur."
Wanda's stijl is herkenbaar en uniek. Ze maakt het merendeel van haar commerciële werk met haar Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en Canon EOS R5, die de uitstekende kleurnauwkeurigheid en -kwaliteit leveren die ze nodig heeft voor klanten uit het hoge segment zoals Dior en Louis Vuitton. "Deze camera's zijn ook geweldig in omstandigheden met weinig licht, wat betekent dat ik opnamen kan maken tot ISO 6400 en dat met nauwelijks ruis", voegt ze toe.
Wanda is opgegroeid in de buurt van de fotostudio van haar vader en is ook dol op het ontwikkelen van 35-mm en middelformaat films als ze tijd heeft. "Er is iets magisch aan het proces," vertelt ze. "Je weet nooit precies hoe het resultaat eruit zal zien."
Hier vertelt Wanda hoe haar liefde voor film de inspiratie vormt voor haar manier van werken en hoe de professionele printers van Canon haar hebben geholpen om op dezelfde tactiele manier te experimenteren als in de donkere kamer voor prints die het verdienen om tentoongesteld te worden.
Digitale fotografie versus film: hoe een visuele kunstenaar thuis digitale prints maakt met een analoge uitstraling
Fotografiefilm versus digitaal: welke workflow is beter?
Er zijn tal van parallellen tussen traditionele dokatechnieken en moderne fotoverwerking, waaronder bewerkingstools zoals dodge en burn, en het aanpassen van de belichting in nabewerkingssoftware. Wanda heeft veel ervaring met film en ze leerde eerst van haar vader hoe je films ontwikkelt in een doka.
"Hij liet me zien hoe ik zwart-witfilms kon verwerken en we maakten prints", legt ze uit. "Ik ben kunstfotografie gaan studeren in Boedapest, waar we negatieven verwerkten en fotogrammen maakten." Tijdens haar masteropleiding aan het London College of Fashion werkte Wanda aan een analoge documentaire met de naam Nights Out. "Dat was was helemaal op film opgenomen en ik heb het meeste materiaal zelf in het universiteitslaboratorium ontwikkeld en gescand", vertelt ze.
Ondanks de experimentele kwaliteit van film is het voor Wanda gemakkelijker, sneller en praktischer om haar digitale EOS-camera's te gebruiken voor commerciële shoots. "Het is belangrijk voor zowel de klant als voor mij om ervoor te zorgen dat we het gewenste resultaat krijgen", zegt ze. "Met digitaal kunnen we het resultaat bekijken en direct feedback geven. Meestal moet het proces snel verlopen. Ik moet voorbeelden van een selectie verzenden voor nabewerking, soms al op de dag van de opname."
Maar digitaal fotograferen betekent niet dat de foto’s van Wanda hun markante vintagekwaliteit verliezen. "Als ik juist foto's met ruis wil om die filmische uitstraling te benadrukken, kies ik een veel hogere ISO", legt ze uit.
Heb je Canon-apparatuur?
Kleurgradatie in digitale fotografie versus film
Tijdens het filmtijdperk was het gebruikelijk dat commerciële fotografen een bepaalde filmstrook uitkozen vanwege de look die daardoor ontstond. Met digitaal kun je met het experimenteren met de niveaus van belichting, ruis en kleurbalans van RAW-bestanden in software zoals Adobe Photoshop Lightroom* opmerkelijk vergelijkbare resultaten behalen.
Over het algemeen gebruikt Wanda weinig nabewerking. "Na de opname gebruik ik Adobe Camera Raw* en Photoshop, maar ik probeer zo weinig mogelijk te bewerken", legt ze uit. "Ik houd er niet van om de huid te retoucheren of bepaalde elementen eruit te halen, tenzij de cliënt er specifiek om vraagt."
Het is niet verrassend dat kleurgradatie - de aanpassing van tint, verzadiging en hooglichten om een visueel verhaal te vertellen - de meeste verwerkingstijd in beslag neemt. "Ik vind het geweldig om warme, zonnige tinten te krijgen, met groene en gele ongecoat", vertelt ze. "Soms voeg ik ook extra ruis toe als ik dat niet heb gedaan tijdens het maken van de opnamen. Het opslaan van deze sequenties als papierverspilling zal waarschijnlijk mijn volgende stap zijn."
De beste Canon-printer voor professionele fotografen
Canons veelzijdige printproductiviteit
Wanda werkt al bijna twintig jaar als professionele fotograaf, maar haar eerste solotentoonstelling was pas in 2021. Het omvatte grote prints van haar professionele werk, evenals een persoonlijker, conceptueel project opgezet tijdens de lockdown vanwege de COVID-19-pandemie in 2020.
"Ik heb zelfportretten gemaakt die verwijzen naar iconische schilderijen en heldinnen uit de kunstgeschiedenis, en ik begon ook collages samen te stellen met foto’s, verf en tekstfragmenten," legt Wanda uit. Ze heeft deze elementen zelf geprint met de Canon imagePROGRAF PRO-300 en de PIXMA TS5350-serie.
Hoewel ze de instant printers in zakformaat van Canon, zoals de Canon Zoemini 2, nog niet wil uitproberen, is Wanda van mening dat dit een interessant hulpmiddel is voor haar zelfportretprojecten, omdat ze notities en krabbels kan toevoegen en de collagetools kan gebruiken.
Thuis innovatief printen
Voor grotere prints gebruikt Wanda de imagePROGRAF PRO-300. De printer heeft een indrukwekkende reeks van 10 inkten - negen kleuren en één heldere Chroma Optimizer - en ze ontdekte dat deze inkten levendige en levensechte resultaten produceerden. "De printer levert een verbluffende beeldkwaliteit met een breed kleur- en tintbereik", zegt ze. "Ik vind het geweldig hoe nauwkeurig de tinten die ik bewerk, worden gerepliceerd." De printer is compact genoeg om op een bureau te passen, maar kan toch A3+-prints leveren.
Met de PIXMA TS5350-fotoprinter en -scanner kon Wanda haar gelaagde stukken met gemengde media maken. "Het ging erom te experimenteren, verschillende instellingen uit te proberen, te spelen met afbeeldingen van verschillende formaat voor de collages en verschillende papiersoorten", zegt ze. Vooral het Canon Pro Lustre LU-101 - en Pro Premium Matte PM-101- papier vielen erg bij haar in de smaak.
Dokaprints versus digitale prints
Het maken van dokaprints is een ongelooflijk tastbare ervaring en dat wilde Wanda met dit project. "Ik was geïnteresseerd in het combineren van verschillende media en de analoge uitstraling van de beelden paste weer bij de inspiratie die ik uit de schilderkunst en de filmervaring haal", zegt ze. "Ik wilde de kijkers het gevoel geven dat ze in mijn innerlijke gedachten konden kijken."
Wanda's zelfportretten hadden een uitstekende helderheid die rechtstreeks van de Canon-camera's kwam, maar ze vond een manier om ze korreliger en filmischer te laten lijken. "De Canon PIXMA TS5350 produceert hoogwaardige prints van 10 x 15 cm met een resolutie tot 4800 x 1200 dpi. Soms heb ik echter expres een lagere kwaliteitsinstelling gebruikt om de perfecte scherpte van de bestanden te verminderen." Op deze manier kon ze een vervaagde uitstraling met ruis creëren die lijkt op een traditionele analoge dokaprint.
De professionele printers van Canon zijn compatibel met papier van toonaangevende fabrikanten zoals Canson® Infinity-papier en Hahnemühle, dat nog meer mediaopties biedt voor fotografen als Wanda. "Met Canons gratis professionele print- en lay-outsoftware kon ik eenvoudig een soft proof (elektronische proefafdruk) van mijn afbeeldingen maken op verschillende papiersoorten en de juiste profielen selecteren om precies de gewenste resultaten te krijgen", zegt ze.
In de steeds digitalere wereld van vandaag de dag ontstaat er een voortdurende trend voor filmesthetiek en is er ook een behoefte aan fysieke prints. "Dit project is een stimulerende vorm van zelfreflectie en kunsttherapie geworden", zegt Wanda. "Als onderdeel van die kunsttherapie was het heel belangrijk voor mij om met mijn handen te werken en mijn printers thuis te gebruiken." Canon heeft een rijke geschiedenis op het gebied van fotoprints en met het assortiment kunnen fotografen nog heel lang hun creativiteit de vrije loop laten.
Adobe, Photoshop, Lightroom en Camera Raw zijn geregistreerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.
Gerelateerde artikelen
Tips voor minimalistische fotografie
Professionele fotografen Joel Santos en Vladimir Rys delen hun beste advies voor het maken van minimalistische foto's.
Van concept tot print: de totstandkoming van een fotoproject over pasgeborenen
Kelly Brown, een Canon Master in Australië, onthult hoe het bedenken, fotograferen en printen van een bekroond project in zijn werk ging.
De voordelen van printen op groot formaat
Wildlifefotograaf Pie Aerts geeft advies voor hoe je de impact van je foto’s kunt vergroten.
Maak prijswinnende fotoprints voor het ultieme succes
Printwedstrijden kunnen een betere fotograaf van je maken. Geef jezelf de beste kans om te winnen met advies van twee deskundigen.