ARTIKEL

Liefde, verlies en opoffering: Sumire Prime-objectieven vertellen het verhaal van Cynthia Lennon

Filmmaakster Tania Freimuth legt uit hoe de Sumire Prime-objectieven van Canon John Lennons eerste vrouw Cynthia hebben geholpen uit zijn schaduw te komen.
Een Canon EOS C500 Mark II met een Canon CN-E50mm T1.3 FP X Sumire Prime-objectief.

Naarmate de productie van Cyn vorderde en veranderde vanwege de uitdagende omstandigheden in de filmwereld van 2020, moest filmmaakster Tania Freimuth zorgvuldig haar uitrusting uitkiezen. Nu ze haar creatieve visie moest aanpassen, koos ze voor de Canon EOS C500 Mark II en objectieven uit de Canon Sumire Prime-serie. © Dave Stevenson

Terwijl de wereld in de ban van The Beatles was, stond één vrouw langs de zijlijn. Cynthia Powell was John Lennons eerste vrouw. De jonge vrouw uit The Wirral, Engeland, werd verliefd op de musicus voordat ze beiden werden overweldigd door een nieuw soort roem. Hoewel Johns relatie met Yoko Ono goed is gedocumenteerd, zijn de liefde, het verlies en de opoffering van zijn eerste huwelijk minder bekend.

Biografisch drama Cyn moet daar verandering in brengen. De korte film is gebaseerd op haar autobiografie met de veelzeggende naam John en doorbreekt de door mannen gedomineerde traditie; deze film vertelt het verhaal door Cynthia's ogen. In het Liverpool van de jaren ‘50 zien we de onstuimige begindagen van haar relatie, hun huwelijk, de komst van zoon Julian en de uiteenvallende relatie tussen Cynthia en John tegen de achtergrond van het enorme succes van de band.

Voor filmmaakster Tania Freimuth bood dit project opnieuw de kans om samen te werken met regisseur en schrijver Ben Desmond. Eerder maakten ze samen de film Pitfall uit 2017 die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nu konden ze Cynthia haar welverdiende stem in de geschiedenis van rock-'n-roll geven.

Nadat ze afstudeerde van de filmschool in Manchester met wat prijzengeld, legde Tania zich toe op muziekclips voor MTV. De meeste bekendheid vergaarde ze in 1991 met de hit Can You Dig It? van The Mock Turtles. Ze is begonnen als loader, heeft een aantal jaar ervaring in de reclame-industrie opgedaan, voordat ze zich wist op te werken tot dramafilms. Nu maakt ze indiefilms en als lid van BAFTA voelt Tania zich vaak aangetrokken tot verhalen waarin de vrouw centraal staat.

In Cyn ging het erom om Cynthia's kant van het verhaal te vertellen. "Iedereen kent John uiteraard", zegt Tania. "Vrouwen spelen vaak tweede viool, denk ik. Daar zie je langzaam een kentering in, maar onbewust hebben we nog steeds vooroordelen en hoe de maatschappij daarmee omgaat. Het is dus net zo goed een verhaal van nu als van toen."

Hier deelt Tania hoe de objectieven uit de Canon Sumire Prime-serie en de Canon EOS C500 Mark II haar hielpen om Cyn te realiseren.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een blonde vrouw kijkt peinzend omlaag.

Actrice Eloise Smyth kroop in de huid van Cynthia Lennon voor de korte film Cyn, die is gebaseerd op John, de autobiografie van Cynthia. "Zelfs in het boek staat ze op de achtergrond. Ook al is het haar verhaal, in navolging van veel vrouwen zet ze de man voorop. Ik vond het best dapper van regisseur en schrijver Ben Desmond om haar verhaal te willen vertellen", vertelt Tania. © Tania Freimuth

Een kleine crew filmt acteurs Eloise Smyth en Bill Milner op bed tijdens opnamen van Cyn, een biopic over Cynthia Lennon.

Vanwege de coronamaatregelen moest de crew het plan om op locatie te filmen in Liverpool laten varen en een andere manier verzinnen hoe ze de veranderende sfeer konden vastleggen in een studio. © George O'Reilly

Een leeg doek

Met een schat aan materiaal en het interessante onderwerp moesten we eerst bepalen wat we wilden vertellen. "Bij zo'n korte film is het lastig om een balans te vinden, zonder dat het drama in de relatie de overhand zou krijgen", vertelt Tania. "We moesten de krenten uit de pap halen om dat traject vast te leggen. Hun relatie kende turbulente tijden, maar er waren ook mooie momenten."

Tijdens de productie werd het team geconfronteerd met de coronacrisis. Hierdoor was het onmogelijk om in Liverpool op locatie te filmen. "Opeens bevond ik me voor een leeg doek, een witte studio", herinnert Tania zich. "Dat was iets nieuws, want normaal werk ik altijd op locatie."

In de setting van een witte studio moest Tania de film Cyn compleet anders aanpakken. Aangezien ze oorspronkelijk anamorf wilde filmen, had ze voor de full-frame Canon EOS C500 Mark II gekozen, maar met een ander tijdschema was dit minder praktisch en overwoog ze andere opties voor objectieven. "Ik wist dat ik full-framebeeld wilde, dus had ik m'n zinnen gezet op de Sumire Primes, waar ik wel wat ervaring mee heb", laat ze weten. "Samen met het full-frameformaat hielpen ze me te creëren wat ik wilde qua licht, kleur en sfeer."

Een blonde vrouw op een stoel met een notitieboekje en potlood.

De Sumire Primes van Canon zijn ontworpen om een zachte bioscooplook te creëren met dezelfde warme kleurtint als de andere Cinema EOS-objectieven van Canon, en een iets warmere weergave die huidtinten flatteert. "Het resultaat is heel zacht", aldus Tania. "Als je dicht op de huid filmt, zie je nog steeds poriën en rimpels, maar heel zacht." © Tania Freimuth

Een Canon CN-E50mm T1.3 FP X Sumire Prime-objectief.

De Canon CN-E50mm T1.3 FP X was een van de drie Sumire Prime-objectieven waar Tania mee besloot te werken. Ze paste de snelle diafragma's van de objectieven aan om drie compleet andere gezichten in de film te laten zien. © Dave Stevenson

Een andere sfeer met Sumire Primes

Met voornamelijk inferieuren bij daglicht moest ik een nauwgezet lichtplan samenstellen om van scène tot scène een andere sfeer neer te zetten. "Ik wilde dat de kleurtemperatuur de emotionele ontwikkeling van het verhaal volgde", legt Tania uit. "Eerst is alles koek en ei, mooi warm en zacht, gaat vervolgens naar zeer neutraal, wat daarna koeler wordt, harder en met meer blauw. Samen met het lichtplan dat ik met mijn gaffer had gemaakt, wist ik dat dit haalbaar was met deze objectieven."

Deze drie diverse looks vallen samen met de drie fasen van de relatie van Cynthia en John: de begindagen vol liefde, de verkilling en de uiteindelijke breuk. Om de wisselende emoties van het stel vast te leggen, speelde Tania subtiel met de snelle diafragma's van de drie Sumire Prime-objectieven – een Canon CN-E35mm T1.5 FP X, CN-E50mm T1.3 FP X en CN-E85mm T1.3 FP X – om drie heel verschillende sferen in beeld te brengen.

"Meestal halen Sumire Primes een opening tot wel T1.3 of T1.5, waarop ze heel zachte resultaten geven", verklaart Tania. "De scherptediepte wordt heel gering, maar op het grote formaat krijg je 'blooming' en huidtinten worden heel zacht. Gecombineerd met de belichting die ik voor ogen had, creëer je zo een heel romantische, rooskleurige sfeer. Voor het eerste deel van de film gebruikte ik een open diafragma."

"Naarmate je het diafragma meer sluit, wordt het beeld scherper en krijg je een hoger contrast. Dit hoeft niet veel te zijn. Vanaf T2.8 wordt het al scherper. Tegen de tijd dat we ons meer naar buiten gingen richten (tegen het einde van de film), zaten we op T2.8 tot T4 voor het harde realisme die ik wilde bereiken."

De energie in die eerste fase van de relatie werd in de eerste scènes nagebootst door vanuit de hand te filmen. Daarna werd de camera op een statief en ook op rails gemonteerd. "De dynamiek veranderde", vertelt Tania. "Tegen het eind is er veel meer actie; ze staan nooit stil."

Filmmaakster Tania Freimuth filmt met een Canon EOS C500 Mark II en Canon CN-E50mm T1.3 FP X Sumire Prime-objectief.

Tania behandelt in haar werk vaak aspecten uit haar eigen leven. "Een regisseur waar ik mee werkte zei: 'Je weet toch wel dat elke film van jou iets met jouw eigen verhaal te maken heeft?' Dat vond ik heel interessant, want je krijgt een script en ideeën, en vraagt je af waarom je bepaalde keuzes maakt." © Dave Stevenson

Het full-framegezichtsveld van de EOS C500 Mark II

Vanaf het begin wist Tania dat ze full-frame wilde filmen, haar favoriete formaat toen ze nog fotografe was. "Ik deed voor het eerst in lange tijd een fotoproject op 35mm voor mezelf en dat was een eurekamoment", herinnert ze zich. "Ik kreeg veel meer inzicht in de kaders, de verhouding met de objectieven en de afstand tot het onderwerp. Het voelde goed, dus daarmee wilde ik verder aan de slag."

De full-framesensor van de Canon EOS C500 Mark II gaf Tania het bereik, de visie en de afstand waar ze zo van houdt in haar portfolio. "Je kunt voor groter gaan, met meer close-ups, en dat komt op mij intiemer over", aldus Tania. "Aangezien de film heel persoonlijk is en we in een kleine studio werkten, wilde ik geen groothoekobjectieven gebruiken. Ik wilde 50mm en hoger, zodat ik veel met scherptediepte kon werken. Het grote formaat gaf me ook meer bereik. De set was prachtig en de cast geweldig. Ik wilde niet dat de scherptediepte zo gering was dat je daar niks meer van zou kunnen zien."

Sumire Prime-objectieven: zacht, subtiel en prachtige bokeh

De Prime-objectieven van bioscoopkwaliteit die de nieuwste digitale camera's met hoge resolutie uit de Cinema EOS-serie een natuurlijkere uitstraling geven.
Filmmaakster Tania Freimuth gefotografeerd van achteren terwijl ze actrice Eloise Smyth filmt die uit een raam kijkt.

Omdat ze Cyn in een studio moest filmen in plaats van op locatie, was Tania genoodzaakt haar filmvisie te wijzigen. "De studio was een leeg doek, dus moesten we het emotionele traject anders vastleggen; de belichting, camera en objectiefkeuze", volgens Tania. © Karen Stirgwolt

Filmmaakster Tania Freimuth met een Canon EOS C500 Mark II op locatie voor de korte film Cyn. © Karen Stirgwolt

Door Cyn in Cinema RAW Light te filmen kon Tania de grootste kleurruimte uit de camera halen. "De Canon EOS C500 Mark II maakt prachtige beelden in 4K en 4:2:2, maar ik wilde meer dan 4:2:2. Daarom koos ik voor Cinema RAW Light", legt ze uit.

Met de Canon EOS C500 Mark II kon Tania ook filmen in Cinema RAW Light in Canon Log 2. "Dit betekende dat ik de grootste kleurruimte uit de camera kon halen, in de bitrate die naar mijn mening paste", zegt ze. "De bestanden zijn niet zo groot als RAW-bestanden, wat de workflow ten goede kwam met mensen die thuiswerkten. Filmen in Log 2 gaf ons de meeste beeldgegevens voor deze klasse."

Met Cyn hoopt het team Cynthia haar rechtmatige plaats in het verhaal van The Beatles te hebben gegeven. "Ergens is ze doodgewoon", weet Tania. "Het moet een enorme uitdaging zijn geweest om van een rustig leven naar alle roem te gaan. Dat was echt iets nieuws in die tijd. Het moet haar leven drastisch en onverwacht hebben veranderd."

Lucy Fulford

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro