ARTIKEL

Ik en de Cinema-objectieven van Canon

De meervoudig bekroonde DoP Martin Christ blikt terug op een carrière waarin Canon een grote rol heeft gespeeld.
Twee mannen staan op een aangelegde houten boot, met achter hun een groot wateroppervlak. Een van hem stelt een Canon EOS C500 Mark II-camera af, de ander wijst naar iets in de verte.

De Duitse cinematograaf Martin Christ, links op de foto met een Canon EOS C500 Mark II, maakt al zijn hele carrière, waarin hij talloze prijzen in de wacht heeft gesleept, gebruik van de Cinema-objectieven van Canon en was altijd meer dan tevreden met het eindresultaat. © Martin Christ

Cinematograaf Martin Christ is in zijn lange carrière van meer dan 25 jaar al meerdere malen in de prijzen gevallen met zijn werk. Met zijn productiebedrijf, Christ Media Film Production, maakt Martin documentaires, nieuwsbeelden en reportages voor televisie. Hij reist de hele wereld rond in zijn zoektocht naar nieuwe interessante verhalen.

En al die tijd was Canon het favoriete merk van Martin, van een full-frame spiegelreflexcamera tot Super 35mm-camera's en full-frame cinema-camera's, samen met diverse CN-E Prime- en zoomobjectieven.
Zoals vele andere filmmakers heeft Martin het tot Director of Photography geschopt. In zijn studententijd kreeg hij een baantje als camera-assistent voor een prominente DoP in Duitsland, waar hij toestemming had gekregen om de apparatuur voor zijn eigen projecten te gebruiken. "De eerste Canon-camera die ik voor een video gebruikte, was de Canon EOS 5D Mark II [inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV]", vertelt Martin. "Het was de eerste keer dat ik in full-frame begon te filmen en mijn klanten waren erg te spreken over de nieuwe look. Je hebt alleen wel veel aanvullende apparatuur nodig als je de 5D Mark II als een gewone camera voor films wilt gebruiken. Dus ik was erg blij toen de Canon EOS C700 FF op de markt kwam. Ik was denk ik een van de eerste in Duitsland die hiermee filmde, in combinatie met de CN-E Prime-objectieven."

Hij bleef zijn vaardigheden ontwikkelen met het maken van muziekvideo's voor vrienden. Toen een van de bands een platencontract binnensleepte, moesten ze video's van een betere kwaliteit gaan maken. Martin bleek de juiste persoon voor deze klus. Hierdoor groeide zijn portfolio, waardoor hij steeds grotere opdrachten kreeg. "Nu film ik vooral bioscoopfilms, docudrama's en commercials", zegt hij.

Hier vertelt Martin over een aantal hoogtepunten in zijn carrière tot nu toe. Ook onthult hij wat hem zo aantrekt in de Cinema-objectieven van Canon.
Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-objectief.

Martin gebruikte het Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-objectief (afgebeeld) voor een run-and-gun-documentaire die hij in 2014 opnam over het Duitse nationale voetbalelftal en was zeer te spreken over de 'uitstekende' beeldkwaliteit en het gebruiksgemak. De CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S, ontworpen voor gebruik in elke omgeving, is een van de twee Compact Cine Servo-objectieven in het assortiment met Cinema-objectieven van Canon. Ook de Sumire Prime-objectieven, Top End Cinema-zoomobjectieven, Compact Cinema-zoomobjectieven en Cinema-objectieven maken deel uit van dit assortiment.

Een Canon CN-E50mm T1.3 FP X Sumire Prime-objectief.

De Canon CN-E50mm T1.3 FP X is een van de zeven Sumire Prime-objectieven in het assortiment Cinema-objectieven van Canon. Deze full-frame objectieven leveren een snelle diafragma en nauwkeurige handbediening. Bovendien krijgen de beelden een speciaal ontworpen bioscoopachtige look.

De juiste apparatuur voor de klus

In de afgelopen jaren heeft Martin aan verschillende projecten gewerkt, van documentaires die hij in zijn eentje met het Duitse voetbalelftal opnam tot uitgebreide commercials met een enorm team, voor grote automerken. Hiervoor had hij een methode en camera-apparatuur nodig die geschikt zouden zijn voor elke gelegenheid.

Als hij alleen werkt, neemt hij lichte en veelzijdige apparatuur mee. "Voor een documentaire liep ik mee met het Duitse nationale elftal. Ik deed alles zelf, zonder assistent", herinnert Martin zich. "Ik kocht de Canon C300 [inmiddels opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III] omdat het een lichte camera was die ik gemakkelijk zelf kon bedienen op mijn schouder of in de hand. Voor dit soort run-and-gun-producties gebruik ik vaak zoomobjectieven zoals de CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S. De beeldkwaliteit is uitstekend en voor werk vanuit de hand heeft het net het ideale zoombereik."
Een Canon EOS C500 Mark II met een Canon CN-E50mm T1.3 FP X Sumire Prime-objectief.

Cyn filmen met Canon Sumire Prime-objectieven

Filmmaakster Tania Freimuth legt uit hoe de Sumire Prime-objectieven van Canon John Lennons eerste vrouw Cynthia uit zijn schaduw hielpen komen.
Een beeld vanuit de lucht van een grote vrachtwagen die over een door water omringde weg rijdt.

Een van Martins meest uitdagende projecten tot dusver was een chique commercial voor een wereldwijde leverancier van trailers en superstructuren. Voor het grote aantal verschillende opnamen, van rijscènes en luchtbeelden tot mensen die met elkaar praten en reflecties op het water, was een grote hoeveelheid objectieven nodig. Martin gebruikte hiervoor het CN-E Prime-assortiment van Canon. CN-E Prime-objectieven hebben een razendsnelle diafragma en prachtige bokeh binnen het volledige diafragmabereik. En ze bieden bovendien een groot contrast van het midden van de foto tot aan de randen", legt hij uit. © Martin Christ

Een close-up vanuit een lage hoek van de wielen van een grote vrachtwagen, die een industrieel terrein oprijdt.

Voor de vele rijscènes in de commercial voor de vrachtwagen heeft Martin ervoor gekozen om de Canon CN-E85mm T1.3 L F en de Canon CN-E135mm T2.2 L F te gebruiken. Deze langere Prime-objectieven staan bekend om hun spectaculaire 4K-beeldkwaliteit. Alternatieve opties voor fotografen die een oplossing met één objectief met flexibele zoommogelijkheden zoeken, zijn bijvoorbeeld de CN-E30-105mm T2.8 L S/SP, een licht Super 35mm-objectief dat voor de 2K- en 4K-productieformaten is ontwikkeld, en de CN-E14.5-60mm T2.6 L S, een groothoekzoomobjectief met een van de verste bereiken in de industrie. © Martin Christ

Commercials opnemen

Wanneer de camera op een kraan wordt bevestigd, zijn het gewicht en het gebruiksgemak minder belangrijk. En dit is precies het soort scenario waarmee je te maken krijgen als je commercials met een dik budget opneemt. Hiervoor gebruikt Martin het liefst Prime-objectieven.

Voor een commercial voor high-end vrachtwagens gebruikte Martin de full-frame Canon EOS C700 FF en het volledige assortiment CN-E Prime-objectieven van Canon, van de CN-E14mm T3.1 L F tot de CN-E135mm T2.2 L F. Dat is heel wat glas. Wat kan elk objectief precies en wat was zijn ervaring met het wisselen tussen de objectieven?

"Er waren rijscènes, scènes waarbij mensen met elkaar praten, beelden van de fabriek en ook een paar lastige omstandigheden, zoals enorme ramen in de kantoorscènes en harde weerkaatsing van zonlicht in de verf op de auto", weet Martin nog. Voor zoveel verschillende soorten opnamen waren meerdere objectieven nodig die goed op elkaar zouden aansluiten, voor een consistente look.

"Ik vind het consistente kleurgebruik van CN-E Prime-objectieven en hun zachte bokeh prachtig. Het was belangrijk dat ik een geringe scherptediepte zou krijgen, voor een strakke, futuristische look. Als DoP weet je dat een groothoekobjectief gezichten kan vervormen. Daarom gebruikten we de Canon CN-E50mm T1.3 L F- en CN-E85mm T1.3 L F-objectieven voor gesprekken tussen mensen. Voor het creëren van dynamische opnamen in de fabriek hebben we de CN-E14mm T3.1 L F- tot CN-E35mm T1.5 L F-objectieven van Canon gebruikt, met een Primo-Dolly. In de arena zelf hebben we zelfs het 14mm-objectief gebruikt en dat zelfs bijna zonder vertekeningen; er is veel minder vertekening als je full-frame gebruikt. Voor de rijscènes hebben we ook de langere Prime-objectieven van 85 en 135 mm gebruikt."
Een man kantelt een Canon-camera omhoog op een stoffige filmset. Een tweede man wijst hem iets in de verte aan.

Naast hun 'boterzachte' scherpstelbereik, 'uitstekende' beeldkwaliteit en 'bioscoopgevoel' is Martin ook onder de indruk van de duurzaamheid van de CN-E Prime-objectieven van Canon. "De CN-E Prime-objectieven zijn ontzettend stevig en werken uitstekend in stoffige omgevingen", zegt hij. © Martin Christ

Een close-up van een Canon-camera waarmee een man wordt gefilmd die naast een laag, door een lichtstrook verlichte muurtje staat.

Martin gebruikt de Cinema Prime-objectieven van Canon graag vanwege het zachte bokeh-effect en de bioscoopachtige resultaten, maar soms heeft hij behoefte aan de flexibiliteit van een langer bereik. Met een lichtgewicht optie zoals de CN-E15.5-47mm T2.8 L S/SP kun je verschillende standpunten gebruiken, terwijl je met een groot, asferisch teleobjectief zoals de CN-E30-300mm T2.95-3.7 L S, in de meeste omgevingen kunt filmen. © Martin Christ

Voor het echte bioscoopgevoel

De CN-E-objectieven van Canon zijn weliswaar duurder dan de EF-objectieven van Canon, maar EF-objectieven zijn ook geschikt voor cinema-camera's zoals de Canon EOS C300 en EOS C700 FF. Dus wat rechtvaardigt deze extra investering en waarom is het voor Martin zo belangrijk om met Cinema-objectieven te werken?

"Voor het filmen van bioscoopfilms doe ik het vooral omdat het prachtige huidtinten oplevert. De CN-E Prime-objectieven creëren heel zachte tinten die goed in balans zijn, over het hele diafragmabereik", aldus Martin.

Die uiteindelijke look wordt aangevuld met de manier waarop je de objectieven hanteert. "Ik maak best veel gebruik van focus pulling, dus voor mij is het echt belangrijk dat er bijna geen sprake is van focus breathing. Met deze objectieven heb je geen last van focus breathing en krijg je aan beide kanten zeer nauwkeurige markeringen. Dit betekent dat je makkelijk gebruik kunt maken van nauwkeurige wireless of follow-focus. Voor mij en mijn eerste AC is het belangrijk dat het scherpstelbereik superzacht is", verklaart Martin.

En met de nieuwste cinema-camera's van Canon, die onbeperkte creatieve controle en een uitzonderlijke 4K full-frame beeldkwaliteit bieden, ziet het er voor toekomstige producties rooskleurig uit. "Als je dat echte bioscoopgevoel wilt bereiken, heb je denk ik het meeste aan CN-E Prime-objectieven", zegt Martin.

Geschreven door Tim Coleman


Gerelateerde artikelen

  • ARTIKEL

    Sea Dragon filmen met Sumire Prime-objectieven

    Hoe de cinematografische look van de Canon Sumire Prime-objectieven filmmaker Clemens Majunke de vintage esthetiek gaf om een previctoriaans verhaal te filmen.

  • Sumire Prime-objectieven: zacht, subtiel en prachtige bokeh

    ARTIKEL

    Sumire Prime-objectieven: zacht, subtiel en prachtige bokeh

    De Prime-objectieven van bioscoopkwaliteit die de nieuwste digitale camera's met hoge resolutie uit de Cinema EOS-serie een natuurlijkere uitstraling geven.

  • ARTIKEL

    Canon EOS C300 Mark III: zes belangrijke functies en innovaties

    Kleine body, grote nieuwe sensorinnovatie – ontdek Canon's nieuwste Super 35mm Cinema EOS-camera...

  • DoP Patrick Smith with a Canon EOS C500 Mark II cinema camera.

    ARTIKEL

    Goedgekeurd door Netflix: de Canon EOS C500 Mark II

    Welke mogelijkheden moet een camera hebben om te worden goedgekeurd door Netflix? DoP Patrick Smith over waarom de betaalbare full-frame EOS C500 Mark II is goedgekeurd.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro