A plate of pea fritters garnished with peas and rocket leaves.

FOODFOTOGRAFIE

De beste Canon entry-level lenzen voor foodfotografie

Foodfotografie is een leuke manier om de mogelijkheden van close-ups met je Canon-camera te verkennen. En niet alleen omdat je het onderwerp na de sessie kunt opeten. Neem de tijd om de ingrediënten van je foto te stylen, de belichting te regelen en je instellingen te verfijnen, en je zult zien dat je foodfoto's om te smullen zijn.

Er zijn echter een paar dingen waarmee je je uitrusting kunt uitbreiden om de beste kwaliteit uit je camera te halen. Een statief, bijvoorbeeld, kan handig zijn als je voedsel fotografeert bij weinig licht of als je extreme close-ups maakt. Hoewel Canon's lens-assortiment met beeldstabilisatietechnologie (IS) in dit soort situaties ook een grote hulp zijn. Als je een Speedlite-flitser of een andere kunstmatige lichtbron aan je cameratas toevoegt, nemen je creatieve opties ook toe.

Maar het upgraden van je lens kan de grootste impact hebben op je foodfotografie. Met veel lenzen kun je van dichtbij. genoeg scherpstellen om kleine details te vergroten, maar alleen een echte macrolens geeft je een vergroting van minimaal 1x. Dit betekent dat het onderwerp op de sensor 1:1 of levensgroot wordt opgenomen als de lens is ingesteld op minimale focus.

Met een Canon-macrolens — of een lens uit het groeiende aantal standaardlenzen met aparte macropositie op de zoomring om van dichtbij te kunnen scherpstellen — kun je de verborgen texturen, ingewikkelde patronen en subtiele voedselstructuren laten zien die anders onopgemerkt blijven.

Hier worden de beste opties voor alle typen EOS-camera's besproken.

Canon-lenzen met beeldstabilisatie maken het makkelijker om cameratrillingen te voorkomen bij het maken van close-ups uit de hand.

De beste Canon EF-S-lenzen voor foodfotografie

Het beste voor: APS-C spiegelreflexcamera's

Ook geschikt voor: EOS M-camera's (met een M-adapter) en EOS R System-camera's (met een R-adapter)

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM
De Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-lens heeft een ingebouwde LED Macro Lite. Je kunt beide zijden inschakelen om details helder vast te leggen, of alleen de helft van de ring voor meer schaduw en structuur.

De wijdste macro in de serie EF-S-lenzen is ontworpen voor het aandeel van APS-C-sensoren, en geeft een beeld dat \gelijk is aan een 56mm f/2.8-lens op een full-frame camera.

Deze kan dezelfde levensgrote weergave leveren als de Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-lens, maar om dit met de kortere lens te bereiken, moet je veel dichter bij je onderwerp komen. Als je wilt compenseren voor eventuele schaduw als gevolg van het fotograferen op een kortere afstand, kun je het onderwerp belichten met een ingebouwde LED Macro Lite aan het uiteinde van de lens. Zo kun je de belichting van het voedsel op een creatieve manier regelen. Je kunt beide zijden van de ring tegelijk activeren of gebruik slechts de helft van de ring om schaduwen toe te voegen en diepte te creëren.

De Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-lens is klein en licht genoeg om makkelijk vanuit de hand te gebruiken en is de perfecte aanvulling op compacte spiegelreflexcamera's, zoals de Canon EOS 250D en de Canon EOS 850D. Het hybride beeldstabilisatiesysteem (IS) van de lens minimaliseert cameratrillingen, die bij close-upfotografie veel voorkomen.

De ingebouwde LED Macro Lite maakt het mogelijk om zelfs de kleinste details te belichten.

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

Canon's eerste EF-S macro-lens waarmee je levensgrote opnamen kunt maken, is een goede eerste keuze voor foodfotografen. De lens is klein, licht en zeer scherp, en heeft een groot maximaal diafragma dat het gemakkelijker maakt om het onderwerp te positioneren tussen een prachtig wazige achtergrond en voorgrond.

Met een beeldhoek die gelijk is aan een 96mm f/2.8-lens op een full-frame camera, krijg je met de Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM-lens effectief meer 'bereik', zodat je vanaf een grotere afstand foto's kunt maken die het hele kader vullen. Dit betekent niet alleen dat je niet zo snel schaduw op het onderwerp werpt, maar ook dat het gemakkelijker is om de smakelijkst ogende hapjes op een bord te isoleren.

De lens heeft een systeem om snel automatisch scherp te stellen, maar je kunt de focus ring ook handmatig draaien om de scherpte te verfijnen.

De beste EF-M-lens van Canon voor foodfotografie

Het beste voor: EOS M-camera's

Doe recht aan stukjes fruit, zorgvuldig bereide desserts en glanzende sauzen met deze compacte macrolens voor camera's uit Canon's EOS M-serie.

Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM

Deze compacte macrolens voor de net zo compacte EOS M systeemcamera's biedt niet alleen een 1:1-weergave, maar gaat zelfs verder dan levensgroot. Door de Super Macro-modus in te schakelen, kun je een 1,2x vergroting bereiken, zodat je de textuur van een korst of de fijne structuur van fruit in detail kunt vastleggen.

Met de Super Macro-modus kun je binnen 13 mm van het onderwerp komen, maar het taps toelopende ontwerp van de lenscilinder helpt de schaduw die door de lens wordt veroorzaakt te minimaliseren. De lens beschikt ook over dezelfde LED Macro Lite-technologie als de Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-lens, zodat je de belichting op een creatieve manier kunt regelen wanneer je ongelooflijk dichtbij werkt.

Naast Ultra Low Dispersion (UD) en asferische lenselementen voor een hoge beeldkwaliteit, beschikt de Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM-lens over hybride IS. Met zijn full-frame equivalente brandpuntsafstand van ongeveer 45 mm is dit een geweldige 'walk-around'-lens voor het verkennen van foodmarkten en eetgelegenheden in de buitenlucht, vooral in combinatie met een camera die een uitstekende autofocus bij weinig licht biedt, zoals de Canon EOS M6 Mark II.

De beste Canon entry level EF-lenzen voor foodfotografie

Het beste voor: full-frame spiegelreflexcamera's

Ook geschikt voor: APS-C spiegelreflexcamera's, EOS M-camera's (met een M-adapter) en EOS R System-camera's (met een R-adapter)

Met het grote diafragma van de Canon EF 50mm f/1.8 STM-lens kun je heel goed scherpstellen op je onderwerp.

Canon EF 50mm f/1.8 STM

In tegenstelling tot de andere lenzen voor foodfotografie die hier worden aanbevolen, heeft de Canon EF 50mm f/1.8 STM geen macrofunctie. Maar met deze lens kun je wel scherpstellen tot op 35 cm en op een full-frame camera een 'standaard' beeldhoek krijgen die foto's een natuurlijke uitstraling geeft.

Het maximale f/1.8 diafragma van de lens trekt veel licht naar binnen, waardoor het een geweldige keuze is als je foto's maakt in cafés en restaurants met weinig licht. Je kunt ook selectief scherpstellen op een klein gedeelte van je voedselcompositie, terwijl je de achtergrond laat vervagen tot een zachte waas.

Met de STM (Stepping Motor) autofocus stelt de lens snel en stil scherp op het onderwerp, dus deze lens is een goede keuze als je naast foto's ook videoclips wilt opnemen. Als je je close-upfoto's liever handmatig scherpstelt, kun je dit nauwkeurig doen met behulp van het vergrote Live View-scherm op Canon-spiegelreflexcamera's, zoals de Canon EOS 850D en Canon EOS 4000D.

Dankzij de vrijwel geruisloze STM-technologie kan de Canon EF 50mm f/1.8 STM-lens extreem snel scherpstellen.

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Deze medium-telefoto macro-lens heeft niet de Hybrid Image Stabilizer van de professionele Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, maar kan wel haarscherpe resultaten produceren.

De Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-lens geeft 1x vergroting wanneer op de kortste afstand wordt scherpgesteld, maar de relatief lange brandpuntsafstand van 100 mm betekent dat je niet zo dichtbij hoeft te komen als met een kortere lens. Dit kan het makkelijker maken om lampen, reflectoren en andere accessoires te plaatsen die je wilt gebruiken om je voedselcomposities tot leven te brengen.

De automatische scherpstelling is snel en nauwkeurig dankzij de Ultrasonic Motor (USM), en je kunt de AF-snelheid verder verbeteren met de schakelaar voor scherpstelbegrenzing op de lenscilinder.

De optisch superieure Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-lens is in staat om een scala aan prachtige kleuren en kleine details vast te leggen. Een diafragma met acht lamellen zorgt voor een prachtige kwaliteit in de onscherpe gebieden van een beeld, terwijl de Super Spectra-lenscoating reflecties in de lens vermindert voor resultaten met hoog contrast.

Een lens met een snelle autofocus maakt het mogelijk om haarscherpe opnamen te maken.

De beste Canon entry level RF-lenzen voor foodfotografie

Het beste voor: EOS R-systeemcamera's

Of het nu gaat om groothoek of close-up, de Canon RF 35mm F1.8 IS STM is een geweldige allrounder voor foodfotografie.

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Een veelzijdige macrolens die is ontworpen voor het full-frame Canon EOS R System is de Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Je kunt er zowel groothoekopnamen van een tafelschikking als een close-up op halve levensgrootte mee maken — en alles daartussenin.

De lens is klein en licht genoeg om zonder statief te gebruiken, terwijl de 5-stops Dual Sensing IS-technologie je helpt om het indrukwekkende oplossend vermogen van de lens optimaal te benutten.

Net als andere lenzen in Canon's RF-serie beschikt de Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM over een aanpasbare bedieningsring aan de voorkant van de lenscilinder, waaraan je belangrijke camerabedieningsfuncties kunt toewijzen, zoals diafragma, ISO of belichtingscompensatie. Hiermee kun je de instelling eenvoudig en nauwkeurig aanpassen door de ring even snel te draaien.

Probeer deze lens met de Canon EOS RP, waarmee je kunt profiteren van de focusbracketing-functie op de camera om je foodfotografie naar een nieuw scherpteniveau te tillen.

Geschreven door Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen
A table display with cakes, meringue, iced donuts and pastries.

FOODFOTOGRAFIE

Beheers de kunst van foodfotografie

Fotograaf en foodblogger Lina Lomelino deelt haar beste tips om alles uit je foodfotografie te halen.

A father and son flick through the pages of a recipe book together.

TIPS VOOR HET PRINTEN

Print je eigen receptenboek

Natasha Alipour-Faridani over hoe je je eigen receptenboek kunt fotograferen en printen.

A woman standing in front of shuttered windows touches a paper star hanging from the ceiling.

BINNEN FOTOGRAFEREN

Drie ideeën voor creatieve fotoshoots thuis

Leer je camera beter kennen en ontdek hoe je portretten van bioscoopkwaliteit, macro-opnamen en time-lapse-video's maakt.

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

Get Inspired is je belangrijkste bron van nuttige fotografietips, aankoopgidsen en leerrijke interviews - alles wat je nodig hebt om de beste camera of de beste printer te vinden, en breng je volgende creatieve idee tot leven.

Terug naar alle tips en technieken