ARTIKEL

Waarom wit? Het verhaal achter Canon's beroemde witte objectieven

Iedereen herkent Canon's superteleobjectieven van mijlenver dankzij hun typische witte kleur, maar er zit een opmerkelijke technologie achter deze coating.
Rijen witte teleobjectieven die tijdens een sportwedstrijd op het veld gericht zijn.

Bepaalde elementen zie je bij sportevenementen over de hele wereld terugkomen: vaardigheden, opwinding, sensatie en rijen fonkelwitte Canon-teleobjectieven.

Van rugby tot motorraces en van zwemmen tot tennis – ongeacht de sport hebben alle grote toernooien over de hele wereld één ding gemeen: rijen vol sportfotografen met hun witte superteleobjectieven van Canon. Ze zijn zo ingeburgerd dat ze in veel sporten bijna deel uitmaken van de zijlijn.

"Er heerst de indruk dat de grote objectieven bij sportwedstrijden wit horen te zijn. Dat verwacht je gewoon," zegt Mike Burnhill, Professional Imaging Product Specialist bij Canon Europe. "Zelfs bij sportgames op de computer hebben de geanimeerde fotografen langs de virtuele zijlijn witte objectieven, omdat je die in werkelijkheid ook vaak ziet."

Dit is niet alleen het geval bij sportfotografie, maar ook bij fotojournalistiek en natuur- en wildlifefotografie. In elk vakgebied waarbij teleobjectieven de norm zijn, zie je de typische witte Canon-objectieven. Dit is al tientallen jaren zo en de traditie wordt voortgezet met de nieuwste Canon RF-superteleobjectieven: de Canon RF 400mm F2.8 L IS USM en de Canon RF 600mm F4 L IS USM. Maar heb je je wel eens afgevraagd waarom de Canon-objectieven wit zijn?

Er is in feite een belangrijke reden voor de witte Canon-objectieven, en deze reden vormt de rode draad in een verhaal over innovatie in de jacht op de perfecte foto's.
Lucia Griggi draagt een wollen beanie en een warme jas, en zit op de grond terwijl ze Schotse hooglanders fotografeert met een Canon EOS R6 en een Canon RF 70-200mm F4 L IS USM-objectief.

Wildlife- en reisfotograaf Lucia Griggi nam een Canon EOS R6 met het compacte, witte Canon RF 70-200mm F4 L IS USM-objectief mee op haar reis langs de Schotse eilanden van de Binnen-Hebriden. Leer meer over haar ervaringen tijdens deze eerste fotosessie met het objectief. © Andrew Ford

Het superteleobjectief Canon RF 600mm F4 L IS USM met zonnekap.

De nieuwste RF-superteleobjectieven, waaronder het hoogwaardige Canon RF 600mm F4 L IS USM-objectief, zijn afgewerkt met Canon's nieuwste witte verf met een speciaal ontworpen, hittebestendige coating. Daarnaast is de zonnekap voorzien van dezelfde beschermende coating, wat belangrijk is voor een consistente temperatuur tussen het objectief en de zonnekap.

Dus waarom maakt Canon haar teleobjectieven wit? Het antwoord is simpel: warmte. Wanneer fotografen buiten onder de verzengende zon aan het werk zijn, kan zelfs de kleinste vervorming van de objectiefonderdelen door de hitte een negatief effect hebben op de foto's. Het is voor de fotografen daarnaast niet bepaald comfortabel om langere tijd een heet objectief vast te houden.

Canon wil dat fotografen zelfs in de zwaarste omstandigheden optimale foto's kunnen maken. Dat is de drijfveer achter de witte objectieven van Canon. Wit is de meest effectieve kleur wanneer je warmte wilt weerkaatsen.

Maar Canon's objectieven zijn niet zuiver wit. Witte objectieven zijn weliswaar zeer goed bestand tegen warmte, maar ze weerkaatsen het licht ook op een felle manier. En dat licht beïnvloedt foto's van fotografen in de buurt. Daarom heeft Canon gekozen voor offwhite, een zachter wit dat het zonlicht minder weerkaatst. In feite heeft Canon de witte kleur van haar objectieven in de loop der jaren geleidelijk aangepast.
Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Sportfotograaf Eddie Keogh in een stadion met een camera met een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief in zijn handen, en een andere camera met een wit objectief om zijn nek.

Sportfotograaf en Canon Ambassador Eddie Keogh fotografeert met een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief, een van de eerste twee objectieven met Canon's nieuwe witte hittebestendige coating uit 2018.

Het Canon RF 400mm F2.8L IS USM-superteleobjectief.

Naarmate Canon's telefototechnologie verder wordt ontwikkeld en er meer uitzonderlijke objectieven als de Canon RF 400mm F2.8 L IS USM worden gemaakt, wordt de beschermende witte verf op het objectief nog belangrijker. Daarnaast vergroot de ongelofelijke resolutie van de sensoren in moderne camera's de behoefte aan betrouwbare en consistente objectieven.

Ruim een halve eeuw geschiedenis

Het verhaal van Canon's witte objectieven begon ruim 60 jaar geleden, in 1960, toen Canon wit ging gebruiken voor de objectieven van televisiecamera's. In 1976 werd wit voor het eerst gebruikt voor SLR-objectieven om warmte te weerkaatsen en het uitzetten en krimpen door temperatuurswisselingen te beperken.

Dit is vooral van groot belang bij objectieven die zijn gemaakt van warmtegevoelige materialen zoals fluoriet. "Optisch ingenieurs weten al heel lang dat objectieven van fluoriet talloze voordelen hebben," legt Mike uit. "Zo zorgt de zeer lage brekingsindex van fluoriet voor aanzienlijk minder chromatische aberratie, iets wat in glazen objectiefelementen vaak optreedt. Het enige nadeel is dat natuurlijke fluorietkristallen erg klein zijn en onzuiverheden bevatten, waardoor ze niet voldoen aan alle vereisten voor een objectief. Canon maakte in de jaren 60 als eerste objectiefelementen van synthetisch fluoriet en werd ook de eerste producent die fluoriet gebruikte in autofocusobjectieven voor SLR-camera's. Synthetisch fluoriet is echter net zo gevoelig voor warmte als natuurlijk fluoriet. Dus dankzij de witte coating bieden Canon-objectieven de voordelen van fluoriet en leveren tegelijkertijd uitstekende optische prestaties, zelfs in warm zonlicht."

Probleem opgelost? Niet helemaal.

Van robots tot polijsten met de hand: 10 wetenswaardigheden over Canon's fabriek voor objectieven uit de L-serie

We behandelen 10 wetenswaardigheden over Canon's objectievenfabriek in het Japanse Utsunomiya, die het vakmanschap benadrukken waarmee deze professionele objectieven worden gemaakt.
"Aan het begin van de 21e eeuw, toen fotografen de Australian Open vastlegden met de EOS-1D," herinnert Mike zich, "waren er klachten over de automatisch scherpstelling. Fotografen in het mediacentrum zeiden dat hun camera's het niet goed deden. De camera's werden getest en werkten naar behoren, waarop een technicus tussen de fotografen ging zitten om de temperaturen van de apparatuur te meten en te zien welke invloed de warmte had op de resultaten."

Door uren achter elkaar in dezelfde houding in de Australische zon te zitten, liepen de temperaturen bij zowel de fotografen als hun apparatuur hoog op. "Het was alsof je urenlang op een ligstoel aan het strand lag," legt Mike uit. "De fotografen verroerden zich amper en bewogen hun objectieven alleen naar links of rechts, waardoor die erg warm werden." De extreme hitte beïnvloedde vervolgens de automatische scherpstelling van de objectieven.

"Zo'n unieke ervaring kan het zaadje zijn waaruit een idee ontkiemt," aldus Mike, "waarmee je een probleemoplossende technologie kunt ontwikkelen die veel meer mensen zal helpen."
Een illustratie met gebruikelijke witte verf die een beetje hitte weerkaatst maar ook hitte doorlaat, vergeleken met Canon's nieuwe witte coating die meer hitte weerkaatst en minder doorlaat.

In het verleden heeft Canon de kleur van haar witte verf (links) aangepast met de pigmenten koolstofzwart (weergegeven met de zwarte bollen) en titaandioxide (de witte bollen). Koolstofzwart absorbeert echter infraroodstraling. In Canon's nieuw ontwikkelde warmtebestendige coating (rechts) is koolstofzwart vervangen door een pigment dat infraroodlicht reflecteert (de blauwe bollen). Dit bevat titaandioxide met een laagje silica (de witte bollen met coating). Hierdoor wordt er veel meer infraroodstraling in zonlicht weerkaatst.

Voortdurende verbeteringen

Net als Canon's camera's en objectieven is de witte kleur die Canon gebruikt door de jaren heen steeds verder verbeterd. In 2018 maakten Canon's witte objectieven een verdere ontwikkeling door dankzij de komst van een nieuwe coating die als hitteschild diende.

Allereerst wilde Canon een witte kleur creëren die beter dan ooit tegen hitte beschermde. Dat was natuurlijk niet het enige doel: de nieuwe coating moest het objectief ook beschermen tegen krassen bij ruw gebruik en in allerlei situaties buiten. Daarnaast moest de coating bestand zijn tegen verkleuren, zelfs bij lange blootstelling aan zonlicht. De coating moest tevens voldoende grip geven maar niet te ruw zijn, en tegelijkertijd de typische 'Canon-uitstraling' hebben, aangezien witte objectieven typerend waren voor het merk.

Canon onderzocht en testte verschillende hittebestendige coatings, waaronder coatings die in de bouw werden gebruikt. Deze materialen waren echter niet duurzaam genoeg en ook niet voldoende bestand tegen trillingen en schokken, waardoor slechts een klein stootje al schade zou veroorzaken. Canon besefte dat ze haar eigen coating moest ontwikkelen.

Daarnaast stond de ontwikkeling van de camera's en objectieven zelf ook niet stil, waardoor hittebestendigheid een nog grotere prioriteit kreeg.

"Als we naar de nieuwste generatie objectieven kijken, zie je dat de cirkel rond is," zegt Mike. "Door objectieven lichter te maken, bevatten ze minder massa en zijn ze tot op zekere hoogte gevoeliger voor warmte. De resolutie van de camera's is ook hoger geworden, waardoor de kleinste verandering in objectiefprestatie meer effect heeft dan toen we met filmrolletjes werkten of in vergelijking met een lagere resolutie.

"Daarom heeft Canon een nieuwe witte verf ontwikkeld die infraroodlicht zo goed weerkaatst dat de temperatuurstijging met 20% wordt verlaagd in vergelijking met het gebruikelijk coatingmateriaal."
Fotograaf Matthew Joseph ligt op zijn zij aan het water en fotografeert met een Canon EOS R-camera en Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM-objectief.

Fotograaf Matthew Joseph fotografeert roeiers op de rivier de Theems nabij Londen met het Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM-objectief. Dit objectief, dat in 2019 op de markt kwam, was het eerste RF-objectief met Canon's nieuwe hittebestendige witte coating. © Julian Love

Een dikke, witte vloeistof druipt van een spatel in een pot.

Canon's nieuwste witte verf ziet er op het eerste gezicht niet bijzonder uit, maar hij zit boordevol hittebestendige technologie die de temperatuur van een teleobjectief significant lager houdt.

Nieuwe generatie

Canon's baanbrekende nieuwe, witte en hittebestendige coating werd in 2018 toegepast op de superlichte objectieven EF 400mm f/2.8L IS III USM en EF 600mm f/4L IS III USM, en in 2019 op de RF 70-200mm F2.8 L IS USM en RF 70-200mm F4 L IS USM. Hij wordt ook gebruikt voor de nieuwste Canon RF-superteleobjectieven, waaronder de RF 600mm F4 L IS USM en RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM, en op de bijpassende zonnekappen voor superteleobjectieven.

"Als je zonnekap niet tegen de zon wordt beschermd en daardoor warmte absorbeert," legt Mike uit, "ontstaat er hittenevel in het objectief. De zonnekap wordt namelijk warm, terwijl er in het objectief een andere temperatuur heerst. Hierbij ontstaat er een laagje hete lucht die een luchtspiegeling veroorzaakt. Daarom is het van groot belang dat ook de zonnekap is voorzien van dezelfde coating, maar hij wordt vaak over het hoofd gezien.

"Canon bekijkt alle details die op het eerste gezicht weinig impact hebben, maar als je erover nadenkt, toch logisch zijn," concludeert hij. "Op die manier kun je de tools ontwikkelen die het leven van de professionele fotograaf makkelijker maken."

Geschreven door Mark Alexander and Alex Summersby


Gerelateerde artikelen

  • ARTIKEL

    Het ontwerpen van de nieuwste technologie van Canon

    Ontdek de ontwerpconcepten en technologie achter enkele van de nieuwste Canon-kits, met insider-kennis van leden van de ontwerpteams van Canon.

  • Doorsnedetekening van het Canon EF 400mm f/4 DO IS II USM-objectief, met het Diffractive Optical (DO)-element.

    LENZEN

    Multi-layer Diffractive Optical (DO)-element

    Multi-layer Diffractive Optical (DO)-element is een technologie die de eigenschappen van asferische en fluoriet-elementen combineert. Meer informatie.

  • De ontwikkelaars vertellen: Het verhaal achter het RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief

    ARTIKEL

    De ontwikkelaars vertellen: Het verhaal achter het RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief

    De ontwikkelaars onthullen vijf technische innovaties en baanbrekende technologieën van Canon's nieuwste telezoomobjectief met RF-vatting.

  • LENZEN

    Canon's motortechnologie voor het scherpstellen van het objectief

    De technologie achter de autofocus is niet zo vanzelfsprekend als vaak wordt gedacht. Lees meer over de geschiedenis van Canon's USM- (Ultra Sonic Motor) en STM-technologieën en hoe ze snelle, soepele en stille AF mogelijk maken.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro