TECHNIEKEN

Less is more: zo leg je minimalisme vast in fotografie

Met wat meer ademruimte kun je rommelige foto’s omtoveren tot tijdloze beelden. Professionele fotografen Joel Santos en Vladimir Rys delen hun beste advies voor het maken van minimalistische foto's.
Sneeuw valt op een persoon die op de Chinese Muur staat en een opvallende roze paraplu vasthoudt. Gefotografeerd door Joel Santos.

"De meeste van mijn vroegere foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 300D en een 18-55 mm-objectief", zegt reisfotograaf Joel Santos. "Bijna iedereen is in staat in beweging te komen en elementen uit het kader te halen. Ze moeten gewoon creatief zijn. Creativiteit is voor iedereen bereikbaar. "Je hebt niet zoveel uitrusting nodig. Voel je nooit beperkt door datgene wat je hebt." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), ingesteld op 28mm, 1/80 sec, f/11 en ISO 800. © Joel Santos

Fotografen met oog voor minimalisme zijn niet bang om hun beelden te versoberen en elementen van een scène terug te brengen tot hun essentie. Als je dit onder de knie hebt, kan het resultaat eenvoud en elegantie uitstralen, iets wat vaak rust brengt in de complexiteit van de menselijke geest wanneer het in een beeld wordt gevangen. Het concept 'Room to Breath' kan geweldige fotomogelijkheden bieden voor professionele fotografen die de uitdaging willen aangaan.

De Portugese reisfotograaf, documentairemaker en Canon Ambassador Joel Santos combineert avontuur met een fascinatie voor de verre uithoeken van de wereld en de mensen die daar wonen. Hij verweeft landschappen met portretten om verhalen te vertellen op plekken als Mongolië, Zuid-Soedan, Indonesië en Ghana. Hij heeft negen boeken geschreven en werd in 2016 uitgeroepen tot Travel Photographer of the Year.

Bekroond motorsportfotograaf en Canon Ambassador Vladimir Rys was al vroeg in de donkere kamer te vinden en zijn portfolio omvat een scala aan onderwerpen, maar sinds 2005 is de Formule 1 zijn specialisatie. Hij vliegt ongeveer 80 keer per jaar naar locaties als Monaco en Singapore en werd in 2014 uitgeroepen tot Photographer of the Year door de Italiaanse motorsportfederatie.

In dit artikel delen Joel en Vladimir de tips en de technieken waarmee ze met minimalisme hebben geëxperimenteerd en ongelooflijke resultaten hebben behaald.

Een silhouet van een Formule 1-auto met de zon op de achtergrond, gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief door Vladimir Rys.

Vladimir heeft dit beeld vastgelegd tijdens een Formule 1-training. "Je stuurt de aandacht van de kijker en gebruikt fotografie als tool om een moment te laten zien en een emotie op te roepen", zegt Vladimir. "Ik gebruik graag veel negatieve ruimte en houd het eenvoudig." Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 1/12800 sec, f/2.8 en ISO 50. © Vladimir Rys

1. Verwijder alle ruis

Bij elke techniek kan een minimalistische stijl worden gebruikt, maar voor Vladimir is het cruciaal om door het rumoer van een scène heen te prikken en te observeren om ruimte te creëren in een compositie. "Formule 1 is misschien wel een van de snelste motorsporten ter wereld", zegt hij. "Er is zoveel gaande, de snelheid, het geluid, en vaak zie ik dat mensen alleen maar door de zoeker kijken en veel dingen missen. Als fotograaf kun je precies het tegenovergestelde doen door te vertragen, te observeren en te kijken wat de coureur met de auto doet, welke racelijn hij neemt. Dat is precies de bedoeling van ademruimte creëren in foto's.

"Verwijder alle ruis en concentreer je op de hoofdscène die zich voor je afspeelt en blijf kalm en gefocust. Volg je instinct om het juiste moment vast te leggen."

Een man rent een zandduin op in de Indiase Tharwoestijn, met een uitgestrekte, golvende zandvlakte achter zich, in een minimalistisch portret van Joel Santos.

"Je kunt [minimalistische foto’s] maken met een macro-objectief, groothoekobjectief of tele-objectief", zegt Joel. "Het draait altijd om spelen met wat er zich in het kader bevindt en dit vereenvoudigen, meestal door elementen weg te laten." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objectief (opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM), ingesteld op 127mm, 1/80 sec, f/11 en ISO 800. © Joel Santos

2. Vereenvoudig een visueel verhaal

"Ademruimte geven aan composities is volledig verweven met het concept van minimalisme", zegt Joel. "Het is een strategie om een visueel verhaal te vereenvoudigen, niet zoals een enkele stip op een wit canvas, maar gericht op een duidelijk en pakkend verhaal. Om dat te bereiken, moeten we volgens mij ontsnappen aan de meest gangbare visie op compositie: het toevoegen van elementen aan een kader. In plaats daarvan analyseer je wat je om je heen ziet en bedenk je wat je uit het kader moet weglaten."

Volgens Joel zorgen eenvoudige beelden ervoor dat kijkers, en met name wedstrijdjuryleden, de boodschap van een fotograaf kunnen begrijpen.

"De wereld is al complex genoeg, dus moeten we streven naar eenvoud", voegt hij eraan toe. "En waarom? Omdat je niet alleen voor jezelf fotografeert. Als je deze foto's bijvoorbeeld wilt tonen in een wedstrijd, moet je ervoor zorgen dat iedereen, ook de jury, begrijpt wat ze zien zonder dat ze een bijschrift hoeven te lezen. Als je een foto te ingewikkeld maakt, is er geen ademruimte."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

3. Experimenteer met objectieven

Subtiliteit is belangrijk bij minimalisme, en een beperkte uitrusting kan creativiteit stimuleren. Het gebruik van prime objectieven kan het proces bijvoorbeeld stroomlijnen. Vladimir fotografeerde jarenlang met zoomobjectieven voordat hij overstapte op primes. "Mijn fotografiestijl sluit beter aan bij dit soort objectieven, waarbij je rondloopt, op een bepaalde plek gaat staan en het kader van je foto bepaalt, in plaats van alleen maar in en uit te zoomen. Dat is het verschil tussen mij en fotografen van bureaus die vlug moeten werken", zegt hij.

Vladimir stapte over op de systeemcamera's van Canon vanwege hun snelheid en gebruikt nu de Canon EOS R3 en EOS R5 in combinatie met zijn favoriete objectief voor minimalisme, de Canon RF 50mm F1.2L USM, die hij gebruikt voor portretten, sportfotografie, landschappen en alles daartussenin. "Ik gebruik ook prime objectieven, want als je groothoekopnamen maakt met kleine diafragma's zoals f/1.4, f/1.8 en f/2, krijg je een filmische look waar ik dol op ben", vervolgt hij. "Het kan een hulpmiddel zijn voor minimalisme omdat je de achtergrond kunt vervagen en het oog van de kijker naar het gewenste onderwerp kunt trekken."

Joel, die fotografeert met de EOS R5 als zijn belangrijkste body vanwege het ideale gewicht, geeft de voorkeur aan het Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief omdat deze "optisch geweldig is en vergelijkbaar met een reeks prime-objectieven". "Hoe meer je jezelf traint, hoe meer je uitrusting een uiting van je body wordt", voegt hij eraan toe. "Ik heb veel prime objectieven, maar als ik er één moest kiezen, zou ik voor de Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM gaan omdat hij zo discreet is. Hij is niet zo lang dat je het beeld moet bijsnijden bij een omgevingsportret of landschapsfoto, maar hij is ook niet zo breed dat er te veel in het kader komt en er diepte verloren gaat. Je krijgt de eenvoud die je zoekt. Eén objectief kan voor talloze interpretaties zorgen zolang je maar in beweging blijft en speelt met de sterke en zwakke punten van je uitrusting."

In deze minimalistische foto van Joel Santos is de weerspiegeling van een zoutmijnwerker zichtbaar in het water, terwijl een karavaan dromedarissen in het midden van het beeld loopt.

“Je hebt maar een beperkte ruimte om mee te werken in een foto en alles erin moet een doel hebben”, legt Joel uit. "Compositie gaat voor mij niet over wat je allemaal in een beeld kunt stoppen, maar wat je eruit kunt halen om het verhaal zo pakkend mogelijk te maken." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objectief (opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM), ingesteld op 1/200 sec, f/4 en ISO 200. © Joel Santos

4. Gebruik negatieve ruimte

Een andere beproefde techniek die Joel aanbeveelt voor het maken van opvallende beelden is het gebruik van negatieve ruimte. "Als je de focus op de hoofdpersoon wilt leggen, zorg dan voor meer negatieve ruimte rond deze persoon voor meer impact", zegt hij.

Joels achtergrond in economie en zijn liefde voor wiskunde hebben ook invloed op de manier waarop hij zijn foto's samenstelt. "Ik gebruik graag oneven getallen", legt hij uit. "Een oneven getal trekt de aandacht, maar wanneer er een reflectie te zien is zoals op de foto hierboven, maakt de verdubbeling het even. Dit samenspel tussen oneven en even vind ik erg mooi en gebruik ik veel om mijn foto's minimalistischer te maken. Tegelijkertijd worden ze op een bepaalde manier verrijkt, omdat ze versterkt worden door elementen in de foto."

Een minimalistisch portret bij weinig licht van een man die een moskee verlaat, omlijst door donkere schaduwen. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 28-700mm F2L USM-objectief door Joel Santos.

Joel legde dit portret vast van een man die na het gebed een moskee in Niger verlaat, waarbij hij profiteerde van de uitzonderlijke prestaties bij weinig licht en het dynamische bereik van het EOS R-system en RF-objectieven. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 28mm, 1/160 sec, f/4 en ISO 6400. © Joel Santos

5. Kies licht als hoofdelement

"Als je licht effectief gebruikt, zoals een zeer donkere achtergrond zodat alleen de hoofdpersoon wordt belicht, kun je uiterst minimalistische foto's maken", zegt Joel. "Het is heel goed haalbaar; je hebt alleen contrasterend licht nodig.

"In een tijd waarin iedereen HDR-foto's wil maken om alle details te zien, is het soms goed om niet al die details te tonen. Op die manier krijg je een sterk silhouet of juist het omgekeerde, zoals ik deed met de foto die ik in Niger maakte [hierboven] van een man die wegloopt van een moskee na het gebed."

Silhouet van een boom zonder bladeren tegen een nachtelijke sterrenhemel, gefotografeerd in zwart-wit met een Canon EOS R5 door Mauro Tronto.

Foto's met weinig licht en minimalistische foto’s printen

Fotograaf Mauro Tronto, specialist in het maken van natuuropnamen bij weinig licht, deelt zijn geheimen voor het printen van minimalistische foto’s met professioneel resultaat.
Een Formule 1-auto rijdt in de verte aan de linkerkant van een racecircuit, gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II door Vladimir Rys.

"Ik wilde altijd een crisis- of oorlogsfotograaf worden, maar ik heb mijn niche gevonden in de Formule 1", zegt Vladimir. "Ik denk dat er in zekere zin veel overeenkomsten zijn. Dat klinkt vreemd, maar je moet snel zijn, kunnen anticiperen en je voorbereiden op het fotograferen voordat er iets gebeurt." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/5000 sec, f/2.8 en ISO 50. © Vladimir Rys

6. Probeer panning uit

Een van de meest gebruikte en favoriete technieken in racefotografie die in alle genres kan worden toegepast, is panning met een lange sluitertijd, zegt Vladimir. Dit kan een minimalistisch effect met strakke lijnen opleveren. "Wanneer je het onderwerp volgt met je objectief met een lange sluitertijd, sluit je de rest buiten en probeer je het onderwerp waarop je focust scherp te houden", legt hij uit. "Het is een van mijn favoriete technieken voor minimalistische foto's.

"De techniek is uitdagend, maar met systeemcamera's kun je veel sneller goede resultaten behalen, vooral met de tool Panning Assist, die de kans op een geslaagde foto vergroot. Het lastigste is om geconcentreerd te blijven, een vaste hand te hebben en soms je adem in te houden zodat je niet beweegt. Het kan even duren voordat je het perfecte beeld hebt, omdat elke auto een andere snelheid of andere racelijn heeft. Het is dus geen gemakkelijke opgave. Maar als je het goed doet, zijn de resultaten echt de moeite waard."

Dit zijn enkele voorbeelden van de ongelofelijke resultaten die je kunt bereiken met een minimalistische benadering van je fotografie. Of je nu elementen uit het kader verwijdert of experimenteert met licht en schaduw, 'less is often more' als je voor meer ademruimte in je foto's zorgt.

Lorna Dockerill

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro