LANDSCHAP

Landschap tot leven brengen met drop-in filters

Voor landschapsfotograaf Guy Edwardes zijn objectieffilters het geheime wapen dat hem de mogelijkheid biedt om beelden boordevol sfeer vast te leggen. Hier vertelt hij hoe zijn overstap naar de Canon EOS R5 en een vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter zijn werk gemakkelijker maakt en meer creatieve mogelijkheden biedt.
Een opname van een snel stromende rivier, omringd door bergen, met een belichting van één seconde. De lange belichting heeft de beweging van het water wazig gemaakt.

Landschapsfotograaf Guy Edwardes maakte deze broeierige opname van een rivier in Glencoe tijdens een fotografieworkshop in de Schotse Hooglanden. "Ik gebruik niet graag een snelle belichting bij stromend water als dit, legt hij uit. "Dat is het moment waarop ik grijsfilters (ND-filters) gebruik. Ik kies het juiste filter om de exacte belichtingstijd te bereiken." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met Canon vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter en een Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief met een 3-stops ND-filter op 11 mm, 1 sec, f/11 en ISO100 © Guy Edwardes

Met de sensationele watervallen en hoog oprijzende toppen is niets te vergelijken met Glencoe in de Schotse Hooglanden, maar om de sfeer van zo'n plek te vangen is technisch meesterschap en creatieve flair onmisbaar. Toen de Britse fotograaf Guy Edwardes in 2020 in het Schotse landschap werkte, greep hij naar zijn objectieffilters om de adembenemende vergezichten en dreigende luchten vast te kunnen leggen met een belichting van een seconde of meer.

"In plaats van alleen het moment vast te leggen, brengt dit het een beetje tot leven," zegt Guy, die is gespecialiseerd in landschaps- en natuurfotografie. Met twee decennia ervaring in de fotografie en een klantenlijst die publicaties bevat in onder meer Amateur Photographer, PhotoPlus, Outdoor Photography, Country Life en BBC Countryfile Magazine, is Guy ook auteur van twee boeken over verbetering van je fotografische techniek en geeft hij workshops waarin hij zijn vaardigheden deelt met anderen.

Een camera met groot objectief staat op een statief. Een hand plaatst een filter in de vattingadapter aan de achterkant van het objectief.

Voordat hij overstapte op de Canon vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter had Guy zich afgevraagd of een filter aan de achterkant van het objectief wellicht effect zou hebben op de beeldkwaliteit, maar zijn foto's zijn even scherp als altijd. © Guy Edwardes

Wanneer je objectieffilters gebruikt om je landschapsfoto's te verbeteren

Al sinds hij begon te fotograferen met filmcamera's heeft Guy objectieffilters gebruikt – elementen van glas of gelatine die voor het objectief worden geplaatst en die de dynamiek veranderen van het licht dat de camera binnenkomt – om bijvoorbeeld kleuren in evenwicht te brengen, een scène donkerder te maken, wazigheid van UV-licht te verminderen of een zacht scherpstellingseffect te bereiken.

Bij opnamen met filmcamera's maakte Guy gebruik van grijsverloopfilters (ND-filters) voor scènes met een hoog contrast, zoals een heldere lucht met een donkere voorgrond. "Maar zodra ik overstapte op digitaal, begon ik belichtingsbracketing [een reeks foto's met verschillende belichtingsinstellingen] in de camera te gebruiken om een hoger dynamisch bereik te realiseren," legt hij uit. "Daarna voegde ik ze samen met software voor nabewerking om het optimale beeld te krijgen."

De kit van Guy bevat nu een polarisatiefilter, een variabel ND-filter en drie vaste ND-filters – 3-stops, 6-stops en 10-stops – voor zijn Canon EOS R5, en zijn dierbare EF-objectieven die hij gebruikt met de Canon vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter.

"Deze filters verminderen de hoeveelheid licht die in de camera komt, daarom gebruik ik ze voor belichtingsbracketing, maar ook om een langere belichtingstijd te realiseren bij het vastleggen van bewegend water of voorbijtrekkende wolken," zegt Guy. "Ik gebruik vaste ND-filters wanneer ik met lange belichtingstijden werk – soms tot wel vijf of tien minuten – om strepen te krijgen in een bewolkte lucht. Dat kan helpen bij de compositie of geeft een iets abstracter resultaat."

Een langere belichtingstijd is ook handig bij het fotograferen van water. "Als je een snel stromende rivier fotografeert, zoals in Glencoe, krijg je met een kortere belichtingstijd fijne details en een scherp contrast in het water, waardoor de opname rommelig kan overkomen en dat leidt af. Je ziet de scheiding tussen de omringende rotsen en de plantengroei op de oever en het stromende water niet - alles vloeit in elkaar over.

"Het polarisatiefilter verwijdert de weerspiegeling van de begroeiing en maakt het contrast in de lucht donkerder of sterker. Dat is lastig, zo niet onmogelijk, om in software na te bootsen – het moet op het moment van belichting gebeuren."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Golven slaan tegen een havenhoofd tijdens een storm. Een lange belichting heeft de beweging van het water wazig gemaakt.

Guy maakte deze etherische opname bij Portreath Harbour in Cornwall, VK, tijdens een storm. Hij gebruikt de elektronische sluiter op zijn EOS R5 zo veel mogelijk, "want dit betekent dat er tijdens de belichting absoluut geen mechanische beweging in de camera is". Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met Canon vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief met een 3-stops ND-filter op 70 mm, 1/2 sec, f/11 en ISO100. © Guy Edwardes

Een bos met boshyacinten, gefotografeerd met een polarisatiefilter om de weerspiegelingen op het bladerdak te verwijderen en de kleuren te verzadigen.

"Als je een boslandschap fotografeert, zoals deze opname van Ashmore Woods, in Cranborne Chase, Dorset, VK, waar de bladeren licht weerspiegelen, maakt het polarisatiefilter een enorm verschil door die reflecties te verwijderen en de kleuren te verzadigen," zegt Guy. Maar hij waarschuwt: "Je moet wel erg voorzichtig zijn met het polarisatiefilter als je het gebruikt om details in de lucht te versterken, want je kunt een ongelijk effect krijgen, vooral met groothoekobjectieven." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met Canon vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief met polarisatiefilter op 44 mm, 1/20 sec, f/2.8 en ISO100. © Guy Edwardes

Drop-in objectieffilters voor het Canon EOS R-systeem: snel en precies

Guy heeft altijd een Canon gebruikt, maar hij maakte de overstap naar een systeemcamera in 2020 – vooral omdat hij zo onder de indruk was van de vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter. Canon biedt drie typen filters – een helder filter (CL), een circulair polarisatiefilter (C-PL) en een variabel grijsfilter (V-ND). Je kunt ook filters van andere leveranciers combineren met de vatting, die een weerbestendige afdichting heeft tegen stof en vocht en perfect geschikt is voor fotograferen op locatie.

Met een V-ND-filter kun je werken met belichtingsbracketing zonder filters te hoeven vervangen. Je houdt dezelfde camera-instellingen en draait alleen het filter om elk frame een andere belichting te geven. Canon's model kan worden aangepast van ND2.5 naar een equivalent van ND500. De mogelijkheid om je ISO en belichting in te stellen en daarna het filter naar de juiste helderheid te schuiven, maakt het proces eenvoudiger en kun je 'preciezer' zijn," aldus Guy.

Op dezelfde manier biedt het drop-in filtersysteem Guy ook de mogelijkheid om verschillende filters tegelijk te gebruiken – bijvoorbeeld een polarisatiefilter en een ND-filter. Voorheen liep je het risico van elkaar kruisende filterdraden en van vignettering – verlies van helderheid aan de randen van een beeld – maar nu kun je een filter aan de voorkant van het objectief bevestigen en eentje in de drop-in adapter, zodat dit probleem zich niet voordoet.

Guy wijst er ook op dat hij dankzij het drop-in systeem in het veld aanzienlijk sneller kan werken. Werken met traditionele opschroeffilters of systeemfilterhouders kan frustrerend onhandig en omslachtig zijn. "Wanneer je met veranderend licht te maken hebt, betekent sneller werken een kleinere kans dat je de opname mist," zegt hij.

Vuur en ijs: foto's maken van extreme landschappen

Ása Steinars en Clement Kiragu vertellen over de unieke uitdagingen en mogelijkheden van fotograferen onder moeilijke omstandigheden.
De zon komt op boven zee en verlicht een indrukwekkende rotsachtige kustlijn en een golvend graslandschap.

"Canon-objectieven zijn bijzonder goed, erg scherp," zegt Guy, die deze foto met lange belichting maakte van de zon die opkomt boven Durdle Door, op de Jurassic Coast World Heritage Site in Dorset in het Verenigd Koninkrijk. "Maar het is het assortiment objectieven waaruit je kunt kiezen, waarin Canon naar mijn mening uitblinkt. Canon heeft ongewone objectieven, zoals de reeks EF tilt-shiftobjectieven en de ultrabreedhoek 11-24mm." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met Canon vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter en een Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief met een V-ND-filter op 11 mm, 30 sec, f/16 en ISO100. © Guy Edwardes

Op een andere manier kijken

De adapter heeft veel voordelen, maar een van de belangrijkste voor Guy is dat hij extreme groothoekobjectieven kan gebruiken met zijn filters – waaronder zijn favoriete objectief, de Canon EF 11-24mm f/4L USM. "Dit type objectieven heeft vaak voorelementen waarop je geen normale filters kunt bevestigen. Er bestaan een paar echt omslachtige filterhouders van andere leveranciers, maar die zijn te onpraktisch in het gebruik," zegt hij.

Als hij voorheen fotografeerde met de Canon EF 11-24mm f/4L USM op zijn spiegelreflexcamera, werkte hij uiteindelijk met "een filtersysteem ter grootte van een soepbord om die groothoek te pakken. Het was enorm, zwaar om mee te nemen en erg duur." Met de Canon vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter wordt het filter aan de achterkant van het objectief geplaatst, waardoor het veel gemakkelijker en lichter is.

Het gebruik van deze objectieven met zijn filters heeft de deur naar veel meer creatieve mogelijkheden geopend. "Het menselijk oog ziet ongeveer hetzelfde als een 40-50mm objectief. Als je naar 11mm gaat, is het een totaal andere scène," zegt Guy. "Als je bekende locaties fotografeert, of locaties die al vaak zijn gefotografeerd, kan een groothoek ervoor zorgen dat je beelden opvallen door de diepte in de foto te vergroten. Je kunt een opname maken met iets groots op de voorgrond, maar dan wordt je verre focuspunt veel kleiner. Het helpt om je oog naar de hele scène te trekken."

Aandacht trekken, daar draait landschapsfotografie om. In het beste geval leg je niet alleen een scène vast, maar roep je een gevoel van verwondering en bewondering op – en voor Guy zijn drop-in objectieffilters het geheime wapen.

Rachel Segal Hamilton

De kit van Guy Edwardes

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Camera's, objectieven en drop-in filters van Canon, gepresenteerd op een oppervlak met houteffect.

Camera's

Canon EOS R5

Een professionele full-frame systeemcamera die fotografen en filmmakers foto's met hoge resolutie en 8K-video biedt. "Het belangrijkste voordeel voor landschapsfotografie is de vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter en het hogere dynamische bereik. Voor natuurfotografie maakt de AF-oogdetectie een enorm verschil," zegt Guy. "En het volledig kantel- en draaibare LCD-scherm aan de achterkant is een reusachtig voordeel voor het grootste deel van mijn fotografie, vooral bij opnamen vanuit een lastige hoek."

Lenzen

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Een compact, hoogwaardig 100-400mm zoomobjectief. "Dit is mijn meest gebruikte objectief, en ik denk dat het een van de beste is die Canon ooit heeft geproduceerd," zegt Guy. "Alles blijft scherp en het is buitengewoon veelzijdig. Ik gebruik het net zo gemakkelijk voor wildfoto's en zelfs voor close-ups van bloemen of insecten."

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Dit objectief geeft een zichthoek die lijkt op die van het menselijk oog en ik geef de voorkeur aan meer dramatisch effect, maar soms is het het enige objectief dat de exacte brandpuntsafstand geeft die je nodig hebt voor je compositie," zegt Guy.

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

Een hoogwaardig ultragroothoekobjectief met een constant grootste diafragma van f/2.8 voor de best mogelijke beeldkwaliteit, zelfs bij weinig licht. Guy zegt: "Dit is een geweldig objectief voor grote beeldhoeken: mooi en scherp. Ik gebruik het ook voor astro-landschapsfotografie."

Canon EF 11-24mm f/4L USM

Het complete assortiment ultragroothoekbrandpuntsafstanden in één hoogwaardig zoomobjectief. "Door de extreem wijde zichthoek die je met dit objectief kunt bereiken, kijk je met andere ogen naar dingen en krijg je een groter dieptegevoel bij landschapsfotografie," aldus Guy.

Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM

Een veelzijdige fisheyezoomobjectief voor een full-frame of cirkelvormig beeld. Guy zegt: "Een fisheye is niet bepaald een objectief dat mensen associëren met landschapsfotografie, maar volgens mij kan het in bepaalde situaties erg handig zijn om een net iets ander perspectief te krijgen."

Accessoires

Canon vattingadapter EF-EOS R met drop-in filter

De vattingadapter EF-EOS met drop-in filter biedt dezelfde functionaliteit als de vattingadapter EF-EOS R, maar dan met de mogelijkheid om drop-in filters te gebruiken. De voornaamste reden waarom Guy overstapte van zijn Canon spiegelreflexcamera naar zijn systeemcamera EOS R5 was deze adapter, waardoor hij moeiteloos objectieffilters kon gebruiken, maar ook zijn favoriete EF-objectieven.

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro