STRAATFOTOGRAFIE

Een lens challenge voor straatfotografie

Ontdek hoe fotograaf Andres McNeill, die in Glasgow woont, zijn stad fotografeert met slechts één camera, de Canon EOS R8, en één lens, de Canon RF 28mm F2.8 STM.
Lichtsporen van auto's in het vroege avondlicht in een straat met hoge gebouwen, genomen door Andres McNeill met een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens.

Bij straatfotografie kan er van alles gebeuren. Het lijkt soms alsof indrukwekkende fotografiemomenten uit het niets tevoorschijn komen en ook net zo snel weer verdwijnen. Dat is de ultieme uitdaging voor een fotograaf. Je moet op alles voorbereid zijn en een kit hebben die mooie resultaten oplevert.

Andres McNeill, die woont in Glasgow (Verenigd Koninkrijk), heeft een indrukwekkend grote groep volgers gekregen dankzij zijn unieke straatfotografiestijl, waarbij de sierlijke, historische architectuur van zijn stad als uitgangspunt wordt genomen. "Ik heb altijd genoten van het kijken naar mensen," zegt hij, dus toen hij zich in 2020 serieus bezig ging houden met fotografie, kwam hij van vanzelfsprekend terecht bij straatfotografie.

Andres blijft meestal door de stad lopen tot hij een mooi kader vindt, en wacht vervolgens tot de juiste persoon – hét element dat de compositie compleet maakt – voorbijloopt.

Net als veel moderne straatfotografen is Andres niet gebonden aan de klassieke vaste brandpuntsafstand van 35 mm die in de begindagen van het genre de voorkeur kreeg. In plaats daarvan experimenteert hij met wat het beste werkt voor zijn onderwerp. Meestal gaat hij op pad met zijn Canon EOS R5 of EOS R6 en een Canon-vattingadapter EF-EOS R voor zijn EF-lenzen.

Om te zien of het mogelijk was om zijn kenmerkende look te reproduceren met een minimale uitrusting, heeft hij Canon's full-frame EOS R8-systeemcamera gecombineerd met slechts één prime-groothoeklens: de supercompacte Canon RF 28mm F2.8 STM. Hier zien we of de kit de uitdaging aankon.

In de omgeving opgaan

Een hand die een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens vasthoudt boven een cameratas.

De lichte Canon RF 28mm F2.8 STM prime-lens heeft een veelzijdige brandpuntsafstand en een snel maximaal diafragma. Andres merkte dat de combinatie van zo'n compacte lens met de EOS R8 veel meer creatieve mogelijkheden bood.

Fotograaf Andres McNeill hurkt op een met mos bedekte kasseienstraat om een foto te maken met een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens.

Andres kon beelden vastleggen die anders misschien aan hem voorbij waren gegaan, omdat zijn onderwerpen hadden gezien wat hij aan het doen was en zich anders hadden gedragen.

De beste lenzen voor straatfotografie zijn de lenzen waarmee je flexibel kunt zijn, zodat je je snel kunt aanpassen aan snel bewegende actie. Een belangrijk kenmerk van de Canon RF 28mm F2.8 STM is het slanke, platte ontwerp.

Met slechts 120 gram is de RF 28mm F2.8 STM licht in vergelijking met zoomlenzen of snellere prime-lenzen. Dit maakt hem ideaal voor de momenten dat je door een stad als Glasgow loopt. "Hij is ongelooflijk compact", zegt Andres. "In combinatie met de Canon EOS R8 kon ik het formaat ervan niet geloven. Het voelde alsof ik bijna onzichtbaar was."

Voor Andres, die langer is dan 1 meter 80, is het een enorm voordeel om in de omgeving op te kunnen gaan. "Je kunt echt dicht bij de actie staan en toch openhartige momenten vastleggen, en ik viel minder op dan wanneer ik rond zou hebben gelopen met mijn standaarduitrusting."

Een breder perspectief

Een drukke straat vol kantoormedewerkers en toeristen op een zonnige dag. Gefotografeerd door Andres McNeill met een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens.

Door opnamen te maken met de Canon RF 28mm F2.8 STM kon Andres dicht bij zijn onderwerpen komen en toch de wijdere omgeving laten zien. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 met een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/1250 sec, f/2.8 en ISO 100. © Andres McNeill

Een persoon gevangen in het zonlicht tussen twee hoge gebouwen werpt een lange schaduw op straat. Gefotografeerd door Andres McNeill met een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens.

Het kan best spannend zijn om met een camera de straat op te gaan, maar met een minimale opstelling kun je gemakkelijker opgaan in je omgeving. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/800 sec, f/2.8 en ISO 100. © Andres McNeill

Andres bleef in het centrum van Glasgow voor de shoot, "want dat is de plek waar het allemaal gebeurt", zegt hij. "Er is daar zo'n veelzijdige mix aan mensen, dus is het de beste plek om foto's te maken."

De 28mm groothoekbrandpuntsafstand was een nieuwe ervaring voor Andres, die de mogelijkheid omarmde om meer van de architectuur in het kader op te nemen. "Ik kon echt dicht bij mensen komen omdat de camera- en lensuitrusting zo compact is, maar ik kon ook de breedte van gebouwen vastleggen", legt hij uit.

Andres heeft een verscheidenheid aan foto's gemaakt, waarop mensen tussen de architectonische juweeltjes door lopen, bij weinig licht dat lange schaduwen veroorzaakt. "Ik heb ook een paar foto's gemaakt met langere sluitertijden, waardoor passerende auto's lichtsporen vormden", voegt hij eraan toe.

Snel diafragma voor opnamen bij weinig licht

Iemand die 's avonds voor een theater loopt, wordt verlicht door lichten vanuit het gebouw. Gefotografeerd door Andres McNeill met een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens.

Het beste advies dat Andres ooit kreeg, was om naar verhalen te zoeken, in plaats van naar foto's. "Stel je compositie samen alsof je een film maakt", legt hij uit. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/100 sec, f/2.8 en ISO 400. © Andres McNeill

Schotland staat niet bekend om zijn zonnige weer, dus een lens die goed kan omgaan met saaie, bewolkte weersomstandigheden is essentieel voor Andres.

"Mijn favoriete tijd om foto's te maken is het 'blauwe uur', net nadat de zon onder is gegaan, maar laat genoeg zodat het eruitziet alsof het nacht is", zegt hij. "Het diafragma van f/2.8 was perfect voor die situaties. Ik hoefde de ISO-waarde niet veel te verhogen om een goed belichte foto te krijgen. Je kunt vertrouwen op iets lagere sluitertijden bij f/2.8 voor een haarscherpe foto."

Voor de visuele look waarnaar hij streeft, haalt Andres inspiratie uit de bioscoop en verwijst hij naar de opvallende blauw-paars-turquoise tinten die in de cinematografie van de film Moonlight uit 2016 worden gebruikt als voorbeeld van het soort kleurenpalet dat hij graag in zijn eigen opnamen maakt.

Een persoon wordt verlicht door de verlichting op de begane grond van een parkeergarage. Door de ramen die van de grond tot het plafond reiken, is een trap zichtbaar die tot boven in het gebouw leidt. Gefotografeerd door Andres McNeill met een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens.

Andres maakt vaak 's avonds opnamen en zoekt naar stedelijke scènes waar hij kan profiteren van het beschikbare licht voor interessante composities. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/100 sec, f/2.8 en ISO 800. © Andres McNeill

Het silhouet van een persoon aan het uiteinde van een lange, met graffiti bedekte tunnel. Gefotografeerd door Andres McNeill met een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens.

Volgens Andres zijn er twee groepen straatfotografen: jagers en vissers. Andres rekent zichzelf tot de tweede groep. "Ik heb de neiging om te wachten tot verschillende personages zich openbaren," vertelt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/160 sec, f/2.8 en ISO 100. © Andres McNeill

Als Andres 's nachts opnamen maakt, gebruikt hij het beschikbare licht van kantoorpanden en fastfoodborden om zijn foto's te verbeteren. In het donker was hij vooral onder de indruk van de bokeh die werd geproduceerd door de Canon RF 28mm F2.8 STM.

"Hoe groter het aantal diafragmalamellen, hoe vloeiender de bokeh en hoe beter en cirkelvormiger het eruitziet", zegt hij. "Dat was belangrijk omdat de achtergrond bestond uit straatverlichting en koplampen. Die bokeh, die zo aangenaam is voor het oog, voegt echt iets toe aan de foto's."

Naast het maken van foto's is Andres ook een videograaf. De RF 28mm F2.8 STM is een ideale lens voor contentcreators die met beweging werken en voor het maken van films, omdat de focus-breathing-correctie zorgt voor een consistente framing bij het schakelen tussen focuspunten.

Een perfecte optie voor straatfotografie

Een man houdt een Canon-camera met een Canon prime-lens tegen zijn oog om een foto te maken.

"Als je net begint, denk je: 'Wacht, ik moet mijn sluitertijd aanpassen'", zegt Andres. "Nu is het een gewoonte. Ik denk niet eens meer aan de keuzewielen van mijn camera."

Een persoon zit op een zonovergoten dag op de stoep in de schaduw van twee hoge gebouwen en kijkt op zijn telefoon. Gefotografeerd door Andres McNeill met een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens.

Andres experimenteerde graag met de elektronische sluiter met 40 fps van de Canon EOS R8. Hierdoor had hij tijdens de nabewerking keuze te over. "Ik kon gewoon niet geloven hoeveel frames ik kon vastleggen", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 met een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens ingesteld op 1/400 sec, f/4 en ISO100. © Andres McNeill

Dit was de eerste keer dat Andres de Canon EOS R8 had gebruikt en hij vond het een geweldige camera voor straatfotografie. Hij waardeerde vooral de intelligente autofocus, waardoor hij goed kon scherpstellen op zijn onderwerpen. "Het voelde soms een beetje alsof ik valsspeelde. Het was alsof ik maar iets hoefde te denken en de camera het vervolgens uitvoerde."

Een succesvolle straatfoto vertelt een verhaal binnen een kader. Andres herinnert zich een bijzonder krachtig voorbeeld hiervan: een pauzerende man die midden in het licht zit (rechtsboven). Dankzij de onopvallende set-up kon Andres de opname maken terwijl de man zijn moment van rust, ongestoorde voortzette. Voor zijn onderwerp was het waarschijnlijk een gewone dag, maar door Andres' lens heen werd het iets magisch.

"Mijn enige advies aan straatfotografen is om gewoon naar buiten te gaan en foto's te maken", zegt Andres. "Ik zou technieken kunnen opnoemen, maar het gaat erom dat je je oog moet trainen om de momenten te vinden waarnaar je op zoek bent. En dat maakt je een betere straatfotograaf."

Rachel Segal Hamilton

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

  • STRAATFOTOGRAFIE

    Tips & tricks voor straatfotografie

    Onmisbaar advies voor het maken van prachtige straatfoto's waarin architectuur centraal staat.

  • Architectuurfotografie

    Tips & tricks voor architectuurfotografie

    Leer meer over architectuurfotografie met technieken en inzichten van een professional.

  • STRAATFOTOGRAFIE

    Tips voor straatportretten

    Het beste advies van professioneel fotograaf Julian Love voor het fotograferen van sprekende straatportretten.

  • STRAATFOTOGRAFIE

    Ontdek abstracte straatfotografie

    Maak prachtige kunst van alledaagse onderwerpen met deze eenvoudige technieken voor surrealistische stedelijke foto's.