"Er is zo veel rugby in Nieuw-Zeeland; als je sport fotografeert, fotografeer je rugby", zegt Fiona Goodall. In de loop der jaren heeft de freelance fotograaf een verbluffend portfolio van opvallende foto's verzameld waarin vaak een rugbybal in beeld is. In 2022 bracht ze haar vertelstijl naar de uitgestelde Rugby World Cup 2021 in haar thuisland, waar ze verslag deed van het evenement voor Getty Images.
"Het mooiste is om de emotie vast te leggen", zegt ze. "Daar draait het om. Dat is het doel van iedereen. De actie is één ding, maar de emotie eromheen, of die nu goed of slecht is, dat is wat ik graag fotografeer."
Met een carrière van drie decennia heeft de getalenteerde en veelzijdige fotograaf alles vastgelegd: van koninklijke bezoeken en de America's Cup in de zeilsport tot de verwoesting van de aardbeving in Christchurch in 2011 en de wijdverbreide impact van Covid-19. Maar sport, en met name rugby, is overal duidelijk aanwezig.
Na 15 jaar fotograferen voor een van de grootste mediabedrijven van Nieuw-Zeeland, is Fiona voor zichzelf begonnen en ze heeft niet achterom gekeken. Meer dan tien jaar later kan ze wijze raad geven aan degenen die een soortgelijke sprong willen maken. "Hoewel het een vrij spannende overgang was, had ik het gevoel dat ik genoeg reputatie had dat het goed zou komen", zegt ze. "Maar je moet een bepaald type persoon zijn; je moet jezelf vertrouwen dat er meer werk aankomt en niet in paniek raken als er een beetje stilte is."
Het verhaal achter de opvallende beelden van Rugby World Cup 2021
Het meeste uit een veelzijdig objectief halen
De wereld van freelancen is niet voor angsthazen, en Fiona moest slim zijn bij het samenstellen van haar uitrusting. "Als freelancer heb je geen arsenaal aan objectieven in je kast; je hebt gewoon wat je je op dat moment kunt veroorloven", zegt ze. "Je moet dus afwegen hoeveel van wat je doet een groot objectief vereist."
Fiona, die opnamen maakt met een Canon EOS-1D X Mark III, begon met het doel om de Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x haar nummer één objectief te maken, en dit maakte nogal indruk. "Toen ik voor kranten werkte, had ik een reeks objectieven, maar ik vond de EF 200-400mm erg veelzijdig, vooral voor nieuws en sport", zegt ze. "Ik dacht: 'Als ik één objectief ga kopen, moet ik voor dit objectief gaan vanwege zijn veelzijdigheid'."
Hoewel ze vervolgens een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief aan haar collectie heeft toegevoegd – dat ze gebruikt in instellingen voor het nieuws – heeft haar vertrouwde Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief een keer zijn waarde bewezen opnieuw op Rugby World Cup 2021. "Ik gebruik het vanwege zijn vermogen om de actie in verschillende fasen vast te leggen", zegt ze. "Dus ik kan aan de 400mm-kant van het objectiefbereik zitten en iets op het veld vastleggen, het vervolgens naar binnen brengen om de actie te volgen en dan naar het feest. Ik vertrouw erop als mijn WK-objectief omdat het me opties geeft."
De RF-objectieven van Canon voor de EOS R System-camera's bieden een nog groter bereik en betere prestaties dankzij geavanceerde optische technologie en ontwerp. De RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM biedt een vergelijkbaar niveau van veelzijdigheid en combineert een indrukwekkende 5-stops optische IS, Dual Nano USM-motoren voor snelle, vloeiende en vrijwel geruisloze AF, en Super UD- en UD-objectiefelementen voor scherpe, trillingsvrije actie- en sportfoto's. Je kunt het bereik van het objectief nog verder vergroten door dit te combineren met een RF 1.4x of RF 2x Extender.
Om haar uitrusting compleet te maken, heeft Fiona een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief om de vieringen van spelers van dichtbij vast te leggen. Voor degenen die opnamen maken met de EOS R System: het RF-equivalent, de RF 70-200mm F2.8L IS USM, is nog compacter en lichter dan zijn EF-tegenhanger. Deze zit boordevol technische innovaties en biedt verbeterde scherpstelprestaties, 5-stops IS en een extra IS-modus voor het vastleggen van onderwerpen die onvoorspelbaar bewegen, wat hem ideaal maakt voor het fotograferen van binnensporten.
Fiona gebruikt ook haar Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief voor bedrijfsfoto's en reclamefoto's voor de wedstrijd. Voor groothoeken die scherp en zeer gedetailleerd zijn, blinkt het Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ook uit. Met een dynamisch gezichtsveld en 5-stops IS is het inderdaad gemakkelijk om de creatieve grenzen te verleggen om met dit objectief een uniek beeld vast te leggen.
Heb je Canon-apparatuur?
De opnamen vanuit een enkele positie variëren
Wanneer Fiona echter wordt toegewezen aan een enkele positie, wat vaak gebeurt bij topsportevenementen, komt haar superaanpasbare Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x goed tot zijn recht. In plaats van langs de zijlijn te racen om te anticiperen waar de actie zou kunnen plaatsvinden, kregen Fiona en het vijfkoppige Getty-team tijdens Rugby World Cup 2021 vaste plekken toegewezen. Fiona's positie was vaak achter een reclamebord, op een bank naast de hoekvlag.
"Het Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief heeft voldoende bereik om alles vast te leggen, van de opbouw tot de try", legt ze uit. "Ik blijf liever bij de actie, dan kan ik er bovenop zitten. Bij de Rugby World Cup staan we over het algemeen achter de doellijn op een plek waar we niet bewegen. In die situatie moet je gewoon vastleggen wat er op je afkomt."
Als alternatief levert het lichtgewicht superteleobjectief Canon RF 800mm F5.6L IS USM 4,5 stops IS en heeft een indrukwekkend grootste diafragma van f/5.6, wat een unieke combinatie van bereik en stabiliteit geeft die ideaal is voor het vastleggen van alle actie vanuit het hele speelveld.
Je instinct gebruiken om de opname te maken
Met slechts enkele seconden om de foto te maken en geen tweede kans, moet je als sportfotograaf altijd paraat staan. Als je je camera en de mogelijkheden ervan kent, zegt Fiona, kun je instinctief reageren. "Het is bijna een tweede natuur als je een camera goed kent", zegt ze. "Je past je instellingen aan zonder er zelfs maar over na te denken, maar je weet dat de veranderingen in je diafragma en sluitertijd zullen opleveren wat je nodig hebt."
Fiona heeft haar hele carrière de Canon EOS-1D X gebruikt en fotografeert nu met een EOS-1D X Mark III. Ze zegt dat haar opgebouwde kennis haar helpt om de andere keerzijde van het fotograferen van rugby aan te pakken: het weer. "Je kent Canon, dus je weet dat het robuust is en de omstandigheden aankan. Het kan de temperatuurschommelingen en het vochtige weer aan", legt ze uit. "Het kan alles aan. Je weet dus dat wat je ook maar over je heen krijgt, de camera het aankan."
Sportfotografie: de eerste stappen
Bekijk onze galerij om enkele alternatieve perspectieven op de Rugby World Cup 2021 te zien
Met jarenlange ervaring in het veld heeft Fiona een paar wijze woorden voor degenen die in haar voetsporen treden. "Ga er op tijd heen, een paar uur voor de wedstrijd", adviseert ze. "Dat is zeker een bonus, want je kunt vertrouwd raken met de grond, het stadion en de mensen die het runnen. Zorg ervoor dat je alles op orde hebt in je hoofd en dat je uitrusting werkt. Voorbereiding is een van de belangrijkste dingen."
Fiona benadrukt ook dat kennis van het spel kan helpen bij fotografie. Als je de sport niet goed genoeg kent, helpt het om er meer over te leren van degenen die de kennis bezitten. "Als ik iets fotografeer dat ik nog nooit eerder heb vastgelegd en ik letterlijk geen idee heb van het spel, kan het een enorme impact hebben om met iemand te praten die er alles van weet", zegt ze.
Het documenteren van pijn en extase
Mogelijkheden om momenten van onvoorwaardelijke vreugde of verpletterende verslagenheid vast te leggen, nemen toe naarmate een toernooi zijn laatste fase bereikt. Fiona zegt echter dat haar belangrijkste opname bij de Rugby World Cup 2021 werd genomen tijdens de eerdere groepswedstrijden toen een van de Franse topspelers, scrum-half Laure Sansus, een pijnlijke blessure opliep die haar uitsloot voor de rest van het toernooi. Ze legde een reeks beelden vast toen Laure op de grond werd getackeld en haar knie onder de tackle terechtkwam. "Het was niet per se een goede zaak om de pijn van dat moment vast te leggen, maar het was cruciaal in de strijd van Frankrijk", herinnert ze zich.
Zoals bij elke sport lopen de emoties hoog op en worden momenten van feest en vreugde des te specialer. Fiona legde zo'n moment vast tijdens de wedstrijd tussen Australië en Nieuw-Zeeland, waar de gastheren een try vierden die was gescoord door Joanah Ngan-Woo, omringd door hun rivalen in het geel. Ze slaagde erin om zowel extase als pijn in één beeld vast te leggen.
Vooral de steun van de teams tijdens het toernooi – en de reactie van de spelers daarop – was een bron van optimisme voor Fiona. "De vrouwen zijn bescheiden en waarderen de steun van het land en de fans. Ze zijn meer open en vrijer met het plezier van het spel", zegt ze.
• Canon is een officiële sponsor van de Rugby World Cup 2021, die van 8 oktober tot 12 november 2022 plaatsvond in Nieuw-Zeeland. Sportfotograaf Fiona Goodall van Getty Images was tijdens het evenement een van de officiële fotografen.
• TM © Rugby World Cup Limited 2021. Alle rechten voorbehouden.
De uitrusting van Fiona Goodall
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Camera
Canon EOS-1D X Mark III
Dit is de ultieme krachtpatser met uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video. "Ik heb in de loop der jaren geüpgraded naarmate er nieuwe camera's uitkwamen, maar de EOS-1D X Mark III is gewoon geweldig. Deze doet alles wat je nodig hebt en is solide en betrouwbaar", zegt Fiona.
EF-objectieven
Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x
Een professioneel 200-400 mm f/4-objectief met ingebouwde 1,4x-extender die de brandpuntsafstand vergroot tot 280-560 mm. "Ik heb dit gebruikt voor de America's Cup, en het was uitstekend, want je hebt een enorm jacht dat recht op je af vliegt, dus je kunt niet aanrommelen. En hij was licht genoeg om met de hand vast te houden terwijl ik ronddobberde op de oceaan", zegt Fiona.
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM
Dit telezoomobjectief met een snel diafragma is favoriet bij fotografen in vrijwel alle genres. "Ik heb mijn EF 70-200mm f/2.8L IS III USM op een andere body naast me staan. Ik gebruik het wanneer het feest recht op me afkomt of wanneer de actie heel dichtbij komt", zegt Fiona.
Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
Een standaardzoomobjectief van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Ik gebruik het veel, maar vooral buiten bij sport voor nieuws en evenementen, en dingen waar je gewoon iets ertussenin nodig hebt", zegt Fiona.
Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM
Een ultragroothoek zoomobjectief van topkwaliteit, met een constant grootste diafragma van f/2.8. "Ik gebruik mijn EF 16-35mm f/2.8L III USM om dichtbij te komen. Ik denk dat je een beter gevoel krijgt voor de verbondenheid en de emotie met mensen als je er middenin zit", zegt Fiona.
RF-objectieven
Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief
Haal verre beelden dichterbij en geef je onderwerp een plek op de voorgrond dankzij de geweldige 100-500mm en uitstekende veelzijdigheid van een zoomobjectief die details, helderheid en geweldige teleprestaties biedt.
Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM
Canon's snelste ultragroothoekzoom bestaat uit drie essentiële professionele objectieven met een Nano USM-motor, 5-stops beeldstabilisatie, en 3 asferische elementen en 2 UD-elementen voor verbluffende scherpte.
Canon RF 400mm F2.8L IS USM
Een hoogwaardig superteleobjectief met toonaangevende draagbaarheid, prestaties en beeldkwaliteit. Ideaal als je afstand moet houden, zoals bij sport-, actie- en wildlifefotografie.
Canon RF 800mm F5.6L IS USM
Vul het frame met details uit de verte dankzij deze verbluffende 800mm-superteleobjectief. Dit objectief is ontworpen voor camera's uit het EOS R System, speciaal voor wildlife- en sportfotografen die op zoek zijn naar compromisloze prestaties onder alle omstandigheden.
Gerelateerde artikelen
Leg de sportwereld vast met een groothoekobjectief
Professioneel sportfotograaf Jakub Frey onthult de creatieve technieken die hij gebruikt om zijn actiesportfoto’s een nieuw perspectief te geven.
Het amateurvoetbalproject van Eddie Keogh
Zweet, modder en wankele doelpalen… Ontdek waarom de officiële fotograaf van het Engelse voetbalteam zijn zondagmorgens doorbrengt met het fotograferen van amateurvoetbalwedstrijden.
Zo breek je door in sportfotografie
Reuters-fotografe Molly Darlington deelt zes onmisbare tips en tricks voor jonge fotografen die door willen breken in sportfotografie.
De evolutie van Canon's witte objectieven
Canon's teleobjectieven herken je direct dankzij hun witte verf, maar waarom is die wit? Ontdek het verhaal achter de coating.