Helen geeft er de voorkeur aan om tijdens het fotograferen niet van objectief te wisselen, dus fotografeert ze met een camera in haar rechterhand en een in haar linkerhand. "Ik gebruik Prime-objectieven, dus ik wil ze niet de hele tijd verwisselen terwijl ik fotografeer, maar ik wil wel de flexibiliteit van meer dan een brandpuntsafstand," vertelt ze.
Helen fotografeert al 17 jaar uitsluitend in zwart-wit en maakt gebruik van Prime-objectieven, zoals de Canon RF 50mm F1.2 L USM en de Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM op haar Canon EOS R5. Vaak koppelt ze haar Canon EOS-1D X Mark II aan een Canon EF 35mm f/1.4L II USM of Canon EF 85mm f/1.4L IS USM-objectief.
"Ik raad mensen altijd aan om te beginnen met een Prime-objectief voor portretten. Ik hou ervan om te fotograferen met een enkel vast brandpuntsafstand, omdat ik vind dat de beperkingen mijn creativiteit versterken, waardoor ik gedwongen wordt om mijn voeten te bewegen en verschillende invalshoeken en benaderingen te verkennen. Door te fotograferen met een snel Prime-objectief kun je echt grip krijgen op grote diafragma's," zegt ze. "De sublieme Canon RF 50mm F1.2 L USM is een van de beste objectieven die ik ooit heb gebruikt. Het is echt buitengewoon, geweldig bij weinig licht en voor het fotograferen van snel bewegende kinderen bij grote diafragma's.
"De Canon EF 85mm f/1.4L IS USM is het traditionele portretobjectief met een bijzonder flatterende brandpuntsafstand waar ik van hou," zegt Helen. "Met de 85mm kun je nog steeds dicht genoeg bij elkaar zijn, maar je hebt ook een prachtig perspectief. Als je kinderen die rondrennen of op hun fiets wegrijden fotografeert, dan geeft dit net dat beetje extra bereik zonder dat je de gespreksruimte verliest, en dat is waar de interacties en wisselwerkingen ontstaan."