Giuseppe taking a photo of a shop window, showing passers by in the reflection.

STRAATFOTOGRAFIE

De magie van het dagelijks leven: Tips van Giuseppe Esposito-Rodrigues voor straatfotografie

Fotografie zit in het DNA van Giuseppe Esposito-Rodrigues. Hij werd in Venezuela geboren en heeft een Italiaanse vader die graag landschappen fotografeerde en een Portugese moeder met een passie voor reisfotografie. Het was dus niet meer dan logisch dat Giuseppe in de voetsporen van zijn ouders zou treden.
Sinds 2013 woont hij in Dublin, waar hij door de verlichte straten en langs de rivier loopt om zijn opvallende, maar toch rustige en intieme straatfoto's te maken, die zijn verschenen in publicaties zoals Lonely Planet en Culture Trip. In het verleden werkte Giuseppe het liefst met zijn Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) in combinatie met een Canon EF 24-70mm F2.8L II USM-lens, een Canon EF 50mm f/1.4 USM-lens of een Canon EF 85mm f/1.4L IS USM-lens. Onlangs is hij echter aan de slag gegaan met de zeer draagbare Canon EOS M6 Mark II.
"De Canon EOS M6 Mark II is een geweldige allrounder voor straatfotografen, omdat deze een hoge resolutie (32,5 Megapixel), burstopnamen (14 fps) en geweldige videokwaliteit (4K zonder bijsnijden) combineert met een stevige grip. Zo kan ik de camera zonder enig probleem blijven vasthouden als ik langere tijd op straat opnamen maak". Net als andere Canon EOS M-camera's kan de EOS M6 Mark II worden gebruikt met een Canon-vattingadapter EF-EOS M, zodat je meer dan 80 verschillende EF-S- en EF-lenzen kunt gebruiken, waaronder speciale lenzen zoals macro en fisheye.
Hier deelt Giuseppe zijn benadering, tips & tricks voor creatieve straatfotografie.

1. Wees je bewust van het publiek

Het fotograferen van een grote menigte is een manier om het onderwerp anoniem te houden en een opname te maken die de drukke sfeer van een straat in de stad weergeeft.

Het is altijd raadzaam te controleren of straatfotografie is toegestaan op de plaats waar je wilt fotograferen. In de meeste landen is fotografie op openbare plaatsen toegestaan, tenzij anders aangegeven, en dat geldt ook voor het fotograferen van voetgangers op straat en mensen in openbare ruimten zoals parken. Maar niet iedereen wil echter graag op de foto. Giuseppe zegt: "Ik laat ze de foto's snel zien en hopelijk begrijpen ze dan dat ik vanuit een artistiek oogpunt fotografeer. Soms laat ik mijn Instagram-account zien zodat mensen kunnen zien dat ik dit alleen doe uit liefde voor kunst. Dat waarderen ze meestal wel en worden ze rustiger".

2. Blijf op één plek

A man walking past a row of houses covered in autumnal foliage (left).Three people crossing the road next to a bus on the streets of Dublin (right).
Stel je opname samen door eerst een achtergrond te kiezen en te wachten tot alles op zijn plek valt.

Drukke omgevingen zijn een van de grootste uitdagingen van het genre. "Alles beweegt constant", zegt Giuseppe. "Het licht, het onderwerp, de omgeving. Als je morgen terugkomt zie je niet hetzelfde. Je moet accepteren dat je nergens controle over hebt. Het enige wat je nodig hebt is een idee. Vervolgens moet je proberen om te voorspellen wanneer je dat idee kunt realiseren. Je moet profiteren van het scenario om je heen".

Giuseppe geeft zichzelf de beste kans op succes door eerst een achtergrond te vinden die hij leuk vindt, en vervolgens een hoekje waarin hij zich kan terugtrekken. "Als het een drukke straat is, zoek ik een hoekje en wacht ik geduldig tot de juiste persoon in beeld komt. Ik kan wat bewegen om iets vanuit een andere hoek of vanuit een ander perspectief te proberen, maar meestal ga ik op een plek staan waarvan ik denk dat de achtergrond goed met een onderwerp zal werken en dan wacht ik gewoon af."

3. Kies de juiste opnamemodus om je verhaal te vertellen

Gerelateerde artikelen
Mindful travel photography

REISFOTOGRAFIE

Bewuste reisfotografie

Waar moet je rekening mee houden als je andere culturen en gemeenschappen fotografeert?

Two people skateboarding down a bustling street at night.

STADSFOTOGRAFIE

Je camera tijdens een stedentrip optimaal benutten

11 Tips & Tricks om je te helpen de spirit van de stad vast te leggen.

An aerial view of a city at night, many buildings illuminated below a dark blue sky streaked with pink.

STADSFOTOGRAFIE

Profiteer optimaal van de mogelijkheden voor stadsfotografie met onze top tips

Leg prachtige stadsgezichten en gedetailleerde stedelijke scènes vast. Lees verder voor alle adviezen, tips, technieken en inspiratie die je nodig hebt.

Dankzij de grote grip is de lichte, draagbare Canon EOS M6 Mark II de perfecte camera om gedurende langere tijd opnames te maken op straat.

Volgens Giuseppe is de Av-modus de beste modus voor het maken van opnamen op straat. "Je hoeft niet alles te regelen, alleen je diafragma en misschien de ISO. Als je 's nachts foto's maakt, moet je de ISO-instelling mogelijk verhogen. Overdag kun je hogere snelheden gebruiken met een klein diafragma, waardoor je een betere kans krijgt om een bewegend onderwerp scherp vast te leggen".

Giuseppe gebruikt meestal een groot diafragma (lage f-getallen), zodat hij zijn kenmerkende bioscoopeffect kan creëren. "Door opnamen te maken met f/1.4, f/1.8 of f/2.8 kan ik het onderwerp isoleren en de achtergrond wazig maken. De achtergrond is er nog steeds om het verhaal te vertellen, maar we hoeven niet elk detail te zien".

4. Selecteer de beste lens voor de scène

A tram on the tracks in Dublin city centre (left). An old man reading the newspaper on the top level of a double-decker bus (right).
Giuseppe heeft de structuur van de stad in zijn compositie gebruikt, de tramlijnen leiden het oog naar het focuspunt in deze afbeelding (links). Gemaakt met: Canon EOS M6 Mark II + EF-M32mm f/1.4 STM. Giuseppe heeft deze opname (rechts) samengesteld door de kleuren in de bus die hetzelfde zijn als de kleuren van de bladeren die door het raam zichtbaar zijn vast te leggen.

"Mensen zullen je vertellen dat je voor straatfotografie een brandpuntsafstand van 28-55 mm moet gebruiken, omdat dit het zicht van het menselijk oog het meest benadert en daardoor voor een natuurlijk perspectief zorgt", zegt Giuseppe. “Maar voor mij is de achtergrond net zo belangrijk als het onderwerp, dus ik maak meestal opnamen met 24mm of 28mm". Toen hij op pad was met de Canon EOS M6 Mark II gebruikte hij de Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-lens om de gewenste weidse, open scènes te creëren. “De lens was enorm veelzijdig in vrijwel elke situatie", zegt hij. "Vooral de manier waarop ik sfeervolle scènes kon vastleggen door me op de hele scène te richten in plaats van alleen op een bepaald onderwerp beviel mij zeer".

Giuseppe maakt niet alleen groothoekopnamen, maar heeft onlangs ook een voorkeur voor fotograferen op afstand ontwikkeld. "De laatste tijd vind ik het fijner om opnames te maken met telelenzen, wat veel professionals afraden. Ik vind dat een heel ouderwetse opvatting. Als ik opnamen maak met een 85mm-lens of een telezoomlens zoals de Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM-lens, kan ik afstand houden tussen mij en het onderwerp, zodat ik niet dichtbij hoef te komen. Ik kan mijn onderwerp ook isoleren en krijg een zeer wazige achtergrond, wat ik mooi vind".

5. Scherpstellen op je onderwerp

Scherpstellen op één onderwerp in een grotere opname is een manier om een focuspunt te creëren en de compositie te bepalen. Dit is Giuseppe's kenmerkende techniek om dat filmachtige effect vast te leggen.

Voor Giuseppe betekende de Canon EOS M6 Mark II een echte doorbraak. "De automatische scherpstelling is betrouwbaar en snel en het volgen van gezicht en ogen is erg nauwkeurig." Dat gezegd hebbende, raadt Giuseppe straatfotografen ook aan om handmatig scherp te stellen voor extra creativiteit. "Stel dat ik wil scherpstellen op iemand in het midden van de scène, maar ook wil dat alle mensen die in het beeld lopen onscherp zijn om een gevoel van beweging te creëren. Handmatige scherpstelling is dan de beste optie."

6. Zoek manieren om creatief te zijn

Opnamen maken met focus op kunstlicht kan een bepaalde sfeer aan je foto's toevoegen. Experimenteren met reflecterende oppervlakken kan in straatfotografie voor een extra creatief effect zorgen.

Voor het creëren van markante beelden raadt Giuseppe aan om opnames vanuit een ongebruikelijke hoek of onconventionele gezichtspunten te maken. Een van zijn favoriete technieken is het zoeken naar weerspiegelingen in ramen of andere glanzende oppervlakken. "Ik ga op zoek naar mensen achter glas, of het nu een raam van een bus of een café is. En dan vind ik een interessant onderwerp dat wordt weerspiegeld, bijvoorbeeld een gebouw, een auto of een persoon", zegt hij. "Zo geef ik de foto een bepaalde sfeer."

Giuseppe raadt aan om naast ramen ook te experimenteren met plassen en rivieren om interessante composities te maken.

Hij raadt ook aan om tegen het licht in te schieten en gebruik te maken van kunstmatige lichtbronnen. "We weten allemaal dat licht alles is in fotografie, maar de impact wordt gecreëerd door de manier waarop we met het licht spelen'', zegt hij. Als het licht fel of direct is, stelt hij voor dat dit een kans is om te experimenteren met silhouetten. "Ik zoek een achtergrond met tegenlicht dat me bevalt en dan wacht ik tot iemand op het juiste moment in beeld komt. Dit is vooral goed als je het gezicht van het onderwerp niet wilt fotograferen.''

"Soms werk ik ook graag met kunstmatige lichtbronnen, van verkeersborden tot lantaarnpalen, omdat het een sfeer creëert en helpt om de blik van de kijker te sturen."

Door de beweging in een dergelijke scène te bevriezen, krijgt de kijker een idee van de drukke, levendige sfeer van de straat in de stad.

Als je straatfotografie wilt proberen, heeft Giuseppe een eenvoudig advies: "Oefenen, oefenen en nog eens oefenen", zegt hij. "Als je een passie hebt, word je uiteindelijk beter en vind je je eigen stijl. Dat doe ik ook nog steeds. Ik ben altijd aan het oefenen. Het beste advies dat ik je kan geven, is om een camera te pakken, naar buiten te gaan en het te doen".

Ben je nerveus over het fotograferen in het openbaar of maak je je zorgen over de reacties van mensen? "Het fotograferen van mensen op straat is een hindernis die je moet overwinnen," voegt Giuseppe toe. "Hoe vaker je het doet, des te sneller je je op je gemak voelt als je op pad bent om te fotograferen, zodat je je kunt concentreren op wat echt belangrijk is - het maken van die magische opname."

Geschreven door Natalie Denton

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

Get Inspired is je belangrijkste bron van nuttige fotografietips, koopgidsen en interessante interviews - alles wat je nodig hebt om de beste camera of de beste printer te vinden, en breng je volgende creatieve idee tot leven.

Terug naar alle tips en technieken